Bukefalos 28 år!

träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Det går nog att få bort det stressiga från travare.. Jag har aldrig ens haft en travare som har vart stressig, och jag har haft 5 st inom ridning och trav. :)
 
Sv: träning av ridtravare

Lite KL
Jag vill på allvar rekommendera en kiropraktor till ridtravaren! Mitt sto uppförde sig illa denna våren, sämre gick det än förra året. En del hästfolk (läs halvblodsryttare:angel:) menade att det var testning, det började bli jobbigt för henne, jag började kräva mer etc. Men i mitt stilla sinne insåg ju jag att inte kräver jag nåt särskilt inte? Bara att hon knallar på snällt i skogen? Ska det vara så svårt? :confused:Dessutom verkade hon inte testa mig i något annat sammanhang och hon stannade alltid när jag ville och var egentligen samarbetsvillig. Inga tendenser att sticka eller kasta av.

Men ändå. Ett jäddrans kastande med huvudet, trippande, nervös och spänd aktion i både skritt och trav... Till slut tyckte jag hon var svajig i bakkärran. En kiropraktor som även jobbar med hästar tillkallades småningom. Han bonkade rätt på 3-4 ryggkotor i länden, en i manken, en i bogen och så satt det något i nacken.:eek: Sedan skulle hon vila i 2 dagar, sen skrittas i 2 och därefter ridas över stock och sten med mycket mycket skritt på lång tygel.

Vad händer?
1) Hästen skrittar med långa vägvinnande steg, pendlar med halsen samt så rör sig bogarna markant vid manken.:)
2) Hästen går att rida lätt på och sitta lika smidigt på vänster som höger, tidigare har hon varit nära att skruva av mig om jag sitter när höger ben är nere.
3) Hästen kan skritta sakta!:bow:
4) Efter kanske 6 ridturer har hästen fått en kraftig halsmuskel framför manken.
5) Hästen börjar för första gången busa. Försöka smita in på små stigar, försöker börja trava utan mattes signal (har inträffat 1 gång på det första året jag hade henne, nu varenda ridtur).:D
6) Hästen satsar inte längre på att springa ifrån/förbi allt läskigt utan på att stanna och glo så att matte får börja använda skänklarna...;)
7) Hästen står blick stilla vid uppsittning och har nu genomfört ett litet hopp-pass med bravur.

Idag kom kiropraktorn på återbesök. Det var bra mycket bättre nu och han behöver inte återkomma. Hon har haft ordentligt ont, utan att det var direkt övertydligt.
Jag berättar detta för att jag tyckte det där med "hästen kan ha ont, ta ut en ET" förekom så ofta i trådarna att det verkade som en klyscha! Men nu ansluter jag till den skaran!!!:bow:
 
Sv: Hur får man en fd travare att trava runda volter?

Jag har en fd travare som jag ridit snart i två-tre år.
Jag får jätte fina runda volter med henne i skritt men i trav går det absolut inte, hon svänger men med en rak kropp, det varken känns bra och ser inte särskilt bra ut. Någon som har tips till mig???
Tack på förhand // Johanna

min häst gör så i vänster varv, han är stel där.
Det är nog så att din häst är stel, så prova göra lösgörande övningar :)
t.ex. skänkelvikningar, serpentiner, flytta ut bakdelen när du går på volt mm. tänk på att innan du gör skänkelvikning så kan du göra en halvhalt som för att "samla upp" hästen.
Lycka till! :)
 
Sv: träning av ridtravare

Backträning är bra för att stärka rygg och rumpa m.m... försöker köra det mkt med min travare, så hon ska få muskler till galoppen:)
 
Sv: träning av ridtravare

Jag berättar detta för att jag tyckte det där med "hästen kan ha ont, ta ut en ET" förekom så ofta i trådarna att det verkade som en klyscha! Men nu ansluter jag till den skaran!!!:bow:

Jag läste en bok för läänge sen när jag hade problem med en medryttarhäst (varmblod, var kanske 10 år sen) är lite osäker på vad den heter men något i stil med "förstå din häst" där det togs upp olika problem och tips på möjliga orsaker/lösningar.
Till varje problem var det minst en fysisk punkt som kunde vara orsak till det. Både jag och min kompis som också läste boken tänkte att "men shit, vad överdrivet! Tjatigt att de ska ha fysiska problem som orsaker till allt!" tills jag tog ut farsan som är ET för att se över tänderna och klämma igenom hästen. När han konstaderade "den här har ont! Troligen en lös benbit eller så för så här ska dom inte reagera!" så fick jag så jag teg och påpekade detta för ägaren och slutade därefter rida hästen (de ville ju förmodligen inte ha någon som ridtränar hästen längre om den har ont! ;) ).

Ofta blir det nog så att man inte tror på saker som betonas så mycket att det blir tjatigt förrän man varit i situationen själv och hittat lösningen. Jag kan tycka att det blir tjatigt när NH-frälsta tycker att alla problem kan lösas genom NH/bättre kommunikation. Eftersom jag själv inte lyckats lösa en massa problem på så vis, men jag *vet* ändå att det kan avhjälpa många problem om den som utövar det vet vad denne pysslar med. Ibland blir det bekvämare att avfärda än att ta tag i det. Som att ET/kiro/vet kostar pengar eller kräver lite ansträngning för att hitta någon som kan komma ut, att hästen får rehabilitering om det behövs osv jämfört med om det helt enkelt är hästen som inte lärt sig rätt eller är ouppfostrad. För mig är det lättare att strunta i att NH-träna hästen trots att det skulle kunna lösa en del issues eftersom JAG är rätt kass på den biten och inte har vetat om någon tränare man kan ta ut förrän nyligen.
 
Senast ändrad:
Sv: träning av ridtravare

Har aldrig tagit ut just kiropraktor och skulle inte göra det heller (gillar inte om de BARA ser till skelettet, inte muskulatur och "helhet"), däremot ET brukar kosta mellan 400-700:-/behandling häromkring. Övriga alternativare har också kostat runt 500:-, kanske mer för de mest efterfrågade eller i större städer.
 
Sv: träning av ridtravare

hej, ska nu bli lycklig fodervärd till en underbar kallblodstravare på nio år, hon kan inte riktigt det där med att en skänkel också kan vara sidförande och inte bara drivande. har ni några tips eller övningar på hur man ska göra? det enda jag vet är att man kan ställa hästen i stallgången och fösöka lära henne genom att trycka med handen där skänkeln ligger. men finns det något annat man kan göra?

tacksam för svar
 
Sv: träning av ridtravare

hej, ska nu bli lycklig fodervärd till en underbar kallblodstravare på nio år, hon kan inte riktigt det där med att en skänkel också kan vara sidförande och inte bara drivande. har ni några tips eller övningar på hur man ska göra? det enda jag vet är att man kan ställa hästen i stallgången och fösöka lära henne genom att trycka med handen där skänkeln ligger. men finns det något annat man kan göra?

tacksam för svar

Så här gjorde jag med min: Gjorde halt(när jag sitter på) och tog skänkeln överdrivet långt bak, varje gång hon gick framåt gjorde jag halt, så fort hon gick minsta lilla åt sidan berömde jag henne massor, :D Det här har fungerat jätte bra på min tjej :D

//Diana
 
Sv: träning av ridtravare

Okej, vad är det för skillnad mellan en kiropraktor och en ET? :o

Equiterapuefterna jobbar mer med helheten, ffa muskulatur/skelett, att man anser att det hänger ihop och inte är lönt att få bort spänningar om en kota fortfarande är låst och vice versa, att man försöker få bort orsaken till sneda höfter/problem med SI-leden och inte bara själva ledproblemet.
Nu vet jag inte hundra hur kiropraktorer jobbar eftersom jag aldrig tagit ut någon själv. Men får intrycket att man trycker lite här, knäcker lite där - färdigt! Vilket knappast känns hållbart. Hästkroppen kommer dra sig fel igen. Den risken löper även ET m.fl. som jobbar med holistiskt eftersom det kan ta ett tag för kroppen att anpassa sig, kan krävas några återbesök, men troligen betydligt färre än av att bara "knäcka kotor" + att det inte är bra att rätta till och rätta till, till slut blir kanterna på lederna nedslipade och har lättare att åka lite ur läge.
Osteopater jobbar också ganska holistiskt (men finns nog inte så många såna som jobbar på häst).
 
Sv: träning av ridtravare

Ett besök av denna kiropraktor går löst på 400 kr per häst. Väl använda pengar måste jag säga!
Angående skillnad mellan kiropraktor och ET: som jag har förstått det är ET inte ett yrke med legitimation? Vad har man för utbildning om man kallar sig ET och har alla samma? Vet du detta, Totola?
En fördel med en kiropraktor är att han eller hon är antingen diplomerad (gått en svensk utbildning för ett antal år sen) eller legitimerad (nyare svensk eller utländsk utbildning). Vi talar då om humanbehandling. "Min" arbetar både med människor och hästar och har lång erfarenhet av båda. Han är hårt uppbokad och har mycket jobb vid en travbana i närheten.
Man talar om "att knäcka kotor", men jag måste säga att det går helt seriöst till och att kiropraktorn ser en hel del genom att studera fysiologin på hästen ifråga! Det är ju knappast någon röntgenapparat med på besöken om vi säger så. Man kan ju inte känna alla benen i skelettet på en levande häst utan måste se till helheten. Han sätter bokstavligt talat fingret på den onda punkten, oerhört precist och hästen reagerar med att i princip sätta sig på stallgången. Jag fattar inte hur han kan hitta stället så snabbt. Han använder en träklubba och trycker med på kotorna, ser läskigt ut första gången! Sen trycker han på den ömma punkten igen (det är ofta en muskel nära kotan ifråga) och hästen blinkar inte ens. Sedan får jag instruktioner om hur jag ska massera och träna upp hästen för att det inte ska återkomma. Han har visat mig djupmassage på ett sätt som jag inte läst i någon bok. Totola har rätt i att problemen kan återkomma om man inte tränar musklerna så de orkar hålla kvar kotan i rätt läge i fortsättningen. Ju längre något legat fel desto lättare att det går tillbaka.

När man ser hästarnas reaktioner på hans behandlingar fattar man att han vet vad han gör. Han är även mycket inkännande och mellan varje manipulering inväntar han en gäspning, några rejäla fisar, en huvudruskning eller något annat som talar om att hästens spänningar släppte och det är dags att gå vidare.

Det var lite om hur han jobbar, den här kiropraktorn!
 
Sv: träning av ridtravare

Kul att du verkar hittat en bra kiropraktor iaf! ;)
För att bli Equiterapueft så behöver man först ha gått en Equiterapueftutbildning och tagit examen inom det. 2 år på heltid har den varit tidigare men har för mig att den förlängts till 3.
Dock tror jag inte att någon är "färdig" efter en utbildning utan att det krävs några års erfarenhet och praktik innan man kan bli skicklig inom området, men det är såklart inga garantier för att det går åt rätt håll - därav att man inte ska ta första bästa utan försöka kolla lite referenser.
 
Sv: träning av ridtravare

Dom travare jag har ridit har jag tränat mycket övergångar skritt-trav med. Även jobbat mycket på volt. Har även ridit mycket över bommar då de flesta travare har lite svårt att lyfta på fötterna.
 
Sv: träning av ridtravare

Alla här i tråden verkar mer eller mindre ha stressiga eller heta hästar. För mig är det helt tvärtom. Jag är medryttare på ett sexårigt vblsto, riden ca 2 år.
När jag började sköta henne var hon rätt pigg och väldigt busig, hon var mer i luften än på marken ;) Men nu struntar hon helt i mina hjälper och bara går och sover. Jag skänklar, bankar, tjoar, smackar och allt möjligt men hon bara kollar på mig och fortsätter sova.
Ibland har hon lite mer framåtbjudning, men jag är rädd att hon snart blir helt skänkeldöv.
Hon får betfor och havre, jag kan inte öka med havren får då blir det ett sursto att sköta henne från marken.
Någon som har tips? :)
 
Sv: träning av ridtravare

Alla här i tråden verkar mer eller mindre ha stressiga eller heta hästar. För mig är det helt tvärtom. Jag är medryttare på ett sexårigt vblsto, riden ca 2 år.
När jag började sköta henne var hon rätt pigg och väldigt busig, hon var mer i luften än på marken ;) Men nu struntar hon helt i mina hjälper och bara går och sover. Jag skänklar, bankar, tjoar, smackar och allt möjligt men hon bara kollar på mig och fortsätter sova.
Ibland har hon lite mer framåtbjudning, men jag är rädd att hon snart blir helt skänkeldöv.
Hon får betfor och havre, jag kan inte öka med havren får då blir det ett sursto att sköta henne från marken.
Någon som har tips? :)

Det är skillnad på stress, egen energi och hur väl dom lyssnar på hjälperna.
Det första kan vara kopplat till t ex stressiga situationer (mycket nytt/läskigt), inlärning/förvirring, inkonsekvens, obalans, press m.m. Inte alla som blir stressad av alla dom situationerna utan det kan variera (och de flesta hästar blir trots allt stressade av NÅGOT om det så är att möta en älg i skogen eller vart gränsen nu går får individen).
Energin behöver inte vara hög för att hästen är "stressad" i diverse situationer. Visst, den blir ofta det i stressade situationer men kan variera i övrigt. Jag har haft ett tokslött varmblod = mycket låg energinivå som måste "väckas" om man ens skulle få igång den i trav iaf innan den väl börjat trava och byggt upp energinivån. Och ett varmblod med högre energinivå som gärna tog i lite mer.

Sen det tredje alternativet är väl egentligen avgörande för hurpass man blir påverkad av energinivån. Om en häst är "för" pigg med hög energinivå största delen av tiden så kan det vara avgörande hur bra den svarar på förhållningar. Svarar den bra så kan den vara jättetrevlig att rida ändå och man kan utnyttja energin. Svarar den dåligt kan det rentav bli farligt!
Och den tvärtom lågenergiade hästen behöver svara bra på framåtdrivande hjälper för att man inte ska "lida" av det. Då kan man ha fördel av att hästen är cool utan att bli frustrerad över att hästen inte svarar.

Den sista delen är det vi som ska lära hästarna. Vi lär eller avlär hästarna varje gång vi rider. Genom pedagogik och konsekvens.
 
Sv: träning av ridtravare

men hur ska jag "väcka" henne när hon inte lyssnar?

Det kan variera lite mellan olika hästar, för mig blev det ju högre energi direkt av att ha travat en gång och låtit kusen gå ganska fritt en liten bit även om det innebar stolpande. Att se till att vara "lätt" i hjälperna så hästen känner sig fri, men framförallt att man är konsekvent med tt hästen alltid ska lyssna på framåtdrivande. Kan behöva förstärkas med spö till en början och konsekvent visa/peta/rappa till hästen med spöet (minsta möjliga signal man får en tydlig framåt-reaktion på) bara max en sekund efter att man lagt till en lätt men tydlig skänkelhjälp om man inte får svar.
Att se till att man aldrig ger den skänkelhjälpen i ett läge det blir för svårt för hästen att lyssna eller när man inte vill något dvs inte är beredd att förstärka om den inte svarar. ALLTID reaktion i form av accelleration på skänkelhjälperna! Om hästen saktar ner i ett tempo man har bett om är det bättre att lägga till spöet direkt som förtydligande eftersom skänklarna inte ska betyda "hålla tempot" utan "accellerera". Och givetvis total eftergift av skänkel och spö när hästen svarar framåt!
Åtminstone ett bra tag i början låta bli att ge framåtdrivande hjälper samtidigt som man tar i tyglarna - låt hästen gå på framåt en liten bit när du bett den om framåt innan du börjar bromsa vid behov för att hästen ska förstå att det var rätt.

Så försöker jag lära in framåtdrivande skänklar och det brukar fungera väldigt bra även på de segaste ridskoleponnyerna bara man är konsekvent. Efter 5-10 minuter kan det kännas som en helt annan häst, och sen ska man "bara" försöka hålla det genom att inte omedvetet lära hästen fel igen.
Tänk på att inte heller tjata med sitsen. Hellre tyst i sätet samtidigt som du övar framåtdrivande skänklar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: mamman
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 545
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp