Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@athena_arabians varför bara gamla rosor, vad är skillnaden?

Därför att jag är en nörd som gillar gammaldags saker oavsett? :angel: :D

Nej, men jag gillar inte överförädling av växter, jag vill generellt ha gammaldags och gärna nyttoväxter i trädgården. Dessutom är de flesta moderna rosor näst intill doftlösa och då ser iaf inte jag poängen med dem. Dessutom är fler av de gamla sorterna härdigare och friskare än de moderna.

Det är som sagt en preferens jag har, jag har full förståelse för att andra inte ser lika på det. Särbon tex, han vill ha gigantiska, doftlösa rosor som ser ut som bukettrosor... :cautious:
 
Förresten: Finlands vita ros
Är detta månne den ros jag hade i min förra trädgård?
Den blev ungefär 2 meter hög och 2 meter i diameter och blommade med små, små vita rosor, enormt många. Såg ut som ett brudsläp, typ, helt vitt av blommor. Dock ganska kort blomning, men intensiv. Doftade mycket och underbart. Kunde blomma om lite. Rosblad som typ påminde om rönnblad. Alltså många små blad som bildade ett stort.
 
Förresten: Finlands vita ros
Är detta månne den ros jag hade i min förra trädgård?
Den blev ungefär 2 meter hög och 2 meter i diameter och blommade med små, små vita rosor, enormt många. Såg ut som ett brudsläp, typ, helt vitt av blommor. Dock ganska kort blomning, men intensiv. Doftade mycket och underbart. Kunde blomma om lite. Rosblad som typ påminde om rönnblad. Alltså många små blad som bildade ett stort.

Rosa pimpinellifolia plena, dvs Finlands vita, är inte remonterande men har en hyggligt lång blomperiod (min har hållit på i lite mer än en vecka nu). Bilder från midsommarafton:

19366986_238281846684852_6439517464156962816_n.jpg

19428674_1546051832094273_366678817101578240_n.jpg


Den är härdig till zon 8 O_o
 
Därför att jag är en nörd som gillar gammaldags saker oavsett? :angel: :D

Nej, men jag gillar inte överförädling av växter, jag vill generellt ha gammaldags och gärna nyttoväxter i trädgården. Dessutom är de flesta moderna rosor näst intill doftlösa och då ser iaf inte jag poängen med dem. Dessutom är fler av de gamla sorterna härdigare och friskare än de moderna.

Det är som sagt en preferens jag har, jag har full förståelse för att andra inte ser lika på det. Särbon tex, han vill ha gigantiska, doftlösa rosor som ser ut som bukettrosor... :cautious:
Aha, då är jag med. :) Så tänker ju jag med och vet att många moderna växter saknar funktion, de har bara form. Är inte så insatt i rosorna dock men de extremt fyllda går ju inte ens att komma ner i för insekterna.
 
@Cheeserica underbar äng! Många fiiina ängsblommor som försvinner i snabb takt just nu... och så de ettåriga - klätten!! :love: Jättefin inspo till min äng in the making. Längtar faktiskt till hösten då jag kan så ängsfröer och vårlökar. :D Och nu under sommarn, att plocka fröer av allt jag kommer över.
Ja visst är det underbart? :love: Önskar jag hade betydligt större yta än 1 kvm. Jag har MASSOR av frön från klätten som jag samlade in förra året för de hade så himla tacksamma fröställningar. Inte sått något i år så jag har allt kvar. Kan skicka om du vill? :) PM:a din adress i så fall!
 
Idag har vi ätit upp första gurkan. Den var väldigt stor och god! Ca 3 dm lång och 5 cm i diameter åtminstone. Nöjd om det inte vore för att det inte ser ut att vara någon mer på gång på någon av plantorna, trots att de har blommat massor.

Är kaninbajs kraftigt? Vi har lånat två gotlandskaniner över sommaren och på min lilla radhusplätt blir det till att kratta bort pluttarna från gräset. Det blir faktiskt rätt mycket! Frågan är om det blir FÖR mycket i rabatt och pallkragar?
 
Ja visst är det underbart? :love: Önskar jag hade betydligt större yta än 1 kvm. Jag har MASSOR av frön från klätten som jag samlade in förra året för de hade så himla tacksamma fröställningar. Inte sått något i år så jag har allt kvar. Kan skicka om du vill? :) PM:a din adress i så fall!
Åh vad gulligt! Skickar pm! Skaffa en till låda med ängsväxter, varför inte. :love:
 
Rosa pimpinellifolia plena, dvs Finlands vita, är inte remonterande men har en hyggligt lång blomperiod (min har hållit på i lite mer än en vecka nu). Bilder från midsommarafton:

19366986_238281846684852_6439517464156962816_n.jpg

19428674_1546051832094273_366678817101578240_n.jpg


Den är härdig till zon 8 O_o
Alltså utsikten med rosen i förgrunden :love:

Finlands vita ros står på min önskelista, vet dock inte var jag skulle sätta den någonstans. Det finns gott om plats men jag har svårt att bestämma mig. Har den några preferenser vad gäller sol och skugga?
 
Alltså utsikten med rosen i förgrunden :love:

Finlands vita ros står på min önskelista, vet dock inte var jag skulle sätta den någonstans. Det finns gott om plats men jag har svårt att bestämma mig. Har den några preferenser vad gäller sol och skugga?

Kom hit och gräv ;) men den finns på Flora Linnea också :)

Eftersom den tål zon 8 tror jag den överlever överallt men generellt vill rosor ha någorlunda med sol. Är de skuggtåliga anges det tydligt.
 
Kom hit och gräv ;) men den finns på Flora Linnea också :)

Eftersom den tål zon 8 tror jag den överlever överallt men generellt vill rosor ha någorlunda med sol. Är de skuggtåliga anges det tydligt.
Det passar bra i vår trädgård, vi har sol nästan överallt, men just Finlands vita har jag funderat på att placera så att den får lite skugga på morgonen i alla fall. Jag har insett att vi har så himla soligt i vår trädgård så platser vi pratar om som skuggiga skulle de flesta kalla som mest halvskugga ...
 
Det passar bra i vår trädgård, vi har sol nästan överallt, men just Finlands vita har jag funderat på att placera så att den får lite skugga på morgonen i alla fall. Jag har insett att vi har så himla soligt i vår trädgård så platser vi pratar om som skuggiga skulle de flesta kalla som mest halvskugga ...

Då skulle jag säga att det inte är några problem. Tänk bara på att den behöver plats och att den skjuter skott som en tokig :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 427
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 143
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp