träns på tävlingsplatsen?!

Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Men seriöst? :eek:
Inget illa menat, men de som bestämmer i din klubb kan ju inte vara så smarta.
Det måste ju vara typ världens mest idiotiska sak att släppa hästarna "lösa" (om det nu inte är väldigt bra inhägnat med typ trästaket hela vägen) på en tävlingsdag! :crazy:
För att inte tala om oshysst mot de som rider (även om de inte tävlar just då) eller precis ska rida om det är i närheten av där man rider...

SÅ komplicerat kan det inte vara att fixa in/utsläpp de dagar det är tävling.
Man ser till att fodra lite tidigare och slänger ut hästarna i hagen direkt när de är klara.
Sen mellan två klasser går alla funktionärer ut och tar två hästar var så är alla inne i ett naffs.
Eller så får dom latmaskarna som har stallet helt enkelt gå lite raskare när dom leder in hästarna så det går fortare :devil:
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Men seriöst? :eek:
Inget illa menat, men de som bestämmer i din klubb kan ju inte vara så smarta.
Det måste ju vara typ världens mest idiotiska sak att släppa hästarna "lösa" (om det nu inte är väldigt bra inhägnat med typ trästaket hela vägen) på en tävlingsdag! :crazy:

Om du kallar blå rep a´la bogserlina för "bra inhägnat" så är det bra inhägnat :angel:

För att inte tala om oshysst mot de som rider (även om de inte tävlar just då) eller precis ska rida om det är i närheten av där man rider...

Inte i närheten av där man rider, men som sagt rakt över stora parkeringen

SÅ komplicerat kan det inte vara att fixa in/utsläpp de dagar det är tävling.
Man ser till att fodra lite tidigare och slänger ut hästarna i hagen direkt när de är klara.
Sen mellan två klasser går alla funktionärer ut och tar två hästar var så är alla inne i ett naffs.
Eller så får dom latmaskarna som har stallet helt enkelt gå lite raskare när dom leder in hästarna så det går fortare :devil:

Eller så fodrar man hästarna med grovfoder ute, och låter dem vänta med kraftfodret tills de kommer in, det dör de inte av

(nej, jag är inte engagerad i den klubben, men har varit på plats och sett hur det går till....)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Alltså kan man leda hästen i träns och kedja ?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

oj min gamla tråd är uppe igen, jag tänkte precis på den, lustigt! :)

Jag har en kompis som alltid har sin häst i träns (med tränsbett) och kedjegrimskaft på tävling. Hon sätter kedjan under hakan på hästen, genom båda ringarna och tillbaka till grimskaftet igen, som en triangel, ni hajar va.

Tror det är tillåtet i alla fall...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag tävlar islandshäst och det är ingen som går och leder sin häst i träns.. bara under vetrinärbesiktningen, då måste man ha träns. Men annars så ser jag ingen som leder sin häst med träns.. speciellt inte om man inte ens är med och tävlar.
Jag tror inte att man har mycket mer kontroll bara för att man har ett träns på. Vill hästen verkligen sticka så gör den det ...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Rent krasst, om man nu inte vill leda sin häst i träns de få dagar det är tävling - då får man helt enkelt välja att ställa sig på en anläggning som aldrig anordnar tävlingar.

Några få tävlings dagar.
Roade mej med att titta på hur många tävlingsdagar min hemma klubb har 28st (om jag räknade rätt) lok- nat år 2010, (fast några har varit instälda) och lägg där till CR under sommaren 2dagar vecka och även en del under vintern som oxå går under TR.

Förlåt kunde inte låta bli. :D

Kram
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

En gammal tråd, dock någon som båst liv i den igen. :)

För ett antal år sedan, när jag satt med i tävlingsledningen på min klubb, togs denna fråga upp. Vi undersökte den via både överdomare och SvRF, och kunde konstatera att du som icke-tävlande inte har någon som helst skyldighet att följa TR. Som uppstallad på tävlingsplats kan du mao göra hur du vill med din häst. Sen är det inte att rekommendera. Förbundet har diskuterat frågan men kommit fram till att det inte går att ställa krav på olicensierade ryttare att det ska känna till TR. Däremot kan de ställa krav på arrangörer, men har (hade då) inte gjort det då gränsdragningen blev väldigt svår (som tidigare diskuterat med godkänd utrustning, tex).
Vår klubb valde att själva ställa kravet på sina inackorderingar/personal/elever att handska samtliga hästar i träns under tävlingsdagar. Minns inte hur det blev i slutändan, men det var även uppe på diskussion att juniorer skulle bära hjälm vid hantering av uppstallade hästar.

Motiveringen från SvRF var alltså att det inte kan ställas krav på olicensierade ryttare att det ska känna till TR, och då kan det inte delas ut penalties. En arrangör kan inte heller bestraffas för vad folk utanför tävlingen gör med sina hästar, så SvRF är maktlösa, även om de skulle vilja ha hårdare regler. Jag vill även påminna att det här är en tid sedan, det kan ha ändrats.

Står man på/nära en anläggning som arrangerar tävlingar så är det nog enklast att fråga arrangören vad som gäller. Personligen tycker jag även att man ska trycka för att just tränsdelen borde vara ett krav från arrangören för samtliga med häst på plats, just för syns skull. Undantag givetvis för ex ettåringar som inte är bettvana, men det borde väl vara uppenbart för de tävlande att den hästen inte ska tävla...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Tävlingsområde Med tävlingsområde menas det område inom vilket
tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden,
parkeringsområde samt övrig plats för ridning eller
körning som tävlingsledningen anvisar. Anläggningsskiss ska finnas
uppsatt på tävlingsplatsen.

Spinner vidare: Även om uppstallningen ligger avskiljt, ca 1 km ridväg från resten av tävlingsområdet, tolkar jag det som att hästen skall ha träns.

Men om jag har fått stallplats ca en mil bort, hos privathästägare men som disponeras genom arrangerande klubb, måste hästen ha träns när den leds/lastas där också?

Och måste isof alla andra som också har hästar i det stallet leda dem i träns till och från hagen? ;)

Om vi nu säger att de som inte tävlar ej behöver följa TR, men om någon som permanent är uppstallad i detta stallet skall vara med och tävla, måste denna ha sin häst i träns eftersom jag under meetinget är uppstallad hos dem?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Om vi nu säger att de som inte tävlar ej behöver följa TR, men om någon som permanent är uppstallad i detta stallet skall vara med och tävla, måste denna ha sin häst i träns eftersom jag under meetinget är uppstallad hos dem?

Jag skulle säga ja. Är hästen anmäld till meetinget så går den under TR regler dessa dagar. Säg att du åker på meeting, hästen ska starta först på lördagen, men du anländer på fredag, då måste du fortfarande hantera hästen enligt TR, jag skulle våga påstå att det blir samma sak om du är permanent uppstallad på tävlingsplatsen. Iom att du är anmäld så medger du till TR's regler, bryter du mot dessa har förbundet tillstånd att dela ut penalties till dig. Du förbinder dig till TR under hela meetinget du är anmäld till.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Det är STOR skillnad mellan vad din häst orsakar resp din hund. som hundägare har du ett strikt ansvar dvs även om du har hunden kopplad (den behöver inte ens komma lös) så är du ansvarig för allt den gör (även om den försvarar dig när du blir anfallen) Medan vad gäller din häst så är du bara skyldig idet fall du varit oaktsam, tex om din häst blir rädd och sliter sig är du inte skyldig medan om du vid tillfället leder hästen i pannluggen så är du oaktsam/skyldig
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Spinner vidare: Även om uppstallningen ligger avskiljt, ca 1 km ridväg från resten av tävlingsområdet, tolkar jag det som att hästen skall ha träns.

Men om jag har fått stallplats ca en mil bort, hos privathästägare men som disponeras genom arrangerande klubb, måste hästen ha träns när den leds/lastas där också?

Och måste isof alla andra som också har hästar i det stallet leda dem i träns till och från hagen? ;)

Nej men självklart måste du inte ha din häst tränsad på en uppstallning i skogen, arrangören kan inte hållas ansvarig för vad jag som tävlande pysslar med utanför tävlingstid utan där har ju jag som ryttare eget ansvar och då hanterar jag min häst i grimma.
Jag brukar f ö inte ha träns heller på närmare uppstallning (som i ditt första exempel) om han inte är stökig att promenera med.
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Gammal tråd med nytt liv, och ja upptäckte att jag inte svarat på kommentarer

Frågan är om det är ett lokalt fenomen, jag har aldrig sett någon leda omkring sin häst i grimma på tävlingsplats...

Det är def inte ett lokalt fenomen, snarare grenspecifikt. Möjligen att det inte förekommer på lokal nivå uppåt landet men på regional och nat sker det även där. Inte bara här nere i Skåne. :)

Vi har inga svårhanterade hästar, men jag väljer iaf att hålla mig till "reglerna" och tar på träns oavsett vad jag gör. Jag förstår inte problemet med att hålla sig till TR?
Vilka regler är okej att strunta i? (Tex alla fall med otillåten medicinering/doping/göra dumma saker mot sin häst)

Fast detta med träns är ju en ,nationellt, speciell regel. Ibland är regler inte genomtänkta och kanske bättre för vissa grenar än andra. Uppenbarligen anser de flesta ÖD det också!

Var på en nat hoppning för några veckor sedan, även där var det många grimmor...
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

kl

hur gör man när man ska lasta hästen? min polle är svårlastad i släp och pga att hon tycker att det är obehagligt att backa ut så går detta momentet med ett stort brak (van vid lastbil och vändas i transporten). jag har lasttränat i grimma och kedja och det går bra, jag vill inte gärna lasta/lasta ur i träns då jag är rädd att bettet ska rycka i munnen och sidostyckena gå av av att hon kastar sig. så för mig känns det säkrare att lasta i ur i grimma än i träns. borde jag trotts detta tränsa henne i släpet och riskera att hon sliter sönder tränset och kommer lös då hon kastar sig? när man leder på tävlings platsen så kommer jag att använda tränset det är bara i lastnings momenten som jag känner att grimma är det bästa. hur borde jag göra?
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

XD det har du rätt i att jag kan göra. tänkte inte på det. dock så kommer det nog bli klurigare att få av tränset inne i transporten men det får man väll ta :)
 
Sv: träns på tävlingsplatsen?!

Jag har en grimma med knäppe i nacken och PÅ nosen = går att ta av grimman efter man tränsat :)

Min häst kastar sig också ur släpet och jag tyckte först det var ju en risk att ha träns. Det tycker jag fortfarande förvisso men för min del spelar det ingen roll eftersom jag låter min häst löpa fritt ut bakåt ändå med longerlina. Varnar folk utanför först att det "kan gå fort ut" ;)

Jag försöker aldrig hålla mot hästen när han vill gå ut, DET är en risk om nåt!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 405
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Sootie
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 401
Senast: Ajsing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp