Bukefalos 28 år!

träns på tävlingsplatsen?!

Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*kl*

Så, nu har jag mailat vår tävlingsledning och frågat hur det ligger till hos oss.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*kl*

Bara en tanke, är man ens skyldig att veta vad som står i tr om man inte ha licens? Jag kanske stallar upp min häst på en anläggning bara för att det är nära (det kanske är en åring som någon sa) och inte har en aning om nåt i tr.

Vi har varit på travbanan när de har haft någon sorts hopptävling där. Var vi egentligen skyldiga att leda våra hästar i träns då trots att vi höll på med helt andra aktiviteter? (det var ju samma område, alltså ett tävlingsområde)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag funderade också på det där.

Om man inte tävlar eller är anmäld till tävlingen så borde man väl inte ha någon skyldighet att veta tävlingsregler?
Visst kan ju klubben informera om saker, men det är väl inte så lätt att informera om allt?
Det borde ju även innebära att de juniorryttare som väjer att rida på/förbin anläggningen måste ha väst på sig.
Att man inte får ha westernsadel, inte felaktig klädsel, inga hjälptyglar osv.
Visst är det så att bett/grimma har med säkerhet att göra, men ska man ha en regel så måste man väl ha alla regler.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Kommer inte åt TR på den här datorn så kan tyvärr inte kontrollera det hela, därför blir det lite gissningar nu.
Gällande reglementsenlig klädsel (säkerhetsväst, inte hjälptyglar osv) så gäller väl det tävlingsdeltagare. Tränsregeln gäller väl de som vistas på tävlingsplatsen.
Det är iaf min gissning.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Gällande reglementsenlig klädsel (säkerhetsväst, inte hjälptyglar osv) så gäller väl det tävlingsdeltagare. .

Tävlingsdeltagare då de vistas på tävlingsplatsen..... ;)

Ingen bryr sig väl om jag hemma lastar min häst i grimma, bara tränset är på när jag kommer till tävlingsplatsen och lastar ur...

Samma borde ju vara säkerhetsväst för barn, inte sätter dom på sig den direkt dom vaknar på morgonen för att dom ska åka och tävla om 2h....
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Ja, jo. Men det förutsatte jag ju eftersom tråden heter "XX på tävlingsplatsen" ;) Men jag förstår din poäng :p
Jag vill helst inte lasta min lilla i enbart träns eftersom jag lastar henne själv genom att lägga en lina runt frambommen, fästa linan i grimman och jag står sen utanför medan hon går in. Vill inte gärna fästa linan i tränset, men det får gå att lösa :laugh:
De andra två går ju däremot fint att lasta i träns.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Sedan har jag personliga åsikter om svrf monopol på ridsport men det är en helt annan diskussion...


Hihi:angel::angel: (Skriver under på det)

Om jag stod uppstallad på en sådan anläggning och skulle hämta min häst i hagen en tävlingsdag, skulle jag inte ta den i träns eller kedja för det. Bara om det var en regel på anläggningen.
Fast jag skulle förmodligen inte välja att stå på en anläggning med sådana regler.
Mina hästar vet hur man uppför sig och vi behöver inte ha träns, inte ens kedja på våra tävlingsplatser. Och jag har inte varit med om några lösa hästar etc.
Jo, en hingst slet sig och promenerade till gräset. I träns.

Sen har vi väl haft några få gånger när det kommit lös hästar inne på banan i t.ex en halterklass med hingstar (Och kedjor på), men om man räknar till antalet tävlingar gentemot antalet lösa hästar genom åren så är det inte särskilt många tillfällen.

Är det vanligt att hästar kommer lösa på hopp och dressyrtävlingar?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*kl*

Nu har jag fått svar från vår tävlingsledning och efter kollat med domare så finns det inget i reglementena som säger att vi måste ha träns när vi tar hästarna till/från hage under pågående tävling.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*kl*

Nu har jag fått svar från vår tävlingsledning och efter kollat med domare så finns det inget i reglementena som säger att vi måste ha träns när vi tar hästarna till/från hage under pågående tävling.

Okej, där ser man!! Tackar för ditt engagemang! Mycket intressant :)

Bara en fråga kvar nu, om jag är med på 3 dagar meeting och är med och tävlar 2 första dagarna men ej tredje. Jag stannar dock till tredje dagen och ska åka hem då. Bör jag ta ut min häst och lasta den i tränset?

Alltså jag HAR varit med i tävlingen dagen innan men inte denna tävlingsdag, tex gick ej vidare till final......

Knepig fråga alltså... ;)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Nu var det inte frågan om vad du vill och inte vill göra med dina snälla hästar utan frågan var om man måste följa regler eller ej.

Westerntävlingar lyder inte under SvRF så det hör inte hit.

Men jag förstår din poäng ;)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar
får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Din klubb har nog fel....
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag har varit på tävling på allt från lokal till elitnivå, det är ingen som springer runt med sin häst i grimma.... Hästar som stått uppstallade har tagits ut/in från hagen i någon form av huvudlag.

(Däremot har vissa ridskolor mass ut/insläpp under tävlingsdag, det är ju inte riktigt rätt kan jag tycka)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Varje gån en klubb arrangerar tävling måste man numera lämna in en anläggningsskiss tillsammans med propositionen. Anläggningsskissen ska klart markera var gränserna för tävlingsplatsen går.
Det innebär att om en tävling arrangeras på en anläggning kan hagar, stallar, paddockar mm mycket väl ligga utanför tävlingsplatsen.

Därför blir svaret på första frågan att man måste ha träns om hästens hage ligger på tävlingsplatsen.
Överdomare kan dock inte utdela sanktioner till icke-tävlande.
I andra frågan, behöver man leda sin häst i träns dag 3, så är svaret absolut ja om man befinner sig inom tävlingsplatsområdet men nej om man är utanför. Är det tveksamt dvs om anläggningsskissen är dålig, har överdomaren möjlighet att utdöma sanktioner eftersom du är en tävlande (meetinganmäld).

Generellt sett är det ofta olämpligt att ha hästar ute i hagar när tävling pågår i anslutning till rasthagarna, det kan störa både "de bofasta" och tävlingshästarna.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Okej tack för svaret, jag misstänkte så.. (meeting)


dock är det ju fortfarande tvetydigt om träns på häst icketävlande... oavsett banskisser, nu förutsätter vi att jag måste korsa ett tävlingområde när jag ska ta in min häst från hagen.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Det bästa är kanske att du kollar med er egen tävlingsledning och får svar direkt från dem.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Okej tack för svaret, jag misstänkte så.. (meeting)


dock är det ju fortfarande tvetydigt om träns på häst icketävlande... oavsett banskisser, nu förutsätter vi att jag måste korsa ett tävlingområde när jag ska ta in min häst från hagen.


För tydlighetens skull - inte banskiss - anläggningsskiss.

Anläggningsskissen ska visa tävlingsplatsens gränser samt parkering, framridning, tävlingsbanan, sekretariat, toaletter, vatten, uppstallning, cafeteria OCH var publik får uppehålla sig. Gångvägar ska vara markerade för publik eller för häst. Detta tillkom efter Åstorps-olyckan (person sparkad i ryttargången).

Om du måste korsa tävlingsområdet med en häst så skall den vara tränsad, tävlande eller inte. Rent säkerhetstänk.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

(Däremot har vissa ridskolor mass ut/insläpp under tävlingsdag, det är ju inte riktigt rätt kan jag tycka)

Jag har varit på en större anläggning där arrangörerna ansåg det vara lämpligt att släppa ut ridskolehästarna strax efter att första klassen hade startat. Utsläppet skedde rakt över parkeringen, där man "spärrade av" en gång till de framrusande hästarna mha plastband, ca 40-50 cm framför de parkerade bilarna/släpen. :crazy: Enligt mig ett rent under att ingenting hände (dock många hoppande/trampande hästar i transporterna, men samtliga höll sig tack och lov på rätt sida bommarna). Kan lova att jag påpekade för tävlingsledningen hur oerhört idiotiskt jag ansåg det vara! :devil:
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Det bästa är kanske att du kollar med er egen tävlingsledning och får svar direkt från dem.

Allra enklast är ju att använda träns :idea:

(vilket min förra klubb hade som krav på samtliga uppstallade när vi arrangerade tävlingar)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Till och med deltagande i tävling kan på tävlingsplatsen ha hästen i grimma.
I tävlingsreglementet för distansritt, där ju hästen kan vara igång på tävlingsplatsen ett halvt dygn eller så, finns en paragraf som tillåter grimma.
Det ska då gälla häst i tävlingsklass och veterinärbesiktningen ska vara avklarad. Anledningen till undantaget är att hästen ska ges bättre möjligheter att äta och dricka under vilan. Jag har under många års tävlande aldrig varit med om att detta medfört ens någon tillstymmelse till problem.

Lasse
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 869
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: Sootie
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp