Bukefalos 28 år!

träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Fyndigt svar, kom du på det alldeles själv eller ? :grin:

Kan någon annan vettigare människa svara, som vet vad JAG menar ?
 
Sv: träning av ridtravare

Kl

Jag har en fråga ang travare. En travare som ALDRIG blivit inkörd utan bara blivit född av ett travsto, men sen bara blivit inriden presis som vilken annan ridhäst som helst, har den ändå travtendenser i sig ? Alltså, jag har haft/ridit en del travhästar, men då har dom alltid: 1: Sprungit på travet eller 2: Blivit inkörda i syftet att tävla i trav fast dom aldrig kommit till en tävling ens. Jag har aldrig suttit på en travare som aldrig gjort 1 & 2.

Kan hända det står något i tråden om detta, men den är så lång och jag är lat ;)

Fördelen du har med en häst som inte är travtränad är att du slipper träningsrelaterade nackdelar. Så man mer kan utgå ifrån hästens psyke/exteriör och försöka titta på hur den rör sig i hagen för att få en hint om hur den kommer kunna röra sig under ryttare.
Sen får man såklart se till hur ägaren ridit den (om den är inriden) precis som med vilken häst som helst kan man ha gjort ett bra eller dåligt jobb.
Det du (eventuellt) kan slippa är alltså: fyrtaktig trav, passtendenser (om det inte är så utmärkande att man ser det redan i hagen) och "felinlärning" av bettet.
Sen kan man missa en del bonusar också som framåtandan och hanteringen/miljöträningen från tidig ålder som de får gratis inom travet.

Jag har iofs heller aldrig ridit någon travare som inte ens varit inkörd, däremot en som la av från travet som unghäst och som ridits länge efter det. Där var tidigare ryttarens påverkan på hästen grymt mycket tydligare "problem" än travet. Galoppen var f ö ganska bra.
 
Sv: träning av ridtravare

Jag hade ett sto som jag sålde som 3½ åring. Hon var aldrig inkörd utan reds in under våren det året hon blev 3 år. Och nej hon breddade sig inte bak när hon travade så hon fick inte den typiska travartraven. Hon hade heller inte särskilt svårt för galoppen utan föll in i den väldigt lätt.
 
Sv: träning av ridtravare

Om den inte har travtendenser så är hästen sjuk... Alla normala hästar ska väl kunna trava?

Min travare är väl inte normal.. men han travar inte alls under ryttare. Töltar bara ;) fast sjuk är han inte..
 
Sv: träning av ridtravare

Hej.

Det beror helt på vad din häst kan och inte kan!
Jag skulle aldrig köpa mig en travare som direkt kommer i från Travet, det kan komma ta dig flera år innan du får den fin.
Men mycket lösgörande arbete kan fungera, många ridtravare är väldigt klumpiga av sig och snubblar och sånna saker, så är mycket terrängridning bra samt kavaletti övningar på volter osv.
När du skolar om en travare till ridhäst är det nästan som att rida in en unghäst.
Jag har en ridtravare, han har aldrig gått på travet, heller inte frystmärkt.
Han föddes upp som en ridhäst och går L:A i Dressyr med mig, jag hoppar honom ca 110cm så det är bedydligt enklare om dom inte gått på banan! Då är dom som vilken häst som helst, fast ibland på uppvärmning kan han ändå få den där traven.
Jag har bilder och en massa övningar som jag började med när jag fick honom, han var inte något utbildad, men jag utbildade honom själv genom alla övningar och tålamod!
Jag skickar gärna det via msn eller här om du vill?

Kram Linda :laugh::rofl:
 
Sv: träning av ridtravare

Har själv en föredetta travare o det enda jag kan säga är:
TA HJÄLP AV EN KOMPETENT TRÄNARE!!!!!!!! Det är det enda rätta mot hästen och dig själv, så tillvida att du inte är proffs själv!
 
Sv: träning av ridtravare

Det du (eventuellt) kan slippa är alltså: fyrtaktig trav, passtendenser (om det inte är så utmärkande att man ser det redan i hagen) och "felinlärning" av bettet.

Vad menar du med "felinlärning" av bettet?
 
Sv: träning av ridtravare

Vad menar du med "felinlärning" av bettet?

Det är svårt att svara specifikt eftersom hästar är olika. Men t ex så är en klassiker att öka på istället för att sakta av om man tar i tyglarna, kanske ffa i traven, att det har blivit lite väl grottmänniskospråk med tömmarna eftersom kusken bara kan dra tömmarna bakåt och att hästen har svårt att förstå när man börjar be om finlir, att hästarna "hänger" sig i handen för att de är vana vid att vara framtunga (vilket de blir av skjutkraften de behöver när de drar en vagn) vid "tygeltag".
 
Sv: träning av ridtravare

Hej!
hur lär man en häst skänkeln egentligen?
jag har hört massor varianter men alla låter inte något vidare lockande att
andvända...så någon som har ett vettit förslag?
jag har en travare på nio som precis börats rida in pga hennes förra ägare
misssköte sina hästar...för exakt ett år sen så köpte jag henne,
jag har jobbat massor med markarbete och det har gått toppen,
red henne ett tag men det gick lite trögt så jag har backat och börjat med grund arbetet igen.så jag har två frågor?
1,hur får man hästen att lyssna på skänkeln?
2.hur lär man dom att dom ska stå still när man stiger upp?
då min har en benägenhet att flytta på sig...:confused:
Upskatar all hjälp jag kan få! :)
 
Sv: träning av ridtravare

Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med, jag har en travare som jag mest ridit ut i skogen och lufsat med men som jag tänkte börja träna lite mer dressyr med nu och jag ska ta lektioner. Min undring handlar om bett, vad har ni för bett till era hästar? Jag har ridit min mest i repgrimma ute i skogen eftersom han varit lugnast med det alternativet, jag har inte provat något annat bettlöst eftersom grimman har funkat bra. Med bettet, ett helt vanligt tvådelat bett, har jag upplevt att han blivit mer stressad och liksom mer koncentrerat sig på det än på sätet och rösten och ibland har han dragit tyglarna ur handen på mig. Utan bett har han varit kollugn. Vad skulle ni rekommendera att jag forsatte med? Kan man rida med stöd i ett sidepull? Jag tycker repet om nosen ser vasst ut? Hur fungerar andra bettlösa alternativ? Jag red en gång för en westerntränare som föreslog bosal, men då rider man ju utan stöd...eller? H*n menade att man inte kunde ge ledande tygeltag med sidepull. Jag känner mig förvirrad. Ska jag satsa på det vanliga bettet i alla fall och träna bort hans bettstress? Han är kollad i munnen av tandläkare så det finns inga sådana problem.
Tacksam för svar, älskar den här tråden!!!
 
Sv: träning av ridtravare

Min förra travare red jag på tvådelat happy mouth. Testade jätte många bett men detta var det han gillade bäst. Min nuvarande köpte jag ett rakt happy mouth till och det är det hon trivs bäst på.

Båda var väldigt struliga i munnen och försökte gärna dra tyglarna ur handen på mig innan jag hittade rätt.
 
Sv: träning av ridtravare

Stå still vid uppsittning är bara övning och övning. Min nuvarande vill e gärna inte stå still. hade alltid någon som höll henne åt mig. Men en dag så testade jag att sitta upp precis utanför stalldörren med nosen rakt in i väggen. Först var hon lite strulig men efter att jag suttit upp och klivit av 10 ggr så fungera det. Har sedan flyttat henne längre och längre bort från väggen.
 
Sv: träning av ridtravare

Stå still vid uppsittning är bara övning och övning. Min nuvarande vill e gärna inte stå still. hade alltid någon som höll henne åt mig. Men en dag så testade jag att sitta upp precis utanför stalldörren med nosen rakt in i väggen. Först var hon lite strulig men efter att jag suttit upp och klivit av 10 ggr så fungera det. Har sedan flyttat henne längre och längre bort från väggen.

det verkat fiffigt ska testa det tack!
jag åter kommer med resultatet :laugh:
 
Sv: träning av ridtravare

Vill du rida dressyraktigt så föreslår jag ridkapson eller muserola, det är väl det bettlösa som är lättast att ställa och böja med har jag fått för mig. Man kan/ska ha kontakt men inte flera kilos ''stöd'' (ska man inte på bett heller iofs). (min avatar visar en bld på oss med muserola.. fast vi är inget bra exempel för vi har inte kommit så långt än)
Hackamore har inverkan som ett stångbett, och bosal.. tja, det vet jag inte riktigt men de är skarpa så man ska väl inte ha stöd på dem.

Har just fått uppdatering på min travares utveckling; han rids huvudsakligen med muserola men nu har tränare även lagt till stångbett. Han lyssnar på det och har börjat röra sig på rätt sätt nu, gör öppna och sluta utan problem men har svårt att hitta balansen rakt fram. I vilket fall, han har slutat springa på bakifrån och arbetar istället. (nu låter det som om hon sliter och drar in nosen, men det är helt enkelt så att bettets inverkan inte är likadant som stångbett.. han gör öppna och sluta i muserola också, men det krävs mkt mer jobb med benen för att han ska sluta skjuta på).
Så ett annat typ av bett (inte stångbett om han inte lärt sig att söka till bettet..vilket det verkar som om han inte har) men kanske en annan mundel som inte påminner om travtiden?

Jag vet hur stor skillnad det var att tömköra på tränsbett och att tömköra på sidepull, mkt lugnare!

Kanske ha både tränsbett och en muserola i nosgrimman, rid med muserolan och ''för över'' hjälperna till tränsbettet tills han är sig att bett inte betyder rusa?

Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med, jag har en travare som jag mest ridit ut i skogen och lufsat med men som jag tänkte börja träna lite mer dressyr med nu och jag ska ta lektioner. Min undring handlar om bett, vad har ni för bett till era hästar? Jag har ridit min mest i repgrimma ute i skogen eftersom han varit lugnast med det alternativet, jag har inte provat något annat bettlöst eftersom grimman har funkat bra. Med bettet, ett helt vanligt tvådelat bett, har jag upplevt att han blivit mer stressad och liksom mer koncentrerat sig på det än på sätet och rösten och ibland har han dragit tyglarna ur handen på mig. Utan bett har han varit kollugn. Vad skulle ni rekommendera att jag forsatte med? Kan man rida med stöd i ett sidepull? Jag tycker repet om nosen ser vasst ut? Hur fungerar andra bettlösa alternativ? Jag red en gång för en westerntränare som föreslog bosal, men då rider man ju utan stöd...eller? H*n menade att man inte kunde ge ledande tygeltag med sidepull. Jag känner mig förvirrad. Ska jag satsa på det vanliga bettet i alla fall och träna bort hans bettstress? Han är kollad i munnen av tandläkare så det finns inga sådana problem.
Tacksam för svar, älskar den här tråden!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träning av ridtravare

hejsan!
har under många år sysslat med beridning av varmblod som gått trav och har träffat samma problem som du med både pass och tölt som kan göra en galen. men istället för att ta bort gångarten gör den till en egen se till att du kan växla mellan dem så hästen vet skillnad mellan tex trav-pass. det krävs faktiskt mindre än vad man kan tro om man gör det tydligt för hästen, nu ska du passa efter skritt och sen trav på mitt kommando.

angående svårigheter med galoppen på ridbana.
en travare som aldrig ridits på volt ridbana i galopp/ trav behöver mycket svängrum. istället för att börja på ridbana ta en super bred fin åker och fatta galoppen i hörnet genom att störa hästen så den faller i galopp alltså ta en mycket snäv kurva samtidigt som du driver då blir det för svårt att inte galoppera och du slipper få en häst som rusar.
glöm inte att säga galopp och gör galoppskänkel och genast sluta när hästen svarat det är mycket viktigt så hästen lär sig vad du vill.
rid även galopp med säte och kropp.

tänk på att skynda långsamt ge hästen den tid den behöver och traggla inte för mycket på volten på en redan sliten kropp kan detta ge skador såsom tex kotledsinflammation.
hästen är inte gjord att gå på volt därav mycket viktigt att variera sig så man har en häst som håller.

det finns mycket träning man kan göra ute öva på tygel korta länga galopp fattning skänkelvikning.

men när du skaffat ett travar varmblod tänk dig att du har ett långt project framför dig att styrka och lära om i många fall tar det ett år innan ett grundplan är lagt med någorlunda god form och rörelser.

men ge inte upp varmblod är kända för sitt fina sinnelag och goda inställning till arbete.

att låta dem sträcka ut ibland är också mycket bra för träningen de är ju avlade att springa så du får oftast en glad häst med sinnesro.

jag skulle kunna fortsätta för evigt har hur mycket erfarenhet som helst som jag gärna delar med mig av nu när jag inte längre tränar rider varmblod.

:cry:
 
Sv: träning av ridtravare

Utan bett har han varit kollugn. Vad skulle ni rekommendera att jag forsatte med? Kan man rida med stöd i ett sidepull? Jag tycker repet om nosen ser vasst ut? Det finns sidepulls med 2 rep över nosen och om du tycker att det är för vasst för din häst så kan man linda om t.ex eltejp runt repet för att få en mildare effekt.Hur fungerar andra bettlösa alternativ? Jag red en gång för en westerntränare som föreslog bosal, men då rider man ju utan stöd...eller? H*n menade att man inte kunde ge ledande tygeltag med sidepull. Konstig W-tränare måste jag säga... på ett sidepull så sitter tyglarna fast på båda sidor om nosen = du kan göra ledande tygeltag, på en Bosal så sitter tyglarna fast i en knut som sitter under hästens haka = du kan inte göra ledande tygeltag, bara tygeltag bakåt eller uppåt som gör att bosalen verkar uppå nosryggen eller neckreining. I regel använder man bosal som ett övergångs-stadie i skolningen till neckreining med stång.Jag känner mig förvirrad. Ska jag satsa på det vanliga bettet i alla fall och träna bort hans bettstress? Han är kollad i munnen av tandläkare så det finns inga sådana problem.
Tacksam för svar, älskar den här tråden!!!

Jag tycker att du kan prova sidepull och se vad du och din häst gillar det, senare när du skolat han lite mer så kanske du kan "jobba tillbaka" ett förtroende för vanligt bett - skynda långsamt!
 
Sv: träning av ridtravare

Ska få hem min FÖRSTA foderHÄST och det är en varmblodig travare. Hon är jätte lugn och fin, perfekt nybörjarhäst :)

Men från hennes trav till galoppen blir det, trav, fort-som-satan-traaav, ev galopp.

På vilka sätt ska jag träna henne? HUR ska jag träna henne? Alla tips mottages :bow: :banana:
 
Sv: träning av ridtravare

Ansluter mig till tråden då jag hämtade hem "mitt" sto i dag... :) Jag har omskolat travare innan men det är några år nu... det ska bli jättekul att börja med en ny häst!! Hon är riden innan men inte så mycket och inte de senaste månaderna.

Lady Lane, kallas Skrållan.
LL1.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp