träns på tävlingsplatsen?!

Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Lite allmänna funderingar...

Varför skulle det vara säkrare att leda hästen i träns?

Man har lite mer att sätta emot med ett bett i hästens mun

Dessutom tycker jag att om man inte klarar av att leda sin häst i grimma så har man väl för tusan inget uppe på dess rygg att göra :eek:

Håller i mångt och mycket med i det resonemanget

Det lustigaste är att inom distansen måste man lasta av i träns, men så fort man kommer till viloområdet så får man byta till grimma, vart är logiken i det då?

Viloområdet är inhägnat (iaf på de distanstävlingar jag varit på)

Varför kan man då inte få lasta av i grimma med en gång?
Jag lastar ur i sidepull, och sätter på bettet sen när jag ska rida, är ju jätte viktigt att hästen kan äta ordenkligt!

Bettlösa huvudlag är helt okej (TR säger ju "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande"
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag förstår inte heller varför man inte fattar vad som står i TR (både du och jag har citerat).

Rent krasst, om man nu inte vill leda sin häst i träns de få dagar det är tävling - då får man helt enkelt välja att ställa sig på en anläggning som aldrig anordnar tävlingar.

Precis. :)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

fast vad då mer att sätta emot? vill hästen springa iväg så gör den det, rent krasst, för vi kan inte ens mäta oss med deras styrka.

Jag har tränat mina hästar till att aldrig få tryck i grimman, de läser av mitt kroppspråk och vet när det är dags att stanna helt enkelt, och även om de blir livrädd och försöker fly så har jag faktiskt aldrig fått tryck i grimman, de har helt enkelt stannat/vänt innan, och på så vis "dansat" runt mig istället.

Jag har mindre att sätta emot med bett i hästens mun då jag lär dig att de är mer fria med bett (för att de ska kunna äta och dricka precis som de vill på tävlingar och inte bry sig lika mkt om mig) i grimma däremot kräver jag 100% uppmärksamhet...

så det handlar ju inte om utrustningen, det handlar om hur man har tränat!
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Bettlösa huvudlag är helt okej (TR säger ju "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande"

jag rider min häst i grimma ibland...



det jag menar är... om det nu är så, att regeln även gäller för icke tävlande, vad får jag för "straff" om jag inte gör detta?
Om vi förutsätter att klubben som ansvarar för tävlingen inte gått ut med info till "oss icke-tävlande"?

Eller är det klubben som anordnar tävling med dålig information till "övriga" som får "straffet"??
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Klubben lär säkert få en påpekan i domarrapporten om de inte har ett tillräckligt säkerhetstänk på anläggningen. (Vilket jag skrivit tidigare).
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*KL*

Intressant frågeställning (säger hon som avskyr regeln, jag vill inte lasta ur i träns helt enkelt. Men jag följer det när jag måste), men en spinoff frågeställning.

På en hopptävling är ju betslingen fri för storhäst. Då kan jagleda i t ex valfritt hackamore, med stöd av TS.

Men i dressyr, får man det där? Min spontana gissning är nej, men frågar ändå..

Alltså om man inte tävlar man passerar området, är man skyldig att ha hästen med godkänd betsling/huvudlag när man leder runt den, eller kan man knalla runt med den i ett illgrönt plastträns med hackamore?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*KL*

Intressant frågeställning (säger hon som avskyr regeln, jag vill inte lasta ur i träns helt enkelt. Men jag följer det när jag måste), men en spinoff frågeställning.

På en hopptävling är ju betslingen fri för storhäst. Då kan jagleda i t ex valfritt hackamore, med stöd av TS.

Men i dressyr, får man det där? Min spontana gissning är nej, men frågar ändå..

Alltså om man inte tävlar man passerar området, är man skyldig att ha hästen med godkänd betsling/huvudlag när man leder runt den, eller kan man knalla runt med den i ett illgrönt plastträns med hackamore?

TR 2, mom 222
På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

*kl

Grejen är ju att TR gäller för tävlande.
Dvs de som är MED i tävlingen.

Tr har ingenting med någon annan att göra. Dvs om jag står i grannstallet och rider över parkeringen för att komma till en ridväg eller vad som är det ju ingen som kan komma och säga till mig att jag måste ha godkänt bett, hjälm och sadel av engelsk typ.
Så vitt jag vet så står det inget i tr om att folk som inte är med i tävlingen inte får korsa tävlingsplatsen?
Fast jag kan ju ha fel.

Det är ju där frågeställningen är.
Om träns måste bäras av ALLA hästar, så ska då inte alla hästar även ha nummerlapp?

Jag vet att det står klart och tydligt att hästen ska ha träns på tävlingsplatsen, men som sagt så gäller ju TR för de som tävlar och ingen annan.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

TR gäller enligt vad jag lärt mig för samtliga som vistas med häst inom tävlingsområdet.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Om du inte är tävlande kan du ju inte straffas, så långt är det rätt. Av samma anledning är det alltså inte heller möjligt att ha nummerlapp på hästar som inte tävlar.

Så i praktiken kan ju icke tävlande knata runt med sina hästar i grimma bäst de vill på hela tävlingsområdet, om arrangören nu tillåter det. Och även om arrangören inte tillåter det så händer ju inget annat än att man kanske blir ovän med tävlingskommitén i klubben. För som du säger, någon sanktion kan ju inte utfärdas. Så känner man att det är omöjligt att ta på sin häst ett träns så kan ju ingen hindra en.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Är man uppstallad på en klubb som anordnar tävlingar får man ju räkna med att några dagar om året leda sin häst i träns till och från hagen om det innefattar tävlignsområdet. Som tävlingsledning måste man ju se till att informera hyresgäster om det.

Håller med.
Så om vi nu skulle komma fram till att ALLA måste ha träns på sina hästar inom tävlingsområdet, dvs även icke-deltagare, skulle man inte kunna göra det till arrangörsklubbens ansvar. Som någon sa, har man inte grönt kort och inte tävlar har man väl knappast skyldighet att kunna TR. Därför skulle man kanske kunna lägga ansvaret på arrangörsklubben att upplysa hyresgästerna att träns-regeln gäller.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Håller med.
Så om vi nu skulle komma fram till att ALLA måste ha träns på sina hästar inom tävlingsområdet, dvs även icke-deltagare, skulle man inte kunna göra det till arrangörsklubbens ansvar. Som någon sa, har man inte grönt kort och inte tävlar har man väl knappast skyldighet att kunna TR. Därför skulle man kanske kunna lägga ansvaret på arrangörsklubben att upplysa hyresgästerna att träns-regeln gäller.

Mycket bra, mycket bra :)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Angående med att hämta häst i hagen på tävlingsplats, jag hade inte känt mig tvungen att ha träns. Tycker gott och väl att det räcker med kedjegrimskaft om man ska vara petig. Vet inte om TR menar att man ska ha träns , även om man bara råkar ha sin häst uppstallad där...

Däremot, är du med och tävlar så SKA du ha träns från det att hästen lämnar transporten till det att den är lastad igen! ;)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag leder alltid min häst i träns när våran klubb anordnar tävlingar.

Även om han här supersnäll och går som en hund efter så känns det säkrast, och så jobbigt är det inte att bara dra på tränset du behöver ju inte knäppa
remmarna precis.
Sen finns det ju alltid stigbett också :)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Mycket intressant fråga, något jag aldrig funderat över.

Spinner vidare lite, eftersom jag är så nyfiken.

Tänkte på en sak, "träns med bett och tygel" eller något sånt tyckte jag mig läsa i tråden, så man får inte leda hästen i träns men med grimskaft/kedja i då?

Sen ridskolan släpper sina hästar, med avspärrningar, det är skyltat ej parkering osv men ändå parkerar folk där ibland. Men, eftersom de ska ha träns på när de vistas på tävlingsplatsen, måste vi då gå ut och tränsa alla 55-60 hästarna och leda in dem, när man är 3 st som jobbar? (enligt TR har jag fattat att så är fallet, men hur är det praktsiskt möjligt? tar nästan en timme att få ut alla hästar i "flock".) Har inget problem med att göra det om det bara är 5 stycken som ska in, men upp mot 60?

Och sen, om man har en häst med sår eller liknande i munnen och rids med Hack, får man inte ha det heller då när man leder den, hur löser man då det om man leder hästen när man hoppat av? Ska jag ha ett bett liggandes i fickan då så jag snabbt kan byta när jag leder den?

Ps. Nej, jag har inte tävlat. Inte mer än klubbhoppningar.:angel:
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Mycket intressant fråga, något jag aldrig funderat över.

Spinner vidare lite, eftersom jag är så nyfiken.

Tänkte på en sak, "träns med bett och tygel" eller något sånt tyckte jag mig läsa i tråden, så man får inte leda hästen i träns men med grimskaft/kedja i då?

Jo, det får man. Huvudlag med bett eller liknande säger TR, det sägs ingenting om att man måste ha tyglar


Sen ridskolan släpper sina hästar, med avspärrningar, det är skyltat ej parkering osv men ändå parkerar folk där ibland. Men, eftersom de ska ha träns på när de vistas på tävlingsplatsen, måste vi då gå ut och tränsa alla 55-60 hästarna och leda in dem, när man är 3 st som jobbar? (enligt TR har jag fattat att så är fallet, men hur är det praktsiskt möjligt? tar nästan en timme att få ut alla hästar i "flock".) Har inget problem med att göra det om det bara är 5 stycken som ska in, men upp mot 60?

Eller så fixar man anläggningsskissen så att det området där ridskolehästarna går till/från hagen inte ingår i tävlingsområdet, alternativt tar ut dem innan tävlingen börjar och in efter tävlingen avslutats

Och sen, om man har en häst med sår eller liknande i munnen och rids med Hack, får man inte ha det heller då när man leder den, hur löser man då det om man leder hästen när man hoppat av? Ska jag ha ett bett liggandes i fickan då så jag snabbt kan byta när jag leder den?

Hackamore är ett bett, även om det inte går igenom hästens mun.

Ps. Nej, jag har inte tävlat. Inte mer än klubbhoppningar.:angel:

tiosmåtecken
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo, det får man. Huvudlag med bett eller liknande säger TR, det sägs ingenting om att man måste ha tyglar

Eller så fixar man anläggningsskissen så att det området där ridskolehästarna går till/från hagen inte ingår i tävlingsområdet, alternativt tar ut dem innan tävlingen börjar och in efter tävlingen avslutats

Hackamore är ett bett, även om det inte går igenom hästens mun.

Okej, tack då vet jag! :)
Vet inte om in/utsläpp platsen ligger inom tävlingsområdet, fick för mig all allt ingick i tävlingsområde, visste inte att man skissade upp det.
Dock så ska hästarna vara ute i hagen vid 7 absolut senast 7.30 när det är tävlingar, då ryttare och hästar beräknas komma vid 8.
Dock är det inte så lätt att lösa insläpp när det tex är en regional ponnyhoppning med 300 starter på en dag, då får man helt enkelt släppa in dem innan, de har ju också fodringsrutiner. Men vi är noga med att säga till i sekreteriatet 30 minuter innan insläpp, så att det ropas upp i högtalare.:laugh:
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Med tanke på var du bor.... Det är inte fältrittklubben du menar eller? För där har jag nämligen varit med om att hästarna släpps i full karriär rakt över parkeringen EFTER att första klassen startat, och inget ropas ut i högtalare innan. Hade hästarna springande mindre än 1 meter framför min bil :grin: Tur att min häst var så trygg i sin transport att han bara stack ut huvudet och undrade vad det var som dånade förbi, många andra hästar skuttade och sparkade friskt i sina transporter. Jag sa några väl valda ord till tävlingsledaren den dagen....:devil: (utan att vara otrevlig mot personen, hur jag nu lyckades behärska mig till att vara trevlig vet jag inte :D)
 
Senast ändrad:
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo det är det...

Tyvärr finns idioter även på vår klubb... När jag jobbar är det orning och reda ;)Dock finns det även idioter bland ekipagen, som inte lyssnar på vad man ropar ut i högtalade (såvida puckona i sekreteriatet ropar ut det, vilket alla inte gör :mad: ). Kommunikationen mellan arbetarna och kontorsnissarna skulle kunna vara bättre:grin: (haha, observera att detta verkligen inte gäller alla!)

Men När de släpps UT ropas inget, för hästarrna SKA vara ute innan första transporten rullar in. Vilket alla inte fattar. (morgonfodra senast 6.00 och när alla ätit upp (runt 6.30) ska flocken släppas, de som leds ut sist).
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

När jag var där släpptes de ut efter 9.30... Fullt med bilar, trailers och hästar på parkeringen när skocken kom springandes. Har av en bekant (överdomare) hört att det inte är enda gången det varit så, tyvärr.... Det är en av anledningarna till att jag skutade åka dit på tävling (synd, för det är en fin anläggning), och nu har jag flyttat så nu har jag för långt dit
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 404
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 819
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Sootie
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 401
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp