Bukefalos 28 år!

Tränsbett- hur går era hästar på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

måste bara säga att kapsonen är mer i direktkontakt med överlinjen än tränsbettet.;) eftersom nosbenet sitter ihop med nacken:) Med tränsbettet kan hästen lägga underkäken på sne men det kan den inte på samma sätt med kapsonen:) inte meningen att klaga;)

Fast då tänker du ur ett lite annat perspektiv. (Säger alltså inte att det här är fel, men att jag inte menade på det här sättet.)

Testa dra bakåt/nedåt på näsan och spänn emot ett tag så huvudet inte rubbas. Testa samma sak fast med en glasspinne eller dylikt i munnen. Vilket är jobbigast för nacken? (Man kan f ö testa samma sak utan att spänna emot, fast då kanske det bara funkar för såna som mig som konstant har lite ont i nacken :angel: )
Anledningen att hästarna skulle vilja lägga underkäken på sné är förmodligen just för att man får en för stark inverkan, lite för bra effekt och kontakt med rygglinjen. Hästen sned i kroppen - käken känns ojämn.

Kapsonen må ha inverkan på nacken. Men är inte på samma sätt knutet till resten av överlinjen som bett i munnen. Du kan i ett tränsbett teoretiskt sett känna allt som händer i hästens rygglinje, fast då ska det såklart till en riktigt skolad hand. Den känslan får man inte med bettlöst. På gott och ont, men mest gott om det är frågan om en lite grön ryttare så man inte kan göra så stor skada! :p
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

det finns oledade tränsbett, man behöver inte välja stång för att hästen inte gillar ledat : )

Håller med om det. Vissa trivs bättre med själva tyngden i bettet också, ligger stabilt. Undrar om det finns oledade tränsbett som också har en bra tyngd?
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Varför skulle det ta längre tid att lära sig tränsbett än en stång menar du?
anledningen att folk gillar stången är ju ofta att hästen ger efter i nacken på stången. det betyder inte för den skull att den arbetar rätt. detta kommer fram när man sen rider på tränsbett, dvs tränsbettet avslöjar oftast lite dolda fel om man har en häst som helt enkelt bara gett efter för stången utan att för den skull bjuda och arbeta ärligt på den.

Precis! Jag är så konservativ att jag anser att om man inte kan rida på tränsbett så kan man inte rida. :devil: Allt som man kan göra på stång/kandar ska man kunne göra med tränsbett också. Annars är det fusk.... Det ska funka på träns Först, sen kan man lägga till stången.

Gillar inte hästen delat så finns det massa raka tränsbett att köpa, i många sorters material... Tycker som fio att det är märkligt att alla AR-hästar har fobi mot tränsbett när alla andra dressyrhästar kan ridas på träns... :confused:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis ett tränsbett är mkt avslöjande när det gäller hur lösgjord hästen egentligen är, det märkliga är att inga AR hästar verkar acceptera tränsbett när både dressyr och hopphästarna inte har några problem med att gå på vanligt tränsbett :confused:

Jodå, min AR tränade häst accepterar numera i stort sett vilket bett som helst. Men vår kommunikation är bäst när hon har en stång i munnen. Det är den goda kommunikationen jag vill ha. Den är dessutom bra tycker jag, eftersom jag har flera möjligheter med en stång än med ett tränsbett. Rider nästan alltid med dubbla tyglar på stång och då har jag många varitationer att välja emellan.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag brukar rida på tränsbett.
Det ger mig ett kvitto på hur väl jag använder min kropp men focuset taget från handen:D
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

... och jag har sk AR hästar.
Eller vad man nu kan kalla dem!
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag ber även mina elever sätta in tränsbett för att FRÄMJA skjutkraft hos sina hästar:banana:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

...För utan skjutkraft, dör hästens livskraft. Då hästen är ett flyktdjur och måste ha kvar känslan av att vara kapabel till att klara en flykt.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis! Jag är så konservativ att jag anser att om man inte kan rida på tränsbett så kan man inte rida. :devil: Allt som man kan göra på stång/kandar ska man kunne göra med tränsbett också. Annars är det fusk.... Det ska funka på träns Först, sen kan man lägga till stången.

Vill bara påpeka först att jag respekterar din åsikt, alla måste få ha sina egna filosofier. Men det där med att det är "fusk" att använda annat än tränsbett håller jag absolut inte med om. En genväg är oftast en senväg, så skulle man sätta på en stång t ex av "fel" anledning och få ett "fusk"-resultat, ja då har man ju inte fuskat utan gjort sig själv en björntjänst. Precis som jag anser att man gör om man ältar för mycket på tränsbett med en häst som tydligt visar att den inte trivs lika bra med det som på något annat man testat. Det behöver inte betyda att de tokgapar, går emot handen, kastar med huvudet eller andra extrema saker utan kanske helt enkelt att de har svårare att slappna av ordentligt. Det förutsätter såklart att ryttaren kan avgöra om den verkligen slappnar av bättre på ett annat bett eller om det blir "falskt".

På varmblodet brukar jag variera bett en hel del. Bäst trivs den på sitt sidepull i nylon med teddyfodrad nosdel som i princip är mildare än att rida med grimma. Sämst trivs den med tvådelat eller tredelat tränsbett - det blir för rörligt i munnen, kommer aldrig riktigt till ro. Näst sämst trivs den på stång så den sätts bara på som variation i kombination med kapson där kapsonen används mest. Fast kapsonen tycker den också är lite för skarp egentligen, massa skrot i onödan.
Visst går det bevisligen att rida med i princip vilket bett som helst - det här är bara reflektioner över hur hästen visat att den trivs eller inte trivs med diverse utrustning (den visar saker och ting rätt tydligt, är lite fisförnäm av sig nästan så det går inte att missa). Och för variationens skull blir det lite olika varianter. Men vill jag vara "snäll" med hästen eller inte bryr mig så mycket själv om vilket huvudlag det blir för dagen så blir det bettlöst i nylon, just för att den trivs bäst med det.


Gillar inte hästen delat så finns det massa raka tränsbett att köpa, i många sorters material... Tycker som fio att det är märkligt att alla AR-hästar har fobi mot tränsbett när alla andra dressyrhästar kan ridas på träns... :confused:

Det kanske snarare är så att man "vågar" testa lite olika och utvärdera utan det där konservativa att det bara är tränsbett som gäller. Man har ju inte TR att rätta sig efter. Sen visst, vissa val kan bli tveksamma, vissa val kanske inte grundas på riktigt bra anledningar eller inte utvärderas ordentligt, men i slutändan är det ju alltid ryttaren som avgör hur bettet kommer inverka. Mao så hade man lika gärna kunnat få en riktigt kass inverkan av ett tränsbett som med vilket annat huvudlag/bett man än väljer att använda. Förhoppningsvis har man en tränare som kan guida ekipaget rätt tills ryttaren kan inverka bra oavsett vilket bett man rider med.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Eller så beror det kanske på hur hårt nosgrimman sitter:angel:

Som Alex sa så beror det mycke på handen men också på vad häst och ryttare trivs med.

Sen är det faktiskt få hopp och dressyr hästar jag sett som gått bra på tränsbett.
Majoriteten springer och spänner emot med öppen käft. Men då sätter man bara på en nosgrimma med snok och pullback-knäppe så TRIVS hästen så HIMLA mycket bättre på det och ryttaren kan rida så bra för ryttaren har SÅ bra hand eftersom hästen "inte" gapar. :smirk:
Man ser också väldigt mycket hjälptyglar och särskilt graman nuförtiden inom engelsk ridning, varför inte komma fram till vad det inte är som fungerar istället?

Det är bättre att rida med ett bett som båda trvis på en att sitta och såga på ett tränsbett för att folk runt omkring säger att man Ska rida på tränsbett. Det är bättre att lära sig om de olika bettens funktion och välja ett som passar både häst och ryttare:)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det är bättre att rida med ett bett som båda trvis på en att sitta och såga på ett tränsbett för att folk runt omkring säger att man Ska rida på tränsbett. Det är bättre att lära sig om de olika bettens funktion och välja ett som passar både häst och ryttare:)

Ja om DET är alternativet för dem som rider på stång så......:eek:

Det visar ju ännu mer att hästen INTE borde ridas på stång, om det görs för att slippa "sitta och såga" :crazy:

Allt det andra du räknar upp med gramaner osv fyller ju samma funktion som när man sätter på stång för att hästen inte går att rida med fina hjälper och lätt hand på tränsbett:o

Samma sak, liksom, i mina ögon i alla fall.....Hästen är inte nöjd med handen:o

Målet måste väl vara att inte behöva ta till skarpa bett eller hjälptyglar:confused:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

jag rider mest på tränsbett. han går utmärkt på rakt eggbett. tyvärr får man ju inte tävla dressyren på det så jag ska träna med annat nu. fungerar bättre på tvådelat än tredelat iaf. går inte alls på tredelat eggbett, det klämde så mycket på tungan så den blev blå:eek::eek:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Och jag tycker att problemen syns ungefär lika tydligt oavsett bett.
Idealet är att få en häst som söker sig framåt/nedåt till handen - utan att hänga sig i handen eller använda sig av den som femte ben, att hästen är avslappnad och länger överlinjen, att hästen "öppnar" nacken och är framme med nosen, att hästen även om den såklart gärna ska lyssna på enbart sits lyssnar på och lyder fina hjälper med handen som går igenom hela rygglinjen till bakbenen.

Det som är svårast enligt mig är att få dessa pusselbitar på plats och bruka det begränsade verktyget rätt för att kunna få alla pusselbitar på plats. Många fällor att falla i. Givetvis sitter det inte bara i bettet utan resten av ridningen. Med tränsbett är det lätt att ta tygeltagen bakåt -hästen spänner emot, ta ledande tygeltag - lätt att av misstag faktiskt uppmuntra hästen att falla ur ramen (inte ha framdelen riktad framför bakdelen), lätt att man accepterar att hästen har lite stöd för att den söker sig fram till handen - när den i själva verket blir framtung av sitt femte ben, lätt att man trivialiserar bettets skarphet eftersom det anses vara "snällt" - inget metallskrot i munnen på hästen är "snällt" enligt mig, lätt att få falsk ställning i nacken som inte går igenom ända till höfterna osv.
Många fällor som sagt. Fast det här är väl mest hur JAG upplever tränsbett i förhållande till andra varianter jag testat rida på. Lyckas man undvika fällorna så kan det absolut vara ett bra verktyg = anledningen att jag föredrar det (även om man givetvis fortfarande kan falla i fällor).
Med stång upplever jag det lite som kanon eller kalkon. Fast som du säger finns det säkert de som luras av stången precis som jag beskriver att det är lätt att luras av tränsbettet.
Med bettlöst ser jag nackdelen att man inte har "direktkontakt" med överlinjen på samma sätt, men ser samma sak som en fördel om man vill ha ett milt alternativ. Känns egentligen som det alternativ som borde vara mest logiskt både för häst och ryttare, lättast att lära sig. Lite begränsat - men just därför bra- svårare att missbruka utan att hästen avlärs och till slut stänger av.

tror jag ska skriva här för att senare komma tillbaka hit för att läsa igen. så man fattar allt:)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Ja om DET är alternativet för dem som rider på stång så......:eek:

Det visar ju ännu mer att hästen INTE borde ridas på stång, om det görs för att slippa "sitta och såga" :crazy:

Allt det andra du räknar upp med gramaner osv fyller ju samma funktion som när man sätter på stång för att hästen inte går att rida med fina hjälper och lätt hand på tränsbett:o

Samma sak, liksom, i mina ögon i alla fall.....Hästen är inte nöjd med handen:o

Målet måste väl vara att inte behöva ta till skarpa bett eller hjälptyglar:confused:

Fast nu var det ju inte bara frågan om att dra på stång istället för tränsbett.
Vissa ekipage kanske inte BORDE rida med tränsbett just för att man använder det för dåligt. Om man kan använda ett annat verktyg bättre - i princip oavsett vilket verktyg - så hästen trivs, skulle det då vara fel?
Om ryttaren har svårt att kommunicera med tränsbett men lättare att kommunicera med ett annat bett - skulle det då vara fel att använda det verktyg man kan kommunicera med?
Sånt här kan ju ändras också under tidens gång. Att ryttaren faktiskt lär sig använda verktygen annorlunda och plötsligt får ut mer av en annan bettlösning.

Om du byter ut din självklarhet att allt utom tränsbett i det här fallet är stång, och ersätter med t ex grimma, sidepull, kapson, jaktkandar, pelham, hackamore, ring runt halsen osv, övriga bettalternativ- skulle dina kommentarer fortfarande bli desamma? Och OM hästen inte är nöjd med handen - som det förmodligen är många hästar oavsett bettyp som inte är- tycker du att man ska tjura på med ett och samma bett utan tanke på att prova om hästen "lider" mindre av handen med ett annat bett? Tills man skolat handen givetvis, för jag utgår från att de flesta har som mål att kunna inverka bra med handen och få hästen trivas oavsett bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Kort svarat så tycker jag att flera av de skäl som formuleras för att hästen "inte gillar" tränsbett är lite tveksamma, så som det markerade med fetstil i förra svaret (citatet). Visst ska man lyssna på hästen, men frågan är väl hur man uppfattar det hästen säger:cool:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

jag rider mest på tränsbett. han går utmärkt på rakt eggbett. tyvärr får man ju inte tävla dressyren på det så jag ska träna med annat nu. fungerar bättre på tvådelat än tredelat iaf. går inte alls på tredelat eggbett, det klämde så mycket på tungan så den blev blå:eek::eek:
Om ingen hänger i bettet blir den inte blå:mad:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Här håller jag till fullo med Axel.

Om tungan blir blå, utav ett "oönskat bett".

Då är det inte hästen det är fel på...

Utan då bör ryttaren skaffa sig en kunnig instruktör, som kan hjälpa ryttaren att

  • tillpassa bettet på rätt sätt
  • lära sig rida på rätt sätt, tygeln är inget cykelstyre och heller ingen handbroms. "Hästen ska hålla sin ryttare i handen" och inget annat!

Och detta gäller vare sig man ser sig som klassisk eller traditionell ryttare, anser jag i alla fall. :mad:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag tror att man inom AR-världen är lite för liberala med stångbett faktiskt. Det är många ryttare som har alldeles för oskolad hand som rider på det.
Och när hästen känns joxig i munnen så är det lite för lätt att sätta på en stång istället för att fundera på om det kanske sitter i resten av kroppen för att hästen inte ridits loss med energi. Eller rent av i ryttaren.

Och man har himla svårt att få till en spänd pilbåge på enbart stång. Då bör man nog vara så pass bra att bettet knappt används alls. Och där är vi nog inte de flesta av oss hobbyryttare.

Jag har sett SÅ MÅNGA ekipage som inte är redo för stång. Innan alla AR-ryttare skriker om mobbing så kan jag påpeka att ingen gren är fri från misstag. Vi gör dem allihop. Jag är själv långt ifrån felfri.
Men om ingen påtalar ens brister är det väldigt svårt att inse att man gör fel. Och man kan aldrig bättra sig.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Tauphua: Håller med dig!


Jag använder ett tredelat tränsbett på min häst och hon avskyr för tillfället alla bett med hävstångseffekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
930
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Regeringens förslag för ISK är att det ska vara skattefritt på sparande upp till 300 000kr från år 2025. Kritikerna säger att dessa...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
2 252
Senast: Lobelia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
13 499
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp