Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Jag vill ju typ träna allt :angel: men just nu är det mest styrketräning och så mer eller mindre löpning beroende på säsong och humör. Fokus på basövningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress, chins mm. Yogar och promenerar relativt mycket. Har medryttarhäst. Har stillasittande arbete och kör mycket bil (pendlar långt + kör en del i jobbet) så det är en utmaning att få tillräckligt med rörelse.

Har tidigare haft alldeles för mycket fokus på vikten, men sedan en tid tillbaka har jag tröttnat totalt på att hänga upp mig på det. Vem bryr sig. Jag mår så mycket bättre av att fokusera på att röra på mig, träna och ha kul, äta god mat och lyssna på kroppen.
 
...men om vi ska ta en lägesrapport just nu så har jag inte tränat på en vecka. Halsjäveln har gjort ont hela tiden. Lite bättre idag tror jag så förhoppningsvis är det på väg bort... Jag är så vansinnigt träningssugen!! :arghh: Tyvärr tappar jag greppet om kosten totalt när jag mår dåligt så det har blivit en jävla massa godis i veckan :angel: Vilket gör att jag mår ännu sämre eftersom magen blir ledsen :idea: Typiskt ond cirkel, använder mat/godis som tröst och sen mår jag ännu sämre... Nåja. Så kan det vara. Jag försöker att inte slå på mig själv för det, det gör knappast saken bättre. Fokus nu är VILA, både kroppen och huvudet. Har två veckors semester framför mig vilket är så extremt välbehövligt.
 
Har tidigare haft alldeles för mycket fokus på vikten, men sedan en tid tillbaka har jag tröttnat totalt på att hänga upp mig på det. Vem bryr sig. Jag mår så mycket bättre av att fokusera på att röra på mig, träna och ha kul, äta god mat och lyssna på kroppen.

Älskar detta :bow: Du är grym!
 
@Qelina Åh, vad glad jag blev att höra att du faktiskt sökt och kommit in till psykologprogrammet nu! Jag tog ju precis examen från samma universitet. Om en månad flyttar jag till din stad och börjar arbeta som psykolog där :)

Jag ville bara säga att en av mina bästa vänner som gick ut med mig nu var i ungefär samma sits som du är nu, när hon började programmet för fem år sedan. Hon hade förvisso inte varit sjuk riktigt lika länge, men hon tyckte att miljöombytet (hon flyttade) och den nya tillvaron öppnade upp för förbättringar som inte varit möjliga tidigare. Hoppas det kan bli likadant för dig, att det här blir en skjuts framåt och mot något nytt. Idag mår hon bra och kämpar inte alls mot samma demoner även om delar av det (tankar) fortfarande finns kvar i viss utsträckning.
Ja det känns jätte bra verkligen, en dröm sen gymnasiet som aldrig kunnat uppnås men nu är jag taggad och peppad. Inspirerande att läsa om din kompis, jag hoppas också på en skjuts framåt, innan jag hamnar på botten igen. Och vad kul att du läst på samma ställe. Vad tyckte du om utbildningen?
 
Jag gillar namnbytet! Har aldrig velat gå in i de här trådarna innan eftersom hänvisningen till "beach xx" ger mig typ allergiska utslag men nu så!

Jag hade ryggskott under sommaren och insåg att jag MÅSTE börja styrketräna för att kroppen ska hålla bättre. Jag har aldrig gillat att träna men hoppas kunna komma igång och hitta något som känns lagom för mig.
Ska bara ta tag i det där med att köpa gymkort.. Skjuter bara på det :banghead:
Håller med om namnet på tråden förr, jag störde mig alltid på det men sen var det så härlig stämning i tråden att jag inte kunde låta bli. Så det är kul att du anslutit dig nu. Kan du gå på cirkelträning på gymmet då man är i grupp och gör olika övningar? Jag tyckte det var roligt faktiskt.

Jag var tvungen att styrketräna för ett par år sedan för att jag hade problem med kroppen och det var väl inget vidare men jag fick det till en rutin att gå dit tre gånger i veckan.

Annan träning älskar jag för det mesta men just styrketräning är väl inte min grej även om jag är sugen på att prova lite mer för att jag tror att det är roligt om man verkligen går in för det. Men just nu är det väl inte rätt tillfälle för mig.

Du fixar det, det är bara att få in det som en rutin, vara sträng i början och sen kommer det nog gå lite på automatik :) Tänk som så att du skrivit i tråden att du ska köpa gymkortet och att vi alla väntar på uppdatering så du måste fixa det där gymkortet :D
 
Jag vill ju typ träna allt :angel: men just nu är det mest styrketräning och så mer eller mindre löpning beroende på säsong och humör. Fokus på basövningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress, chins mm. Yogar och promenerar relativt mycket. Har medryttarhäst. Har stillasittande arbete och kör mycket bil (pendlar långt + kör en del i jobbet) så det är en utmaning att få tillräckligt med rörelse.

Har tidigare haft alldeles för mycket fokus på vikten, men sedan en tid tillbaka har jag tröttnat totalt på att hänga upp mig på det. Vem bryr sig. Jag mår så mycket bättre av att fokusera på att röra på mig, träna och ha kul, äta god mat och lyssna på kroppen.
:bow:
 
Det är igång 2 trådar, kanske ska låsa den gamla ?

Lägger in mitt inlägg igen;
Har kollat igenom mina bröllopskort, och jösses vad jag längtar till min bukoperation den 14 september. Jag bjuder på ett bröllopskort där ni ser min kroppsform. Jag är 166, väger just nu 70 kg. Räknar varken kalorier eller mer där till, utan äter vad jag vill men i rimliga mängder. Min ursprungliga vikt är 62 kg, så jag hoppas kunna landa runt där igen efter operationen. Äter minst 3 mål per dag, dagar jag inte hinner äta ofta så dricker jag proteindrinkar. Hade ätstörningar från 12 års ålder till dryga 21. Så än idag, 33 år gammal får jag tänka på min kost och tränar aldrig om jag ätit dåligt en dag. Lever ett aktivt liv med 3 barn, 1 man, 1 valp av större storlek och 2 katter på en gård på landet. Börjar studera på högskolan snart efter att ha varit sjukskriven pga jobbiga graviditeter och föräldraledigt X 2.

Idag är det vilodag från gymmet, men det ska röjas i trädgården efter vår bröllopsfest för 2 veckor sen (!), samt bygga hundkoja. Så vilodagar finns inte här :o

veronica-och-jonas-05082017-46.jpg
 
Kul att höra att det funkat för någon! Känns hoppfullt :D tidigare har jag haft en förmåga att gå ut för hårt med saker som jag egentligen inte gillar för att "man ska", sämsta argumentet nånsin :p hoppas det funkar lika bra för mig som för dig, vill gärna tycka det är kul så jag kan bli svinstark. :angel:


Ja, tack. :) jag ska till läkaren i början av september så tills dess försöker jag vara snäll mot mig själv. Funktionell träning! Styrketräning för hela kroppen typ, med lite olika redskap. Sist var jag så slut i benen efteråt att jag höll på att ramla i trappen ner från gymmet :rofl:

Precis så jag också varit innan men jag kanske har blivit vuxen och tänker smartare nu :rofl:
 
För första gången, tror jag, hade jag svårt att skilja på höger och vänster under Jam-passet (för er som inte känner mig, Jam = Bodyjam = Danspass :rofl::love: ) och jag skyller det på instruktören. Tror jag.
Eller allmän tankspriddhet, inte helt otänkbart (..) det heller.
Men kul var det! Och galet, riktigt galet...Sen släpade en av vännerna med mig på fika efteråt. Det är min "kost och träning" det :D
 
Det blev varken spinning eller benträning idag. Dottern rasade nerför en trappa och efter att det säkerställts att hon klarat sig bra och den skärrade modern lugnat sig fanns inte energin, eller snarare fokus, för någon tung träning. Istället blev det ett pass med tio rörlighetsövningar, tio coreövningar och så avslutade jag med mitt armhävningsprogram.
 
Det blev varken spinning eller benträning idag. Dottern rasade nerför en trappa och efter att det säkerställts att hon klarat sig bra och den skärrade modern lugnat sig fanns inte energin, eller snarare fokus, för någon tung träning. Istället blev det ett pass med tio rörlighetsövningar, tio coreövningar och så avslutade jag med mitt armhävningsprogram.

Otäckt! Tur att det gick bra.
 
Förresten, @Linta ! Såg att du skrev att du tränar i Gävle. Jag jobbar i Gävle åtminstone fram till årsskiftet, hojta till om du vill ha träningssällskap någon gång :)
 
Det är igång 2 trådar, kanske ska låsa den gamla ?

Lägger in mitt inlägg igen;
Har kollat igenom mina bröllopskort, och jösses vad jag längtar till min bukoperation den 14 september. Jag bjuder på ett bröllopskort där ni ser min kroppsform. Jag är 166, väger just nu 70 kg. Räknar varken kalorier eller mer där till, utan äter vad jag vill men i rimliga mängder. Min ursprungliga vikt är 62 kg, så jag hoppas kunna landa runt där igen efter operationen. Äter minst 3 mål per dag, dagar jag inte hinner äta ofta så dricker jag proteindrinkar. Hade ätstörningar från 12 års ålder till dryga 21. Så än idag, 33 år gammal får jag tänka på min kost och tränar aldrig om jag ätit dåligt en dag. Lever ett aktivt liv med 3 barn, 1 man, 1 valp av större storlek och 2 katter på en gård på landet. Börjar studera på högskolan snart efter att ha varit sjukskriven pga jobbiga graviditeter och föräldraledigt X 2.

Idag är det vilodag från gymmet, men det ska röjas i trädgården efter vår bröllopsfest för 2 veckor sen (!), samt bygga hundkoja. Så vilodagar finns inte här :o

veronica-och-jonas-05082017-46.jpg

Åh vad fina ni var! Och vilken vacker klänning. :love:
 
Det är igång 2 trådar, kanske ska låsa den gamla ?

Lägger in mitt inlägg igen;
Har kollat igenom mina bröllopskort, och jösses vad jag längtar till min bukoperation den 14 september. Jag bjuder på ett bröllopskort där ni ser min kroppsform. Jag är 166, väger just nu 70 kg. Räknar varken kalorier eller mer där till, utan äter vad jag vill men i rimliga mängder. Min ursprungliga vikt är 62 kg, så jag hoppas kunna landa runt där igen efter operationen. Äter minst 3 mål per dag, dagar jag inte hinner äta ofta så dricker jag proteindrinkar. Hade ätstörningar från 12 års ålder till dryga 21. Så än idag, 33 år gammal får jag tänka på min kost och tränar aldrig om jag ätit dåligt en dag. Lever ett aktivt liv med 3 barn, 1 man, 1 valp av större storlek och 2 katter på en gård på landet. Börjar studera på högskolan snart efter att ha varit sjukskriven pga jobbiga graviditeter och föräldraledigt X 2.

Idag är det vilodag från gymmet, men det ska röjas i trädgården efter vår bröllopsfest för 2 veckor sen (!), samt bygga hundkoja. Så vilodagar finns inte här :o

veronica-och-jonas-05082017-46.jpg
Men du är ju jättefin. Vad är det jag missar? :confused:

Själv väger jag 115kg till mina 185cm efter 2 barn. Med sonen gick jag upp till 130kg :(

2012 vägde jag 80kg och det var bara muskler. Hoppas komma dit igen
 
Älskar detta :bow: Du är grym!

Instämmer helt och hållet!! :bow: har också slutat tänka på vikten. Förra gången jag vägde mig var i oktober förra året inför en styrkelyftstävling, då jag för övrigt fick sitta i bastun och svälta mig i ett dygn för att lyckas väga in :down: aldrig mer! :banghead:

Går helt o hållet på hur det ser ut i spegeln och känslan. Jag är pedantisk med maten och väger alla mina mål förutom fredag kväll och lördag då det brukar slinka ner något gott och med mera kalorier :angel:
Men jag mår bra av det och vet att min kropp presterar bäst när jag ger den de bästa förutsättningarna för det. :up:
 
@zassoo, Det du skrev i slutet på förra tråden vill jag kommentera, men läste det på jobbet igår och jag orkar inte långskriva på mobilen, men nu när jag startat datorn, så. Att börja jobba efter flera års studier är en enorm omställning, och kan mycket väl vara en orsak till stress i kombination med dina munproblem. Jag lyckades ju mjukstarta med att bara jobba deltid till en början, men efter lite drygt tio månader i butiken har jag fortfarande inte helt fått in rutinerna. Eller, det hade jag väl egentligen, men sen började jag på det andra jobbet=heltid, och då rasade allt. Där är dessutom mycket mer att lära sig, och jag är fortfarande helt deppad efter det där som hände igår, nästan så att jag kände att det här är ingen idé att fortsätta med, för det kommer aldrig funka. Så det jag vill säga är att det får ta tid innan man kommer in i allting, och som jag förstår det pendlar du även en bra bit varje dag?

Och det där med vattnet är hemskt! Vi hade grävd brunn innan vi fick kommunalt, som vi dessutom delade med grannarna. Hemskt! Vet inte hur många gånger det tagit slut. Jag hade garanterat avlidit av att ha det så nu, med tanke på hästarna måste jag nästan duscha varje dag, ingen möjlighet att göra det på jobbet, och tvätt blir det ju också om man rider/rör sig mycket. Kram på dig i alla fall!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 621
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 650
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 852
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp