Träns och kandar-tråd

Sv: Träns och kandar-tråd

*kl

Verkar tröstlöst att hitta ett fint träns med engelsk nosgrimma, så nu funderar jag på om man ska köpa ett kandar istället, och ta bort sidostyckena till stångbettet. Det borde väl gå, för det är väl oftast löst? Eller?
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Det är bridongremmen som för det mesta är helt lös och går att plocka bort. Stången sätter man i det fasta nackstycket, om det inte är ett rundsytt vill säga för då är alla remmar för det mesta lösa.;) Hööks hade väl förövrigt ett träns med löstagbar aachenrem i nya katalogen. Såg helt ok om man bortser från vanliga spännen nere vid bettet som iaf jag tycker är fult..;)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Såg helt ok om man bortser från vanliga spännen nere vid bettet som iaf jag tycker är fult..

Och jag blir väldigt glad över att någon tillverkar träns med vanliga spännen nere vid bettet, min häst får skav av de inåtvända...
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Det tränset hade jag åkt in till Hööks i måndags för att titta på. Men de hade inte kommit in ännu :( Jag är lite lur på att det är för tjock nosgrimma, det är pullback och jag tycker den ser lite klumpig ut. Dock snygg. En annan miss är att nosgrimman inte är ett eget stycke, vilket gör att man tyvärr inte kan variera nosgrimma till det tränset :(

Utåtvända spännen är ett måste för min häst. Hon hade några månader förra året ett reservträns med inåtvända spännen, och när hästtandläkaren kom hade hon sår på insidan av kinden :crazy:

Jag har helt enkelt lite för många krav :o - Engelsk nosgrimma (men gärna lös så man kan variera) som är hyfsat bred men inte extrem, normal knäppning och gärna droppformad för att inte störa bettet. Utåtvända spännen, silverfärgade. Platta remmar, gillar inte rundsytt.

Jag har suttit hela natten på jobbet och letar mig genom nätet. Men jag blir så frustrerad, funderar på om man ska måste beställa ett från Mia Sunnman. Svindyrt men man får väl titta åt ett annat håll när man betalar, och hoppas det passar på alla hästar man kommer ha genom livet sedan :angel:
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Har du kollat Schockemöhle? Xtrm horsemakeover fixar annars allt du behöver, bygger ihop av olika märken och delar
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Ja. Jag fastnade för Cadillac och Michigan (samma sak fast kandar och tränsvarianter). Det blir kandaret då pga nosgrimman, jag vill ha en riktig engelsk samt att man kan använda kandaret som träns. Men givetvis var det då de förhatliga inåtvända hakarna som förstörde, jag hade kunnat leva med pullback då det verkade smidigt ändå. Sen vill jag minnas att det var mässingsspännen?

Jag kollade på Xtreme horsemakeover. Däremot har jag missat att de bygger om och blandar märken? Jag ska nog skicka iväg ett mejl till dem och höra vad de rekommenderar...
Har mätt huvudet på min häst idag, den del där negelsk nosgrimma ligger an, och hon borde kunna ha 4-4,5 cm bred nosgrimma utan att den är för blaffig. Hon har ju ett ganska feminint huvud så jag vill inte att det blir för mkt nosgrimma, dock vill jag ha en bred dressyrig. Den hon har nu är 20 mm och det ser för fjuttigt och trist ut.

Jag har även kontaktat Mia Sunnman. Men jag kan känna litegrann att vi är inte på den nivån att det känns försvarbart att lägga 5000kr på ett träns :crazy:
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Så brukar jag göra. Jag vill ha engelsk nosgrimma.
Så jag köper inte helt sällan kandar istället.

Nu har min häst min gamla ponnys kandar isärplockat till träns just därför.
Det är dock ett rundsytt.

Men även om det eg är bridongremmen som är löstagbar är det ju skitsamma om man bara ska ha det som träns, alt det går att sänka nog om man vill ha det som kandar och sätta dit stång.

Eller så samlar man genom åren på sig ett gäng träns, kandar etc ock kan mixa och matcha. :p

Vissa märken kan man ju beställa delar från med, tex OS. Så hittar man ett billigare träns man gillar kanske man köper en nosgrimma lös etc.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Och jag blir väldigt glad över att någon tillverkar träns med vanliga spännen nere vid bettet, min häst får skav av de inåtvända...

Det kan jag absolut förstå men jag tycker fortfarande att det är fult:p

Det bästa vore ju om det gick att köpa alla delar för sig så man själv kunde komponera sitt träns/kandar efter eget tycke. Tex nosgrimmor för sig, nackstycken för sig och sidstycken för sig.:idea:
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Var det inte nosgrimman som hade gett skav då? Jag tänker eftersom det var på insidan av kinderna så brukar nosgrimman för det mesta vara boven.

Jag har för mig att man kan beställa träns från Cavallo efter egna beskrivningar till ett ganska rimligt pris. Kolla med någon som säljer Cavalloträns om det fortfarande är möjligt. Dom träns som jag såg var väldigt fina i kvaliten iaf och priset låg på runt 1500-2000:-. Så det är ju inte jätte billigt men billigare än 5000:- ;)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Hööks GM Aurora, halvkassa bilder dock :p
dsc_4388_502e1863ddf2b3371b0000f3.jpg

dsc_4392_502e18729606ee279c000112.jpg
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Ska spana in Cavallo :)

Ja det var de inåtvända hakarna. Hästen gick med remont och såren fanns endast precis där spännet ligger an mot kinden. Jag har som sagt bra kontakt med tandläkaren och vi går igenom huvudlag, bett och allting två ggr per år. Såren försvann ganska direkt då jag bytte sidostycken.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Fint :)

Jag gillar ju inte rundsytt men detta var inte så smalt så det ser riktigt trevligt ut :) Fint pannband också.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag hittade detta: http://equeen.jetshopmini.se/dressyrtranskandar-p-914.aspx

Någon som vet nåt om märket Kings Saddlery? Jag har inte haft nåt därifrån så har ingen aning om kvalitet osv.

Inte mitt drömträns kanske men jag tycker det kan vara ett vettigt grundträns till billig peng. Man kan variera nosgrimman, det är kandar och träns i ett samt att det har utåtvända spännen. Jag är inget stort fan av lack men jag tyckte pannbandet var fint. Nosgrimman kan man som sagt variera, till det priset kan man ju ha några att variera mellan. Kanske kan man tom köpa en lös nosgrimma av Mia Sunnman och ha den till, så får man ett fint dressyrträns för halva priset av vad ett helt träns därifrån kostar :o
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Precis detta har jag varit in på Equeen och klämt på :) Det är ok kvalitet, kanske inte supermjukt med ändå ok. Fint med lacket på pannbandet också :)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Chic: Oh, Sabre har så mjukt härligt läder :). Finns de fortfarande på marknaden?

QUOTE]

Ja, lädret är jättemjukt och härligt, känns rejält på något sätt.
Har ingen aning om de säljs på marknaden fortfarande, köpte mitt begagnat. :)

Dina träns och kandar :love: och speciellt i kombo med dina fantastiska hästar:up::d
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jo jag vet men dom hade inga, i mitt tycke, fina delar så då miste det lite funktion. Fanns ju bara typ en sorts engelsk nosgrimma osv. För att det ska fungera ordentligt så måste det ju finnas lite olika valmöjligheter med roliga modeller på pannband, nosgrimmor osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
91 151
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Jeps
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
825
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp