Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Idag har jag provat discgolf! Det var kul och svårt :p är ju ingen intensiv träning, men lite flåsig blev jag allt av att traska omkring i bushen och leta snedkastade frisbees. Trött i axlarna av kastandet och "mör" i resten av kroppen som om jag tagit en 3 h lång skogspromenad, och det var ju i princip det det var :p lär bli fler gånger!
Discgolf är jättetrevligt, verkligen som en naturpromenad längs en bana. :) Jag blev också trött i axeln första två åren, sen fick jag till en bättre teknik och blev mer jämnt trött i hela kroppen. :up:
 
Träningspass på ridbanan med unghästen igår. Han var sååå duktig :love: Det flyter på så bra nu och han utvecklas med stormsteg så det känns lite tråkigt att ställa honom på en månads höstvila på måndag... Men det är ju egentligen helt rätt tid att låta honom vila nu eftersom han går så bra. Han är värd en vilomånad så kör vi igång i november igen sen :)

Idag började jag dagen med en promenad med vovven. Egentligen var planen rida på lunchen men jag ska sitta i möte i två dagar så jag får rida ikväll istället.
 
Har nästan bara syndat, var på ridläger i helgen och fick med mig massa choklad hem som blev över... har nu ätit alldeles för mycket ;) och såklart blivit allmänt sötsugen hela tiden. Har iof både varit ute och gått med hunden - den vanliga promenaden både morgon och em/kväll samt börjat motionera lite fler hästar
 
Discgolf är jättetrevligt, verkligen som en naturpromenad längs en bana. :) Jag blev också trött i axeln första två åren, sen fick jag till en bättre teknik och blev mer jämnt trött i hela kroppen. :up:
Jag vaknade med nackspärr idag och min bror, som också var med, drog något i axeln igår och har plågats hela natten :laugh: Instruktören/mitt ex skällde faktiskt lite på oss för att vi tog i för kung och fosterland :angel: Han kom med lite tekniktips men iom att jag inte riktigt vet vad jag gör än är det svårt att göra annorlunda. Men kul var det!
 
Idag körde jag det första rejäla passet på typ två veckor (sen innan jag åkte på matförgiftningen). Pass 4:1 i mitt bänkprogram med fem ettor på 42,5 kg som tyngst, dvs ganska lätt. Första veckorna i programmet är överbelastningsveckor så det är skönt att det lugnat sig lite nu. :p Utöver det körde jag lite goblet squats och KB-swing, fyra set knäböj (åttor, lätta vikter), militärpress, hantelflyes och french press.

En rolig sak var att efter att jag kört militärpress kom en man fram och sa att han var imponerad över mina pressar. :D Han sa att han sett många män som inte kunde pressa så bra med den vikten. Kändes extra kul eftersom jag "bara" körde på 30 kg eftersom jag inte militärpressat på flera veckor. :bump:
 
Härligt med träningsvärk sedan igår! Det gör ont men det är hanterbart liksom, åtminstone än så länge... Fy vad glad jag är över mitt lilla pass och över att vara igång igen!

Tänkte få in ett kort pass före jobbet imorgon också, och sen på lördag åker jag på semester och latar mig i en vecka :angel: Inte helt ideal timing, men sedan är jag i alla fall verkligen redo att ta tag i allt ordentligt när jag kommer hem, med PT-pass och allt vad det är!

Idag är även sista dagen som jag äter ketogent, så imorgon ska jag jäklar i mig äta kolhydrater! Har drömt om en skål havregrynsgröt i flera dagar nu... Och vindruvor... Och dadlar... Mycket otippade saker att sukta efter!

Det har faktiskt varit riktigt roligt och intressant att testa det här, och framförallt inte lika svårt som jag hade väntat mig, men då hade jag ju grymt bra support på hemmaplan också. Det har även gett väldigt tydliga resultat både mentalt och fysiskt (hej magmuskler!), men överlag vidhåller jag att det är alltför extremt och ohållbart för att jag skulle vilja fortsätta någon längre period.
 
Idag körde jag det första rejäla passet på typ två veckor (sen innan jag åkte på matförgiftningen). Pass 4:1 i mitt bänkprogram med fem ettor på 42,5 kg som tyngst, dvs ganska lätt. Första veckorna i programmet är överbelastningsveckor så det är skönt att det lugnat sig lite nu. :p Utöver det körde jag lite goblet squats och KB-swing, fyra set knäböj (åttor, lätta vikter), militärpress, hantelflyes och french press.

En rolig sak var att efter att jag kört militärpress kom en man fram och sa att han var imponerad över mina pressar. :D Han sa att han sett många män som inte kunde pressa så bra med den vikten. Kändes extra kul eftersom jag "bara" körde på 30 kg eftersom jag inte militärpressat på flera veckor. :bump:
30kg på militärpress! Jag är glad om jag klarar av att göra dom med typ 10kg!
 
Nu har jag tagit helg! :banana: Sååå skönt, jag kände mig alldeles pirrig när jag gick från jobbet för att inte komma tillbaka förrän på måndag :D (Förstå mig rätt, jag trivs på jobbet, men ledig är alltid ledig ;))

Tror det blir träning imorgon, tunga knäböjspasset. Dags för vanliga femmor den här gången. I vintras avskydde jag knäböj för att det gick så dåligt, nu längtar jag :D
 
Första tränonfspasset på jag vet inte hur länge idag, Pilates-pass. Känns att jag inte teänat på länge men skönt att förhoppningsvis komma igång igen nu :)
Tänkte försöka köra ett lättare yogapass innan jobbet imorn. Det är alltid motigt att gå upp tidigare på morgonen för att träna men samtidigt ver jag hur urskönt det känns resten av dagen efter så får försöka komma ihåg det!
 
Första tränonfspasset på jag vet inte hur länge idag, Pilates-pass. Känns att jag inte teänat på länge men skönt att förhoppningsvis komma igång igen nu :)
Tänkte försöka köra ett lättare yogapass innan jobbet imorn. Det är alltid motigt att gå upp tidigare på morgonen för att träna men samtidigt ver jag hur urskönt det känns resten av dagen efter så får försöka komma ihåg det!

Åh yoga på morgonen är ju :love: Härligt att vara på gång!

*************************
Jag körde ett halvinspirerat pass innan jobbet idag. Var helt ensam på gymet så blir lätt lite otaggad då. Ingen som ser hur mycket man vilar, dansar, sms:ar.. :angel:
Värmde upp med lite axelprehab och farmers walk med 2x12/16/24 kg. 24 kg i var hand var tungt :up: Sen dagens wod:
A.
16-20 utfallssteg med vartannat ben. Två 12 kilos kettlebell i frontrack-position. Tungt, ffa för överkroppen egentligen men bra kontakt även i benen :)
Vila 90 sek
6-8 pull-ups med supinerat grepp. Klarade 6+5 de första två seten sen använde jag ett tunt gummiband. Älskar supinerat grepp för känner mig stark :D
x4

B.
10 min EMOM (every minute on the minute)
10 thrusters
5 burpees

Jag gjorde om den lite mtp min höft och körde varannan minut 10 pushpress + 5 burpees och varannan minut 5 långsamma kontrollerade thrusters + 5 burpees. Körde också utan vikt på stången (15 kg). Det blev jobbigt ändå :p

Höften känns förresten bättre, inte bra än men idag kunde jag ändå frontböja utan någon smärta alls om jag gjorde det lugnt och kontrollerat :up: Det verkar finnas hopp om det!
 
Nu har jag tagit helg! :banana: Sååå skönt, jag kände mig alldeles pirrig när jag gick från jobbet för att inte komma tillbaka förrän på måndag :D (Förstå mig rätt, jag trivs på jobbet, men ledig är alltid ledig ;))

Tror det blir träning imorgon, tunga knäböjspasset. Dags för vanliga femmor den här gången. I vintras avskydde jag knäböj för att det gick så dåligt, nu längtar jag :D

Så härligt med långhelg :love: Njut!
 
Ett litet pass före jobbet blev det minsann, och det var riktigt trevligt! Förmodligen ett av de kortaste gympassen jag någonsin gjort, men helt klart bättre än inget! Jag bara njuter av att överhuvudtaget vara igång :) Lite rodd, lite bänkpress med hantlar, lite goblet squats och lite face pulls blev det. Sedan gröt, fruktsallad och latte på café på väg till jobbet :love:
 
Har inte kommit igång med någon hårdträning, bara kört lite lätta pass.
Träningsgruppen kom i gång i går pga byte av PT så det har varit lite struligt.
Men viktnedgången går bra, klarade den här veckans viktmål och satt ett nytt till nästa fredag. Långsiktiga målet är att gått ner 12 kg till den 21/12.
Ni vet sikta mot stjärnorna och så vidare :p:rofl:
 
Träningspass med hästen igår och i morse morgonpromenad :) Blir nog bara två styrkepass totalt den här veckan om jag nu inte tar ett på lördagkväll. Men vi planerar att åka till gymmet på söndag. Idag efter jobbet är det massa pyssel inför tävlingen i morgon. Är ju både tävlande och funktionär :)
 
Hade glömt ta bort larmet på väckarklockan så den ringde 05:25 på min lediga dag :meh: Men jag somnade om och fick totalt 10 timmar sömn :love:

Har nu kört ett pass på gymmet i lugn och ro. Knäböj 5x5 på 50 kg, det gick bra! Så kul att det har börjat lossna :) Därefter assisterande övningar: bulgariska utfall (hata hata), knäböj mot vägg, enbenshöftlyft och good mornings.

Sen lite bänkpress, fast det blev bara ett set efter uppvärmningen eftersom handlederna kändes trötta. Inte utmana ödet.

Körde till sist en avslutning med egenpåhittat upplägg:

Tre övningar - hängande benlyft, kettlebell-svingar och burpees. Svingar var varannan övning, medan de andra två turades om att vara den andra övningen. Haha förstår ni?! :laugh: Alltså först hängande benlyft, sen svingar, sen burpees, sen svingar och sen börjar man om med hängande benlyft. 10 repetitioner på svingarna, de andra 5 repetitioner. Totalt 5 gånger svingar.
 
Hade glömt ta bort larmet på väckarklockan så den ringde 05:25 på min lediga dag :meh: Men jag somnade om och fick totalt 10 timmar sömn :love:

Har nu kört ett pass på gymmet i lugn och ro. Knäböj 5x5 på 50 kg, det gick bra! Så kul att det har börjat lossna :) Därefter assisterande övningar: bulgariska utfall (hata hata), knäböj mot vägg, enbenshöftlyft och good mornings.

Sen lite bänkpress, fast det blev bara ett set efter uppvärmningen eftersom handlederna kändes trötta. Inte utmana ödet.

Körde till sist en avslutning med egenpåhittat upplägg:

Tre övningar - hängande benlyft, kettlebell-svingar och burpees. Svingar var varannan övning, medan de andra två turades om att vara den andra övningen. Haha förstår ni?! :laugh: Alltså först hängande benlyft, sen svingar, sen burpees, sen svingar och sen börjar man om med hängande benlyft. 10 repetitioner på svingarna, de andra 5 repetitioner. Totalt 5 gånger svingar.

Låter som ett riktigt nice pass :up: :up:
Och jag förstår vad du menar med sista också :D

Jag fick prioritera bort träning ikväll för att spontant umgås med en vän som är nere från Stockholm :love:
Och imorgon får jag prioritera bort träning igen för ska ha gäster hela dagen och innan de kommer ska vi åka och titta på en lokal för ev bröllop :D
Såå, för att lyckas klämma in lite träning tog jag racern efter jobbet och cyklade 17 km (två tågstopp) innan jag hoppa på tåget mot Halmstad :up: superhärligt! Sol och 18 grader och medvind :D tog 45-50 minuter nånting. Väl i Halmstad ska jag cykla bort till farfar som ska sätta på en färddator och sen till min syster där vi ska hänga ikväll.

Ha en härlig helg alla :bump:
 
Idag var sista dagen på jobbet. Känns fruktansvärt tungt just nu. Kommer sakna mina kollegor något helt sjukt mycket. Finns väl dock en hel del annat som jag inte kommer sakna alls, men det andra. :cry:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 137
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 430
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 176
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp