Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska gräva trädgårdsland :love: trodde aldrig jag skulle längta efter att få gräva, men det gör jag. Sitter och googlar efter tips på hur man anlägger det ultimata landet och har så mycket tips att jag nog måste gräva flera land bara för att se vilken metod som är bäst.

Såg "Sista skörden" igår så nu är till och med sambon taggad att börja odla egen mat.
Det blir inte i år men nästa år, då jäklar!
 
Tur jag snart ska vara ledig 1,5 vecka, from nästa onsdag. :up:
Jag har en massa spännande sändningar på väg hem till mig, bl a ett gods på 24 kg från Horto Green, måste ju vara inklusive embalage för mycket har jag väl inte beställt? :eek: Lite Brexitavhoppare är även på väg, de har valt att joina EU istället så det blir spännande att se hur de mår när de kommer fram. :)
Blev uppringd av DHL nu: Hej, jag ser att jag har ett paket till dig med levande växter men jag vet inte hur jag ska göra, jag kör inte den rundan nu utan först på fredag, om de klarar sig till dess eller om jag ska lämna dem på macken och du hämtar själv? Hon ringer mig när hon åker till macken så hämtar jag dem där, det är 6 km och hellre det än att jag har betalat för något som är halvdött när det kommer fram några dagar senare. :up: :crazy:
 
Kallaste majnatten på 70 år. :cry:

I Stockholm hade vi inte kallare än -3,9 grader, men det är ju tillräckligt kallt. Min jobbstad hade -5 vilket den kallaste majnatten på 82 år.

Efter den här kalla våren så är jag iallafall tacksam över att jag väntade så länge med försådden. Mina plantor är än så länge tillräckligt små och hanterbara för att jag ska kunna ha dem inomhus.
 
Blev uppringd av DHL nu: Hej, jag ser att jag har ett paket till dig med levande växter men jag vet inte hur jag ska göra, jag kör inte den rundan nu utan först på fredag, om de klarar sig till dess eller om jag ska lämna dem på macken och du hämtar själv? Hon ringer mig när hon åker till macken så hämtar jag dem där, det är 6 km och hellre det än att jag har betalat för något som är halvdött när det kommer fram några dagar senare. :up: :crazy:

Min man blev uppringd av ett bud förra veckan (vi hade beställt en ny laserskrivare = stort dyrt paket). Budet: Jag kan ju inte ställa ett sånt paket på trappen, men ni vill ju säkert ha det så fort som möjligt. Ring mig när ni är hemma så kommer jag igen!"

Hur gulligt som helst!
 
Mitt saknade virke är fortfarande saknat och efter kasst bemötande idag när jag efterlyste det igen så ledsnade jag och avbokade det helt :mad:

Och eftersom jag inte kommer bli kvar här och inte vill lämna nån styggelse efter mig så ryckte jag helt sonika upp stolparna, plockade bort de balkar som marktäckaren var fäst vid och påbörjade utspridning av hästskit, så får hv mer av sin älskade gräsmatta och snacka om att där kommer det ju bli en snygg ogräsfri gräsplätt med växtkraft som en duracellkanin på steroider av hästskiten :laugh:

Däremot får han ju kosta på ett ytligt jordlager och gräsfrö helt själv ;)
 
Jag höll på smälla av när jag kollade inatt och det var -6 hemma! Prognosen visade på -4 och jag är glad att de senast införskaffade blommorna, som köptes för att ersätta de andra som frös i torsdags, stod i bilen i jobbgaraget inatt. Nu har jag burit in allt eftersom jag är ledig och bilen står parkerad hemma. :meh:

Sen har jag haft lilla julafton här idag efter jag hämtade mitt paket på macken. :) Jag kom inte ihåg vad jag hade beställt så det var spännande att öppna. :banana: Två olika hasselnötter, en bokharabinda, en klematis( jag har dille på dem :D), 2 x 2 olika sorters hallon, 2 vinhallon :d, tre sparris och ett blåregn! :love:

Säg den glädje som varar dock. :cautious: Jag har ju hur många tomatplantor som helst och ett bågväxthus på 18 kvm som skulle varit här senast i mitten av mars. Nu har jag efter påstötning fått besked att det inte skulle komma förrän i mitten på juni! Kunde de inte informerat om det tidigare?! :rage: Nu vill jag inte ha skiten längre, jag vill beställa från nån som faktiskt levererar som avtalat, får se om de godkänner min avbokning nu bara. :mad:
 
Hoppar in här i tråden efter att ha läst den förra :)

Har i år satt röd/gul lök, vitlök, tomat, gurka och bönor. Kommer även sätta potatis. Har ett likadant växthus som @Bexzor men mitt har hittills hållt och fungerar över förväntan. Har ställt in ett litet element så det håller 5-10 grader på natten.

Utöver detta håller jag på att driva upp tagetes som ska sättas ut när de blivit tillräckligt stora och det slutat snöa!

Vill även köpa pioner som skulle vara jättefina i en av rabatterna men törs inte eftersom det är så kallt på natten...

Den stora nackdelen med vår trädgård är att det bor en hel familj med rådjur i skogen bredvid som envetet äter det mesta jag försöker få ut
 
Mitt saknade virke är fortfarande saknat och efter kasst bemötande idag när jag efterlyste det igen så ledsnade jag och avbokade det helt :mad:

Och eftersom jag inte kommer bli kvar här och inte vill lämna nån styggelse efter mig så ryckte jag helt sonika upp stolparna, plockade bort de balkar som marktäckaren var fäst vid och påbörjade utspridning av hästskit, så får hv mer av sin älskade gräsmatta och snacka om att där kommer det ju bli en snygg ogräsfri gräsplätt med växtkraft som en duracellkanin på steroider av hästskiten :laugh:

Däremot får han ju kosta på ett ytligt jordlager och gräsfrö helt själv ;)

Jag hoppas verkligen du hittar något nytt vettigt ställe :)
 
Hoppar också in i tråden efter mycket smygläsande!

Jag håller på att bli GALEN på att det aldrig snöar! -5 i natt. Tur att jag ligger efter med att så i landet i år. När det vänt ska sockerärterna ner i jorden, jag har satt upp stolp som jag tänkte använda för att binda upp dem på sen. Är det någon som har bra tips på hur man binder upp sockerärter?

I övrigt är mitt stora problem just nu att vi har MASSOR av plats i trädgården men jag vet inte var jag ska planera in de nya sakerna som ska in.
Det är två rosor (busk), två pallkragar som jag tänkte skulle stå lite nära huset, ett plommonträd och ett äppelträd. Hur gör man för att våga börja gräva liksom?
 
Det kan vara så att jag just beställde hem en pion ;) Beräknad leverens 16 maj så då är det förhoppningsvis lite bättre väder
 
Vad använder ni för jord till era tomater i kruka? :) Har läst att det går fint att plantera i enbart "ko på påse", stämmer det?
 
Just nu ser det ut såhär och hade inte hästskiten kommit redan så hade jag helt sonika bara tagit bort marktäckarduken och så hade den vedervärdigt steniga ogräsplätten fått fortsätta växa fritt!
unnamed_zpsck6ftxrq.jpg


Inget land, men ingen halvfärdig styggelse heller :up:
 
Hoppar in här i tråden efter att ha läst den förra :)

Har i år satt röd/gul lök, vitlök, tomat, gurka och bönor. Kommer även sätta potatis. Har ett likadant växthus som @Bexzor men mitt har hittills hållt och fungerar över förväntan. Har ställt in ett litet element så det håller 5-10 grader på natten.

Utöver detta håller jag på att driva upp tagetes som ska sättas ut när de blivit tillräckligt stora och det slutat snöa!

Vill även köpa pioner som skulle vara jättefina i en av rabatterna men törs inte eftersom det är så kallt på natten...

Den stora nackdelen med vår trädgård är att det bor en hel familj med rådjur i skogen bredvid som envetet äter det mesta jag försöker få ut

Skryt då :mad: ;)

Så här ser vår växthus ut. Det svarta är målat järn, då sambon byggt en tung järnstomme och allt blått är antingen tejp eller byggplast då sömmarna sprack i blåsten.
Växthuset stod inte där först, utan stod vid husgaveln där det var minst blåst. Trodde vi.
Eftersom det ändå blåste och förstördes så fick det flytta dit då vi blev sura. Hoppas kunna bygga ett vindskydd framför och bredvid inne i trädgården så att jag kan ta bort brädorna som låser plasten.

hepkkjgwzzhdzmo.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp