Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

@hemlig Ceratstiften tänkte jag använda som läppcerat/Lypsyl, har sett att de kan användas på eksem eller som punktbehandling också. Salvan ska jag ha som hud-/handkräm, ringblomman har ju massor av nyttiga komponenter och lär i denna mix vara inflammations- och infektionshämmande, sårläkande och hjälpa mot klåda och torr/fnasig hud. Med mera!

Lägger man till lite tea tree oil så lär man även kunna kränga salvan under det charmiga namnet "rumpräddaren" till hugade långloppscyklister som vill motverka problem med skav.
 
@hemlig Ceratstiften tänkte jag använda som läppcerat/Lypsyl, har sett att de kan användas på eksem eller som punktbehandling också. Salvan ska jag ha som hud-/handkräm, ringblomman har ju massor av nyttiga komponenter och lär i denna mix vara inflammations- och infektionshämmande, sårläkande och hjälpa mot klåda och torr/fnasig hud. Med mera!

Lägger man till lite tea tree oil så lär man även kunna kränga salvan under det charmiga namnet "rumpräddaren" till hugade långloppscyklister som vill motverka problem med skav.
Kan du tänka dig sälja en burk? Min hud skulle kanske må bra av den! :love: mvh torr, fnasig, exem, irriterad och inflammerad :banghead:
 
Kul, meddela gärna vad du tycker! Känner att jag får börja med att utvärdera min produkt själv innan mina tre burkar släpps på en större marknad... :D Men absolut, sneglar man på priserna så känns det inte helt olönande att kränga några stycken burkar salva på lite sikt? Skulle ju också vara ganska enkelt att krydda med t ex lite lavendeldoft.

Och det skulle kännas ännu kuligare att marknadsföra gårdens salva om (när) jag fått igång några egna bisamhällen också, och har bivax från honungsproduktionen att röra ihop med olja på egna ringblommor. Men egenpressad rapsolja grejar jag nog inte, där får jag inse mina begränsningar och blanda in någon utomstående producent.
 
@Lillgrådis jag beställde en burk från apotea när jag liks handlade :angel: blev frälst på din beskrivning!

Jag antar att det var Föllinges? Se upp med den, den innehåller bergamottolja som man kan reagera på om man har extremt känslig hud. Jag blev väldigt förvånad när jag såg att den innehöll bergamott, helt idiotiskt när det gäller salva för känslig hud (jag fuskar med aromaterapi för egen del och har enorm respekt för eteriska oljor, de är inget att leka med).
 
Jag antar att det var Föllinges? Se upp med den, den innehåller bergamottolja som man kan reagera på om man har extremt känslig hud. Jag blev väldigt förvånad när jag såg att den innehöll bergamott, helt idiotiskt när det gäller salva för känslig hud (jag fuskar med aromaterapi för egen del och har enorm respekt för eteriska oljor, de är inget att leka med).
Munkens bisalva hette den. Får kolla innehållsförteckningen när den kommer :)
 
Kul, meddela gärna vad du tycker! Känner att jag får börja med att utvärdera min produkt själv innan mina tre burkar släpps på en större marknad... :D Men absolut, sneglar man på priserna så känns det inte helt olönande att kränga några stycken burkar salva på lite sikt? Skulle ju också vara ganska enkelt att krydda med t ex lite lavendeldoft.

Och det skulle kännas ännu kuligare att marknadsföra gårdens salva om (när) jag fått igång några egna bisamhällen också, och har bivax från honungsproduktionen att röra ihop med olja på egna ringblommor. Men egenpressad rapsolja grejar jag nog inte, där får jag inse mina begränsningar och blanda in någon utomstående producent.
Det låter ju supercoolt :love:
 
Munkens bisalva hette den. Får kolla innehållsförteckningen när den kommer :)

Den innehåller nejlikolja tydligen :crazy: Personligen hade jag inte använt den alls, nejlikolja är en av de värsta oljorna som finns (jag har den inte ens hemma). Ska man ha den på huden ska det vara med en inblandning som är väl under 1%. Nu stod den ju i slutet på listan med ingredienser iaf men jag hade inte testat den på läpparna direkt...

Jag blir faktiskt lite vansinnig när det blandas i eteriska oljor hipp som happ. De är farliga, speciellt i högre koncentrationer, men även mindre mängd av en vissa kan vara starkt irriterande plus att en del kan orsaka fotosensibilitet (tex bergamottolja).
 
Den innehåller nejlikolja tydligen :crazy: Personligen hade jag inte använt den alls, nejlikolja är en av de värsta oljorna som finns (jag har den inte ens hemma). Ska man ha den på huden ska det vara med en inblandning som är väl under 1%. Nu stod den ju i slutet på listan med ingredienser iaf men jag hade inte testat den på läpparna direkt...

Jag blir faktiskt lite vansinnig när det blandas i eteriska oljor hipp som happ. De är farliga, speciellt i högre koncentrationer, men även mindre mängd av en vissa kan vara starkt irriterande plus att en del kan orsaka fotosensibilitet (tex bergamottolja).
Tack för infon! Nu, när jag redan beställt den så kommer jag att prova i alla fall, men jag ska vara uppmärksam..
 
En runda på GG (måste köpa valpfoder... ;)) - och "bara" 3 st krysantemum hakade på. Deras blomlökar såg drogade ut så dom hann inte med :p

Men jag vill hitta fina scillor, snödroppar och frittilarior - jag kanske ska våga mig in på Plantagen, trots plantrean som pågår... :angel::o
Jag har goda erfarenheter av lökar på nätet. Bakker är lite utskällda men deras lökar brukar hålla riktigt bra kvalitet och deras priser är överkomliga.

Finns Bulbs och Odla också. Odla har kampanj på lökar...

Scilla är det nog bäst att tigga. Lökarna är oförskämt dyra och det brukar kunna gå att få gräva upp hos folk i vår. De flesta har ett överflöd när de väl etablerat sig..
 
Idag har jag plockat av i stort sett alla tigerella och cocktailtomater. Det hade blivit så tätt av blad och allt att det hade börjat mögla där under...
Tiny Tim står inte lika tätt så de får stå kvar. Resten får eftermogna inne.
 
Har ni nåt bra tips på en "nödmatkällare"? Min skörd blir mycket större än förväntat och det är ju kul. Men jag vill ju inte att det ska bli förstört och jag har inget vettigt ställe att förvara överskottet.

Vi har en gammal matkällare, men den måste renoveras, i nuvarande skick är den helt körd. Inomhus är det för varmt, i ladugården för kallt i vinter. Funderar på att fodra en dynlåda med frigolit. Vad tror ni?
 
Har också satt en massa lökar nu. Men mitt närminne är helt kört så jag kommer inte alls ihåg var jag satt vad så det blir en skojig överraskning till våren.

Sen har vi haft hit en stubbfräsare som väl tog bort kanske 25 stora stubbar på tomten. Ett jäkla jobb att skyffla undan och köra bort all flis i skottkärror och sen fylla hålen med ny jord och så gräs. Men fint blev det. :)
 
Har ni nåt bra tips på en "nödmatkällare"? Min skörd blir mycket större än förväntat och det är ju kul. Men jag vill ju inte att det ska bli förstört och jag har inget vettigt ställe att förvara överskottet.

Vi har en gammal matkällare, men den måste renoveras, i nuvarande skick är den helt körd. Inomhus är det för varmt, i ladugården för kallt i vinter. Funderar på att fodra en dynlåda med frigolit. Vad tror ni?
Min pappa byggde en stor låda och fodrade med frigolit och ställde den på altanen. Där har han i säkert 15 år nu vinterförvaring av äpplen och potatis. När det är kallt ställer han med en hink varmvatten i lådan. Sen får man förstås byta vatten så ofra som behövs så det håller sig frostfritt.
I pappas trädgård finns inte mycket möss och råttor, vet inte hur det skulle funka här ute på landet, men det funkar jättebra för dem.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
221
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 277
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp