Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ÄLSKAR liljor.

Men de är ofta alldeles för höga :cry: Jag har tyvärr inga bra rabatter för öga växter längre. Kollar febrilt när jag hittar liljeknölar ifall de är under metern. 80 är OK, men när de börjar bli 120 så funkar det inte så bra. De blåser omkull eller bara lägger sig..

Men det går att hitta.... Jag har väl ett tiotal sorter nu. De flesta färger utom gula. Är allergisk mot gula blommor över huvud taget. Har tillräckligt med gult i gräsmattan (maskrosor....)
Hur är det med krolliljor, blir de för höga? De brukar väl hålla sig under metern. Älskar när jag springer på dem i skogen, det händer sällan men svajar så fint i skuggan under några träd. Så fina! Samma med torparliljan, iaf mina som inte står i rabatt utan rakt i (o)gräset blir kanske metern hög. Men du kanske redan har dessa. :)

Jag vill ha krolliljor och någon riktigt storblommande, inte nödvändigtvis hög. Vågar man flytta torparliljorna till rabatten eller är det risk att de inte klarar det? Dagliljor i gult kan jag få i massor av min mor, det blir nog sådana också för att fylla ut. Tycker de är lite tråkiga men fyller ju en angenäm funktion. :)
 
Jag är mest rädd att jag kommer få jättestora liljebaggar som krafsar på ytterdörren och tigger efter mer. :nailbiting:
Liljebaggarna är inte så förtjusta i trädliljor av någon anledning. Jag plockar nån enstaka på dom bara medans krolliljorna dryper av dom. Sen luktar trädliljor fantastisk! Alla grannar kommenterar dom när dom går förbi på vägen. :love:
 
Hur är det med krolliljor, blir de för höga? De brukar väl hålla sig under metern. Älskar när jag springer på dem i skogen, det händer sällan men svajar så fint i skuggan under några träd. Så fina! Samma med torparliljan, iaf mina som inte står i rabatt utan rakt i (o)gräset blir kanske metern hög. Men du kanske redan har dessa. :)

Jag vill ha krolliljor och någon riktigt storblommande, inte nödvändigtvis hög. Vågar man flytta torparliljorna till rabatten eller är det risk att de inte klarar det? Dagliljor i gult kan jag få i massor av min mor, det blir nog sådana också för att fylla ut. Tycker de är lite tråkiga men fyller ju en angenäm funktion. :)
Jodå, jag har både krollliljor och saffranslilja. :)
De förra sprider sig rätt ohämmat... Men annars mest av olika orientaliska varianter.

Har också en underbar riktigt mörkröd med olika toner i det mörkt röda. Gillar cappuccinoliljor med sin lite "dammiga" prickning i mitten. Finns i underbara färger. På senare år har det börjat finns dubbla liljor i handeln och jag kommer att gå loss på ett gäng sådana när jag listat ut var jag ska gräva ner dem.....

Liljor har ju en skapligt kraftig energireserv i sin lök så de går definitivt att flytta!

Dagliljor lyckas jag inte så bra med. Förstås de urtråkiga gula (hatar gult, remember...) Men så finns det oändligt med varianter. De är ju inte riktiga liljor utan ett sorts gräs. Hemerocallis. Jag får inte riktigt mina att ta sig och bli sådär frodiga och fina.
Det mest sympatiska med blommorna är att de är ätbara - alltså är de superfina att dekorera tårtor, fruktsallad etc med!
 
Mina odlingar växer i alla falla och frodas, här frilandsgurkorna och busktomaterna

plantorna_zpsrvsm1lvg.jpg
 
Jag
Åsså blir det pumpaodling på gödselstacken, det brukar bli skitbra... ett par plantor jättepumpor och flera plantor prydnadspumpor.
Om du vill ha något mer matnyttigt än prydnader så rekommenderar jag varmt spaghettipumpa. Väldigt god!
 
Omplanteringsdag idag och passade på att sätta lite mer frö, fler rosenskäror, två sorters pumpa, två sorter solros, gurka och vallmo. Jag hade tänkt så detta på friland men kunde inte hålla mig :o
 
Jodå, jag har både krollliljor och saffranslilja. :)
De förra sprider sig rätt ohämmat... Men annars mest av olika orientaliska varianter.

Har också en underbar riktigt mörkröd med olika toner i det mörkt röda. Gillar cappuccinoliljor med sin lite "dammiga" prickning i mitten. Finns i underbara färger. På senare år har det börjat finns dubbla liljor i handeln och jag kommer att gå loss på ett gäng sådana när jag listat ut var jag ska gräva ner dem.....

Liljor har ju en skapligt kraftig energireserv i sin lök så de går definitivt att flytta!

Dagliljor lyckas jag inte så bra med. Förstås de urtråkiga gula (hatar gult, remember...) Men så finns det oändligt med varianter. De är ju inte riktiga liljor utan ett sorts gräs. Hemerocallis. Jag får inte riktigt mina att ta sig och bli sådär frodiga och fina.
Det mest sympatiska med blommorna är att de är ätbara - alltså är de superfina att dekorera tårtor, fruktsallad etc med!
Då ska jag flytta iaf de liljor som står i gräset. :idea: Vem vet vad som händer när sambon får händerna på en gräsklippare... Jag vet ju var allt växer, det gör inte han.

Visste inte att dagliljor var ett gräs, och ätbara blommor! Vad roligt, de är ju så fina. :) Men som sagt, gula är rätt tråkiga. Får leta efter andra sorter kanske. Samma med vanlig iris - bra ruggar som håller borta ogräs, men är ganska mätt på blomman. Finns ju iris med jättestora häftiga blommor, kanske får bli sådana. Har annars oändligt med tidlösa/nakna jungfrun som bland annat växer i slänten där min liljerabatt ska vara. De är också bra på att täcka mark men när blommorna väl kommer så lägger de ju sig platt mot marken om det duggregnar, vilket det ju tenderar att göra på hösten när de blommar... :meh:

(Är ute på jobb så roar mig på hotellrummet med att sakna min trädgård och undra om det kommit fram mer i försådderna medan jag sammanfattar dagen)
 
Fick ner stolparna för ramen igår och hoppas virket kommer idag, men glädjen med landet är borta eftersom jag blev uppsagd från boendet igår då min hv tydligen ska separera och behöver huset själv :down: Så nu letar jag febrilt något annat ställe, men tyvärr för min del är det ont om lediga små hus ute i bushen :meh:

Men jag tänker ju inte lämna det blivande landet som en halvfärdig styggelse, sånt är inte min grej.

Så otroligt tråkigt med planer som går i stöpet. :( Hoppas att du hittar ett riktigt trevligt nytt boende som ersättning.
 
HILFE! Hur ska jag rädda mina små odlingar från de vildsvin och hjortar som drar runt på godset? Hjortarna kanske inte vågar sig så nära huset, men vildsvinen gör det garanterat! Vildsvinstråd verkar de inte bry sig om (av hästhagarnas uppvändning att döma) och att slänga ihop ett rejält staket känns inte aktuellt..

Täta, hårt spända ståltrådar med el brukar fungera bra :) Dvs 3-5st trådar upp till 70-80cm höjd.
 
Är glad att jag täckte sådden i pallkragarna igår kväll för idag låg det ett par cm snö uppe på. Hade nog inte varit så lyckat på de rädisor och ruccolan som precis tittat upp :crazy:
 
Tur jag snart ska vara ledig 1,5 vecka, from nästa onsdag. :up:
Jag har en massa spännande sändningar på väg hem till mig, bl a ett gods på 24 kg från Horto Green, måste ju vara inklusive embalage för mycket har jag väl inte beställt? :eek: Lite Brexitavhoppare är även på väg, de har valt att joina EU istället så det blir spännande att se hur de mår när de kommer fram. :)
 
Är glad att jag täckte sådden i pallkragarna igår kväll för idag låg det ett par cm snö uppe på. Hade nog inte varit så lyckat på de rädisor och ruccolan som precis tittat upp :crazy:
Fast rädisorna tål det, jag sådde mina i mars och har redan börjat nalla av dem. :d De är visserligen små än så länge så jag äter upp hela plantan och bladen är förvånansvårt goda, lite "köttiga" nu som små men de växer som bara den trots flera snötäckningar. :up:
 
Fast rädisorna tål det, jag sådde mina i mars och har redan börjat nalla av dem. :d De är visserligen små än så länge så jag äter upp hela plantan och bladen är förvånansvårt goda, lite "köttiga" nu som små men de växer som bara den trots flera snötäckningar. :up:

Så bra! :up:
Då behöver jag inte oroa mej för dom, ruccola har jag inne i en stor kruka så det får jag ändå!
 
Man väntar sig inte riktigt det såhär års när man bor på smålandskustenO_o I övrigt håller jag med dej!
Då är jag i dina trakter och jobbar nu, fy tusan så kallt det var igår! Helt horribelt. Har haft vinterjacka båda dagarna och såg snön från Kalmar på Nyhetsmorgon idag. Hu!! Tre ligare och mer sol idag men full vintermundering krävdes, förutom mössa.

Men trädgårdarna här är tusan på gång. Såg pioner som tagit sig i ett dike där folk slängt trädgårdsavfall. Får man gräva upp sånt? Är ju ingen vild växt och uppenbart ingen som ville ha dem. Är mitt emot lite villor så det lär inte vara en hemlis vad man gör i så fall. :angel: Har dock ingen spade...
 
Då är jag i dina trakter och jobbar nu, fy tusan så kallt det var igår! Helt horribelt. Har haft vinterjacka båda dagarna och såg snön från Kalmar på Nyhetsmorgon idag. Hu!! Tre ligare och mer sol idag men full vintermundering krävdes, förutom mössa.

Men trädgårdarna här är tusan på gång. Såg pioner som tagit sig i ett dike där folk slängt trädgårdsavfall. Får man gräva upp sånt? Är ju ingen vild växt och uppenbart ingen som ville ha dem. Är mitt emot lite villor så det lär inte vara en hemlis vad man gör i så fall. :angel: Har dock ingen spade...
Gräv för tusan! Är som förvildade katter, de behöver ett kärleksfullt hem! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 490
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 162
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp