Transportera föl!

B070715

Trådstartare
Så var det äntligen dags, eller i alla fall snart dags att häta hem min unghäst. En liten morganhingst född i juni - 07. Jag ska köra honom från Tidaholmstrakten till Göteborg och det är ju rätt långt. Har ni några goda råd. Har fuderat på det här med sällskap elle inte. Vad tycker ni? Jag vill ju inte riskera att den hästen jag har som sällskap bli rädd för att åka, IGEN. Dessuto får inte min bil dra så tungt och jag har svårt att låna bil med B- körkort främst för att jag inte får köra det. Så vad har ni för råd. Alla tips o trix mottages med tacksamhet, det är ju långt att åka som ni säkert förstår. Men drömhästen måste ju hem:bump:
/ Christina
 
Sv: Transportera föl!

Jag tycker du ska plocka rent helt i transporten, mellanvägg, bom osv, och låta fölis stå lös. Då kan fölis stå som h*n själv vill. Sen är det bra om man kör väldigt försiktigt. Men det brukar gå väldigt bra, även om man själv är väldigt nervös.
Tänk på att surra fast fram dörren på något sätt så han inte kan få upp den.
Så här körde jag min fölis när han skulle åka första gången. Det gick jätte bra. Han ställde sig med rumpan framåt och på snedden. Var helt lugn fast han inte åkt förut.

Så lycka till, det går nog jätte bra.

MVH Russin8
 
Sv: Transportera föl!

Jag kan låsa min dörr, så det kanske kan vara något. Jag tycker bara att det känns läskigt med hela transporten över huvudtaget. Men tackar för tipset. Finns det nåt man kan göra innan. Hade någon åkt en sväng typ dagen innan för att pröva?
/ Christina
 
Sv: Transportera föl!

Det är väl jätte bra om man har möjlighet att prova att åka en kortare sväng innan. Det gör ju att han får känna på hur det är att stå i transporten. Jag vet inte riktigt hur långt det är du ska köra (är inte så bra på geografi:o).

MVH Russin8
 
Sv: Transportera föl!

Om han har åkt transport innan, eller om han är van att vara uppbunden och det är möjligt att provåka med han så kan han åka som vanligt med lite pauser men annars tycker jag det är smidigt att köra dom lösa... (med mycket strö i släpet om de vill ligga ner eller tappar balansen)
 
Sv: Transportera föl!

Föl får inte transporteras uppbundna.

Till TS: Gör inte så stor sak av detta, ställ in bäbisen i transporten lös, utan mellanvägg o bom, kör sen försiktigt.

Jag har kört många föl i mina dar o inte en enda gång har det inträffat nått, fölet har fult upp med att hålla balansen så de brukar sällan leva rövare i transporten
 
Sv: Transportera föl!

Jag vill inte göra en stor sak o därför fiskar jag efter goda råd. Men det känns bra att få lite tips. Vilka fler erfarenheter har ni? Nån som det inte gått bra för? Tråkigt men kan ju vara bra att veta oxå.
/ C
PS Tidaholm till Göteborg är väl ca 15 mil
 
Sv: Transportera föl!

Jag vill inte göra en stor sak o därför fiskar jag efter goda råd. Men det känns bra att få lite tips. Vilka fler erfarenheter har ni? Nån som det inte gått bra för? Tråkigt men kan ju vara bra att veta oxå.
/ C
PS Tidaholm till Göteborg är väl ca 15 mil

15 mil är ju inte så långt. Har själv fått hem föl från både england och tyskland så då är ju 15 mil bara en liten utflykt:D.

Håller för övrigt med tidigare inlägg om att du ska köra fölet löst. Ta ut all inredning och kolla så att det inte finns ngt att fastna i, ta av grimman. Ströa med ordentligt med halm om han vill lägga sig ner eller skulle ramla. Kör försiktigt, speciellt i kurvor.

Det kommer säkert att gå jättebra.:banana:
 
Sv: Transportera föl!

Så var det äntligen dags, eller i alla fall snart dags att häta hem min unghäst. En liten morganhingst född i juni - 07. Jag ska köra honom från Tidaholmstrakten till Göteborg och det är ju rätt långt. Har ni några goda råd. Har fuderat på det här med sällskap elle inte. Vad tycker ni? Jag vill ju inte riskera att den hästen jag har som sällskap bli rädd för att åka, IGEN. Dessuto får inte min bil dra så tungt och jag har svårt att låna bil med B- körkort främst för att jag inte får köra det. Så vad har ni för råd. Alla tips o trix mottages med tacksamhet, det är ju långt att åka som ni säkert förstår. Men drömhästen måste ju hem:bump:
/ Christina

Långt? Från tidaholm till göteborg är det bara 15 mil... Det är inte långt, det tar 1.5 timmar att köra. Har själv skickat 2 st två månadades föl till Finland. En nätt resa på 33-335 timmar. Det är långt. Om du är osäker så ta hem han på lastbil annars. Jag vet en jätte bra kille i GBG som har kört våra föl.Ta ut allt ur transporten och kör den lös. Vad hAde du tänt dig ta med för sällskap till fölet? En häst som den inte känner? :confused:
 
Sv: Transportera föl!

Hejsan!
Ja du Åke i min lilla värld där jag är orolig för hästen jag drömt om i tjugo år ska fraktas i 1,5-2 timmar så är 15 mil långt. Men jag förstår o vet att det kanke inte är det för andra:bow: Om min ny häst ska ha sällskap så ska han självklart få lära känna sällskapet innan. Jag har hört att även de mest trygga hästar kan bli rädda av att åka md föl.Så jag tror det blir som många säger här. Lös häst i transporten med låst transportdörr för att den inte ska gå upp under färd.
/ Christina
PS Du får gärna PM:a mig namnet på den där killen som kör om du vill. Kan ju vara bra att ha om jag får kalla fötter. DS
 
Sv: Transportera föl!

Men en 1-åring räknas väl inte som föl?

Föl får inte transporteras uppbundna.

Till TS: Gör inte så stor sak av detta, ställ in bäbisen i transporten lös, utan mellanvägg o bom, kör sen försiktigt.

Jag har kört många föl i mina dar o inte en enda gång har det inträffat nått, fölet har fult upp med att hålla balansen så de brukar sällan leva rövare i transporten
 
Sv: Transportera föl!

För mig räknas en 7 månader gammal häst som föl även om de betäcknas som åringar nu
 
Sv: Transportera föl!

Ja han är född i juni -07 o hem ska han under påskhelgen om allt går som planerat. Då är han 9 månader. Föl eller inte, ung o oerfaren är han iaf.:)
/ C
 
Sv: Transportera föl!

Har försökt få klarhet i vad som gäller, men får inget riktigt svar.

När är hästen föl och när slutar den vara det?
När får jag börja binda upp min häst?

/M
 
Sv: Transportera föl!

Tycker som Russin8.
Plocka bort allting i transport en och låt hästen stå helt lös.
 
Sv: Transportera föl!

Jag körde hem mitt lilla frieserföl förra året från värmland till skåne. 7 timmars resa.
Jag tog bort all inredning i boggin och la in massor med halm.
Jag hade övervakningskamera i transporten.
Han stod upp hela färden helt stilla.
Allt gick väldigt bra och han hade aldrig åkt tidigare, inte ens med sin mamma.
Du behöver inte vara orolig. Plocka bort all inredning och kör. Det kommer gå bra!
 
Sv: Transportera föl!

Varför är det så, och (undrar som Madelene) var går gränsen?

Föl får inte transporteras uppbundna.

Till TS: Gör inte så stor sak av detta, ställ in bäbisen i transporten lös, utan mellanvägg o bom, kör sen försiktigt.

Jag har kört många föl i mina dar o inte en enda gång har det inträffat nått, fölet har fult upp med att hålla balansen så de brukar sällan leva rövare i transporten
 
Sv: Transportera föl!

Ja det hade ju varit bra att veta. Var går gränsen för föl?
/ Christina
 
Sv: Transportera föl!

Jag körde hem mitt lilla frieserföl förra året från värmland till skåne. 7 timmars resa.
Jag tog bort all inredning i boggin och la in massor med halm.
Jag hade övervakningskamera i transporten.
Han stod upp hela färden helt stilla.
Allt gick väldigt bra och han hade aldrig åkt tidigare, inte ens med sin mamma.
Du behöver inte vara orolig. Plocka bort all inredning och kör. Det kommer gå bra!

Tackar för stödet. Friesern är så underbart vacker:bow: "avundsjuk".
/ Christina
 
Sv: Transportera föl!

Vi hade en liten rackare som fnulade runt som tusan i trailern, och vips hade han lyckats dyrka upp skötardörren! Tack och lov så var det när vi stod still!
Vi blev lite halvkonfunderade över hur vi skulle göra, men precis då kom grannen förbi och blev insatt i problemet. "sätt spännbang runt hela trailern, så gör jag jämt när jag kör galten min..."
Sagt och gjort så gjorde vi det och fölis var kvar inne i trailern när vi kom fram :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: moster
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 749
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Utrustning Nu äntligen är det dags att byta bil så jag får drag och även nu införskaffa transport. Men det är en jungel där ute och behöver bukes...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 777
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp