Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig slut som människa. Svårt att bena ut vad som är mentalt och jag som är kroppsligt.
Cyklar 45 min och nöjer mig så.
 
Red båda hästarna igår och på kvällen blev det 5,7 km löpintervaller. Sprang 250 m rätt snabbt och powerwalkade 250 m och så höll jag på hela rundan runt :)

Idag är jag rätt trött men ska jobba och ikväll rida ihop med dottern och sen ta en promenad med hunden :)
 
Tack så mycket för alla grattis vad gulliga ni är :love:

Nämen gud vad roligt! Åh, GRATTIS! Jag antog att din frånvaro berodde mest på bröllopet, men det här var ju ännu mer spännande! :D När blir det bebis? Och hur mår du i övrigt? (du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill) Så glad för din/er skull! :love:

Tack! :heart Beräknad till början av november just nu! Jag tycker jag börjar må ganska bra faktiskt! Men jag har varit extremt trött första månaderna. Alltså verkligen helt galet trött så att jag har fått gå och leta upp lediga soffor på jobbet för att lägga mig en stund i smyg eller ibland har jag bara lagt huvudet på skrivbordet och slumrat till :o Vi har inget vilorum vilket jag aldrig tidigare ägnat en tanke men nu... Shit vad jag hade behövt det :D
Och träningen har som sagt varit lite uppförsbacke med, det har liksom inte känts bra med högintensiv träning alls, och det är ju typ det enda jag tränat senaste året :p Men känns som jag fått till det bättre nu på en mer rimlig nivå.

Igår körde jag exempelvis en halvtimme i trädgården:
10 leg raises med alternerande ben
10 utfall med vridning (som lite stretch/uppvärmning)
20 kb-svingar 16 kg kb
15 goblet squat 10 kg kb
10/10 enarms pushpressar 10 kg kb
1 minut burpees
x3

Jättelagom :up:
 
Tack! :heart Beräknad till början av november just nu! Jag tycker jag börjar må ganska bra faktiskt! Men jag har varit extremt trött första månaderna. Alltså verkligen helt galet trött så att jag har fått gå och leta upp lediga soffor på jobbet för att lägga mig en stund i smyg eller ibland har jag bara lagt huvudet på skrivbordet och slumrat till :o Vi har inget vilorum vilket jag aldrig tidigare ägnat en tanke men nu... Shit vad jag hade behövt det :D
Och träningen har som sagt varit lite uppförsbacke med, det har liksom inte känts bra med högintensiv träning alls, och det är ju typ det enda jag tränat senaste året :p Men känns som jag fått till det bättre nu på en mer rimlig nivå.

Igår körde jag exempelvis en halvtimme i trädgården:
10 leg raises med alternerande ben
10 utfall med vridning (som lite stretch/uppvärmning)
20 kb-svingar 16 kg kb
15 goblet squat 10 kg kb
10/10 enarms pushpressar 10 kg kb
1 minut burpees
x3

Jättelagom :up:
Jag förstår! Jag tycker mig behöva både vilorum och paus från högintensiv träning ibland redan som det är - utan varesig bebis eller annat direkt energikrävande :D Men det är ju otroligt starkt och bra att du överhuvudtaget fortsätter med träningen, och att du kunnat ta ned det på en nivå som passar dig. Det kommer du att tacka dig själv för flera gånger om senare tror jag!
 
Jag är fortsatt sjuk. Trodde att det var på väg att vända igår men vaknade imorse med halsont på kan-inte-ens-svälja-ner-saliv-nivå, slemproduktionen är på topp och minsta lilla rörelse gör att det känns som att jag ska överhetta.

Nu är det bara att hålla tummarna att jag är på benen tills på onsdag, för jag vill verkligen inte vara hemma från jobbet...
 
Förra veckan var en bra vecka sett till hästarna, mindre bra om man tänker på att jag skulle börja ett nytt liv med regelbunden träning.
Måndag - 70 minuter ridning, 30 minuter tömkörning och ett helkroppspass.
Tisdag - en timme ridning, medryttarna red shettisen.
Onsdag - en timme promenad med ponny.
Torsdag - 30 minuter tömkörning med shettisen.
Fredag - 70 minuter ridning.
Lördag - 70 minuter ridning, 50 minuter tömkörning.
Söndag - 90 minuter ridning.
 
Idag är det två veckor kvar tills jag börjar jobba. Jag tänkte använda den tiden till att komma in i en bra rutin med hästar, träning och allting så att det åtminstone finns något att luta sig tillbaka mot. Den stora är jag inte speciellt oroad för, henne hann jag med bra när jag jobbade heltid förra gången. Dessutom är det vid jobbstart bara några veckor kvar innan hästarna kan börja gå ute om nätterna och jag slipper mockningen och det eviga höpackandet. Men shettisen oroar mig lite. Han tycker ju det är roligt att få vara med, och jag vill inte att han bara ska få gå och skrota i hagen. Han förtjänar att också få plats. Förra gången red medryttarna mycket mer än de gör nu (det är ett yngre syskon till flickan vars fritidsaktivitet gör att mammans tid är väldigt begränsad just nu), och jag inser att de aldrig kommer komma upp i den nivån de låg på förra våren/sommaren. Jag trivs alldeles för bra med dem för att vilja ha någon annan också.

Men ja, vi har börjat idag med en timme ridning och en halvtimme tömkörning på morgonen/förmiddagen.
 
Jag är fortsatt sjuk. Trodde att det var på väg att vända igår men vaknade imorse med halsont på kan-inte-ens-svälja-ner-saliv-nivå, slemproduktionen är på topp och minsta lilla rörelse gör att det känns som att jag ska överhetta.

Nu är det bara att hålla tummarna att jag är på benen tills på onsdag, för jag vill verkligen inte vara hemma från jobbet...

Usch och blä :down: Vila vila vila och så hoppas vi att kroppen är med på noterna, men mår du dåligt får du allt lov att vara hemma ;)
 
En skrittur ihop med dottern, hästarna och hunden blev det efter middagen :love: Någon promenad blir det inte. Maken tar med hunden ut på löpintervaller medan jag lägger ungarna. Sen ska vi göra varma smörgåsar och ta med upp och äta i sängen medan vi kollar någon serie :D
 
Hann faktiskt köra helkroppsprogrammet igår innan min familj, mormor och mammas systrar med familjer var här på kvällen. Alla hade inte sett huset innan, så det var kul.
 
Idag är det två veckor kvar tills jag börjar jobba. Jag tänkte använda den tiden till att komma in i en bra rutin med hästar, träning och allting så att det åtminstone finns något att luta sig tillbaka mot. Den stora är jag inte speciellt oroad för, henne hann jag med bra när jag jobbade heltid förra gången. Dessutom är det vid jobbstart bara några veckor kvar innan hästarna kan börja gå ute om nätterna och jag slipper mockningen och det eviga höpackandet. Men shettisen oroar mig lite. Han tycker ju det är roligt att få vara med, och jag vill inte att han bara ska få gå och skrota i hagen. Han förtjänar att också få plats. Förra gången red medryttarna mycket mer än de gör nu (det är ett yngre syskon till flickan vars fritidsaktivitet gör att mammans tid är väldigt begränsad just nu), och jag inser att de aldrig kommer komma upp i den nivån de låg på förra våren/sommaren. Jag trivs alldeles för bra med dem för att vilja ha någon annan också.

Men ja, vi har börjat idag med en timme ridning och en halvtimme tömkörning på morgonen/förmiddagen.
Det skulle inte fungera att ha med honom som handhäst?
 
Det skulle inte fungera att ha med honom som handhäst?

Jag har funderat på det. Problemet är att den stora har lätt för att sparka, hon har ett fruktansvärt humör. Men tanken redan när han kom var egentligen att ta med honom som handhäst. Sen har det runnit ut i sanden av feghet, av att jag jobbat deltid och för att medryttarna red väldigt mycket under våren och sommaren förra året.
 
Jag vet inte om det är kroppen eller hjärnan som för tillfället är motståndare till motion så det är svårt att förhålla sig på rätt sätt.
Idag joggade jag min slinga på 5,3 km och känner mig nöjd att jag kom runt utan vila.
 
Funderar på att skolka från crossfit ikväll och ta en kväll hemma i soffan istället. Pollenallergin har tagit nytt grepp och medicinen som hjälpt så bra förut verkar ha tappat effekt. Trots att det enligt BBC bara är låga halter ute idag. :cautious: Så jag är snuvig, hängig, har ont i huvudet och känner mig lite allmänt o-pepp på livet sådär.

Tror jag avvaktar och ser hur jag känner när det väl är dags, men just nu lutar det åt att skippa och låta det bli endast två pass denna vecka (hinner inte gå mer än ons+tor). Känns inte alls bra, men jag har å andra sidan verkligen inte tid att bli sjuk heller. Herregud vad jag längtar tills det lugnar ner sig lite på jobbet igen.
 
80 minuter ridning på morgonen. Tur det, för nu har jag i princip nackspärr och känner mig som en planka (ligger konstigt på kudden). Blä.
 
18 yogapass i april :D det blev alltså inte varje dag i slutänden, men jag är ändå väldigt nöjd! Kör fortfarande Revolution-programmet i ordning, bara inte varje dag.

Igår var jag på gymmet igen! Nån hade snott med sig flera kettlebells in på ett grupp-pass, så jag använde hantlar i press och rodd för typ första gången i livet. Var lite obekvämt iom att det var så längesen och mitt i lunchrusningen, men jag gjorde vad jag planerat i alla fall. Vilket var samma som typ alltid :p

Fem minuter jogg på löpband

Tre varv
6 goblet squat 12 kg
6 axelpress 5 kg
6 rodd 5 kg

Tre varv
10 rygglyft
10 höftlyft 12 kg
10 reverse crunches + benlyft

30 KB-svingar 12 kg

Minimal vila emellan.

Så idag är jag både lite bakfull och förlamad av träningsvärk, grattis till mig :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 558
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 450
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
103 281
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
92 660
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp