Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske nån här som har koll på en bra pulsklocka? Ska användas till cykling och inte styrkelyft men nån kanske har koll? Helst inte för dyr :)
 
Gud vad kul det var!!! Det var nästan på jag-vill-flytta-till-Stockholm-nivå. :D

Började med tre övningar som uppvärmning; goblet squats, höftlyft med gummiband och en coreövning som kallades dead bug.

Sen blev det knäböj. Först med gummiband runt knäna och sen utan knäböj men med paus i botten.

Avslutade med tre assistansövningar; enbensmark med ena foten mot en vägg, hängande benlyft eller en variant på dead bug om man inte ville eller kunde hänga och good mornings med ena foten lite framför den andra.

Underbar stämning, Clara är jättefin och DET VAR BARA SÅ JÄVLA KUL!!! Det var precis vad jag behövde för att återfå lite träningspepp!!

Åh vad roligt!! :) :) Jag satt nyss och kollade på live-videon från passet :D Vill också gå någon gång!

Hur var enbensmark med foten mot väggen? Dog röven? :D
 
Alltså, slutar man någonsin ha mördande träningsvärk efter varje crossfit-pass eller? Jag vet inte hur länge till jag orkar ha det såhär! :p Men så länge det tillkommer (för mig) nya övningar, vilket det gör vid i princip varje pass än så länge, är det väl bara att vänja sig vid att vara smått rörelsehindrad ungefär 5 av veckans 7 dagar... ;)

Igår var det som sagt fokus pull ups och handstående, men p.g.a sjukt mycket folk hann vi inte med så mycket teknikjobb som jag hade önskat. Jag fick i alla fall till 3+2+1 strikta pull ups, och vågade stå nästan helt rakt mot väggen på händerna, men skulle ha önskat lite mer coachning. De ska börja sätta maxgräns på antalet deltagare per pass nu när vi börjar bli så många medlemmar, så jag hoppas att det hjälper.

Efter del 1 delade vi in oss i grupper av 3 och hjälptes åt att göra 30 toes to bar, 60 gående utfall med hantel ovanför huvudet, 60 burpees och 60 dumbbell snatches. Så många rundor vi hann på 25 minuter - i vårt fall blev det 3 rundor.

Trots att det var så fullsmockat var det här nog bland de roligaste passen jag varit på faktiskt! En bra blandning av gammalt och nytt, läskigt och oläskigt, och massor av tempo! :)

Låter som ett riktigt kul pass, ffa sista delen! :bump: Och ja, du kommer sluta få så grym träningsvärk såklart :p Speciellt om du går regelbundet! :D

Gud vad kul det var!!! Det var nästan på jag-vill-flytta-till-Stockholm-nivå. :D

Började med tre övningar som uppvärmning; goblet squats, höftlyft med gummiband och en coreövning som kallades dead bug.

Sen blev det knäböj. Först med gummiband runt knäna och sen utan knäböj men med paus i botten.

Avslutade med tre assistansövningar; enbensmark med ena foten mot en vägg, hängande benlyft eller en variant på dead bug om man inte ville eller kunde hänga och good mornings med ena foten lite framför den andra.

Underbar stämning, Clara är jättefin och DET VAR BARA SÅ JÄVLA KUL!!! Det var precis vad jag behövde för att återfå lite träningspepp!!

Gud vad kul och COOLT :banana: :banana:
 
Crossfit idag igen! Gud, jag verkligen längtar dit när jag inte är där känner jag! Sån otrolig skillnad från hur jag känt inför träningen åtminstone det senaste halvåret. :bump: Naturligtvis är det mycket nyhetens behag, och det kommer ju inte alltid att kännas såhär spännande, men det känns i alla fall som att det kommer att dröja rätt länge innan jag tröttnar. Hoppas bara att plånboken känner likadant...

Sen har jag lite roligt åt crossfit-terminologin också. Vissa övningar har jätteavancerade namn som för den oinvigde inte säger någonting om vad de egentligen innebär (typ 'hang power clean', 'double unders'), men andra har lite gulligt förenklade namn som nästan känns överdrivet logiska (typ 'toes to bar', 'shoulders to over head') :D Blir alltid lika full i skratt när jag oroat mig lite över vad t.ex. en down-up kan tänkas innebära, och får reda på att det verkligen bara handlar om att ta sig ner och sedan upp igen på ett särskilt sätt. :laugh:

Idag var det i alla fall fokus på att gå på händerna (här körde jag stående planka då ryggen strejkar lite idag), sedan bänkpress (hann bara jobba mig upp till treor på 35 men kände att jag hade mer att ge) och sedan 4 x 90 sek jobb, 90 min vila av 30 double unders (vanliga hopp för oss nybörjare) och 15 down-ups. Flåsigt, svettigt och väldigt roligt!
 
Igår kväll kom jag hem efter två intensiva dagar med jobbet :) Gick upp 04.30 och la mig 01.00 på onsdag.... Jag som är van att gå upp tidigast 05.50 och lägga mig senast 22.30 :p Blev några timmar i bil, ett möte på vägen, sen lunch med hela gänget och studiebesök hos en av våra kunder/leverantörer. På kvällen middag, några öl och massa prat så därför blev det onödigt sent.
Igår började vi kl 8 med internmöte och sen några timmars utbildning innan vi åkte hem vid 15 tiden. Mycket sittande alltså och jag känner mig väldigt seg idag.

Idag ska jag ut med hästarna på lunchen, rida den äldsta och ta unghästen på släp tänkte jag :) Tanken är gym ikväll, marklyft som huvudövning :)
 
Tack hörni! Det är ett administrativt jobb på kommunen som ska jobba med valet i höst. Eftersom det är val igen i maj nästa år hoppas de att de kommer få behålla oss (de anställer en person till nu) fram till dess, men det är åtminstone september ut. Och det är ett renodlat administrativt jobb, med en seriös arbetsgivare som kommunen så det är något vettigt att skriva i cvt sen också. Det blir någon kväll nu i början och någon helg precis vid valdagen, men annars är det måndag till fredag och det känns helt underbart efter att ha jobbat så hattigt i butiken. Och det är en heltid. :D
 
Igår kväll kom jag hem efter två intensiva dagar med jobbet :) Gick upp 04.30 och la mig 01.00 på onsdag.... Jag som är van att gå upp tidigast 05.50 och lägga mig senast 22.30 :p Blev några timmar i bil, ett möte på vägen, sen lunch med hela gänget och studiebesök hos en av våra kunder/leverantörer. På kvällen middag, några öl och massa prat så därför blev det onödigt sent.
Igår började vi kl 8 med internmöte och sen några timmars utbildning innan vi åkte hem vid 15 tiden. Mycket sittande alltså och jag känner mig väldigt seg idag.

Idag ska jag ut med hästarna på lunchen, rida den äldsta och ta unghästen på släp tänkte jag :) Tanken är gym ikväll, marklyft som huvudövning :)

Jag har också varit iväg på kurs. Lämnade lägenheten vid halv sju i tisdags och kom hem vid halv åtta igår kväll. Tre kursdagar med väldigt bra fika kombinerat med väldigt intensivt kursupplägg... Behöver jag säga mer? :D Lyckades dock röra mig en del ändå. På de här tre dagarna blev det en bra bit över 30 000 steg, ett kort pass med gummiband på rummet i tisdags och sen 75 minuter styrketräning med Styrkebyrån i onsdags. :up:

Idag hade jag tagit semester och såg fram emot en kul dag med avkomman, men vi vaknade båda rejält förkylda så istället blir det soffhäng (i skrivande stund badrumshäng för ongen skulle prompt bada) och det tänkta spinningpasset blir det nog inget med. :(
 
Jag har också varit iväg på kurs. Lämnade lägenheten vid halv sju i tisdags och kom hem vid halv åtta igår kväll. Tre kursdagar med väldigt bra fika kombinerat med väldigt intensivt kursupplägg... Behöver jag säga mer? :D Lyckades dock röra mig en del ändå. På de här tre dagarna blev det en bra bit över 30 000 steg, ett kort pass med gummiband på rummet i tisdags och sen 75 minuter styrketräning med Styrkebyrån i onsdags. :up:

Idag hade jag tagit semester och såg fram emot en kul dag med avkomman, men vi vaknade båda rejält förkylda så istället blir det soffhäng (i skrivande stund badrumshäng för ongen skulle prompt bada) och det tänkta spinningpasset blir det nog inget med. :(


Vi höll till på hotellet med tillhörande restaurang och konferensrum mest hela tiden. Enda promenaden blev till och från vår kund/leverantör på drygt 1 km totalt :p Inte en chans att hinna så mycket annat för det var späckat schema plus att vi ses så sällan så det är roligt att sitta och tjöta på kvällen efter middagen istället för att göra något ensam :)

Men nu när jag är hemma igen blir det tillbaka till mitt vanliga aktiva liv :D Dock trött idag....
 
Har börjat linlöpning med hunden, så smidigt att slå ihop flera saker :)

För övrigt så tränar jag styrketräning minst 1 dag per vecka. Blir så arg på min mage, 40 kg marklyft går bra men 45 kg gör ont i magen. Det är 5 kg liksom :mad: Iofs ska jag vara nöjd med 40 kg ett tag till då det bara är 6 månader sen jag gjorde en stor bukplastik. Likadant med 8 kg i hantelpress, 7 kg är lätt men 8 kg gör ont i magen. Då känner man att det är sytt höft till höft. Lyckas jobba mig upp till 12,5 kg på knäböj.

Men usch vad jag avskyr uppvärmning, någon som har tips på roliga övningar att värma upp med? Jag tappar fokus där, och vill bara ner i källaren till vikterna :cautious:
 
Jag har inte fått sova i natt :cry: Maken har åkt på typ magsjuka eller matförgiftning, oklart vilket. Så han har varit uppe och sprungit hela kvällen och natten, till sist la jag mig i gästrummet för att få sova. Då ställde sig mitt pucko till katt och skrek utanför dörren så att jag inte kunde sova :crazy: Fick typ 2-3 timmars upphackad sömn, har varit vaken sen 01:50. Lögn att somna om.

Fanns inte en chans att jag satte mig i bilen för att köra x antal mil till jobbet. Hej trafikfara liksom. Jättekul, verkligen, speciellt när jag redan varit sjuk måndag och tisdag... Lyckades sova kanske 1,5-2 timmar i soffan på förmiddagen, alltid något.
 
Har börjat linlöpning med hunden, så smidigt att slå ihop flera saker :)

För övrigt så tränar jag styrketräning minst 1 dag per vecka. Blir så arg på min mage, 40 kg marklyft går bra men 45 kg gör ont i magen. Det är 5 kg liksom :mad: Iofs ska jag vara nöjd med 40 kg ett tag till då det bara är 6 månader sen jag gjorde en stor bukplastik. Likadant med 8 kg i hantelpress, 7 kg är lätt men 8 kg gör ont i magen. Då känner man att det är sytt höft till höft. Lyckas jobba mig upp till 12,5 kg på knäböj.

Men usch vad jag avskyr uppvärmning, någon som har tips på roliga övningar att värma upp med? Jag tappar fokus där, och vill bara ner i källaren till vikterna :cautious:

Jag värmer sällan upp på konditionsmaskiner utan värmer hellre upp med övningar som är bra komplement till de huvudövningar jag ska göra.

Ska man värma upp hela kroppen kan man tänka att man ska böja på knäna, fälla i höften, dra något mot sig, putta något ifrån sig, dra ner något som är ovanför huvudet och pressa något över huvudet.

Min uppvärmning kan, en någorlunda ambitiös dag, innehålla tre varv av tex utfall, rygglyft, höftlyft, kettlebellsvingar, armhävningar på knä eller band pull aparts, ”latsdrag” med gummiband, kettlebellrodd och mycket lätta enarmspressar med hantel.
 
Ändrade planerna och tog en halvtimmes promenad med hunden på lunchen istället för att rida. Tar med barn och hästar ut en sväng efter middagen så får dom rida istället :)
 
Ridit ungefär 70 minuter med ponny på morgonen. Igår hade hon planerad vilodag, jag tömkörde shettisen en halvtimme. Katten som vägrade följa med till veterinären förra veckan är där nu, så jag ska strax hämta hem henne. Gud, vilken nytta de har av att vara två, den som är kvar hemma har gjort sitt bästa för att ta livet av mig genom att kasta sig framför mina fötter i ett dramatiskt utspel hela förmiddagen. :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 022
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 114
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
91 876
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp