Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Ungefär så ja. Idagsläget vill jag bara hitta en bra kostbalans och lite ork i vardagen. Jag hoppas komma igång med träning på sikt, jag skrev om det i ett tidigare inlägg, men kan inte ändra allt över en natt.

Möjligen kan jag avvakta med större ansträngningar gällande proteinet då?

Just nu försöker jag ta en daglig promenad i dagsljus och äta bra mat till frukost, lunch, mellanmål och middag samt sova 7h/dygn. Det har varit ett tufft år för mig och jag har helt kommit ur gängorna men jag vill inte stanna där.

Ja jag tror inte du behöver lägga alltför mycket energi på proteinintaget i nuläget då utan jag tycker din plan med bra mat och sömn dagligen låter som en vädigt bra start :)
 
Lördagen började med hagel här men nu har det spruckit upp och ser ganska trevligt ut :) Hade tänkt ta en promenad men funderar nu på att springa en runda istället det var väldigt längesedan :p Vi får se men något av det blir det alldeles strax :up:
 
Har varit en slapp vecka ur motionssynpunkt här, desto mer jobb (som är anledningen till den bristfälliga motionen). Jag överlevde både gårdagens maratonpass, och dagens helgjobb (men det var knappt, är faktiskt enbart lättad just nu för att jag inte ska vara kvar på jobbet, för den här personen tar död på mig/oss, TRE kunder idag som hen behandlat illa och som jag fått prata tillbaka till rätt mood, inte okej).

Har en lång dag kvar på schemat, nu på måndag, men då börjar jag tio och hinner åtminstone ta ut hästarna och mocka innan jobbet. Sen är det bara "normala" pass kvar. Måndagen blir vilodag i vilket fall eftersom jag inte hinner något mer än mockning/stallfix innan, men sen sätter vi igång igen. Börjar faktiskt få upp någon form av motivation, och nu när jag kommer bli ledig lite framöver så får jag inte skita bort det tillfället att ta tag i det.
 
Har varit en slapp vecka ur motionssynpunkt här, desto mer jobb (som är anledningen till den bristfälliga motionen). Jag överlevde både gårdagens maratonpass, och dagens helgjobb (men det var knappt, är faktiskt enbart lättad just nu för att jag inte ska vara kvar på jobbet, för den här personen tar död på mig/oss, TRE kunder idag som hen behandlat illa och som jag fått prata tillbaka till rätt mood, inte okej).

Har en lång dag kvar på schemat, nu på måndag, men då börjar jag tio och hinner åtminstone ta ut hästarna och mocka innan jobbet. Sen är det bara "normala" pass kvar. Måndagen blir vilodag i vilket fall eftersom jag inte hinner något mer än mockning/stallfix innan, men sen sätter vi igång igen. Börjar faktiskt få upp någon form av motivation, och nu när jag kommer bli ledig lite framöver så får jag inte skita bort det tillfället att ta tag i det.
Gud vad skönt det ska bli för dig när du slipper den där förbaskade arbetsplatsen! Jag hoppas och tror verkligen att det kommer att göra underverk för dig med lite nystart vad gäller både boende, jobb och hästläge! :)
 
Dagens motion blev att åka skridskor, det var faktiskt jobbigare än jag mindes! Särskilt med brutal träningsvärk i benen, som jag hade... :nailbiting: Men så himla roligt, mysigt och nostalgiskt det var! :love:

Nu glögg och hämtmat :D
 
Dagens motion blev att åka skridskor, det var faktiskt jobbigare än jag mindes! Särskilt med brutal träningsvärk i benen, som jag hade... :nailbiting: Men så himla roligt, mysigt och nostalgiskt det var! :love:

Nu glögg och hämtmat :D

Åh, glögg! Jag har inte druckit glögg i år än. Måste ordna upp denna katastrofala brist tror jag.
 
Hej hörrni :) Jag har läst tråden men inte skrivit. Veckan har gått rätt bra, även om jag var vansinnigt trött i början. Jag har dragit ner tempot på jobbet något enormt, till den nivå att det känns som att jag inte gör någonting. Men det är förstås inte sant. Jag har insett att folk gör faktiskt inte så mycket på sina jobb som man skulle kunna tro, så varför ska jag stressa mig halvt fördärvad? Jag var på samtal hos företagshälsan i onsdags, det gick bra. Vi pratade om saker som att inte fastna i en tanke eller en känsla utan distansera sig från den. "Jag tänker en tanke att jag borde göra mer på jobbet" istället för "jag borde göra mer på jobbet" och sen kan man fundera på om den tanken man tänker faktiskt är sann, eller om den gör gott för en. Även om vikten av att sänka stressnivån under dagen så att man inte bara älgar på i hundranitti utan att stanna upp och andas lite. Och att använda sig av uttrycken "jag vill" och "jag väljer" istället för "jag borde" eller "jag måste". Ordet "borde" är mer kopplat till skuld och skam. Varför "borde" jag göra det här? Vad händer om jag inte gör det? "Måste" den här arbetsuppgiften verkligen göras klar idag? Vad händer om jag gör den imorgon istället? Oftast ingenting. "Måste" jag städa huset i helgen? Vad händer om jag inte gör det? Tja, det förblir damm i hörnen ett tag till. Hu så hemskt. Eller? :D

Träna har jag inte gjort. Och det är ju inte direkt någon katastrof :) Däremot har jag yogat en del, mediterat och gjort andningsövningar. Och övat på att vara lite mer chill och lita på att saker löser sig. Idag har jag både kommit försent till en grej och tankat bilen utan speciellt mycket tillgodo - living on the edge, typ :rofl:
 
Bidde ingen dans idag pga att alla Jam-instruktörer (typ) var på kvartalsutbildning...tänkte gått upp och tränat ändå, men det blidde inte så.
Fast jag var faktiskt jätteduktig och gjorde det igår.
Jag som hatar att träna i gymmet.
Vet inte om den nyfunna distraktionen är en fördel eller en nackdel... :rofl:
Men det går helt klart bättre nu när jag betalar typ 800:- /v.
Skulle varit extremt bortkastade pengar annars.
Och framför allt skadligt för min kropp.
I onsdags jobbade vi igenom ett program för att stärka, och "lossa" knät som bråkade och gjorde så pass ont att det kändes ovärt att träna då. Om vi "bara" skulle ha gjort programmet.
Men nu blev det specifika knä/ben/höftövningar istället.

Och så har jag fått nya arbetsuppgifter som ska passa mig ännu bättre. Min PT och en i personalen satte ihop ett schema åt mig. Lite surt att jag inte Fick vara med när de diskuterade mig, men jag litar på dem och det kommer bli superbra!
(Förutom att jag har för kort tid... :rofl: )
Så ja, hon är väldigt bra att ha :love:
 
Och att använda sig av uttrycken "jag vill" och "jag väljer" istället för "jag borde" eller "jag måste". Ordet "borde" är mer kopplat till skuld och skam. Varför "borde" jag göra det här? Vad händer om jag inte gör det? "Måste" den här arbetsuppgiften verkligen göras klar idag? Vad händer om jag gör den imorgon istället? Oftast ingenting. "Måste" jag städa huset i helgen? Vad händer om jag inte gör det? Tja, det förblir damm i hörnen ett tag till. Hu så hemskt. Eller?

Det där minns jag att jag också pratade med företagshälsovården om. Tack för att du påminde mig om det. :)

Och det gör mig glad att du, åtminstone som det framstår i skrift, verkar må lite bättre. :love:
 
Å mitt program rullar på. Dagens trea på 50 kg i bänkpress gick lättare än det gjort innan. Kan vara dagsform och sånt, men jag väljer att tänka "Tjoho! GAINS!". :D

Böjen gick också bra, en trea på 70 kg som tyngst är inte direkt tungt men som programmet ser ut närmsta veckorna kommer jag nog utan problem kunna böja närmare 90 kg i mellandagarna (kan ta 85 kg nu).

Tredje övningen för dagen var skivstångsrodd, som jag inte försöker slå något PB i men det är ändå kul att kunna rodda några stabila repetitioner på 45 kg. :up: Vore kul att kunna rodda med 50 kg (åtminstone några repetitioner) innan året är slut.

Jag leker med tanken att klara något sådant här (i den bästa av världar):

1. Böj - 90 kg.
2. Bänk - 55 kg.
3. Marklyft - 110 kg.
4. Militärpress - 45 kg.
5. Skivstångsrodd - 50 kg.

Totalt: 350 kg.

Men det är de tre översta som är prio, de andra två är bara bonus. :)

Och nu ska jag sluta tråka er med tråkiga siffror och istället ta mitt trötta, tråkiga jag och gå och sova. Har sovmorgon imorgon och fy fan vad gött det ska bli... :love:
 
Har lyckats springa två gånger den här veckan efter mitt halv maraton förra Söndagen.

5km runt campus med ett par vänner i väldigt sakta mak i Onsdags (ena vännen har precis börjat så vi höll hennes fart, passade mig bra för att bara få musklerna att röra på sig lite. Tror det tog 40 minuter totalt :o La på en extra 400m så snabbt jag kunde på slutet runt löpbanan men glömde ta tid :rofl:).

Igår lyckades jag få in en 10km runda på löpbandet under en timma för första gången :banana: (58.38). Min sista 10km tid var 1.07.15 på asfalt, så tror att jag kan få ner den tiden några minuter den med nästa gång :)
 
Jätteskönt att höra från dig tycker jag också @zassoo! Har tänkt mycket på dig men tänkt att du kommer väl in och uppdaterar när du känner att du orkar helt enkelt :) Tack för att du delade med dig av lite tankar från samtalet med psykologen/kuratorn också, sådana tankemönster är vi nog fler som kan må bra av att ta till oss! Fortsätt att ta det lugnt och ta hand om dig själv :heart
 
Efter 11 timmars helt underbar, oavbruten sömn (här känner jag nog mest kärlek till katten som lät oss sova tror jag :p) var vi iväg en sväng till gymmet jag och sambon. Jag har haft en rätt aktiv vecka och hade ont i ungefär varenda muskel (det här med att försöka minska min träningsvärk har alltså inte gått särskilt bra) så jag körde ett lite lugnare pass med fokus på det som gjorde minst ont helt enkelt. Det blev lite bänkpress med hantlar, lite lätta marklyft, lite bröstflyes, lite axelpress och lite hamstring curls med pilatesboll.

Jag är supernöjd med veckan trots att den började dåligt, och planen för den som kommer är:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 6 km transportpromenad, spinning
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: 6 km transportpromenad, styrketräning med fokus UB pull, LB push
Lördag: Vila
Söndag: Styrketräning med fokus UB push, LB pull
 
Jag har inte hunnit skriva nåt under helgen :) Hade ett roligt julbord med världens bästa kollegor i fredags så igår var jag rätt seg :p Men var ute på en 50 minuters ridtur med unghästen i fyra gångarter. Riktigt roligt var det!

Idag tog jag och äldsta dottern en ridtur på båda hästarna med kompisen som sällskap med sin ponny :) Nu har vi varit på sjön och åkt skridskor! Det var många år sen jag åkte men det är väldigt roligt. Köpte skridskor åt äldsta dottern så hon stod på skridskor för första gången i sitt liv idag och gjorde det riktigt bra :love: Hoppas kunna åka fler ggr i vinter.

Ska träna ikväll nät ungarna lagt sig, det får avsluta den här helgen :)
 
Äntligen har jag kommit tillbaka till styrketräningen, hoppar över magdelen dock för jag kör ännu på mammamage-appen och sjukgymnastens övningar.

Men iaf, tredje passet och jag kör redan 2 set per station. Kör 2-3 vikter under min "ordinarie" vikter och det känns verkligen toppen för kroppen har mer att ge :up::love:. Måste dock öka långsamt, har ju trots allt snitt från höft till höft som ska läka.
 
Tänkte ha tränat idag, men telefonen la av och det är så förbaskat tråkigt/jobbigt att träna i gymmet så jag vill åtminstone kunna lyssna på musik! :mad:
Blir ju åtminstone 2 pass + nya schemat imorgon. Så motion lär jag få...men jag vill ha muskler! Har jag insett nu...men det går visst inte. Enda vältränade muskeln jag har är fikamuskeln :D
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 441
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 512
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 164
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 772
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp