Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Låter som rätt prioritering! Men nu måste jag fråga - vad innebär yoga på landet? Är någon speciell studio som ligger ute på landet, eller?
Ja! Må bättre har ett gym i Gävle city och ett i Hemsta, Hemsta är "på landet", knappt 3 km från centrum :angel:
Hoppas du får ett raket-tillfrisknande och kan köra med ptn som planerat :)
 
Har klippt båda hästarna idag, hjälpt maken med dey sista på taket och ätit mat på mc Donalds :p Maken och min kompis är ute och rider nu så ska jag ta en tur sen när dom är tillbaka. Om vädret håller sig ska vi grilla korv i skogen till kvällsmat/lördagsmys :) Barnen fick välja på det eller tv-kväll och dom ville hellre ut i skogen :up: Har lyckats med uppfostran känner jag :D
 
Vad maxar ni i bänkpress?

Mvh nyfiken :angel:

Just nu: 0,85 ggr kroppsvikt (har inte tränat bänk på ett par år, så jag hoppas på klara förbättringar ganska snabbt).
PB: 1,2 ggr kroppsvikt.

Hemma sjuk här med, jäkla kollegor till att gå till jobbet med infektioner. Kändes redan i torsdags att jag inte hade fullt tryck i kroppen på träningen. Jobbade med tekniknötande istället för att gå vidare som tänkt (det är iofs också bra, än är det långt kvar till en riktigt konsoliderad form).

Hoppas oss alla friskare omgående!
 
1,5 timme skogspromenad är dagens facit hittills. Nu är frågan, ska jag gå ut och dra några marklyft innan chips och dipp åker fram?? Svåra beslut.
 
Vad maxar ni i bänkpress?

Mvh nyfiken :angel:
För typ två år sedan tog jag 40 kg, men nu ligger jag på 37.5. Med hantlar är PB 2x14 kg.

Det sitter väääldigt mycket i huvudet på mig. Har precis som @zassoo aldrig någon som kan passa och tycker att det är rätt läskigt, så det blir inte så ofta jag försöker tyvärr. Men det är en jäkligt kul övning tycker jag!

1,5 timme skogspromenad är dagens facit hittills. Nu är frågan, ska jag gå ut och dra några marklyft innan chips och dipp åker fram?? Svåra beslut.
Ja det tycker jag!

Säger hon som rest sig från soffan ungefär tre gånger på hela dagen. Främst för att hämta mat. :angel:
 
Sovit dåligt i natt och vaknade med huvudvärk i morse. Hoppas detta går över snart :grin:
Idag ska vi övningsskjuta inför älgjakten och greja lite hemma. Någon träning blir det inte när jag mår så här. Men rida ska jag göra iallafall.
 
Halloj!

Då var veckan nästan slut :) I morse var jag på gymet med en vän och vi körde 10x6 rep marklyft och sen 3 gånger maxrep chins. Tog de sista tre seten mark på 70 kg vilket kändes bra och är reps-pb tror jag (har ju mitt 1RM just nu på 85 kg). Sen klarade jag 4,5 chin, så nära 5 nu :bump: Klarade därefter 5 pull-ups med supinerat grepp vilket känns grymt men det var ju 5 chins som var mitt mål men har hopp om att klara det innan september är över!
Åt riktigt mycket igår så superbra tryck på gymet idag haha :D

Sammanfattning av veckan blir 6 pass om totalt nästan 7 h. Styrkelyft, bänkpressläxa, marklyft, vinyasa flow i studion och en liten joggingtur :up:

Veckan som kommer så ska jag försöka starta måndagen med att göra min bänk-läxa + wod. Sen på tisdag kör jag wod och sen besök till fysioterapeut för att kolla upp min höftböjare!
Onsdag vet jag inte, torsdag kanske wod och sen har jag icke planerat mer :)

Igår var jag och kollade på boxmästerskapet och det var så himla kul!! Och sjukt peppande. Vill träna massor och bli jättegrym och vara med nästa år ;) Men är glad att jag ställde in min medverkan för wod nummer 2 hade dödat min höftböjare: massa, massa olika sorters frontböj med strax under 30 kg på stången..

Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?
 
Jag är med dig i sjuk-klubben :down: Krya på oss!

Vad är det för fasta du kör med förresten, och hur kommer det sig? :)
Torrfasta är att inte äta eller dricka något under en begränsad tid. Detta för att kroppen ska fokusera på att fixa det som är fel (i detta fallet förkylningen), istället för att behöva ta hand om mat/dryck som vi stoppar i oss.

Jag har varit tveksam till det (torrfasta och fasta överlag) innan, men såg till att dricka ordentligt med vatten innan jag gick och lade mig, samt såg till att bara vila för att inte kräva för mycket av kroppen under fastan. Hade inte möjlighet att fasta längre än 16h, men tror att jag hade behövt ca 24-32h för att bli av med förkylningen. Det hjälpte i alla fall under den tiden jag gjorde det, men kom tillbaka riktigt ordentligt när jag åt igen.

Har under en tid läst mer om intermittent fasting och fördelar med detta, samt har en hel del bekanta som fastar på olika sätt (juice/vatten/torr/etc) med goda resultat så tänkte att det var värt att testa :) Har bland annat en vän som vattenfastade för att bli av med sin hosta (vattenfasta i 3 dygn sägs ge samma effekt som torrfasta i 24h).

Så länge man läser på och funderar en extra gång innan samt lyssnar på sin kropp under tiden så tror jag inte det är någon fara med kortare perioder av fasta.
 
Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?
För mig är det egentligen ett icke-problem då jag många gånger kör alkoholfritt. Det började egentligen med att jag under "festperioden" av mitt liv behövde gå på antibiotika ett tag och inte ville mixa detta med alkohol. Hade lika kul på festerna när jag var nykter så ibland blir det alkoholfritt för att jag vill och ibland för att jag kör (bil).

Tröttnade på utelivet i stan rätt snabbt så går helst på hemmafester när det blir sådana. Tröttnade även på de priser de tar för drinkar ute (billigare att blanda själv hemma;)). Mot slutet av min "festperiod" kände jag mig aldrig full heller oavsett hur mycket jag drack, behövde spy för att jag inte fick plats med allt i magen innan jag ens kände mig lullig, så det var liksom inte roligt att dricka längre. Idag händer det väl att jag tar en öl någon gång ibland, men då är det enbart för att det är gott, inte för att dricka mig full.
 
Till alla krassliga: Krya på er! :heart

Jag är i slutskedet av min förkylning (hoppas jag). Mådde riktigt bra igår kväll när jag gick och lade mig. Hostan hade lagt sig, febern var borta och jag kunde andas fritt så tänkte att jag kunde rida en runda idag… Klart att jag inte kunde :mad: Vaknade vid 5 och hostade så det värkte i ryggen så fick upp och hälla i mig hostmedicin och på den vägen har det fortsatt idag. Hostar och snyter ut genomskinligt slem varannan minut och önskar att kroppen kunde sluta med att överproducera slem...
 
1,5 timme på gymmet idag, så skönt att inte ha någon tid att passa :) Körde vidare på knäböjsprogrammet (ska köra det 1 pass per vecka i totalt 6 veckor) vilket idag innehöll excentriska knäböj, usch :D Lite svårt i början men kom in i det efterhand. Först lite aktiveringsövningar, sen 5x5 excentriska böj, sen assisterande övningar (enbensböj, sumoböj, höftlyft, höftfällningar).

Sen blev det bänkpress. Jag hade bytt plats och hade således en annan stång, och märkte inte att det var en 15 kg-stång istället för 20 kg, och tänkte att det kändes så himla lätt?! Sen gick det upp för mig att jag hela tiden lyft 5 kg mindre än jag trott, inte konstigt att det gick lätt :p Jobbade mig upp till en trea på 40 kg vilket kändes helt okej men jag var lite ofokuserad och lite trött.

Insåg också halvvägs in i passet att jag satt på mig tröjan ut- och in :o:p Helt ogenerat tog jag av mig tröjan och vände den rätt, insåg sen att det kanske anses lite konstigt att göra så mitt i gymmet, men men :p
 
Senast ändrad:
Halloj!

Då var veckan nästan slut :) I morse var jag på gymet med en vän och vi körde 10x6 rep marklyft och sen 3 gånger maxrep chins. Tog de sista tre seten mark på 70 kg vilket kändes bra och är reps-pb tror jag (har ju mitt 1RM just nu på 85 kg). Sen klarade jag 4,5 chin, så nära 5 nu :bump: Klarade därefter 5 pull-ups med supinerat grepp vilket känns grymt men det var ju 5 chins som var mitt mål men har hopp om att klara det innan september är över!
Åt riktigt mycket igår så superbra tryck på gymet idag haha :D

Sammanfattning av veckan blir 6 pass om totalt nästan 7 h. Styrkelyft, bänkpressläxa, marklyft, vinyasa flow i studion och en liten joggingtur :up:

Veckan som kommer så ska jag försöka starta måndagen med att göra min bänk-läxa + wod. Sen på tisdag kör jag wod och sen besök till fysioterapeut för att kolla upp min höftböjare!
Onsdag vet jag inte, torsdag kanske wod och sen har jag icke planerat mer :)

Igår var jag och kollade på boxmästerskapet och det var så himla kul!! Och sjukt peppande. Vill träna massor och bli jättegrym och vara med nästa år ;) Men är glad att jag ställde in min medverkan för wod nummer 2 hade dödat min höftböjare: massa, massa olika sorters frontböj med strax under 30 kg på stången..

Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?

Kul att det går så bra med chins/pullups, blir inspirerad! :)

Festande/alkohol är ett icke-problem till mig eftersom jag aldrig festar och nästan aldrig dricker alkohol. Men jag tänker att det beror lite på hur mycket man dricker och hur ofta, tycker det låter väldigt rimligt som du säger att man väljer sina tillfällen och då ska man inte behöva tänka på eventuell påverkan på träningsresultaten. Så till vida man inte är proffs eller så ;)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 590
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 614
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 184
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 797
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp