Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Hade det varit en mindre delning, upp till 4 cm tror jag att det är så kan man träna ihop delningen om man har tur. Men som det står i min text så har jag minst 8 cm, exakt vet man inte utan magnetröntgen pga min spända mage. Det är just så du ser att de är delade eftersom det är en stor putmage dvs magens viktigaste magmuskler håller inte in tarmar o dylikt. Framifrån syns tydligt hur musklerna går runt naveln, men på mig är det pga den enorma magen man mest ser det.

Det gör att man lätt får ryggont då man saknar stabiliteten i mage/rygg, så ryggen blir felbelastad då magen saknar stöd. Man riskerar att få problem med både bråck och tarmar då de trycks ut från kroppen. Man kan även på problem med bäckenbotten då man får fel hållning pga avsaknad i den sk mag-ryggkorsetten. Så det påverkar vardagen betydligt mycket mer än att man inte blir så vältränad. Det är massor av medicinska bekymmer.
Oj, ja det låter som ett stort problem,större än vad jag tänkte. Innan min kompis fick barn hade jag aldrig hört att magmusklerna kunde dela på sig men hon hade inte så mycket så hon kunde träna så att det blev bra igen. Har du fått några av dom där problemen redan?
 
Blåste storm igår så vi fick inte gjort så mycket på taket som vi tänkt. Hoppas det går bättre idag :) Ska försöka hinna både rida och träna idag utöver snickrande och tävlingsmöte. Ungarna vill gärna rida så vi kanske ska ta med dom ut på en promenad på varsin häst så får jag rida i morgon istället :)
 
@zassoo, Det du skrev i slutet på förra tråden vill jag kommentera, men läste det på jobbet igår och jag orkar inte långskriva på mobilen, men nu när jag startat datorn, så. Att börja jobba efter flera års studier är en enorm omställning, och kan mycket väl vara en orsak till stress i kombination med dina munproblem. Jag lyckades ju mjukstarta med att bara jobba deltid till en början, men efter lite drygt tio månader i butiken har jag fortfarande inte helt fått in rutinerna. Eller, det hade jag väl egentligen, men sen började jag på det andra jobbet=heltid, och då rasade allt. Där är dessutom mycket mer att lära sig, och jag är fortfarande helt deppad efter det där som hände igår, nästan så att jag kände att det här är ingen idé att fortsätta med, för det kommer aldrig funka. Så det jag vill säga är att det får ta tid innan man kommer in i allting, och som jag förstår det pendlar du även en bra bit varje dag?

Och det där med vattnet är hemskt! Vi hade grävd brunn innan vi fick kommunalt, som vi dessutom delade med grannarna. Hemskt! Vet inte hur många gånger det tagit slut. Jag hade garanterat avlidit av att ha det så nu, med tanke på hästarna måste jag nästan duscha varje dag, ingen möjlighet att göra det på jobbet, och tvätt blir det ju också om man rider/rör sig mycket. Kram på dig i alla fall!

Ja det är nog en större omställning än jag förstod innan. Tur ändå att jag har flextid, annars hade det varit tusen gånger värre! Har fast arbetstid mellan 9-15, i övrigt får jag göra lite som jag vill, kan t.ex. jobba 9 timmar en dag och 6,5 timme en annan, beroende på hur mycket plus eller minus jag har på flexkontot. Har lång restid, kör bil 1 h 10 minuter enkel väg. Så det sliter ju en hel del. Snart blir det dock bilbyte vilket jag tror kommer göra saken lite bättre, bekvämare och rejälare bil med farthållare, blir skönt :)

Mm man blir väldigt begränsad. Vi snackade igenom det där lite mer härom dagen och ska ta kontakt med lite företag och se när en ny brunn kan borras.
 
Ja! Vad trevligt! Ska bara övervinna lite blyghet :D

Jag lovar att jag är snäll :D Tänkte först att det finns någon i tråden som kan intyga det men av de som hänger här nu är det nog ingen jag har träffat irl. Nåja :p

Jag får ändå inte träna just nu pga dumt halsont, och har dessutom semester i två veckor = är inte i Gävle, så det finns lite tid att tänka över saken :D
 
Jag hade en riktigt lat dag igår. Men fan vad det behövdes. 2500 steg på hela dagen :rofl: Låg kvar i sängen till 11, slappade i soffan hela dagen och kollade på fälttävlans-EM, sen på kvällen var vi hos några vänner och åt massor med god mat, spelade tv-spel mm. Vila och mycket skratt är också hälsa tänker jag :)

Idag blir det också mycket vila men tänkte varva det med lite lugna promenader. Gjorde bananbröd till frukost som jag åt med kvarg och mango, rätt gott men brödet höll inte ihop speciellt bra så det blev snarare en stor hög av allt, kanske skulle låtit det svalna innan jag hällde ut det ur formen :o
 
Styrketräning! :banana: Länge sen sist, men ack så kul. :D
Värmde upp i 5-kilos steg och hamnade på 32 kg i marklyft, 22 i bänkpress och misslyckades helt med sälrodd på 17 kg.
PB i mark och bänk, det är så tacksamt såhär i början för man får nytt PB för jämnan. :rofl:
Körde 2 x 10 på varje, om jag lyckas få till styrketräning oftare än 1 gång varannan månad ska jag dra ner reps och upp set. Men nu vill jag framför allt inte skada mig, så då känns lägre vikter tryggare.
Var duktig med stångfattningen i mark (med tumlås :up:) så stången gled inte och slet i min hud + att jag drog ihop skuldrorna och orkade hålla dem där alla reps i bänk.

Allt som allt är jag väldigt nöjd med mig själv. :D Nu ska jag ta det lugnt (förhållandevis) och dricka lite te samt käka lite arraksbollar som är mitt helggodis. :)
 
Jobbar med att ta det lugnt idag, har varit några promenader och ska ut på en till strax med mamma men annars har jag mest suttit i soffan och pratat i telefon.

Jag har försökt tänka att jag måste öka på maten men det är helt enkelt förjävligt på ren svenska. Igår vägde jag upp mina hallon och det blev 10 gram mer än vad det "ska" vara. Jag funderade på om jag skulle ta bort som jag brukar eller äta i alla fall. Men jag är så tvångsmässig att det inte gick, när jag satt där med hallonen så plockade jag bort ett par stycken för rädslan och ångesten av att göra något som inte ingår i min plan är så himla stark.

Jag vet ju att 10 gram hallon är typ 4 kcal, så logiskt kan jag tänka att det inte är farligt men jag har så mycket tvång och en så problematisk syn på mat att jag tror att jag går upp i vikt av att äta något extra. Oavsett vad det är och mängd.

Jag har i alla fall gjort upp en plan för maten imorgon när skolan börjar, fixat en matlåda till lunchen och ska fixa en smörgås att ta med som frukost och ett äpple som lite mellis. Så att det blir lite regelbundet och inte bara frukost och kvällsmellis som i vanliga fall. Så det är ett steg i rätt riktning. Hoppas jag kommer klara det och inte få för mig att jag klarar mig utan till exempel äpplet för att jag tänker att det är onödigt med ett mellanmål. Men jag är fokuserad på att det ska gå, och nu har jag ju en tydlig plan så då är det annorlunda tänker jag.
 
Oj, ja det låter som ett stort problem,större än vad jag tänkte. Innan min kompis fick barn hade jag aldrig hört att magmusklerna kunde dela på sig men hon hade inte så mycket så hon kunde träna så att det blev bra igen. Har du fått några av dom där problemen redan?

Ja, jag har en del problem av mina delade magmuskler. Hur mycket vet jag inte, men hoppas att privatkliniken hjälper mig att driva så landstinget betalar operationen retroaktivt då det finns medicinska skäl till operationen.
 
Ja, jag har en del problem av mina delade magmuskler. Hur mycket vet jag inte, men hoppas att privatkliniken hjälper mig att driva så landstinget betalar operationen retroaktivt då det finns medicinska skäl till operationen.
Då håller jag tummarna för att du får rätt hjälp
 
Idag blev det en ridtur på en timme tillsammans med ponny. Galoppen har verkligen tagit enorma steg framåt sista tiden, roligt då det alltid varit hennes svåraste gångart. :up: Ännu roligare att hon är så jäkla mycket trevligare att rida på ur dressyrsynpunkt nu när vi enbart rider ut, än vad hon någonsin var när vi hade hyfsad tillgång till paddock/ridhus. :rofl: Där ser man att det inte alltid behövs. (Påminn mig gärna i januari, finns risk att jag låter annorlunda då. :angel:)

Sen "råkade" jag visst köpa häst idag. Igen. (Inte så illa som det låter, är numera ägare till shettisen som jag haft på foder sen flytten.) :love:
 
Summerar veckan.
Måndag - en timme ridning innan jobbet.
Tisdag - planerad vilodag på grund av totalt urflippade arbetstider. Lilleman reds däremot av sin medryttare.
Onsdag - blev vila på grund av livet.
Torsdag - vila.
Fredag - vila. Var inte meningen någon av de dagarna, men jobbet var verkligen bara :yuck::wtf::crazy::cry::nailbiting: i slutet på veckan, så orkade liksom knappt andas.
Lördag - 70 minuter ridning.
Söndag - en timme ridning.

Motionen var väl helt klart lite si så där, men jag har faktiskt ätit riktig middag för andra veckan i rad, alla dagar. Särskilt när jag jobbar i butiken (= slutar sent) är det en bedrift, matlagning står inte överst på listan just då och det är flera timmar sen resten av familjen åt/finns sällan nått kvar.
 
Igår var jag ute och hejade på löpare hela dagen, det blev en del traskande och några korta språngmarscher utan att knäet gnällde.

Plan för veckan:
Måndag: Är anmäld till en löpargrupp. Tänker mig att det går bra med löpteknikövningar och korta intervaller, men om det blir några längre turer får jag nog cykla istället.
Tisdag: MTB
Onsdag:Styrka
Torsdag: Ridning
Helgen är lite luddig än så länge.
 
Angående vikt eller ej så har jag rekord i tid att inte väga mig, det har gått över 4,5 månader sedan jag stod på en våg och innan dess var det bara en gång efter att jag vägdes på behandlingshemmet den 6 mars, jag åkte hem den 8 mars och det var den 4 april som jag sist vägde mig. Att sluta väga mig är något av det bästa jag gjort. Så otroligt, otroligt skönt. Att inte fokusera på siffror, alla mina ritualer och tvång kring vägningen, oron och rädslan för vad vågen skulle visa, hur hela dagen påverkas av vad dom där siffrorna visar och att försöka acceptera att det går upp och ner utan att få panik vilket jag inte kan, så jag är så himla stolt och nöjd över att jag inte väger mig längre. Jag är inte besatt av att nå en viss vikt. Strävar definitivt inte efter en underviktig vikt heller för den delen.

Jag kan ibland tänka att jag skulle vilja se vad jag väger men den känslan är så otroligt svag och blåser bort snabbt igen. Tankarna hinner inte få fäste i mig för jag vet vad som väger tyngst, att vara fri i tanken utan det fokuset eller att tvångsmässigt bedöma mig själv efter vågen.

Jag har haft anorexi i 12 år, blev lite bättre under tiden på behandlingshemmet och fick diagnosen ätstörning uns men jo, jag är tyvärr tillbaka i anorexin igen även om jag inte är underviktig just nu. Under dom här åren, och flera år innan har det aldrig gått så här lång tid utan att jag väger mig. Vikten är inte viktig för mig, mitt sätt att äta och bedöma mig själv är efter hur jag upplever min kropp, hur den ser ut, hur den känns och hur jag mår, mitt självhat sitter inte i siffrorna längre och jag behöver inte den kontrollen även om ätstörningen säger att jag borde kolla upp det men jag vet att jag kommer få ångest och tycka det är för mycket oavsett vad vågen visar. Så NEJ, ingen våg i den här lägenheten och det ska jag försöka hålla fast vid så hårt det bara går.
Inget dumt menat nu men ska du verkligen läsa i den här tråden?
Jag gissar att det är triggande för dig att läsa om andra som fokuserar på vikt, mat och träning?
 
Nu är ju mina leder som de är pga sjukdomen men när jag får ont i en tåled brukar jag dra i tån lite (förlänga den) och rotera försiktigt. Brukar vara att den hamnat fel, inte ur led men som om den funderar på saken.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera det till ngn annan men du får ta en funderare på om det skulle kunna hjälpa helt enkelt.

Jag undvek springturen (jag är helst slut ändå och har sovit nästan hela dagen förutom simning i 30 minuter), tån verkar lite bättre efter att jag tejpat ihop den med den andra tån. Nu kan jag gå utan att det gör ont :)
 
Alltså vilken helg hörrni :love: Ingen träning tyvärr förutom ett litet lugnt 20 min yogapass precis men massa gött häng och kräftskiva och fest. SÅ trött nu, ska bara skriva här sen gå och lägga mig haha.
Så totalt denna veckan blev det 3 egna pass tis-ons-tors i crossfit-boxen. Lite stegrande intensitet eftersom jag var sjuk förra veckan, men det var gött att kunna komma igång igen. + ett litet litet "yoga for bedtime"-avsnitt med Adriene precis :) Slutar på 3 h 25 minuter totalt denna veckan, men hoppas på betydligt mer veckan som kommer då jag känner mig ganska frisk nu! :bump:
4 veckor kvar till boxmästerskapet :D Ska försöka festa lite mindre närmsta veckorna och fokusera mer på träningen och kosten. Vill börja äta lite bättre igen med, har ätit lite dåligt senaste veckan, ingen direkt aptit (ovanligt för mig!) och varit för lat för att laga mat ordentligt, men vill ju inte förlora mina gains :eek: :D Ska nog börja med Kreatin snart igen med, har haft ett uppehåll på 3-4 veckor nu.
 
Jag smaksatte med kakao och jordnötssmör, men kanske tog för lite för den smakade nästan bara banan ändå. Och så var den inte särskilt söt alls, men jag gjorde nog på lite för gröna bananer. För visst ska det helst vara lite brunare? :)

Ja jätteviktigt att bananerna är ordentligt mogna, helst lite brunprickiga! Annars är det för mycket stärkelse och för lite socker :D
 
Idag blev det en ridtur på en timme tillsammans med ponny. Galoppen har verkligen tagit enorma steg framåt sista tiden, roligt då det alltid varit hennes svåraste gångart. :up: Ännu roligare att hon är så jäkla mycket trevligare att rida på ur dressyrsynpunkt nu när vi enbart rider ut, än vad hon någonsin var när vi hade hyfsad tillgång till paddock/ridhus. :rofl: Där ser man att det inte alltid behövs. (Påminn mig gärna i januari, finns risk att jag låter annorlunda då. :angel:)

Sen "råkade" jag visst köpa häst idag. Igen. (Inte så illa som det låter, är numera ägare till shettisen som jag haft på foder sen flytten.) :love:
Låter underbart med galoppen, jag har
Idag blev det en ridtur på en timme tillsammans med ponny. Galoppen har verkligen tagit enorma steg framåt sista tiden, roligt då det alltid varit hennes svåraste gångart. :up: Ännu roligare att hon är så jäkla mycket trevligare att rida på ur dressyrsynpunkt nu när vi enbart rider ut, än vad hon någonsin var när vi hade hyfsad tillgång till paddock/ridhus. :rofl: Där ser man att det inte alltid behövs. (Påminn mig gärna i januari, finns risk att jag låter annorlunda då. :angel:)

Sen "råkade" jag visst köpa häst idag. Igen. (Inte så illa som det låter, är numera ägare till shettisen som jag haft på foder sen flytten.) :love:
Låter härligt med galoppen! Jag har också "råkat" köpa en shettis, brukar vara ett trevligt hoppsan. :heart
 
Inget dumt menat nu men ska du verkligen läsa i den här tråden?
Jag gissar att det är triggande för dig att läsa om andra som fokuserar på vikt, mat och träning?
Jag känner på något sätt att jag jobbar åt samma mål som dom andra men på ett annat plan, speciellt sen tråden bytte namn känns det som jag passar in för jag vill verkligen få bättre ordning på min mat och min hälsa. Jag hatar hur det är nu. Jag vet att jag inte ska äta mindre eller gå ner i vikt så det påverkas jag inte av längre, jag tror inte det i alla fall. Jag är så van vid att typ alla omkring en pratar om mat och vikt och allt sånt, sen läser jag inte detaljerat om olika träningspass för det är inte det som är mitt fokus nu utan snarare den övergripande hälsobiten så det tror jag är bra, jag jämför mig inte med någon rent aktivitetsmässigt genom att inte läsa dom bitarna.

Känner mig lite peppad när jag till exempel som nu har skrivit i tråden att jag ska äta enligt en plan imorgon, att det känns mer bestämt då och något jag måste göra. Har liksom ingen bra person i verkliga livet att bara prata om det med, att bara få skriva eller berätta saker underlättar när ens psykolog som man träffar en gång varannan vecka anser att ätstörningen inte är ett problem och något jag fixar lätt bara för att jag inte längre är underviktig sen jag kom hem från behandlingshemmet...

Men jag förstår definitivt din tankegång och ska ta mig en extra fundering men som det känns nu blir jag mest peppad för jag inser att till och med dom som pratar vikt och så är på en helt annan nivå än mig, att mina tankar är sjuka i jämförelse och inte alls så som dom är hos "friska och vanliga" personer som tänker på vikten eller vill gå ner i vikt.
 
Jag känner på något sätt att jag jobbar åt samma mål som dom andra men på ett annat plan, speciellt sen tråden bytte namn känns det som jag passar in för jag vill verkligen få bättre ordning på min mat och min hälsa. Jag hatar hur det är nu. Jag vet att jag inte ska äta mindre eller gå ner i vikt så det påverkas jag inte av längre, jag tror inte det i alla fall. Jag är så van vid att typ alla omkring en pratar om mat och vikt och allt sånt, sen läser jag inte detaljerat om olika träningspass för det är inte det som är mitt fokus nu utan snarare den övergripande hälsobiten så det tror jag är bra, jag jämför mig inte med någon rent aktivitetsmässigt genom att inte läsa dom bitarna.

Känner mig lite peppad när jag till exempel som nu har skrivit i tråden att jag ska äta enligt en plan imorgon, att det känns mer bestämt då och något jag måste göra. Har liksom ingen bra person i verkliga livet att bara prata om det med, att bara få skriva eller berätta saker underlättar när ens psykolog som man träffar en gång varannan vecka anser att ätstörningen inte är ett problem och något jag fixar lätt bara för att jag inte längre är underviktig sen jag kom hem från behandlingshemmet...

Men jag förstår definitivt din tankegång och ska ta mig en extra fundering men som det känns nu blir jag mest peppad för jag inser att till och med dom som pratar vikt och så är på en helt annan nivå än mig, att mina tankar är sjuka i jämförelse och inte alls så som dom är hos "friska och vanliga" personer som tänker på vikten eller vill gå ner i vikt.
Nej jag menar inte att andra här pratar på ett sjukt sätt, men sånt här brukar inte vara bra att omge sig med när man har din problematik.
Då är det nog bättre att du ser till att förklara för din psykolog och strider för bättre behandling.
Av det du skriver här är du ju solklart jättesjuk oavsett vikt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 158
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 463
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 221
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp