träns på tävlingsplatsen?!

Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag har varit på tävling på allt från lokal till elitnivå, det är ingen som springer runt med sin häst i grimma.... Hästar som stått uppstallade har tagits ut/in från hagen i någon form av huvudlag.
Aningen hysteriskt i vårt land. Inom fälttävlan ser vi genom fingrarna i vårt land.
På int. tävlingar så är det ok med grimma, bara man har nummer på hästen. Man lastar/leder runt/betar etc i grimma.
I grannlandet Danmark binder de ju sina hästar utanför transporten i grimma på tävlingsplatsen.

Och visst händer det att hästar kommer lösa MEN det gör det ju här också. :p

Men även mitt ordningssinne fick en tankeställare i helgen. Var på tävling i Danmark där man ledde ponnyer genom framridningen med bara ett grimskaft runt halsen (ingen grimma alls). :o (jo det gick utmärkt..)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag tycker också det är hysteriskt. Överlag tycker jag folk tar sitt ansvar, det är ju inte sällan man ser stirriga hästar ledas med kedja och longerlina. Folk fattar ju uppenbarligen om man kanske bör hålla koll på sin häst så den inte kommer lös. Mina hästar är så tossiga på tävlingsplats så jag skulle inte så för mig att bara ha grimma på dem. Gamla ponnyn jag hade däremot - hon kom lös på en tävlingsplats (ur boxen) och det var inga problem för en främling att ta henne i manen och leda in igen.

För några år sedan (6-7?) var det ju på prov att man fick ha hästen i grimma och kedjegrimskaft. Har för mig att man att det inte fungerade.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Vi har inga svårhanterade hästar, men jag väljer iaf att hålla mig till "reglerna" och tar på träns oavsett vad jag gör. Jag förstår inte problemet med att hålla sig till TR?

Vilka regler är okej att strunta i? (Tex alla fall med otillåten medicinering/doping/göra dumma saker mot sin häst)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Frågan är ju huruvida TR gäller för icke tävlande.

Jag kan absolut tänka mig att leda i träns om reglementet säger så men eftersom domare inte anser det vara nödvändigt och de borde ju veta vad som gäller, så tar jag grimma.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Frågan är om det är ett lokalt fenomen, jag har aldrig sett någon leda omkring sin häst i grimma på tävlingsplats...

För övrigt svarade jag mamma Berg som skrev att FT-ryttare ser genom fingrarna på denna regel (eller rättare sagt ÖD på deras tävlingsplatser).
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Ok, jag fattar och jag har inte varit ute på så många tävlingsplatser på sistone så jag har ingen aning om hur det är här runtikring.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Mera mera mera diskussion!!

Nu har vi haft FT-ryttare som ser genom fingrarna, distansryttare med dispens och westernryttare där tränsregel ej existerar!
Men detta är ju tävlande och frågan gäller fortfarande icketävlande på tävlingsplats.

Nej det är INTE svårt att sätta på ett träns den dagen om året det råkar vara tävling, men fortfarande, det är inte det frågan gäller ;)


allt på sin spets, ni vet! :devil:
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo, men vilka regler ska man då bortse från? Om jag känner för att ge min häst något som inte är tillåtet dagen innan tävling - är det okej?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jo, men vilka regler ska man då bortse från? Om jag känner för att ge min häst något som inte är tillåtet dagen innan tävling - är det okej?

Det är klart att det måste vara OK, om man inte deltar i tävlingen.

Ska man göra uppehåll i medicineringen eller tillfälligt flytta hästen bara för att det råkar pågå en tävling på anläggningen?

Den frågan blir ju som synes inte riktigt jämförbar med frågan att leda uppstallade hästar i träns på tävlingsdagen. ;)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Blir det tydligt så här då: Tränsregeln gäller alla hästar som vistas på/inom/genom tävlingsområdet (vilket tävlingsområdet är framgår av anläggningsskissen). Det spelar ingen roll om det är en tävlingsdeltagare eller ej.

Är man uppstallad på en klubb som anordnar tävlingar får man ju räkna med att några dagar om året leda sin häst i träns till och från hagen om det innefattar tävlignsområdet. Som tävlingsledning måste man ju se till att informera hyresgäster om det.

Den domare/tävlingsledare som inte förstått det är ute och seglar och det är inte ovanligt. Jag har fått plocka fram TR och rätta både domare, överdomare och tävlingsledare många gånger.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Blir det tydligt så här då: Tränsregeln gäller alla hästar som vistas på/inom/genom tävlingsområdet (vilket tävlingsområdet är framgår av anläggningsskissen). Det spelar ingen roll om det är en tävlingsdeltagare eller ej.

Och din källa till detta är?

Är man uppstallad på en klubb som anordnar tävlingar får man ju räkna med att några dagar om året leda sin häst i träns till och från hagen om det innefattar tävlignsområdet. Som tävlingsledning måste man ju se till att informera hyresgäster om det.

Ingen har motsatt sig att leda sin häst i träns OM det nu finns en sån regel, så det är inget att hetsa upp sig över...

Den domare/tävlingsledare som inte förstått det är ute och seglar och det är inte ovanligt. Jag har fått plocka fram TR och rätta både domare, överdomare och tävlingsledare många gånger.

Men vadå inte förstått, det står ju ingenstans. Egentligen kan jag tycka detta är en anläggningsfråga och upp till varje klubb som arrangerar om det nu är på en anläggning där det kommer finnas icke tävlande ekipage..
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

På den anläggning jag hade häst och som hade tävlingar visste alla att man måste följa regler dom dagar det var tävling.
Vi hade inga föl eller unghästar så just det problemet dök aldrig upp.

Vad är det du vill ha svar på egentligen? Vill du veta vad reglerna säger eller mest bara röra runt lite och se vad olika klubbar och anläggningar informerar om?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Och din källa till detta är?



Ingen har motsatt sig att leda sin häst i träns OM det nu finns en sån regel, så det är inget att hetsa upp sig över...



Men vadå inte förstått, det står ju ingenstans. Egentligen kan jag tycka detta är en anläggningsfråga och upp till varje klubb som arrangerar om det nu är på en anläggning där det kommer finnas icke tävlande ekipage..


Står klart och tydligt i TR, och TR finns på nätet

TR 1, mom 111 e

Tävlingsområde Med tävlingsområde menas det område inom vilket
tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning eller
körning som tävlingsledningen anvisar. Anläggningsskiss ska finnas
uppsatt på tävlingsplatsen.


TR 1, mom 136

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar
får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.



Så, mkt tydligare kan det väl inte bli??? Tävling = träns på häst som vistas inom tävlingsområdet
 
Senast ändrad:
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

När det gäller ryttare som är uppstallade på tävlingsplatsen men inte är tävlande borde det vara den arrangerande klubben som ansvarar för att de ryttarna följer TR. Till exempel genom att gå ut med information till alla uppstallade några dagar innan eller genom att skriva in sånt i kontraktet.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

så alla juniorer som är publik (och kanske korsar tävlingsområdet för att komma till publikplats) ska också bära säkerhetsväst. det är exakt samma sak.

om jag inte är med och tävlar har jag inget tr att följa. tydligare än så kan det inte heller bli.


Jag är inte ute efter bråk, som jag skrivit i tråden på flera ställen: ställa allt på sin spets!
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

De juniorryttare som tävlar hoppning behöver inte ha västen på sig hela tävlingsdagen, utan enbart under den tiden dom rider...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Lite allmänna funderingar...

Varför skulle det vara säkrare att leda hästen i träns?
Dessutom tycker jag att om man inte klarar av att leda sin häst i grimma så har man väl för tusan inget uppe på dess rygg att göra :eek:

Det lustigaste är att inom distansen måste man lasta av i träns, men så fort man kommer till viloområdet så får man byta till grimma, vart är logiken i det då?

Varför kan man då inte få lasta av i grimma med en gång?
Jag lastar ur i sidepull, och sätter på bettet sen när jag ska rida, är ju jätte viktigt att hästen kan äta ordenkligt!
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

så alla juniorer som är publik (och kanske korsar tävlingsområdet för att komma till publikplats) ska också bära säkerhetsväst. det är exakt samma sak.

om jag inte är med och tävlar har jag inget tr att följa. tydligare än så kan det inte heller bli.


Jag är inte ute efter bråk, som jag skrivit i tråden på flera ställen: ställa allt på sin spets!


Förstår att du vill ställa saker på sin spets, men nu har du ju fått svar svart på vitt vad som gäller:

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande

Med tävlingsområde menas det område inom vilket
tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning eller
körning som tävlingsledningen anvisar.


Hur vill du driva det till sin spets? Vistas man inom tävlingsområdet med sin häst så är man underställd TR, oavsett ifall man tävlar eller inte


Ditt ursprungsinlägg:
Om jag har min häst uppstalld på ett stall som anordnar en tävling, hoppning eller dressyr.

Så under pågående tävling ska jag hämta min häst från hagen och ta in i anläggningens stall.

Måste jag ha träns på min häst då när jag går över tävlingsområdet? Fast vi inte är med och tävlar??


Och nästa fråga, liknande...

Jag var på meeting förra helgen, 3 dagar. Jag tävlade bara 2 av dagarna.
Ska jag ha träns på hästen när jag går omkring med den där också? Den dagen jag inte är med och tävlar? Tex vid lastning jag skulle åka hem den dagen

Svaret på båda dessa frågor har du nu fått, finns i det jag citerat ur TR.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag förstår inte heller varför man inte fattar vad som står i TR (både du och jag har citerat).

Rent krasst, om man nu inte vill leda sin häst i träns de få dagar det är tävling - då får man helt enkelt välja att ställa sig på en anläggning som aldrig anordnar tävlingar.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 405
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 824
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Sootie
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 401
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp