Trädgården 2017 - del 3

Har ni nån organisering på fröer? Jag har mina i zippåsar eller kaffefilter i en låda bara men jag skulle vilja ha nån bättre variant så man kunde ha lite översikt på vad man har
 
Min pappa byggde en stor låda och fodrade med frigolit och ställde den på altanen. Där har han i säkert 15 år nu vinterförvaring av äpplen och potatis. När det är kallt ställer han med en hink varmvatten i lådan. Sen får man förstås byta vatten så ofra som behövs så det håller sig frostfritt.
I pappas trädgård finns inte mycket möss och råttor, vet inte hur det skulle funka här ute på landet, men det funkar jättebra för dem.

Ja det är något åt det hållet jag funderar på. Saknar mitt gamla skafferi och matkällare.
 
Har ni nån organisering på fröer? Jag har mina i zippåsar eller kaffefilter i en låda bara men jag skulle vilja ha nån bättre variant så man kunde ha lite översikt på vad man har
Jag har en stadig liten platslåda från IKEA som jag ställer påsarna i. Det får plats två fröpåsar i bredd. Frön jag tar själv har jag i kuvert eller zippåsar. Dem ställer jag också där.

När jag orkar viker jag egna fröpåsar av vanligt kopieringspapper.
 
Idag har jag tagit bort ett gäng pumpaplantor som ännu inte hunnit ge en enda frukt. Samt klippt blad på tomaterna i tunneln.
Druvgurkan är också bortrensad. Sådan ska inte odla mer. Går över till äppelgurka istället - mycket godare. Det är mycket i trädgårdslandet som är redo att rensas bort.

Lönnarna har bytt färg och det ligger löv på gräsmattan. Och en massa ekollon! Ska plocka ett gäng och strö ut på ställen där det skulle vara fint om de trivdes.
Tänker inte berätta för grannarna bara för det är i skogen bakom huset.....:angel: Ingen kommer att få veta att det är jag och inte inte fåglarna. :)
 
Jag har rensat en hel del i tunneln, får se årets kalla sommar och med min ovana som ganska misslyckad. Det tog tid innan den var på plats pga strul med första tunneln som inte levererades i mars som utlovat, när den fortfarande inte kommit i maj sa jag upp den då jag fick veta att det skulle dröja till midsommar. :meh: I juli aviserar DHL att de har ett paket till mig, mycket riktigt så är det tunneln jag inte längre skulle ha! :banghead:

Jag förklarade att den var avbeställd och att de fick köra tillbaka den till avsändaren. Ca en månad senare får jag ett inbetalningskort på tunneln! :mad: Jag ringer företaget som skickat fakturan, förklarar att jag vägrar betala för en vara som är avbeställd och aldrig levererad. En månad senare fick jag brev att de inte hade något krav på mig. :up:

Tunneln jag köpte på ebay kom som utlovat men jag fick ju inte ut plantorna som planerat så resultatet blev ju sådär. Tomatillo kommer jag inte odla någon fler gång, växte som ogräs med inte en enda frukt. Möjligt den kräver handpollinering men det orkar jag inte hålla på med. Dålig utdelning av meloner, två små som knytnävar och ytterligare en hälften så stor. Jag har bara ätit en men den var god så jag hoppas den jag tagit in är det och plutten växer på sig lite till.

Väldigt få spetspaprikor, ingen chili. :( Dåligt med tomater och physalis. Ute fick jag ohyra på kålen men nu när det är kallare så ser det bättre ut. :up:
 
Jag har rensat en hel del i tunneln, får se årets kalla sommar och med min ovana som ganska misslyckad. Det tog tid innan den var på plats pga strul med första tunneln som inte levererades i mars som utlovat, när den fortfarande inte kommit i maj sa jag upp den då jag fick veta att det skulle dröja till midsommar. :meh: I juli aviserar DHL att de har ett paket till mig, mycket riktigt så är det tunneln jag inte längre skulle ha! :banghead:

Jag förklarade att den var avbeställd och att de fick köra tillbaka den till avsändaren. Ca en månad senare får jag ett inbetalningskort på tunneln! :mad: Jag ringer företaget som skickat fakturan, förklarar att jag vägrar betala för en vara som är avbeställd och aldrig levererad. En månad senare fick jag brev att de inte hade något krav på mig. :up:

Tunneln jag köpte på ebay kom som utlovat men jag fick ju inte ut plantorna som planerat så resultatet blev ju sådär. Tomatillo kommer jag inte odla någon fler gång, växte som ogräs med inte en enda frukt. Möjligt den kräver handpollinering men det orkar jag inte hålla på med. Dålig utdelning av meloner, två små som knytnävar och ytterligare en hälften så stor. Jag har bara ätit en men den var god så jag hoppas den jag tagit in är det och plutten växer på sig lite till.

Väldigt få spetspaprikor, ingen chili. :( Dåligt med tomater och physalis. Ute fick jag ohyra på kålen men nu när det är kallare så ser det bättre ut. :up:
Det är väl bara att konstatera att det varit ett skitår för odling.

Tolv chiliplantor har ger 4 chilifrukter hittills och mina butternutpumpor har inte ens hunnit blomma! Trots att de förodlades i alldeles normal tid. Tomaterna har knappt mognat och jag har fått massor av små små sniglar som äter hål och mumsar i sig innanmätet på dem.
Det enda som vuxit väl är mangold, morötter, spenat och lök. Maken till lökar har jag aldrig haft förr.

Nya tag nästa år.
 
Jag kastade in handduken vad gäller trädgården men fick i alla fall några fina squash som jag inte använt än. Salladen blev enorm och väl över halvmetern innan jag tog bort den helt.

Mina föräldrar däremot, de har vårdat sina odlingar i år och utökat odlingen. Att gå där är som att vara i filmen Jurassic Park. Allt är så stort! Det känns nästan lika märkligt som om man skulle gå i en skog där träden består av stora ormbunkar. Kålrötterna är stora som handbollar, purjolöken så grov att det ser vulgärt ut, ärter så det kan spruta ur öronen, helt perfekt och enorm gul och röd lök. Det är helt sinnes. Men så har det också rensats och åter rensats, sniglar har plockats, det har vattnats under torkan och gallrade plantor har planterats på ny plats så inget har gått till spillo.

När jag blir pensionär ska jag också ha sådana odlingar. :) Denna helg ska jag ta hand om mina små bin, det ska bli varmare i morgon och veckan framåt så det vore ju toppen om de äntligen var ute och flög lite igen. De har varit lite griniga sista tiden, inte populärt att öppna kupan när det är lite väl kallt ute.
 
Behöver ju flytta in ett gäng chili från tunneln men saknar krukor så jag googlade. Hittade billiga krukor på wexthuset. När jag ändå var i farten så beställde jag växtlampa för uppdrivning och en ställning till den.

förhoppningsvis hjälper det mina förodlingar (huvva - det är bara 4-5 månader innan det är dags att så igen!)

Tur att jag får retroaktiva lönehöjning med den här lönen....
 
Det är väl bara att konstatera att det varit ett skitår för odling.

Tolv chiliplantor har ger 4 chilifrukter hittills och mina butternutpumpor har inte ens hunnit blomma! Trots att de förodlades i alldeles normal tid. Tomaterna har knappt mognat och jag har fått massor av små små sniglar som äter hål och mumsar i sig innanmätet på dem.
Det enda som vuxit väl är mangold, morötter, spenat och lök. Maken till lökar har jag aldrig haft förr.

Nya tag nästa år.
Också här har sniglarna mumsat tomater.
Chili kommer en hel del på mina plantor. Ska försöka övervintra fyra plantor i år också.
Nu återstår att se om plasten håller ute över vintern eller om det blir till att köpa ny i vår. Den är fastsatt så rejält att det känns för krångligt att ta ner.
 
Också här har sniglarna mumsat tomater.
Chili kommer en hel del på mina plantor. Ska försöka övervintra fyra plantor i år också.
Nu återstår att se om plasten håller ute över vintern eller om det blir till att köpa ny i vår. Den är fastsatt så rejält att det känns för krångligt att ta ner.
Vilken tunnel var det du köpte?

Min från Dancover ska jag ta av. Litar inte på att den håller. Den är så lös att detblir stora pölar uppepå när det regnar. Men jag planerade avtagning redan från början. Jag har lagt markstenar runt om och de är bara att vända bort och själva plasten sitter ju bara med kardborreband.
 
Vilken tunnel var det du köpte?

Min från Dancover ska jag ta av. Litar inte på att den håller. Den är så lös att detblir stora pölar uppepå när det regnar. Men jag planerade avtagning redan från början. Jag har lagt markstenar runt om och de är bara att vända bort och själva plasten sitter ju bara med kardborreband.
Dancover. Sambon har dock satt extra stöttning på insidan så mått pölproblem har jag inte.
 
Arbete med bikupan idag och slutskattning. Jag trodde inte det var så mycket... Men en hel låda var fylld med honung! Översta lådan kunde vi ta fyra ramar ur som dock inte är helt fyllda. Vi tror det är närmare 20 kg honung! :laugh: Mina fina bin har varit mycket arbetssamma trots den kyliga avslutningen på sommaren.

Skulle vara kul om de hängde mer i trädgården nästa sommar. Får väl plantera honungsört lite längre från kupan då. :idea:
 
@Chili Så härligt det låter, jag blir helt bi-pepp! :D Kul att ha en kurs att se fram emot i vinter. Jag har kommit halvvägs genom boken som @Paddington hade vänligheten att ge bort, mycket lärorik men det känns som massor att lära sig! Men hoppas på att det går att lösa med hjälp från snälla mentorer. Hur länge har ni haft bikupor?
Det är första sommaren så det är en avläggare jag har. :) Är total nybörjare men har hjälp av pappa som hade en del bin fram till mitten på 80-talet. Så han är också rätt ringrostig. :D Så det är jättekul att få så mycket honung på bara en avläggare första sommaren. Nästa år blir det spännande att följa samhället hela säsongen och det kommer bli mycket mer jobb. Men det ser jag fram emot! Ska du skaffa bin nästa år?

Och Ja det finns mycket att läsa men det är helt klart genom praktiskt arbete man lär sig något. Arbetsmetoder, att vara systematisk och förberedd, det är viktigt. Man märker extremt snabbt om man inte är förberedd och saknar ett viktigt verktyg. :p
 
@Chili: Det är jättespännande att få höra om bina! Det är något jag verkligen skulle vilja prova på men får inse att det ligger en bra bit in i framtiden. Däremot har jag börjat odla "biväxter" och ska utöka den delen. Jag funderar också på att leta upp någon biodlare och fråga hen om hen har lust att ställa upp några kupor här. Det är ju trevligt med bra pollinering för övriga trädgården också ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 108
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
84 85 86
Svar
1 714
· Visningar
56 059
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
775
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp