Bukefalos 28 år!

Träns och kandar-tråd

Sv: Träns och kandar-tråd

*kl

Jag har nog kommit fram till att jag ska köpa ett Schockemöhle Paris. Tyvärr Aachen och tyvärr pullback, men jag har ju fått tips om hur man gör om pullbacken om den är för klumpig, samt får väl lämna in nosgrimman och ta bort flärpen om det stör.

Jag var i kontakt med både Mia Sunnman och Xtreme horsemakeover men jag tycker att båda delarna känns för dyra just nu. Vi är inte på den nivån helt enkelt att jag vill lägga en månadshyra på ett träns. Dessutom är Xtreme för mkt bling för mig.
Paris är lagomt bling på pannbandet och även om jag kommer köpa till nån nosgrimma och kanske ett pannband så småningom så tycker jag att resten av tränset är en vettig grund som verkar ha hyfsad kvalitet? Utåtvända spännen vid bettet, utanpåliggande rem till nosgrimma och paddat nackstycke. Köper jag ett billigare träns och direkt byter ut nosgrimma och pannband är jag ändå uppe i över 2000 kr snabbt, nu har jag iaf ett vettigt snyggt grundträns för runt 1600 kr.

Någon som har detta eller annat träns ur Schockemöhles Classic Line som kan uttala sig om kvalitet?
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag har flera Shockemöhleträns varav ett Paris, fint klassiskt träns med god kvalitet. Köptes till en som är normal Full i storlek och det passade fint bortsett från att sidostyckeflärparna blev för långa och la sig liksom omlott med bettfästesflärpen. Jag skar således av en bit, syns på den här bilden tror jag.
FlisiKping.jpg

Tror jag fick göra samma sak med nosgrimmans flärp vid närmare eftertanke..
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Men Extreme blingar ju bara om man vill?

Jag har ett helt vanligt svart Schockemöhleträns därifrån, inte ett enda bling och med vanlig nosgrimma (dock aachen men det går att köpa med engelsk) utan pullback. Kan fota imorgon om jag kommer ihåg!
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Det var inte lätt att hitta några bra kort, de flesta hade visst en stor rosett över halva tränset :p
Dessutom är hon såå liten på alla kort, lillstumpan har minsann blivit stor tjej nu. :)
Flisan031_zps83bb77bb.jpg

Koumlping16april167_zps5a4e71e7.jpg
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Gud så fint, ett sådant får det bli :) Såg att dom har det i original på Xtreme för 1500 kr inkl tygel :)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Men dom är ju så klumpiga :o Och går ju verkligen inte att kombinera med egna pannband och nosgrimmor vad jag sett..?
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag gillade verkligen det sista tränset. Finns det i svart också? Var kan man köpa det?
 
Sv: Träns och kandar-tråd

PS är jag inte heller så förtjust i men däremot har jag fått upp ögonen lite grann för Dyons nya (?) rundsydda kandarkollektion. de ser fina ut på produktbilderna iaf!
 
Sv: Träns och kandar-tråd

De vi använder mest är ett rundsytt Premiera med lackad nosgrimma samt lite olika pannband :)

dsc_0045.jpg


dsc_0097b.jpg



20140112-193225.jpg
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag tycker också de ser himla fina ut. O 3500:- är inte farligt för ett ryndsytt.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Men dom är ju så klumpiga :o Och går ju verkligen inte att kombinera med egna pannband och nosgrimmor vad jag sett..?

Jodå, de går att kombinera :). Jag kan ha vilka pannband som helst på mitt PS. Men kanske inte går på vissa modeller.
Menar du att nackstycket är klumpigt? Men vilken skillnad det gör för många hästar som uppskattar dom mkt mer än de traditionella.


smulan87: Gillar deras kollektion av nya kandar med. Skulle önska en lös PS-nackplatta att kunna trä remmarna igenom så hade det kunna bli riktigt bra. Eller Dyons nosgrimma på PS = riktigt snyggt!
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag klämde på ett Dyonkandar som var rundsytt i måndags och jag blev lite besviken. Det såg ömtåligt ut och lädret verkade torrt. Alla rundsydda remmar var fastsydda i nackstycket och det såg ut som om sömmarna skulle kunna skära av lädret. Det var inte heller snyggt sytt. Kanske ett dåligt exemplar bara. Sedan ingick inga tyglar tyvärr. Men det var väldigt lätt och nosgrimman var snygg.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Är det någon annan som också klämt på Dyon-kandaren? Jag är väldigt sugen på ett med vit fordring men har bara sett produktbilder och inte hittat något ställe i Sthlm som säljer dem... Orkar inte skicka efter om det finns risk för att bli besviken.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag trodde inte det gick att ha andra pannband än deras egna? Kanske fått det om bakfoten...

Min häst har inga problem med vanliga nackstycken så jag ser inte vitsen att köpa ett sånt där klumpigt för de pengarna. Dessutom efter vad man hört här på buke om att läderkvaliteten inte motsvarar priset... De enda jag tyckte så ok ut har inåtvända spännen vid bettet så det går bort i vilket fall.

På endel träns ser sidostycket ut att kunna haka fast i nosgrimmans rem osv, jag tycker inte att det ger ett smidigt intryck. Speciellt inte i samband med att nackstycket ser ut att kräva i det närmaste arab-rakning av manen :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: hamilton1
·
Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
96 225
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: Jeps
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp