Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

Håller verkligen med om det sistnämnda :nailbiting: :D

Sedan får man för sig att renovera kråkslottet som hör till trädgården och hittar byggnadsvårdsbutiker... :cautious: :arghh:

Varför lyckas jag alltid hitta dyra intressen? :D
Mannen och jag är lite inne på att köpa ett renoveringsobjekt om några år och kunna fixa upp som vi vill, låter både spännande occh svindyrt ;)
 
Varför lyckas jag alltid hitta dyra intressen? :D
Mannen och jag är lite inne på att köpa ett renoveringsobjekt om några år och kunna fixa upp som vi vill, låter både spännande och svindyrt ;)

Det är kul... och dyrt ;) I mitt fall är jag så illa tvungen om jag ska fortsätta bo här och ju mer jag gör själv desto billigare blir det ju :)

Plus att det är kul då :D Eftersom huset är gammalt vill jag använda traditionella metoder, både för att det är bättre för huset men också av respekt för gammalt hantverk.
 
Det är kul... och dyrt ;) I mitt fall är jag så illa tvungen om jag ska fortsätta bo här och ju mer jag gör själv desto billigare blir det ju :)

Plus att det är kul då :D Eftersom huset är gammalt vill jag använda traditionella metoder, både för att det är bättre för huset men också av respekt för gammalt hantverk.

En gammal kollega till mig är intresserad av byggnadsvård och har ärvt ett gammalt hus som han underhåller med traditionellt hantverk och material. Det är väldigt inspirerande att följa vad han gör genom sociala medier! Men vi hyr vårt hus, så just nu finns det inte mycket mer att göra än att fokusera på trädgården :)

Det enda som finns just nu är en enorm kaprifol som växer upp över muren på ena sidan (vi bor i radhus). Skulle vilja klippa ner den rätt ordentligt för att få lite kontroll på den, men på andra sidan har grannen en järnek som nog kommer att växa över på vår sida om den får mer utrymme.
 
Jag kan ha köpt ännu mer växter idag. Krokus och ranunkel.
Ska ut och gräva så fort det slutar regna.
Håller dessutom på att gräva ett morotsland på baksidan. Har inga fröer så det måste jag köpa. Å nej, jag måste köpa fler växter :D
 
Jag har ett området på lotten där det växer mycket kvickrot och annat ogräs. Det är en fyrkant på ca. 2,5x2,5 m så jag funderar på att göra det hyfsat enkelt för mig genom att täcka ytan med tidningspapper och sedan ställa fyra enkla pallkragar ovanpå och så får det stå så (med odlingar i så klart) tills ogräset under har dött.

Kan det fungera om jag vill få bort kvickroten eller kommer den ta sig igenom? Hur lång tid tar det i så fall innan tidningspappret har förmultnat? På sikt vill jag ju kunna gräva djupare i pallkragarna för att även kunna odla i den fina matjorden som jag har där jag ställer pallkragarna. Hur många år kan det uppskattningsvis ta?
 
Jag har ett området på lotten där det växer mycket kvickrot och annat ogräs. Det är en fyrkant på ca. 2,5x2,5 m så jag funderar på att göra det hyfsat enkelt för mig genom att täcka ytan med tidningspapper och sedan ställa fyra enkla pallkragar ovanpå och så får det stå så (med odlingar i så klart) tills ogräset under har dött.

Kan det fungera om jag vill få bort kvickroten eller kommer den ta sig igenom? Hur lång tid tar det i så fall innan tidningspappret har förmultnat? På sikt vill jag ju kunna gräva djupare i pallkragarna för att även kunna odla i den fina matjorden som jag har där jag ställer pallkragarna. Hur många år kan det uppskattningsvis ta?
Täck ordentligt minst dubbla tidningar typ svenskan med alla bilagor och räkna med två år innan det dött av helt.
 
Jag har dumt nog beställt lök från bulbs.se efter tidigare tips, men då jag gjorde det tidigare i sommar kommer jag inte ihåg vad jag beställt! :o Det är tydligen så mycket att DHL har levererat så jag ska åka och hämta det senare. :nailbiting:
 
Jag har dumt nog beställt lök från bulbs.se efter tidigare tips, men då jag gjorde det tidigare i sommar kommer jag inte ihåg vad jag beställt! :o Det är tydligen så mycket att DHL har levererat så jag ska åka och hämta det senare. :nailbiting:
*fnissar lite*
DHL levererar även väldigt små paket...
 
Jag har ett området på lotten där det växer mycket kvickrot och annat ogräs. Det är en fyrkant på ca. 2,5x2,5 m så jag funderar på att göra det hyfsat enkelt för mig genom att täcka ytan med tidningspapper och sedan ställa fyra enkla pallkragar ovanpå och så får det stå så (med odlingar i så klart) tills ogräset under har dött.

Kan det fungera om jag vill få bort kvickroten eller kommer den ta sig igenom? Hur lång tid tar det i så fall innan tidningspappret har förmultnat? På sikt vill jag ju kunna gräva djupare i pallkragarna för att även kunna odla i den fina matjorden som jag har där jag ställer pallkragarna. Hur många år kan det uppskattningsvis ta?
Kvickroten är svår att bli av med genom täckning. Den skjuter långa rötter och det räcker med att den finns utanför för att den ska invadera igen.
MEN -på tidigt våren när jorden börjar reda sig är kvickroten enkel att få bort. Man lyfter helt enkelt ur rottrådarna.

Jag ser nog andra ogräs som större bekymmer (beroende av vad det är förstås...)

En variant är att hacka ytligt i höst och ta bort allt dött ovan jord. Och sedan på våren riva kvickroten?
 
Hoppar in i tråden och hoppas få vara med i gänget.
Jag har inte odlat på många år men fick en knäpp i juli och satte igång, och sen har intresset vaknat på riktigt. Det blev ett litet växthus, en pallkrageodling, ett friland och diverse olika krukor och lådor. Till nästa år vill jag ha potatis så jag behöver anlägga ny odlingsyta nånstans, har inte bestämt var.
Ser fram emot att få gagga trädgård med er, alla jag känner IRL har tröttnat på mig :ROFL:
 
Nu har ni chansen att påverka Hur ska jag göra min nya odlingsyta? Jag tänkte utöka med c:a 4-8 kvadratmeter.

Marken är tung lerjord med fleråriga ogräs. Jag har några alternativ och vill gärna ha synpunkter.

1. Odla i storsäck uppe på grässvålen. Jag har 4 st jättestora säckar typ IKEA-kassar 1*1 m som jag fått grus i. De är gjorda av polyeten och släpper igenom vatten, materialet multnar väl så småningom. Det skulle gå att använda dem för upphöjda djupa bäddar eller fylla dem med växtmaterial vartefter jag lyckas samla ihop det, och köra på ett lager jord på toppen.

2. Ett traditionellt grävt trädgårdsland där grässvålen grävs bort och lerjorden blandas upp med hästgödsel, halm och växtmaterial. Kan täckas eftersom saker växer upp.

3. Bygg ut med fler pallkragar, bottna med tidningar och köp en massa jord

4. Gräv en kant, täck grässvålen med tidningar mm, fyll på med växtmaterial, gödsel mm och vänta.

Vad tycker du, och varför? Jag tänkte göra jobbet nu i höst och vill sätta potatis mm till våren.
 
Nu har ni chansen att påverka Hur ska jag göra min nya odlingsyta? Jag tänkte utöka med c:a 4-8 kvadratmeter.

Marken är tung lerjord med fleråriga ogräs. Jag har några alternativ och vill gärna ha synpunkter.

1. Odla i storsäck uppe på grässvålen. Jag har 4 st jättestora säckar typ IKEA-kassar 1*1 m som jag fått grus i. De är gjorda av polyeten och släpper igenom vatten, materialet multnar väl så småningom. Det skulle gå att använda dem för upphöjda djupa bäddar eller fylla dem med växtmaterial vartefter jag lyckas samla ihop det, och köra på ett lager jord på toppen.

2. Ett traditionellt grävt trädgårdsland där grässvålen grävs bort och lerjorden blandas upp med hästgödsel, halm och växtmaterial. Kan täckas eftersom saker växer upp.

3. Bygg ut med fler pallkragar, bottna med tidningar och köp en massa jord

4. Gräv en kant, täck grässvålen med tidningar mm, fyll på med växtmaterial, gödsel mm och vänta.

Vad tycker du, och varför? Jag tänkte göra jobbet nu i höst och vill sätta potatis mm till våren.
Ja, hur hade jag gjort?

Ungefär som nr 2.
Antar att jag hade tagit bort grässvålen och täckt jorden med ett rejält lager gödsel. Ett par dm. Koskit eller häst. Vilket som. Inte grävt om nu på hösten. Kanske ett lager höstlöv uppepå också.
På det viset tillför du näring och sätter igång maskar och mikroorganismer. Grässvålen hade jag lagt ovanpå, på tork.

Till våren hade jag skakat ur jorden ur grästorvorna och släng de rötterna som riskavfall ;) nånstans

Sedan hade jag bara odlat.
 
rWBLfMd.jpg

Den här rackarns gurkan hade lyckats gömma sig för mig, hur länge vet jag inte :D
 
En runda på GG (måste köpa valpfoder... ;)) - och "bara" 3 st krysantemum hakade på. Deras blomlökar såg drogade ut så dom hann inte med :p

Men jag vill hitta fina scillor, snödroppar och frittilarior - jag kanske ska våga mig in på Plantagen, trots plantrean som pågår... :angel::o
 
Hur utvinner du? Häller du olja på och låter stå eller kokar du dom?

Rev av alla kronblad och la i en glasburk, på med olja så det täcker och sedan fick burken stå och sköta sig själv, tillsluten i söderfönster två veckor. Och sedan bara sila bort skröfset från oljan som blandas med bivax i vattenbad. Jag tror att jag läst någon som värmde upp oljan litegrann med bladen i, så det kan säkert också funka. Men det här verkade vara standardreceptet för de flesta!
 
En runda på GG (måste köpa valpfoder... ;)) - och "bara" 3 st krysantemum hakade på. Deras blomlökar såg drogade ut så dom hann inte med :p

Men jag vill hitta fina scillor, snödroppar och frittilarior - jag kanske ska våga mig in på Plantagen, trots plantrean som pågår... :angel::o
Jag tror Lidl hade lökar denna veckan.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
275
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 514
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp