Bukefalos 28 år!

träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Ansluter mig till tråden då jag hämtade hem "mitt" sto i dag... :) Jag har omskolat travare innan men det är några år nu... det ska bli jättekul att börja med en ny häst!! Hon är riden innan men inte så mycket och inte de senaste månaderna.

Lady Lane, kallas Skrållan.
LL1.jpg

Grattis! :D Hon är jättesöt :)
 
Sv: träning av ridtravare

Jag har ridit in en "orörd" travare. Det var verkligen ett nöje! Hon var gudasnäll, lite busig, men det ska dom va. :) Lättlärd, mjuk och fin. Super hoppkapacitet. Hon kom till oss som 3 åring. Det är ett år sen nu, men tänkte slänga in bilder på henne!

__amy.jpg


amy2.jpg


amy3.jpg


På bilderna är hon 3,5 år :laugh:
 
Framtung?

Jag behöver lite hjälp. Håller på att skola om min gamla travare, som bara blir finare och finare för varje dag som går. Vi har inte börjat med galopp än, då jag är väldigt mån om att hon verkligen ska orka.
Men, nu har vi börjat få lite problem. Hon snubblar mycket, och jag kan med handen på hjärtat säga att det beror på att hon är så framtung. Jag vet att man kan träna bort detta genom att få igång dom till galopp direkt från halt eller skritt, då de lägger vikten där bak.
Men vi har ju inte börjat med galoppen än, och jag tycker det är lite läskigt att börja galoppera när jag vet att när vi saktar av till traven sen, så kanske hon går omkull, för hon ser hemskt tung ut framnär hon travar.
Vi har bara ridit i 4 månader, travat i skog och så.. Har inte haft tillgång till paddock. Men det får vi imorn :) Flyttar då! Ge mig gärna tips!
 
Sv: träning av ridtravare

Min är också lite framtung och var väldans snubblig. Jag har skrittat mycket på lång tygel, skrittat långa pass och ute i skogen bland stenar och rötter. Ett bra sätt för hästen att hitta balans på och få lyfta lite på fötterna, och samtidigt få tänka lite på var den sätter fötterna. Men det är ganska krävande att verkligen våga låta en obalanserad häst gå på lång tygel, man vill ju så gärna peta och stötta upp. Men jag tror att man har igen det i längden.
Sedan är ju halvhalter väldigt bra, de samlar upp och får bakdelen aktiverad även om det bara är kortare stunder.
Jag rider ut i stort sätt varje pass, det mesta går ju att öva på i skogen och på vägen :)
 
Sv: träning av ridtravare

hejsan, Jag vill bara säga, träning träning och mer träning, Jag köpte en travare mestadels för sällskap. men tyckte då att det skulle vara kul att börja träna med den. Och ja det gav resultat. han kunde inget när han kom till mej. jag va tyvärr tvungen att sälja ahn pga platsbrist i stallet. nu går han 120 hoppningar utan några problem alls, Mycket träning. Gav mycket resultat
Mvh mickan
 
Sv: träning av ridtravare

Hej! När jagköpte min första varmblod,såtränade jagså här. 1, skrittjobbade jättemycket, red mycket som i en 8. så jag lärde honom att flytta för skänken.
Ibland fick jag peta medett spö för att visa, skänken tydligare. helt enkelt flytta för skänen, och rida i skritt på böjda spår. Sen när jag skulle trava, så red jag lätt, men jag försökte sätta mig ner långsammare en vad hästen sprang, detta var för att få hästen att lungna sig. Så mina rid pass var 1, skrittjobb, 2.travjobb På en lagom stor volt. 3, avslutade med skritt jobbet igen. Mycket viktigigt är att aldrig släppa iväg hästen i en snabb trav. Den tiden är förbi...Eller?
Jag hoppas att detta kanske är något för dig och din häst.:banana:
 
Sv: träning av ridtravare

Hejsan! Jag har själv en ridtravare, hon har dock aldrig blivit körd, så det kan vara lite annorlunda då. Men mitt bästa tips är att rida mycket serpentinbågar, böjningar, skänkelvikningar och liknande rörelser för att få igång bakdelen ordentligt. Gärna i både skritt och trav. Sedan är det jättebra att tex fatta galopp från skritt och bryta av igen efter tre steg elr så, och sedan hålla på så till du känner att hästen fattar med bakdelen först.

Sen vet jag att det finns en bok som heter "Från travare till ridhäst", den är jättebra att läsa för att få tips och råd. Det är även viktigt att ta hjälp av en tränare för att få nya tips och råd. Använd dig gärna av bommar i dina övningar. Allt för att stärka ryggmusklerna och bakdelen!
Mvh Elina
 
Sv: träning av ridtravare

Försökte tidigare på en annan tråd men vet inte om jag lyckades.:)

Jag har själv för bara några veckor sen ridit in min lilla travare och hon är helt otoligt duktigt. Blir alltid impad över deras kondis också. Så nu sitter jag och bara suger i mig alla tips.

Jag tänkte passa på att fråga och backa till steg ett eller vad man ska säga. Hur beter ni er för att få dom att stå helt stilla medan man hoppar upp? Jag har fått för mig att det är ett vanligt travar problem.
Min står snällt och väntar men inte tillräckigt länge. Vill att hon ska stå som en staty tills annat sägs.
Har ni samma problem? Ni som löst det kom med tips!:)
 
Sv: träning av ridtravare

Hej. Träna hästen som den skulle vara en unghäst....börja från början. Longera, markarbeta mkt...lägg ner mkt tid på det....hästen måste få muskler innan man kan kräva för mkt. Det tar tid men det kommer bli bra. Travare e inte nå korkade bara för att dom råkar vara travare. Du måste tänka på att dom har en helt annan kroppsbyggnad. Lägg ner mkt tid på den kommer det bli skit bra;)
 
Sv: träning av ridtravare

Försökte tidigare på en annan tråd men vet inte om jag lyckades.:)

Jag har själv för bara några veckor sen ridit in min lilla travare och hon är helt otoligt duktigt. Blir alltid impad över deras kondis också. Så nu sitter jag och bara suger i mig alla tips.

Jag tänkte passa på att fråga och backa till steg ett eller vad man ska säga. Hur beter ni er för att få dom att stå helt stilla medan man hoppar upp? Jag har fått för mig att det är ett vanligt travar problem.
Min står snällt och väntar men inte tillräckigt länge. Vill att hon ska stå som en staty tills annat sägs.
Har ni samma problem? Ni som löst det kom med tips!:)

Travare e vana att bli selade inne i gången så fort som möjligt å sen ut på banan så fort som möjligt....sådant sitter rätt så hårt om dom har gått på banan ett tag. Prova ha hjälp när du sitter upp....ngn som står framför bara å pratar med dig,, pratar med hästen, ge den godis......va som hälst bara det går lungt till. Dom e ju vana vid stress...
 
Sv: träning av ridtravare

Försökte tidigare på en annan tråd men vet inte om jag lyckades.:)

Jag har själv för bara några veckor sen ridit in min lilla travare och hon är helt otoligt duktigt. Blir alltid impad över deras kondis också. Så nu sitter jag och bara suger i mig alla tips.

Jag tänkte passa på att fråga och backa till steg ett eller vad man ska säga. Hur beter ni er för att få dom att stå helt stilla medan man hoppar upp? Jag har fått för mig att det är ett vanligt travar problem.
Min står snällt och väntar men inte tillräckigt länge. Vill att hon ska stå som en staty tills annat sägs.
Har ni samma problem? Ni som löst det kom med tips!:)

Öva, öva , öva. Min vallack jag hade stod still tills jag kom upp men ville väldigt gärna gå i väg då. Så jag tog helt enkelt tag i honom och såg till att han stod still. I början tramsa han runt jättemycket men han fick inte gå förrän han stått still. Tog även en dag när jag bara övade uppsittning. Satt upp, satt lungt och såg till att han stod still. När han stått still ett tag så klev jag av. Gick ett varv i paddocken elelr på stallplan och gjorde om allt igen. Sedan höll jag på så tills han stod helt still tills jag sa något annat.

Mitt sto som jag har nu går gärna iväg innan jag kommit upp ens. Så jag gjorde samma här. Öva uppsittning och bara satt upp och av hela tiden. Första gångerna fick jag ha hennes huvud rakt in i stallväggen. Sedan flytta vi oss sakta men säkert bort från stallväggen så i dag kan vi stå mitt på stallplan och sitta upp utan allt för mycket snurr först. Men hon har fortfarande lite svårt att stå still när jag kommit upp. Så det ska vi ta en övningsdag igen nu tror jag.
 
Sv: träning av ridtravare

*kl på dig som har en halvsyster till mitt sto om jag minns rätt*

Jösses vilket temperament hon har lilla fröken... vi har nu kommit så långt att jag har börjat kräva att hon ska vara rak i kroppen och böja sig/ställa i nacken på böjda spår. Liksom många travare som gått i träning är hon lite sned i kroppen och faller gäran ut med vänster bog/inåt med bakdelen i höger varv.

Hon protesterar, jag bara sitter kvar och till slut så slutar hon konstra och samarbetar istället... :) Jag har ridit henne kontinuerligt i ett par veckor nu.

dansa_lite.jpg
 
Sv: träning av ridtravare

*Kl*

Hej alla med ridtravare! :)

Jag har en vallack på 10 år som jag har haft sedan fem år tillbaka, han har gjort 8 starter som unghäst.

Jag upplever att min travare är väldigt trög på skänkeln, just i dressyren när man ska göra skänkelvikningar mm, flytta för skänkeln övht! Någon som har samma problem? När jag försöker stärka skänkeln med spö vill han gärna rusa iväg? Tips?

Har tagit hela fem år nu sedan jag började rida honom, det har gått väldigt långsamt, då han har blivit ganska illa behandlad som unghäst och har svårt att lita på människor, han har ett otroligt temperament, och blir stressad när man kräver för mycket av han, annars är han helt underbar, lär sig fort osv. Vi har mest byggt upp ledarskap och tillit och trallat runt i skogen, hoppat ganska mycket osv dessa åren, mycket vila pga av operationer mm. Men det är först nu jag verkligen börjar ställa krav på honom i grunder och dressyr. Ska försöka ta hjälp av tränare till våren, men behöver tips i dagsläget :)

Tacksam för alla svar!
 
Sv: träning av ridtravare

Oftast handlar det om missförstånd i grunden. När hästen kan ta halter och halvhalter korrekt så lär den sig oftast fort att flytta. Det är viktigt att sitta rakt och verkligen se vägen när man flyttar för en korrekt sidvärts och inte bara att hästen skjuter iväg bogen och lallar på.
 
Sv: träning av ridtravare

För att få en bra galopp så brukar jag trava mot ett bar bommar som är lite upphöjda, ca 10 cm, det är sedan 3 meters avstånd mellan bommarna och jag brukar använda ca 4 eller 5 bommar efter varandra. När han tar sig över de faller han in i galopp automatiskt och så får jag en bra och fin galopp efter. För om man startar upp honom själv så börjar han springa så fort och sedan går galoppen fort också, men det är annorlunda när jag gör så med bommarna.
 
Sv: träning av ridtravare

Jag var hos en kompis i helgen och hängde med till stallet, filmade lite när hon red sin f.d. travare som nu ska bli dressyrhäst. Hennes problem nu är galoppen, hittills har hon mest jobbat med bärighet och form men nu när han börjar bli så stark att han borde kunna galoppera på banan så går det inte. Han fattar galopp (över en bom) och tar 4-5 språng, sedan bryter han av. Hon har haft teorier om att han har ont (men han kan galoppera när de rider ut och när hon longerar), han är lat, eller att han tror att han inte får galoppera (eftersom han nu har varit travhäst..).

Någon som kan förstå vad han håller på med efter att ha sett filmerna? Tips på övningar för att få honom att galoppera på?
Kan det vara så att han har svårt att galoppera på rakt spår, eftersom han bryter av efter hörnet?

http://www.youtube.com/watch?v=UjEymVfgiGI

http://www.youtube.com/watch?v=t50ZgUex-Is


hmm...jag la märke till hanns bakben! det var där nått gick snett..? Drivning,drvining,halvhalter, det är inte handen som samlar hästen..mer säte skulle jag pröva och mindre hand..:)
 
Sv: Hur få bort travar-traven och passgången??

Men erfarenhet är att få en ordentlig trav när man rider är att få dom att lyfta ordentligt på fötterna .. Har en ridtravare själv hon har tre jätte fina gångarter går att samla i alla tre och hon har faktist ett + för hennes fina trav längningar som hon gör nu..
Förut va hennes trav som på en symaskin ..
Jobbade med bommar så hon fick lyfta på fötterna ordentligt , tempo växlingar , serpentin bågar och framför allt så måste man bygga upp rätt muskler för ridning det är inget som säger att bara för att dom har bra kondis och gått på trav med en vagn att dom har styrkan att bära upp en ryttare på ryggen.. därför blir ofta gallopen obalnserad och snabb i början då dom inte har styrkan att sätta sig ordentligt i ett lugnt tempo..
Jag fick mycket hjälp av en helt underbar equiterapeut som visade hur jag skulle aktivera dom olika delarna av rygg musklerna inom ridningen och hur jag skulle få henne att lossna i sidorna ..
Fick övningar som jag kunde göra med morötter så att hon "bugade" (sätter sitt huvud mellan frambenen och under magen för att dra ut rygg muskulaturen)
och vrida halsen åt varje sida för att mjuka upp sidorna oxå med morötter .. Funkade för oss i alla fall nu har jag en häst som e mjuk i båda sidoran går att ställa hur bra som hälst och har inte längre ett bra varv och ett dåligt varv när man rider på volten..
Gallopfattningaran e mjuka och gallopen jämn och fin i både höger och vänster..
 
Sv: träning av ridtravare

Hur tränar man så att man får en fin galopp? Om man tittar på Kyra bakifrån när hon galopperar så ser det ut som hon har skete ner sig haha :laugh: allvarligt alltså hehe. (Hon är en travare)

Finns det några bra övningar??
 
Sv: träning av ridtravare

Vet inte om någon annan har rekommenderat dig/er att gå in på www.ridtravare.com och läsa och i vårt forum? Bor du dessutom i Västra Götaland/halland kan du läsa på www.ridtravareivast.zoomin.se
Eller är du/ni kanske redan medlemmar?
Häls en inbiten gammal ridtravarräv :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp