Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.

Förra året köpte jag mindre bågar att ha över jordgubbarna men jag behöver fler och butiken som sålde dem har dem inte kvar i sortimentet. Den lokala plantmarknaden har större bågar att ha över en bredare yta men de kostar 60 kronor styck (!) och det är för mycket.

Så hur gör ni?
 
Den "vilda" blomman.
IMG_5669_zpssawzvxwg.jpg

Min "gullpudra"
IMG_5676_zpsto6aan0h.jpg
Visst är ettan en lökväxt! Jag skulle inte säga allium eftersom de har blommor som bollar.

Ser mest ut som någon variant av hyacint? Spännande är den i alla fall och tydligen tålig. Kan du inte gräva upp ett gäng? Så vi får se hur löken ser ut - liten, stor, form?
 
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.

Förra året köpte jag mindre bågar att ha över jordgubbarna men jag behöver fler och butiken som sålde dem har dem inte kvar i sortimentet. Den lokala plantmarknaden har större bågar att ha över en bredare yta men de kostar 60 kronor styck (!) och det är för mycket.

Så hur gör ni?
Elrör och rättviksknut?
 
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.

Förra året köpte jag mindre bågar att ha över jordgubbarna men jag behöver fler och butiken som sålde dem har dem inte kvar i sortimentet. Den lokala plantmarknaden har större bågar att ha över en bredare yta men de kostar 60 kronor styck (!) och det är för mycket.

Så hur gör ni?

Vad @tanten sa eller från Clas Ohlson, de har bäst pris på dem.
 
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.

Jag kan meddela att fiberduken går även sönder när "någon" anser att det där utspända skynket över kållandet måste vara menat som en solstol för katter i alldeles lagom ligghöjd ovan mark. :crazy:

Tips mot det? (jag ska införskaffa de där nätgardinerna från Ikea, de kanske håller också för två envetna katter som saknar allt sinne för trädgårdsarrangemang)
 
Först vit syrén och sen uppvuxen paradisbuske. Ska ni behålla något alls av nya trädgården? :D Jag blir så sugen! Men jag har en liten Toyota Yaris så jag vet inte om det går att få in i bilen. :o

Paradisbusken står ivägen för häcken. Visst kunde jag ta och antingen flytta den eller låta den stå kvar i sitt hörn av trädgården och bli en del av häcken, men jag vet inte riktigt hur snyggt det blir. Dessutom tycker jag inte att paradisbuske är så värst kul när den har blommat över. Men det ska tilläggas att jag inte är helt hundra på att det är en paradisbuske, för jag har bara sett den blomma på foto där busken fanns med lite på avstånd.

Syrénen får stå kvar men ska decimeras lite för att ge plats för häcken.
 
Jag vet att den här blomman inte hör till tråden men tänkte ändå fråga eftersom alla verkar veta så mycket :bow:

Jag googlade redan på att det är en amaryllis för nån vecka sen. Fick blomman i present för 4 år sen bara :D
Skulle plantera om den stackarn nu å ser att den här ett till blad :confused::confused:
Är det normalt?
Å måste den stå i glaskruka eller kan det vara en täkt? Vet att vissa vill stå i genomskinlig kruka :)
Tacksam för lite hjälp, iaf blomman är :p

20170526_185748_zpsoeloegsk.jpg
 
Jag vet att den här blomman inte hör till tråden men tänkte ändå fråga eftersom alla verkar veta så mycket :bow:

Jag googlade redan på att det är en amaryllis för nån vecka sen. Fick blomman i present för 4 år sen bara :D
Skulle plantera om den stackarn nu å ser att den här ett till blad :confused::confused:
Är det normalt?
Å måste den stå i glaskruka eller kan det vara en täkt? Vet att vissa vill stå i genomskinlig kruka :)
Tacksam för lite hjälp, iaf blomman är :p

20170526_185748_zpsoeloegsk.jpg
Okej. Vi tar det från början :D

Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.

Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)

Framåt aug-sept tar man in dem och lyfter bort dem från jorden. Ställ dem svalt och torrt så bladen vissnar helt. (näringen från bladen dras ner i löken) I okt-nov tar du fram dem och ger ljus och värme. När de börjar skjuta blomknopp eller blad planterar du i kruka, gärna med minst en tredjedel av löken över jord.

Med lite tur blommar de framåt jul. :)

Jag har alldeles för många. Avkomman har stundtals gett mig totalt inköpsstopp på amaryllisar..... Men de är ju så häftiga. Rent oanständigt överdådiga i blomningen. Brukar samplantera lökarna tätt tätt i stora krukor. De blommar nästan samtidigt och skänker ren och skär lycka :love:

P.S. Den genomskinliga mkrukan är bara en modegrej. Hr eller fru amaryllis skiter fullständigt i vilken kruka, bara det finns näring och lagom med vatten! D.S.
 
Okej. Vi tar det från början :D

Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.

Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)

.

Jag har en bekant som bor i Costa rica, han visade bilder på amaryllisar i deras hyfsat vildvuxna trädgård. Det va rätt häftigt att se dom växa sådär istället för julblomma :) (sorry att den är på fel håll, datorn vägrade vända på den)
received_10209027348308656_zps7nrkzahi.jpeg
 
Nu har det åkt ner frön som ska bli rädisor, sommarmorötter och vintermorötter, två rader av varje. Ska bli ytterligare ett land med morötter i olika färger, tror sorten heter rainbow.
Måste bara få färdigt nästa land, fortfarande en miljon rötter som måste bort innan det är klart att så i.

Mina gurkor verkar inte ha gillat flytten till växttunneln, tur jag satt några nya.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 494
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp