Bukefalos 28 år!

Trafikolycka, vad händer nu?

Fast det var ju en olyckshändelse. Det var ju verkligen inte meningen eller hur? Vad hade du sagt till personen som körde på dig ifall det var ombytta roller?

Ta inte på dig en massa skuld och skam. Detta var ju ingenting du ville.

Jag försöker tänka så. Han jag körde på var så snäll, hoppade ur bilen samtidigt som mig och frågade mig hur jag mådde! Skit i det sa jag, hur mår du? Sen skällde han på bilen framför honom som hade stannat och släppte över gående.
Men ändå. Rädd för rättsliga efterspel också. Körkortet är ju min lön.
 
Idag var jag med i en trafikolycka. Jag körde in i en annan bil. Polis var på plats förstås, jag damp i backen och fick åka ambulans. Åtminstone min bil är skrot.
Vad händer nu?

Nån som kan säga vad jag ska göra? Ringa mitt försäkringsbolag? Eller får dom automatiskt reda på det eftersom bilen bärgades till verkstad?
Jag har kraschat flera bilar. Jag har ringt f-bolaget, berättat vad som hänt, sen har det inte varit mer med det. En bil löstes in, fick en OK summa för den, men pappa bilmek fick ringa och klämma dem på några tusen till.
Men det har inte varit krångligt alls. Tvärtom.
 
Jag försöker tänka så. Han jag körde på var så snäll, hoppade ur bilen samtidigt som mig och frågade mig hur jag mådde! Skit i det sa jag, hur mår du? Sen skällde han på bilen framför honom som hade stannat och släppte över gående.
Men ändå. Rädd för rättsliga efterspel också. Körkortet är ju min lön.
Men då gick det ju relativt bra för dom du körde på iallafall!
Olyckor är ingenting man planerar så därför ska du inte skuldbelägga dig för det.
 
Jag har kraschat flera bilar. Jag har ringt f-bolaget, berättat vad som hänt, sen har det inte varit mer med det. En bil löstes in, fick en OK summa för den, men pappa bilmek fick ringa och klämma dem på några tusen till.
Men det har inte varit krångligt alls. Tvärtom.

Jag måste ha bil, hoppas få ut en motsvarande. Annars får jag väl köpa.
 
Jo, men hade jag varit mer uppmärksam hade jag sett att dom hade stannat.
det resonemanget är inte bra. det kommer bara dra ner dig i självtvivel. du är en yrkesförare. och du har säker undvikit fler olyckor än du kan räkna. Nu blev situationen som den blev och jag är övertygad att du inte ville krocka. Var snäll mot dig. ingen dömer dig hårdare än vad du gör själv, jag är att de allra flesta är sympatiska till din situation och förstår att det gick fel och det är beklagligt men slå inte ner dig själv över det.
 
Jag försöker tänka så. Han jag körde på var så snäll, hoppade ur bilen samtidigt som mig och frågade mig hur jag mådde! Skit i det sa jag, hur mår du? Sen skällde han på bilen framför honom som hade stannat och släppte över gående.
Men ändå. Rädd för rättsliga efterspel också. Körkortet är ju min lön.
Du ska inte alls oroa dig för körkortet.
Alltså någon bromsade tvärt, bilen efter gjorde samma och sen hann du som var bakom inte stanna?
Lite för litet avstånd och lite bristande uppmärksamhet och en incident där marginalen bara var lite grann på fel sida. Låter inte som i närheten av någon straffbar vårdslöshet, om jag läser händelsen rätt.

Tänk på alla timmar du kört i jobbet utan att något hänt. Du vet själv att du kör bra och att detta var ett olycksfall. Till och med han du krockade med tyckte ju att det egentligen var den andra som kört illa och skapat situationen från början!
 
Du ska inte alls oroa dig för körkortet.
Alltså någon bromsade tvärt, bilen efter gjorde samma och sen hann du som var bakom inte stanna?
Lite för litet avstånd och lite bristande uppmärksamhet och en incident där marginalen bara var lite grann på fel sida. Låter inte som i närheten av någon straffbar vårdslöshet, om jag läser händelsen rätt.

Tänk på alla timmar du kört i jobbet utan att något hänt. Du vet själv att du kör bra och att detta var ett olycksfall. Till och med han du krockade med tyckte ju att det egentligen var den andra som kört illa och skapat situationen från början!

En bil hade stannat för att släppa över gående på 70-väg. Det är inte övergångsställe där. Det var väl det han blev arg över. Jag kör ju där flera gånger dagligen i jobbet och aldrig varit med om att dom stannat, så det fanns nog inte ens i tanken. Bara de andra inte blev allvarligt skadade.
 
En bil hade stannat för att släppa över gående på 70-väg. Det är inte övergångsställe där. Det var väl det han blev arg över. Jag kör ju där flera gånger dagligen i jobbet och aldrig varit med om att dom stannat, så det fanns nog inte ens i tanken. Bara de andra inte blev allvarligt skadade.
Då är du ju inte vållande på nåt sätt.
Det är ju bilen längst fram som är.
Om inte reglerna ändrats men det tror jag inte
 
Då är du ju inte vållande på nåt sätt.
Det är ju bilen längst fram som är.
Om inte reglerna ändrats men det tror jag inte

Det verkar som att vi kan bli delat vållande i alla fall. Bort med hälften av skuldkänslorna. Mamma kommer idag med sin bil, en kompis tyckte jag skulle köra lite. Nån busskörning blir det inte förrän tidigast fredag. Kan ju inte ha bälte på mig!
 
Jo, men hade jag varit mer uppmärksam hade jag sett att dom hade stannat.
Hade det varit ett övergångsställe hade det krävts trafiksignal. Aldrig oövervakade övergångsställen på 70-väg. Jag hoppas Transportstyrelsen vill att det även ska vara ljussignal på 60-väg, för det är helt livsfarligt.

Så det är en känt farlig situation att börja släppa över folk på 70-väg...
 
Tack för omtanken förresten :heart Var lite rädd att alla skulle skälla på mig :crazy:

Men du, det är därför det heter "olycka", det är sådant man inte kan förutse och ibland händer de.

Försök att inte fastna i "vad kunde ha hänt" eller "vad kunde jag ha gjort" för det kommer inte att utmynna i något bra. Undermedvetet gjorde du garanterat allt du kunde för att undvika en olycka, du är en så erfaren förare att du inte behöver tänka på det. Ibland är helt enkelt inte marginalerna på ens sida.

Jag har varit med om två rejäla olyckor som kunde ha kostat mig mitt liv (och garanterat skadat eller tom dödat någon annan). Den första klarade sig bilen (sladd i en kurva ovanför Noppikoski, var över på fel sidan men fick inget möte). Den andra gången kvaddade jag bilen (firmabilen!) helt och ambulanspersonalen trodde inte jag hade kört eftersom jag stod upp (så tillknölad var bilen). Samma där, jag hade varit över på fel sida en vända (och studsat runt mot en vägbank).

Var glad för att du lever och ingen annan blev skadad. Ta emot hjälp att bearbeta vad som hänt, det kommer garanterat att erbjudas dig. Var tuff (eller ta hjälp att vara tuff) mot försäkringsbolaget, de vill garanterat komma undan så billigt som möjligt.

*stor kram*
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 856
Senast: ptr
·
Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 389
Senast: et_flickan
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 932
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp