Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Insåg också halvvägs in i passet att jag satt på mig tröjan ut- och in :o:p Helt ogenerat tog jag av mig tröjan och vände den rätt, insåg sen att det kanske anses lite konstigt att göra så mitt i gymmet, men men :p

Been there, done that, vände på tröjan. :D Va fan, har tights med hög midja och en rejält täckande sport-BH, ibland undrar jag vad tröjan egentligen fyller för funktion.
 
Been there, done that, vände på tröjan. :D Va fan, har tights med hög midja och en rejält täckande sport-BH, ibland undrar jag vad tröjan egentligen fyller för funktion.

Ja nä jag bryr mig väl egentligen inte så värst :p Det blir ju lite töntigt ibland. Kan jag visa mig i bikini på stranden kan jag visa mig i tights och sport-bh på gymmet liksom.
 
Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?

Det är ett icke problem för mig. Jag festar några ggr per år dricker sällan alkohol hemma. Har småbarn så det blir väl naturligt så att vi hellre är hemma med dom :)
 
Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?
Ett icke-problem för mig. Jag tänker att om det är dagen innan ett pass jag verkligen, verkligen vill gå på så tar jag det ju lugnt med alkoholen, precis som om det var något annat jag hade velat göra dagen efter en fest. Jag var ju ut i torsdags och kände då att jag hellre ville festa till det än gå på pass på fredagsförmiddagen, då hoppade jag passet helt enkelt. En annan gång kanske jag prioriterar tvärt om. Jag tränar ju inte fokuserat för att nå ett visst mål och vill inte låta någon del av mitt liv begränsa någon annan del. :)
 
Nyss hemkommen från yinyoga. Härligt förutom tåknäckaren/toe squat som kan vara de värsta två minuter jag upplevt denna vecka.

Jag har alltså varit iväg tre gånger denna vecka varav en gång var poweryoga och två gånger var yinyoga. Nästan ingen stress kring det hela. Jag är jätteglad och nöjd och ska strax planera nästa vecka. :) Förhoppningsvis kan jag ha ett pass till då som är lite pulshöjande.
 
Sammanfattar förra veckan med två styrkepass, en hög med promenader och fem ridpass. Skulle egentligen ha tränat igår men jag känner mig ju inte riktigt pigg. Ont i halsen, nacken och huvudet.

Vaknade med väldigt halsont i morse så jag hoppade morgonpromenaden också. Kändes smartare att ligga kvar och sova/vila istället. Men ska rida på lunchen i alla fall och så får vi se om vi rallar lite grus ikväll. Vore skönt att komma en bit till med nya lösdriften.

Planen för veckan får vara flytande eftersom jag inte vet vart halsontet och allt bär iväg. Kan ju hoppas att jag kan få till två styrkepass om än lugna. Sen ska jag rida kurs till helgen så där blir det rejäl träning! Ska ha unghästen på lördagen och äldsta hästen på söndagen.
 
Känner mig typ som vanligt igen. :banana: Bänkpress idag. Passet bestod av en himla massa tvåor på 40 kg, avslutade med att göra en åtta på 40 kg = reps-PB! :D Har dessutom lyckats få till bättre teknik efter att ha läst på en hel del och testat mig fram, känns faktiskt toppenbra!

Utöver bänkandet blev det hantelflyes och frenchpress i superset (4 * 12 av varje), 5 * 5 KB-rodd och ett dropset latsdrag. Borde dock ha skippat latsdragen, mina händer sa upp sig rejält...
 
Halloj!

Då var veckan nästan slut :) I morse var jag på gymet med en vän och vi körde 10x6 rep marklyft och sen 3 gånger maxrep chins. Tog de sista tre seten mark på 70 kg vilket kändes bra och är reps-pb tror jag (har ju mitt 1RM just nu på 85 kg). Sen klarade jag 4,5 chin, så nära 5 nu :bump: Klarade därefter 5 pull-ups med supinerat grepp vilket känns grymt men det var ju 5 chins som var mitt mål men har hopp om att klara det innan september är över!
Åt riktigt mycket igår så superbra tryck på gymet idag haha :D

Sammanfattning av veckan blir 6 pass om totalt nästan 7 h. Styrkelyft, bänkpressläxa, marklyft, vinyasa flow i studion och en liten joggingtur :up:

Veckan som kommer så ska jag försöka starta måndagen med att göra min bänk-läxa + wod. Sen på tisdag kör jag wod och sen besök till fysioterapeut för att kolla upp min höftböjare!
Onsdag vet jag inte, torsdag kanske wod och sen har jag icke planerat mer :)

Igår var jag och kollade på boxmästerskapet och det var så himla kul!! Och sjukt peppande. Vill träna massor och bli jättegrym och vara med nästa år ;) Men är glad att jag ställde in min medverkan för wod nummer 2 hade dödat min höftböjare: massa, massa olika sorters frontböj med strax under 30 kg på stången..

Förresten hörrni! En grej som vi/jag inte skrivit så mycket i om tråden är att festa och hur det eventuellt kan påverka ens hälsa och träningsresultat. Jag har sen jag var 16-17 älskat att festa, varit på mycket festivaler, går på spelningar/klubbar osv och det har blivit ganska intensivt i slutet av sommaren i år och jag känner att det tar fasen tid att återhämta mig då jag gärna festar ganska hårt när jag väl är igång. Jag tänker nu att jag ska försöka ta det lite chill med detta. Det är några tillfällen i höst då jag vet att jag kommer vilja dricka osv (tjejresa till Berlin, både jag och min kille fyller år och kommer väl ha nån fest) men för övrigt försöka hålla mig relativt vit (öl/vin till maten då och då är ingen stor grej tycker jag).
Hur tänker ni angående detta eller är det ett icke-problem för er andra?
Vilken härlig träningsvecka det låter som! Avundsjuk...

Angående festande och alkohol känner jag inte att det är ett problem för mig faktiskt. Jag tyckte väl att det var lite kul i några år medan jag pluggade, men när jag lämnade studentlivet blev det mindre och mindre av den varan och jag saknar det inte alls faktiskt. Hemmafester älskar jag fortfarande, och även att ta ett par glas på en pub/bar, men jag dricker mig inte berusad (alltså mer än lite lullig bara, lullig är jag lite då och då och det kan vara rätt trevligt :D) mer än kanske 3-4 gånger om året som det är nu. Den enda gången jag frivilligt sätter min fot på en nattklubb nu för tiden är på Halloween!

Jag tycker fortfarande att det är jäkligt kul när jag är igång, men jag har med åren (oj vad jag låter gammal) insett att det oftast inte är värt bakfyllan dagen därpå. Jag brukade aldrig bli särskilt bakis förr, men de senaste 2-3 åren har det blivit mycket värre och jag mår oftast väldigt illa dagen efter. Vilket jag hatar innerligt, fixar inte illamående. Så ska jag dricka mycket så ska det vara ett speciellt tillfälle så att jag känner att det verkligen är värt det! :p
Torrfasta är att inte äta eller dricka något under en begränsad tid. Detta för att kroppen ska fokusera på att fixa det som är fel (i detta fallet förkylningen), istället för att behöva ta hand om mat/dryck som vi stoppar i oss.

Jag har varit tveksam till det (torrfasta och fasta överlag) innan, men såg till att dricka ordentligt med vatten innan jag gick och lade mig, samt såg till att bara vila för att inte kräva för mycket av kroppen under fastan. Hade inte möjlighet att fasta längre än 16h, men tror att jag hade behövt ca 24-32h för att bli av med förkylningen. Det hjälpte i alla fall under den tiden jag gjorde det, men kom tillbaka riktigt ordentligt när jag åt igen.

Har under en tid läst mer om intermittent fasting och fördelar med detta, samt har en hel del bekanta som fastar på olika sätt (juice/vatten/torr/etc) med goda resultat så tänkte att det var värt att testa :) Har bland annat en vän som vattenfastade för att bli av med sin hosta (vattenfasta i 3 dygn sägs ge samma effekt som torrfasta i 24h).

Så länge man läser på och funderar en extra gång innan samt lyssnar på sin kropp under tiden så tror jag inte det är någon fara med kortare perioder av fasta.
Oj vad intressant, jag har aldrig hört talas om fasta för att bota förkylningar! Jag brukar mer köra på inställningen "nu ska jag äta precis hur mycket jag vill, för kroppen behöver all energi den kan få för att bekämpa infektionen", men har aldrig tänkt på det på andra hållet så att säga.

Men alltså vattenfasta i 3 dygn... Innebär det att man inte får dricka någonting alls på 72 timmar?! :eek:
 
Jag har väl aldrig varit med om maken till envis infektion! Säger tjejen som 1) nästan aldrig blir sjuk och 2) när hon blir det tenderar att skaka av sig det på ett par dagar bara. Jag vet att det inte är ovanligt att vara sjuk i en vecka annars, men för mig är det det.

Halsen gör som tur är inte ont längre, utan nu är det bara en fantastisk rethosta, snuva samt lite allmän trötthet kvar. Tröttheten kommer sig nog mest av att jag har svårt att sova p.g.a hostan, men förhoppningsvis ger det sig snart. Hoppas kunna träna lite lugnt på onsdag, och sedan ett pass någon gång under helgen. Ridning på söndag blir det också. Baby steps!
 
Men alltså vattenfasta i 3 dygn... Innebär det att man inte får dricka någonting alls på 72 timmar?! :eek:

Jag följde den här en gång, det var faktiskt lättare än man tror

Vattenfasta 4 dagar minus 4 kg


Dag 1: Kroppen förbränner alla kolhydrater

Dag 2 och 3: Förbränner protein

Dag 4: Kroppen sparar på proteinet och börjar förbränna fett.


Så här gör du:

Dag 1 – 4 Drick ca 2-3 liter vatten eller mineralvatten, kaffe, te är ok samt 1 misosoppa per dag. Blir det för tufft kan du äta en gurka per dag (innehåller mest vatten)
 
Jag följde den här en gång, det var faktiskt lättare än man tror

Vattenfasta 4 dagar minus 4 kg


Dag 1: Kroppen förbränner alla kolhydrater

Dag 2 och 3: Förbränner protein

Dag 4: Kroppen sparar på proteinet och börjar förbränna fett.


Så här gör du:

Dag 1 – 4 Drick ca 2-3 liter vatten eller mineralvatten, kaffe, te är ok samt 1 misosoppa per dag. Blir det för tufft kan du äta en gurka per dag (innehåller mest vatten)
Amen herregud, jag är ju dummare än vad jag trodde var möjligt ibland! Naturligtvis är det ju det här som menas med vattenfasta, inte att man fastar från att dricka vatten :banghead::banghead::banghead: :rofl:

Ok, kan vi alla bara ignorera den sista meningen i mitt förrförra inlägg? Det var inte en av min hjärnas ljusaste stunder, det var det inte! :o

För övrigt låter det där alldeles för knäppt för min smak, och återigen inte hållbart, men det är ju bra om det funkar för någon! :) Lite fult känns det ju också att marknadsföra det som "4 dagar minus 4 kg" (urk, hatar sådana rubriker i största allmänhet) när man i själva verket lär gå upp merparten av det så fort man börjar äta igen...
 
Amen herregud, jag är ju dummare än vad jag trodde var möjligt ibland! Naturligtvis är det ju det här som menas med vattenfasta, inte att man fastar från att dricka vatten :banghead::banghead::banghead: :rofl:

Ok, kan vi alla bara ignorera den sista meningen i mitt förrförra inlägg? Det var inte en av min hjärnas ljusaste stunder, det var det inte! :o

För övrigt låter det där alldeles för knäppt för min smak, och återigen inte hållbart, men det är ju bra om det funkar för någon! :) Lite fult känns det ju också att marknadsföra det som "4 dagar minus 4 kg" (urk, hatar sådana rubriker i största allmänhet) när man i själva verket lär gå upp merparten av det så fort man börjar äta igen...
:D
 
hur många kalorier bränner man när man gräver lera och klipper sly? grävde bort lite lera vid ingången till hagen på lörd em och röjde lite sly i hagen i ca 3h på söndag fm, svettig var jag iallafall efteråt ;) hoppade över zumban och var istället nere och red vid havet. inte så mycket träning för mig - desto mer för hästen ;) Men nog så gott lyckopiller. Syndade oxå med 2 winerbröd och två vaniljhjärtan som förtärdes under helgen. men avstod från pizzan :)
 
Gällande alkohol är det ett icke-problem för mig. Dricker ytterst sällan alkohol (ett par gånger per år kanske) och då mycket måttligt.
 
Igår red ponny och jag ut i en timme. Just den timmen ösregnade det. :cautious:

Måste rida ikväll. Har mördande huvudvärk och haft en helvetesdag på jobbet. Peppen är som ni förstår skyhög. :p Men hästen var hemsk igår, så det är bara att rida på...
 
Fortsätter väl bomba tråden. Det blev 45 minuters ridning i alla fall. Höstens första ridtur med jacka, och sista kvällsturen utan reflexer för sablar vad mörkt det blev! :eek:
 
Vad maxar ni i bänkpress?

Mvh nyfiken :angel:

42,5 kg i dagsläget, men hoppas på över 45 kg när vi maxar om ett par veckor :D

För mig är det egentligen ett icke-problem då jag många gånger kör alkoholfritt. Det började egentligen med att jag under "festperioden" av mitt liv behövde gå på antibiotika ett tag och inte ville mixa detta med alkohol. Hade lika kul på festerna när jag var nykter så ibland blir det alkoholfritt för att jag vill och ibland för att jag kör (bil).

Tröttnade på utelivet i stan rätt snabbt så går helst på hemmafester när det blir sådana. Tröttnade även på de priser de tar för drinkar ute (billigare att blanda själv hemma;)). Mot slutet av min "festperiod" kände jag mig aldrig full heller oavsett hur mycket jag drack, behövde spy för att jag inte fick plats med allt i magen innan jag ens kände mig lullig, så det var liksom inte roligt att dricka längre. Idag händer det väl att jag tar en öl någon gång ibland, men då är det enbart för att det är gott, inte för att dricka mig full.

Skönt att känna att man har lika kul nykter :up: Jag är ju en riktig morgonmänniska så normalt sett blir jag ju sömnig vid 22-23. Om man då vill festa hela natten blir det ju lite kämpigt :p Och nej nattlivet i stan där jag växte upp tröttnade jag på efter studietiden men finns mycket annat kul hehe.

Kul att det går så bra med chins/pullups, blir inspirerad! :)

Festande/alkohol är ett icke-problem till mig eftersom jag aldrig festar och nästan aldrig dricker alkohol. Men jag tänker att det beror lite på hur mycket man dricker och hur ofta, tycker det låter väldigt rimligt som du säger att man väljer sina tillfällen och då ska man inte behöva tänka på eventuell påverkan på träningsresultaten. Så till vida man inte är proffs eller så ;)

Ja men precis. Och det är ju inte det att jag egentligen bryr mig jättemycket om att jag får lite sämre träningsresultat, så noga är det ju inte och jag gör ändå mycket framsteg. Utan det är väl mer att om jag/vi festar en hel helg fre-sön vilket det blivit några gånger sen augusti så försvinner ganska mycket träningstillfällen. Både för att man är uppbokad hela helgen och sen tar det några dagar att komma ikapp med sömn osv igen. Så ja, välja sina tillfällen lite mer var det ja.. :)

Ett icke-problem för mig. Jag tänker att om det är dagen innan ett pass jag verkligen, verkligen vill gå på så tar jag det ju lugnt med alkoholen, precis som om det var något annat jag hade velat göra dagen efter en fest. Jag var ju ut i torsdags och kände då att jag hellre ville festa till det än gå på pass på fredagsförmiddagen, då hoppade jag passet helt enkelt. En annan gång kanske jag prioriterar tvärt om. Jag tränar ju inte fokuserat för att nå ett visst mål och vill inte låta någon del av mitt liv begränsa någon annan del. :)

Låter sunt. Och jag förstår vad du menar med att inte låta någon del begränsa den andra men samtidigt så måste jag kanske det? Jag kan inte både festa obegränsat och samtidigt träna så mycket som jag vill utan måste nog låta det ena begränsa det andra lite. Och då känns det ju mycket mer hälsosamt att låta träningen och en hälsosam livsstil begränsa festandet än tvärtom :p

Vilken härlig träningsvecka det låter som! Avundsjuk...

Angående festande och alkohol känner jag inte att det är ett problem för mig faktiskt. Jag tyckte väl att det var lite kul i några år medan jag pluggade, men när jag lämnade studentlivet blev det mindre och mindre av den varan och jag saknar det inte alls faktiskt. Hemmafester älskar jag fortfarande, och även att ta ett par glas på en pub/bar, men jag dricker mig inte berusad (alltså mer än lite lullig bara, lullig är jag lite då och då och det kan vara rätt trevligt :D) mer än kanske 3-4 gånger om året som det är nu. Den enda gången jag frivilligt sätter min fot på en nattklubb nu för tiden är på Halloween!

Jag tycker fortfarande att det är jäkligt kul när jag är igång, men jag har med åren (oj vad jag låter gammal) insett att det oftast inte är värt bakfyllan dagen därpå. Jag brukade aldrig bli särskilt bakis förr, men de senaste 2-3 åren har det blivit mycket värre och jag mår oftast väldigt illa dagen efter. Vilket jag hatar innerligt, fixar inte illamående. Så ska jag dricka mycket så ska det vara ett speciellt tillfälle så att jag känner att det verkligen är värt det! :p

Ja men det är väl antagligen åldern lite med absolut :D När man pluggade och kunde såsa runt på föreläsningar gjorde det inte lika mycket om man var lite trött efter helgen men med ett mer krävande jobb osv så är sega dagar betydligt jobbigare än vad de var för några år sedan. Och så mår jag sämre av att inte må riktigt bra liksom. Det blir mer ångest av det än vad det var för några år sedan.

Och njaej, vanliga nattklubbar går jag inte ofta på, men lite mer specifika spelningar eller små festivaler - oh yes!

Jag har väl aldrig varit med om maken till envis infektion! Säger tjejen som 1) nästan aldrig blir sjuk och 2) när hon blir det tenderar att skaka av sig det på ett par dagar bara. Jag vet att det inte är ovanligt att vara sjuk i en vecka annars, men för mig är det det.

Halsen gör som tur är inte ont längre, utan nu är det bara en fantastisk rethosta, snuva samt lite allmän trötthet kvar. Tröttheten kommer sig nog mest av att jag har svårt att sova p.g.a hostan, men förhoppningsvis ger det sig snart. Hoppas kunna träna lite lugnt på onsdag, och sedan ett pass någon gång under helgen. Ridning på söndag blir det också. Baby steps!

En tanke som dök upp; du har väl ändrat din kost ganska radikalt senaste veckorna, det kanske kan ha något finger med i spelet att du blivit sjuk trots att du normalt sett aldrig brukar bli det? Krya på dig!

Tack för all input gällande festande. Verkar som alla här håller det på en bra nivå väldigt oproblematiskt :) Och ja, jag har nog ganska enkelt landat i att jag ska satsa på en lugn höst med vissa undantag som förhoppningsvis blir bra nog att vara värda några slöa dagar efteråt ;)
 
Så alltså; lugn helg med massa mat och därmed massa härlig energi och tryck i musklerna idag :banana: Körde dagens workout på 17:15-passet efter jobbet:
A.
Four sets of: Single-Arm Dumbbell Press x 4-6 reps each arm (12 kg kb)
Rest 90 seconds
"Draken" - enbens rak mark typ x 6-8 reps (12 kg kb)
Rest 90 seconds

B. Partners alternate whole rounds to complete as many rounds and reps as possible in 15 minutes of:
3 Dumbbell Man-Makers (10 kg db)
6 Burpee Pull-Ups
9 Box Jumps

Riktigt kul pass, framför allt B-delen :up: Gick ju bra att köra allt med höften med då det inte var några djupa böj med :)

Och hörrni!! Jag är så jäkla stolt :D Vi hann typ 4 varv av B-delen och jag klarade att göra riktiga burpee pull-ups med kippade pull-ups :banana: :bump: :banana: :bump:
Fick in kippen riktigt bra efter några stycken och det var så jäkla kul!! Första gången jag körde kippade pull-ups i en wod, så himla nöjd, har ju jobbat på detta hela sommaren :banana:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 075
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 069
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 564
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp