träns på tävlingsplatsen?!

Seabaz

Trådstartare
Om jag har min häst uppstalld på ett stall som anordnar en tävling, hoppning eller dressyr.

Så under pågående tävling ska jag hämta min häst från hagen och ta in i anläggningens stall.

Måste jag ha träns på min häst då när jag går över tävlingsområdet? Fast vi inte är med och tävlar??


Och nästa fråga, liknande...

Jag var på meeting förra helgen, 3 dagar. Jag tävlade bara 2 av dagarna.
Ska jag ha träns på hästen när jag går omkring med den där också? Den dagen jag inte är med och tävlar? Tex vid lastning jag skulle åka hem den dagen
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Träns ska bäras på tävlingsplats, så ja, ska man hårddra det så är det träns som gäller. Vill man t.ex. beta hästen så blir det ju isf hackamore som är smartast.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag "bor" oxå på ett ställe som anordnar tävlingar och jag tar hästen till och från hage i bara grimma. Dock så brukar jag ta grimskaftet genom grimman om det skulle vara så att hästen skulle bli upprörd över något.

Vi har diskuterat detta och tävlingsledningen har aldrig haft några synpunkter.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Egentligen, ja. Du vistas ju på tävlingsområdet. (Sen kan det förvisso göras undantag, som MonteRose skriver om.)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Frågan är väl vad som händer om någon av er som leder era hästar i bara grimma tappar hästen och den skadar någon annan häst, en människa, en bil eller något annat.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Det vill jag helst inte tänka på men det är väl värt att börja fundera på.

Skulle det göra nån skillnad om hästen fastän den har träns ändå kom lös och lyckades orsaka skada?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

I en eventuell skadeståndsfråga kan jag tänka mig det. Reglerna säger ju trots allt att hästar som vistas på tävlingsplatser ska vara tränsade.
Jämför med om du är ute och går med din hund. Hunden är okopplad och får vittring på en annan hund, sticker efter den hunden och biter den svårt. Den kanske hade slitit sig om du haft den kopplad också men då hade du som hundförare åtminstone gjort vad du kunnat för att förhindra saken. (Nåja, man kan ju hävda att hundar ska vara fostrade nog att inte sticka efter andra hundar, men du förstår kanske min poäng.)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo, jag förstår fast jag hade trott att det var mitt fel i vilket som vad gäller om min hund skulle ställa till oreda.
Jag ska höra med tävlingsledningen igen om hur vi ska göra i fortsättningen.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo, felet är ju ditt oavsett. Men jag kan gissa att det ses med något mildare ögon om du gjort vad du kunnat för att hålla hästen eller hunden, t.ex. haft den i träns resp. kopplad.
Dock, jag gissar bara och skriver vad jag anser är logiskt.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Hos oss ber vi folk som hämtar hästar i hagarna ha träns när det är tävling, dels för att det ju egentligen är så reglerna är, plus att det ser bättre ut om man som arrangör gör vad man kan för att följa reglerna.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag har haft hästen på anläggning som hållet tävligar:

Själklart följer man reglerna och har träns på hästen även om man kan leda den i pannluggen.

Om den plats hästen bor på dagligen förvandlas till en tävlingsplats måste man följa dom regler som gäller för tävlingsplats.....eller flytta till anläggning som inte har tävlingar.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

VET du att det är så?

Jag är tveksam när det gäller häst som inte är med på tävling....

Det är inte jobbigt att leda hästen i träns, men det var inte min fråga heller. Frågan är om jag MÅSTE göra det.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Men det har ju igentligen inte med saken att göra, ifall du tävlar eller ej. På tävlingsområdet ska alla hästar som vistas ledas med träns. däremot vet jag inte hur långt det sträcker sig beror ju på hur anläggningen är utformad.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Har jag anmält mig till en tävling och betalar och åker på den är jag ju skyldig att följa TR.

Om jag råkar befinna mig ofrivilligt på en tävlingsplats med min häst...

Förstår ni vad jag menar?
Jag säger inte emot, jag ställde den här frågan när jag tog grönt kort och fick till svar "nej det behöver du inte men du kan ju göra det för syns skull ändå".

Men jag vet inte om den ridledaren som höll kursen visste att så ÄR det eller inte...?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag står också på tävlingsplats och brukar nöja mig med kedjegrimskaft. Det är alldeles för jobbigt att tränsa :o

Vad står det i TR om straff om man inte följer regeln? Jag kan tänka mig att man får en varning eller blir utesluten från tävlingen eller något sådant, men de straffen kan ju inte användas om man inte deltar...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Samtliga hästar och ponnyer som befinner sig på tävlingsplatsen måste ledas i träns, oavsett om de är med på tävlingen eller bara råkar bo på anläggningen.

Detta har jag direkt från domarutbildare, överdomare och grönt kort provledarutbildare (så det är inte bara rykte elelr andrahandsinformation).
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Fast den klubb som anordnar tävlingen får säkerligen "dålig kritik" av ÖD om de som står på anläggningen struntar i att följa de regler som finns.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

om jag har en ettåring då? Får ettåringar ens vistas på tävlingsplatser enligt SvRF TR?


jag gillar att sätta allt på sin spets men det har ni kanske redan förstått ;) Sedan har jag personliga åsikter om svrf monopol på ridsport men det är en helt annan diskussion...

Tack Ylva för ditt svar... Men hur ska jag kunna straffas som någon skrev, om jag inte är med och tävlar..? Är jag inte med och tävlar finns inget tr att följa? Blir det klubben som arrangerar tävlingen som straffas då?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Det lämnas mig veterligen alltid ett omdöme om klubben/tävlingsplatsen av ÖD. Är det många som springer runt utan träns så skrivs det säkert upp...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 404
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 819
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Sootie
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 401
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp