Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Äh, jag är full av beundran redan! Och skulle gärna vilja testa själv!

Spinningen var lika fantastisk/överjävlig som jag hade hoppats :D

Testa! Jag kollar ju som vanligt bara lite Youtube-tutorials och kollar på folk som kan det och sen testar jag mig fram :p

Kul med spinningen, jag tänkte börja med det jag också faktiskt! Behövs nog som lite försäsongsträning innan cyklingen ute kommer igång :D

Finns det trevliga skor man kan ha både för att springa på grusvägar, stigar mm och är sköna att gå mycket i t.ex. på semester? Har kollat runt lite och jag har tidigare älskat Salomon Xa Pro som hikingsko, den är dock för klumpig för att springa i. Men Salomon verkar kunna sin grej. Någon som har tips på modell eller annat märke?

Jag tycker vanliga löpardojjor funkar till det du beskriver och jag har alltid tyckt väldigt mycket om Asics GT2000 :up:

@Mineur

Den rekommenderar ca 1,5g protein per kg och jag är faktiskt förvånad över att jag inte når det. Jag är tyvärr inte alls särskilt aktiv men försöker tänka att myrsteg leder också framåt :D

Tack för tipsen! Quinoa åt jag mycket förr men nu hade jag nästan glömt bort att det finns.. jag har aldrig ätit specialprodukter som puddingar eller bars, är det inte för personer som tränar mycket och ofta? Nu när jag skriver det låter det ju lite konstigt kanske, ska ha det i bakhuvudet.

Hur mycket protein kom du upp i? (Sorry om du redan skrivit det :p)
 
Jag har träningsvärk i hela kroppen idag typ. Hamstrings, rumpa, sidorna, revbenen, magen, ryggen, armar, bröst... + ont i valkarna i händerna efter typ 100 marklyft och ett par dagar med pull-ups. Haha :up:

Såå, får se vad det blir på gymet idag. Axel-prehab lovade jag mig själv igår iaf, även om det är tråkigt :p
 
Testa! Jag kollar ju som vanligt bara lite Youtube-tutorials och kollar på folk som kan det och sen testar jag mig fram :p

Kul med spinningen, jag tänkte börja med det jag också faktiskt! Behövs nog som lite försäsongsträning innan cyklingen ute kommer igång :D



Jag tycker vanliga löpardojjor funkar till det du beskriver och jag har alltid tyckt väldigt mycket om Asics GT2000 :up:



Hur mycket protein kom du upp i? (Sorry om du redan skrivit det :p)

Jag bor verkligen på landet :p och tycker vanliga löparskor blir lite för mesiga. Vill gärna ha lite mer stabilitet över skon. Speciellt om jag ska gå en del i dem, jag får snabbt ont i fötterna i vanliga löparskor. De är alldeles för mjuka. Vill ha mycket stöd för hålfot och gärna lite styvare sidor på skon. Men det kanske inte går att kombinera jogging och vad jag behöver för flera timmar promenerade. :p
 
Idag gjorde jag en femma på 95 kg i marklyft och det gick så jävla lätt! Missförstå mig rätt, det var ju tungt men det var inte för tungt, det var kontrollerat och det fanns mer att hämta. En etta på 110-115 kg (nytt 1 RM) om några veckor känns verkligen inom räckhåll nu! :bump:
 
Jag bor verkligen på landet :p och tycker vanliga löparskor blir lite för mesiga. Vill gärna ha lite mer stabilitet över skon. Speciellt om jag ska gå en del i dem, jag får snabbt ont i fötterna i vanliga löparskor. De är alldeles för mjuka. Vill ha mycket stöd för hålfot och gärna lite styvare sidor på skon. Men det kanske inte går att kombinera jogging och vad jag behöver för flera timmar promenerade. :p
Hm okej nej då har jag nog inga tips, har aldrig ägt ett par vandringsskor :p

Idag gjorde jag en femma på 95 kg i marklyft och det gick så jävla lätt! Missförstå mig rätt, det var ju tungt men det var inte för tungt, det var kontrollerat och det fanns mer att hämta. En etta på 110-115 kg (nytt 1 RM) om några veckor känns verkligen inom räckhåll nu! :bump:

Grymt!! Ser fram emot att se vad du maxar framöver :up: :up:
 
@Mineur

Den rekommenderar ca 1,5g protein per kg och jag är faktiskt förvånad över att jag inte når det. Jag är tyvärr inte alls särskilt aktiv men försöker tänka att myrsteg leder också framåt :D

Tack för tipsen! Quinoa åt jag mycket förr men nu hade jag nästan glömt bort att det finns.. jag har aldrig ätit specialprodukter som puddingar eller bars, är det inte för personer som tränar mycket och ofta? Nu när jag skriver det låter det ju lite konstigt kanske, ska ha det i bakhuvudet.
Det låter kanske en aning mycket för en person som inte tränar aktivt tycker jag, men å andra sidan är ju protein det näringsämne som lönar sig bäst att ha "för mycket" av (inom rimliga gränser, naturligtvis), om du frågar mig. Så det skadar absolut inte att fortsätta försöka höja proteinintaget!

Vad gäller proteinpuddingarna så upplever jag att just de är unika på det vis att de faktiskt riktar sig mot gemene man och säljs i vilka Ica-butiker som helst. Jag tror att det är många som tänker att proteinberikade livsmedel är till just för hårdtränande personer, men jag tror också att det är väldigt många som inte kommer upp i den proteinmängd de skulle behöva för att fungera optimalt. Det är en pågående förändring och trend i marknaden, det här med att vi alla behöver protein och kunde må bra (eller åtminstone inte dåligt) av att äta lite extra av de varan. Tittar man sig omkring (främst i mejeriavdelningen) finns det väldigt mycket mer varor som marknadsförs främst för sitt höga protein-innehåll nu jämfört med för kanske 5-6 år sedan, så jag tror och hoppas att det kommer att bli lite mer mainstream att ha lite mer fokus på protein och inte bara på fett och kolhydrater.
 
Idag gjorde jag en femma på 95 kg i marklyft och det gick så jävla lätt! Missförstå mig rätt, det var ju tungt men det var inte för tungt, det var kontrollerat och det fanns mer att hämta. En etta på 110-115 kg (nytt 1 RM) om några veckor känns verkligen inom räckhåll nu! :bump:
Bra jobbat, det är jättekul att följa din progress såhär! :)
 
Jag lyckas alltid förtränga hur ont sittbenen gör dagen efter att man kört spinning för första gången på ett tag. Det känns som att jag ridit barbacka i flera timmar på en ovanligt benig häst! :p
 
Angående proteinpuddingar tycker jag de är toppen, då jag älskar saker som har max 1 ytterligare moment utöver att öppna kylskåpet innan de går att äta. :p Dvs, bara öppna locket och äta. Man blir så oväntat mätt också. Tycker också om att ha med färdiga proteinshakes när jag jobbar i fält, fint att få i sig vätska och bli lite mätt på samma gång.

Hur bra de är i längden egentligen, eftersom det är mycket sötningsmedel, vet jag inte. Jag äter dem iaf inte varje dag men försöker ha något sådant motsvarande hemma för vissa extra hungriga dagar, att äta innan/på väg till stallet.
 
Det här har egentligen inte med tråden att göra, men dels påverkar det min ridning och dels är jag... ehum, arg just nu, så jag skriver av mig.

Där jag bor finns jag, min medryttare (hon är tio år, hon får inte rida själv, så hon rider aldrig utan sin mamma) och en familj till som rider. Nu har det för typ ett år sen flyttat ut en dam som har x antal hästar, som hon inte rider på själv, utan lånar ut till diverse väldigt unga tjejer (från min medryttares ålder och uppåt). De tar INGEN hänsyn. Rider på åkermark trots tillsägelser, rider i folks trädgårdar (!), rider på stora vägen (70-väg) utan reflexer i mörkret, galopperar som galningar så markerna blir helt upptrampade, bygger hinder där folk kan behöva köra med bil (!) och så vidare. Skäller dessutom ut folk som kommer och går, för deras hästar är helt hysteriska och de ramlar av jämnt. Medryttarens mamma har fått sig en ordentlig utskällning, likaså min granne som de försökte tvinga köpa en ny hjälm för att ena hästen blev rädd för hennes hund.

För typ två veckor sen hade medryttarens mamma pratat med en granne som var skitförbannad för att "någon med häst" rider sönder deras trädgård. M. Stigen går i kanten på deras gräsmatta, jag har också gått där typ tre gånger med min men inte efter att de sa till. De förbjuder inte, men bad om att hästägare ska låta bli nu när det är så blött ute.

Idag skickar min bror ett meddelande om att det ligger ute på Facebook att det är någon som trots upprepade tillsägelser fortfarande typ galopperar (!!!!) där. Jag är så himla tacksam att folk ute hos oss är så fina och bra med hästarna, då vi nästan blivit påkörda med flit många gånger på tidigare ställen. Men de här vandalerna förstör ju för oss allihop, och hästägaren fullständigt skiter i vilket.   :eek::mad::arghh:

Funderar starkt på att skriva en kräkskommentar om att vi som sköter oss inte vill få skit för vad några j-vla snorungar gör (jag vet att det inte gör saken bättre). Min granne har bett dem tusen gånger att inte galoppera i hans åker. Gissa vad de gör? :meh:
 
Så status innan gymet idag var lite lätt träningsvärk och stelhet i typ hela kroppen. Men ändå lite mer energi än igår! Så värmde upp med assault bike och körde sen ca 15 minuter olika axelprehabövningar, övade på mina kippade pull-ups och sen värmde jag upp mina styrkevändningar lite och sen körde jag den där roliga woden från gårdagens pass:
3 varv av
10 power cleans (la mig på 35 kg)
20 armhävningar (mot låda som omväxling)
40 double unders

Riktigt gött :up: Fy tusan vad slitigt det är med en tung övning som styrkevändning när man börjar bli trött och flåsig. I en burpee (som ju såklart är överjävligt jobbig på sitt sätt ;) ) kan man ju liksom försöka "fuska" lite, säcka ihop i hållningen lite, röra sig långsammare osv. Men ska man rycka upp en skivstång från golvet till halsen/nyckelbenen måste man ju ha explosivitet och stabilitet i kroppen, tar man i halvt händer inte mycket :p Men ja, jag gillar det, utmaning för både kropp och psyke :D

Nu blir det vila ett par dagar vilket känns som det behövs. Helt vila imorgon, hinner ingen träning och sen kanske typ promenad och yoga på lördag :)
 
Blev löpning idag som träning :) Var hungrig så det va riktigt jobbigt :p Sprang 20 min, gick 5 min och sprang sen de sista 5 minuterna för att sen varva ner lite genom att gå ett par minuter till.

Nu ska hästarnas fodras så fort det bara går så jag får äta :D

I morgon sitter jag i möte typ hela dagen sen har vi julbord på kvällen :)
 
Angående proteinpuddingar tycker jag de är toppen, då jag älskar saker som har max 1 ytterligare moment utöver att öppna kylskåpet innan de går att äta. :p Dvs, bara öppna locket och äta. Man blir så oväntat mätt också. Tycker också om att ha med färdiga proteinshakes när jag jobbar i fält, fint att få i sig vätska och bli lite mätt på samma gång.

Hur bra de är i längden egentligen, eftersom det är mycket sötningsmedel, vet jag inte. Jag äter dem iaf inte varje dag men försöker ha något sådant motsvarande hemma för vissa extra hungriga dagar, att äta innan/på väg till stallet.

Jag kollade utbudet i mataffären idag, tänkte att det kan ju inte skada att prova. Ve och fasa - alla innehöll aspartam som jag är superkänslig mot :crazy: jag får någon slags märklig bismak som hänger kvar i flera timmar.

Finns det någon sort/märke som ni vet inte innehåller just aspartam?
 
Appen vill att jag ligger på 100g men jag hamnar på ca 65-70g per dag.

Hm ok, så drygt 1-1,2 gram/kg lite beroende på vad du väger?
Om du inte styrketränar och är ute efter att bygga muskler är det ju inte säkert du behöver så mycket mer. Vad är målet med att lägga in mer protein i kosten? :)
 
Appen vill att jag ligger på 100g men jag hamnar på ca 65-70g per dag.

Och förlåt jag var ju värdelös på att tipsa men jag äter vegetariskt med mycket lite mjölkprodukter så jag lägger krutet på bönor/linser (oftast med fullkornsris) helst till både lunch o kvällsmat + nötter o havregryn till frukost o enstaka proteinshakes när jag känner för det.
 
Hm ok, så drygt 1-1,2 gram/kg lite beroende på vad du väger?
Om du inte styrketränar och är ute efter att bygga muskler är det ju inte säkert du behöver så mycket mer. Vad är målet med att lägga in mer protein i kosten? :)

Ungefär så ja. Idagsläget vill jag bara hitta en bra kostbalans och lite ork i vardagen. Jag hoppas komma igång med träning på sikt, jag skrev om det i ett tidigare inlägg, men kan inte ändra allt över en natt.

Möjligen kan jag avvakta med större ansträngningar gällande proteinet då?

Just nu försöker jag ta en daglig promenad i dagsljus och äta bra mat till frukost, lunch, mellanmål och middag samt sova 7h/dygn. Det har varit ett tufft år för mig och jag har helt kommit ur gängorna men jag vill inte stanna där.
 
Jag kollade utbudet i mataffären idag, tänkte att det kan ju inte skada att prova. Ve och fasa - alla innehöll aspartam som jag är superkänslig mot :crazy: jag får någon slags märklig bismak som hänger kvar i flera timmar.

Finns det någon sort/märke som ni vet inte innehåller just aspartam?
Ja det är ju det stora problemet, alla innehåller "inget socker" men de är ju söta som attan. Jag känner inte till något på rakt arm som inte innehåller aspartam eller motsvarande. Om man vill kan man göra egna proteinbars, googla efter recept. :)
 
Det blev ingen ren träning den här veckan då jag varit iväg till annan ort för att göra obligatoriska delar av mina distanskurser på universitet. Hann dock med promenera en del, men det blev mycket skräpmat förstås. Sen ska vi få gäster i helgen, så det blir mycket stillasittande och godsaker.

Men det gör inte så mycket, så länge jag tar och tränar som planerat igen nästa vecka. :D
 
Efter jobbet fick jag till ett sådant där gympass som verkligen förgyllde dagen, som annars varit ganska tung. Jag älskar älskar träning! :love:

Det blev fokus rumpa och rygg och jag känner redan nu hur musklerna bränner och svider. Imorgon ska jag åka skridskor, det kan bli intressant! :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 867
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 036
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 066
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp