Transportera föl!

Sv: Transportera föl!

Hejsan!
Ja du Åke i min lilla värld där jag är orolig för hästen jag drömt om i tjugo år ska fraktas i 1,5-2 timmar så är 15 mil långt. Men jag förstår o vet att det kanke inte är det för andra:bow: Om min ny häst ska ha sällskap så ska han självklart få lära känna sällskapet innan. Jag har hört att även de mest trygga hästar kan bli rädda av att åka md föl.Så jag tror det blir som många säger här. Lös häst i transporten med låst transportdörr för att den inte ska gå upp under färd.
/ Christina
PS Du får gärna PM:a mig namnet på den där killen som kör om du vill. Kan ju vara bra att ha om jag får kalla fötter. DS
Ska du köra upp en av dina andra hästar din några veckor innan du tar hem fölet då? Nu menar jag sällskapshästen. Men om du lasttränar hästar så borde du ju vara ganska insatt i sådant här.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera föl!

När jag körde min unghäst till sin flock när han var 8 månader så hade jag honom uppbunden med mellanvägg . Han var van att vara uppbunden och mellanväggen gick att sätta i ett läge så han fick alldeles lagom stöd av den. Det var en resa på 1,5 h som han åkte ensam i transporten.

Min erfarenhet är att är fölet/unghästen bara van vid att vara uppbunden sedan tidigare så har de en behagligare resa om de står med mellanvägg eftersom den ger dem stöd.

Min uppfattning om reglerna är att föl under 1 år får man köra lösa till skillnad mot alla andra som ska vara uppbundna. Jag har inte fattat det som ett tvång att ha häästar under 1 år lösa.
 
Sv: Transportera föl!

Ska du köra upp en av dina andra hästar din några veckor innan du tar hem fölet då? Nu menar jag sällskapshästen. Men om du lasttränar hästar så borde du ju vara ganska insatt i sådant här.

Japp om det är det som krävs eller så kan man kanske låna en av de hästar som han är van att gå med. Men just nu lutar jag åt lastbilen du tipsade om.
/ C
 
Sv: Transportera föl!

Japp om det är det som krävs eller så kan man kanske låna en av de hästar som han är van att gå med. Men just nu lutar jag åt lastbilen du tipsade om.
/ C

Han är verkligen kanonbra den killen jag PM till dig. Jag hAr skickat några föl och vuxna med han till bla. Finland. Dom kommer fram nästan helt oberörda. Men jag förbereder dom väl innan resan med såklart. Hoppas att det går bra med din lille.
 
Sv: Transportera föl!

Här ska förberedas till tänderna. Därav att jag startade tråden, men nu har jag koll hoppas jag. Jag har fått namnet på den killen från fler håll efter du gav mig det. Han har MKT goda vitsord. Tack för all hjälp.
/ C
 
Sv: Transportera föl!

Fast jag menade att jag brukar förbereda hästarna med lite special foder mm, mm.
 
Sv: Transportera föl!

När den har passerat 12 månader.

Hepp, nu har jag kolllat upp det. En vuxen häst BÖR vara bunden....betyder att det inte är lag på att den ska vara det.

Definitionen av föl är 0 - 6 månader, unghäst 6 - 24 månader....alltså kan en unghäst/föl bindas upp från 6 månaders ålder enligt lagen.
Sen vad som är bäst för den unga individen är en annan sak.

Detta har jag hittat i "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur"

Personligen har jag kört mitt sto uppbundet men med fölet löst bredvid henne utan mellanvägg så sent som när hon var 8 månader. Nu är det dags för henne att börja åka själv och då kommer hon att sitta fast så jag vet vart jag har henne.

Lycka till.
 
Sv: Transportera föl!

Hejsan!
Ville bara meddela att min lilla kille gick rakt på tranporten o stod lös utan inredning i transporten. Han stod fint hela vägen och gjorde inget väsen av sig. När han skulle av tittade han sig först omkring o sen klev han mycke lugnt av. Det var som om han sa "Ja ha här ska ja vara" Tack för alla råd å stöd.
Kram Christina
 
Sv: Transportera föl!

Hästen är föl tills det har blivit ett nytt år efter den föddes. Då blir h*n årig. Vare sig h*n är född i Februari eller i Juli så blir h*n åring i januari året efter.

Om vi ska tala om transportering så tycker jag absolut att h*n ska vara lös.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: moster
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 749
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Utrustning Nu äntligen är det dags att byta bil så jag får drag och även nu införskaffa transport. Men det är en jungel där ute och behöver bukes...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 777
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp