Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Skönt att det gick över förväntan! :) Kanske en dum fråga, men varför är det inte tillåtet med gummityglar? (Och är det tjocka eller tunna, "vävda", gummityglar, eller kanske båda sorter som förbudet gäller?)
Jag vet faktiskt inte om förbudet gäller hoppning också, men i dressyr får man inte tävla med renodlade gummityglar (däremot går det bra med såna som har gummi på ena sidan och läder på andra), men jag vet faktiskt inte varför. Jag har ett par ganska rjocka/tunga tyglar hemma, medan de jag tävlar på är mycket tunnare och inte alls ligger lika bra i handen. Jag har ändå köpt de tyngsta tillåtna jag hittat.

Funderar på att rida mer på dem även hemma för att vänja mig vid dem.
 
Idag har jag och min chef varit på utbildning på andra sidan landet. Åkte hemifrån vid sex, hemma halv sju på kvällen. Jag hatar att behöva äta mat som jag inte får välja själv, så dagen har varit en katastrof matmässigt. Ingen hit motionsmässigt heller i och för sig, men det var mörkt när jag gick och nästan mörkt när jag kom hem igen. Det får helt enkelt bli en sån vecka.
 
Jag har ett par korta handskar med gelkuddar. Tänker att jag kan dra på ett par tjockare/längre över dem när det blir kallt :D


Tänkte bara förtydliga att min anmälan gäller blodgivning, inte KBT. Tänkte testa och se först om jag klarar av det (mao om de på blodgivningen står ut med mina skrik), och gör jag inte det så får det kanske bli KBT då ;)

Ah, då är jag med.
Jag gav blod på Sahlgrenska och de var så himla duktiga verkligen! Både hon som tog proverna och hon som sen tog blodet vid blodgivningen.

Hade helt galen puls när jag skulle lämna pga livrädd och massa ångest - men, det var så sjukt bra! Helt hög på livet sen :p
 
Hur länge har du varit sjukskriven? Vet du om det finns någon möjlighet att komma tillbaka på halvtid eller så till en början? Tycker inte det låter som att du är redo att gå tillbaka riktigt än :heart
Sen 1/9, tanken är halvtid till en början. Jag tror du har helt rätt i det :( är lite moment 22 för jag känner ju hur bra det är att få vila och återhämta mig, men blir samtidigt lite stressad över att det verkar ta tid. Lite fjantig som behöver mer än en månad på mig liksom :p hur går det för dig, kan vc hjälpa?
 
Perfekt anledning ju :D

Jo jag tycker det :D

Gymmet var super. Lite mindre antal folk och omklädningsrummet kändes som ett litet spa med bastu och doftljus. Nu har jag bastat bort varenda anspänning i kroppen :p Det enda som var lite trist var att mina skor blev stulna vid entrén :grin: Jag sa inget till ägaren, hon var så gullig och serviceinriktad och så mån om att jag skulle skaffa kort :p Så ville inte göra henne ledsen. Tur att dom var trasiga och att jag ändå måste skaffa nya! Nästa gång låser jag in dom.

Gymmet ligger länge bort (20 min med tunnelbana) till skillnad mot mitt nuvarande som ligger 5 min bort med cykel. Det är också 220:- dyrare i månaden. Men man får mer. Som sagt supermysig miljö, produkter i omklädningsrummet, bastu, hårfön och plattång mm. samt handdukar. Ska fundera på om det kan vara värt ett byte..

Sen måste jag också säga att jag känner mig extremt avslappnad i gym med bara kvinnor. Inte för att männen på mitt nuvarande gym stör mig alls, de tränar på och håller sig på sin kant. Jag vet inte om det beror på att jag blir medveten om mig själv på ett annat sätt när jag har män runtom mig, men jag kände mig helt klart lite mer "hemma" idag och extremt avslappnad. Särskilt med bastu-avslut!
 
Sen 1/9, tanken är halvtid till en början. Jag tror du har helt rätt i det :( är lite moment 22 för jag känner ju hur bra det är att få vila och återhämta mig, men blir samtidigt lite stressad över att det verkar ta tid. Lite fjantig som behöver mer än en månad på mig liksom :p hur går det för dig, kan vc hjälpa?

Men det är ju bara en månad..! Hoppas verkligen du får sjukskrivningen förlängd, det gynnar ingen om du tvingas tillbaka i stort sett direkt och måste bli sjukskriven igen... Förstår hur du menar, det där med att stressa över att man måste sluta stressa som sagt :p

Jag har inte tagit tag i det än, men har faktiskt ikväll suttit och letat vc... Lite knepigt när jag jobbar så långt bort, vill inte behöva ta ledigt en dag för att gå till vc här hemma. Så jag funderade på om jag kunde gå till en i gävle så kan jag gå när som helst på dagen, bara flexa ut. Men man verkar inte kunna boka tid via "mina vårdkontakter" av någon anledning så jag måste ringa och då får jag lite ångest för det :angel:

Så... det korta svaret är: jag jobbar på det :p
 
Men det är ju bara en månad..! Hoppas verkligen du får sjukskrivningen förlängd, det gynnar ingen om du tvingas tillbaka i stort sett direkt och måste bli sjukskriven igen... Förstår hur du menar, det där med att stressa över att man måste sluta stressa som sagt :p

Jag har inte tagit tag i det än, men har faktiskt ikväll suttit och letat vc... Lite knepigt när jag jobbar så långt bort, vill inte behöva ta ledigt en dag för att gå till vc här hemma. Så jag funderade på om jag kunde gå till en i gävle så kan jag gå när som helst på dagen, bara flexa ut. Men man verkar inte kunna boka tid via "mina vårdkontakter" av någon anledning så jag måste ringa och då får jag lite ångest för det :angel:

Så... det korta svaret är: jag jobbar på det :p

Jag som är listad på Capio kan välja att boka tid hos antingen den i min hemstad (där jag fortsatt vara listad då de har en gyn) eller gå till den i samma stad som jag jobbar (tror eventuellt det är en liten extra avgift för det men osäker). Ganska smidigt iaf om det kan vara ettalternativ :)
 
Jag som är listad på Capio kan välja att boka tid hos antingen den i min hemstad (där jag fortsatt vara listad då de har en gyn) eller gå till den i samma stad som jag jobbar (tror eventuellt det är en liten extra avgift för det men osäker). Ganska smidigt iaf om det kan vara ettalternativ :)

Jag har inte listat mig någonstans utan tillhör väl min VC här hemma antar jag. Hade aldrig hört talas om capio innan men det verkar krylla av dem i Gävle :p
 
Jag har börjat simma för några veckor sedan, bor precis bredvid badhuset. Känner att jag måste ta tag i träningen nu, och simning kändes som det enda jag faktiskt hade lust till. Dessutom jobbar jag inte så mycket nu som tidigare, så jag hinner med det. :)
Så nu har jag simmat en km ungefär 3 dagar i veckan de senaste veckorna, och jag tycker verkligen om det. Har tittat på youtube för att lära mig bättre teknik och sånt, och köpte idag ett par simglasögon för att kunna simma med huvudet under vattnet också. Så nu är jag på gång!

Är även rätt trevligt, jag kan simma på morgonen/förmiddagen, och då är det nästan bara äldre där. Vilket gör att jag simmar snabbast av alla jämt (självförtroende-boost även om jag vet att de andra är minst dubbelt så gamla som mig) och det är mysigt att hänga med tanterna i bastun. :)

Tänkte att jag ska fortsätta med detta på samma sätt nu några veckor till så att jag får in det till en vana, vill inte öka på träningen för mycket så det känns jobbigt. Men om ett tag är planen att bli medlem på gymmet på samma ställe så jag kan kombinera simningen med lite gym.
Men just nu simmar jag bara, och det känns bra.

Har även kommit igång med ridningen igen efter att hästen fått sommarvila, så snart kan jag se ridningen som träning också.
Simning är riktigt bra träning :) har nyss lärt mig att crawla så tänkte skaffa klippkort för att hålla igång det lite under hösten och vintern. Men måste säga att det absolut svåraste är att andas ;)

Jag vet faktiskt inte om förbudet gäller hoppning också, men i dressyr får man inte tävla med renodlade gummityglar (däremot går det bra med såna som har gummi på ena sidan och läder på andra), men jag vet faktiskt inte varför. Jag har ett par ganska rjocka/tunga tyglar hemma, medan de jag tävlar på är mycket tunnare och inte alls ligger lika bra i handen. Jag har ändå köpt de tyngsta tillåtna jag hittat.

Funderar på att rida mer på dem även hemma för att vänja mig vid dem.
Får titta närmare på mina nästa gång jag är i stallet. Har vävda gummityglar med läderstroppar… De är något tunnare än renodlade lädertyglar.
 
Tog en tur i min sadel idag :banana: dock inte på min häst ;)

Blev ca 35 min skritt, dock något mer ansträngande för min än för min vän som tog min häst. Lilla damen vet inte hur man skrittar lugnt, kan inte stå still i halterna, skjuter ut röven åt vänster och vill helst av allt bara springa tills benen faller av. Mot slutet av turen började hon slappna av lite och gå rakt! Stå stilla i halterna är fortfarande svårt. Förhoppningsvis blir det några turer till på henne den kommande tiden :) När vi väl kom tillbaka till stallet var vi ordentligt svettiga båda två :p
 
Haft två snarkande barn i min säng i natt :p Yngsta är förkyld så henne fick jag ge extra nässpray i natt för att vi båda skulle orka sova. Sen kom 5 åringen senare under natten och hon snarkar alltid mycket :D

Ska se om jag får med kollegan på lunchpromenad sen. Annars ska jag köra ett lätt pass med skivstången och minibanden ikväll :)
 
Kollade precis på Styrkelabbets video på Youtube om hur sömnbrist sabbar dina gains och ska därför gå och lägga mig nu istället för att sitta uppe och surfa ;)
Intressant!

Var på en föreläsning med Claire Ann Eriksen nu i helgen om just sömn. Den var fantastiskt bra och inspirerande. Bland annat berättade hon att man i Kanada gjort tester på studenter där dom gjort ett sår på tungan, och de studenter som blev instruerade att få sömnbrist tog hela tre gånger så lång tid på sig att läka som de som sov tillräckligt mycket.
 
Jag hade inte tänkt simma idag, men i och med att jag hade köpt nya simglasögon igår blev jag så sugen på att testa simma med dom. Och det var så roligt. :)
Simmar fortfarande bröstsim, men nu har jag ändrat min teknik så jag simmar under vattnet i simtagen också. Hoppas på att det gör att jag får en bättre position för axlar, rygg och nacke då jag har en tendens att få lite ont där efter att ha simmat.
Så idag blev det en kilometer där jag testade tekniken. Första 500 metrarna var det jobbigt med andningen, men sedan fick jag till det och sista halvan av passet gick riktigt bra.

Imorgon planerar jag att bara rida, men om jag skulle bli jättesugen så får jag simma igen. Men tre dagar på raken kan nog vara lite dumt såhär i början.
 
Lite sur på min chef, och sur på mig själv för att jag blir så sur för en barnslig anledning. Jobbar nästan alltid till stängning i butiken. Då är det svårt att säga när man kommer därifrån, det kan ju komma en kund en minut i som vägrar gå ut. Att gå tidigare (som mina kollegor gör jämnt) är omöjligt.

Men på tisdagar slutar jag vid halv fem i och med att jag börjar tidigare. Hade ju varit skönt att kunna ta kortare lunch någon gång och gå lite tidigare, men icke. Jag får kassan varenda gång tills jag slutar = måste bli avlöst innan jag kan gå. Suck. Och suck på mig som ens bryr mig...
 
Blev en tur på lilla damen idag igen :love: är lite smått kär i den hästen, hon är ju så rolig! Idag lyckades vi, mot slutet av passet, att gå lugnt och fint där hon tom sökte sig framåt och neråt utan att jag jobbade henne! Det går framåt iaf :) Får se om det blir en tur imorgon igen.

Ang sömn så är jag sämst på det… Speciellt nu när jag hostar så jag vaknar några gånger under natten. Bör ta tag i det och gå och lägga mig i tid hädanefter.
 
Gällande sömn så brukar jag hamna på runt 7 h per natt vilket är det jag behöver minst för att fungera i min aktiva vardag med jobb, barn, djur, träning och allt vad det är :)
 
Tränade på jobbet idag. 30 minuter uppdelat på 20 minuter styrka och 10 minuter kondition. Jag har rejäl träningsvärk i baksida lår + rumpa så körde mest överkropp på styrkedelen, men slängde in lite lätta knäböj för att bara göra rörelsen. En åtta på 35 kg som mest. Konditionsdelen blev intervaller på löpband, det var länge sen. En minut springa, en minut gå. Inga problem alls faktiskt, blev ganska förvånad. Men det är väl en jäkla skillnad att springa nu jämfört med när jag inte hade någon direkt muskelmassa att tala om.

Den här veckan lyxar jag till det med att ha ledigt på fredag, långhelg :love:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 596
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 623
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 813
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp