Bukefalos 28 år!

Transportera häst lös?

Sv: Transportera häst lös?

Tack min favvo Mimus!!
Det är min morfars hästar, han har fått en stroke och blivit förlamad i vänster sida så det hela blev väldigt panikartat för att hitta lösningar till alla hans hästar.. han har haft tjejer som hjälpt honom med hästarna men tyvärr bara tre som har råd att ha häst så jag blev tvungen att snabbt som sjutton bygga om ladan till häststall och på fredag får jag hem mor och dotter som båda gått MSV dressyr!
Hingsten (om du kommer ihåg) fick vi ta bort förra fredagen då vi inte hittade en hållbar lösning till honom.. väldigt tråkigt men känns som rätt beslut då han ändå var 22 år och aldrig varit utanför gården. Han skulle nog bara blivit stressad av att flytta och riskera att hamna hos någon som inte klarar av en snäll men ganska ouppfostrad hingst och att han istället blivit en vandringspokal, det hade inte varit schysst.. Tyvärr blev också hans äldsta häst (27 år) akut sjuk förra söndagen, fick tarmvred och vi blev tvugna att ta bort honom akut. Så två hästar samma helg var lite tungt.. :(

Detta kanske förklarar lite varför jag inte har så många alternativ till att lastträna osv.. jag har fått lägga precis all ledig tid i stallet för att hinna få klart nu till fredag när de andra flyttar och hästarna står utan tillsyn. Svårt när man bor så långt ifrån! Jag har förresten köpt gård nere i västra delen av Sverige, min sambos familjegård! Säg till om du är i Skaraborg någon gång så får du komma in och hälsa på!! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst lös?

Krama morfar !
Från en olyckssyster - men min stroke verkar inte ha gjort kroppen så illa, jag kan faktiskt redan gå igen.

Hoppas att det löser sig med hästarna och lastning.
 
Sv: Transportera häst lös?

Tack Cirkus! Det ska jag göra, det är hemskt att se honom ligga där på sjukhuset och inte kunna klara sig själv. Från att ha mockat och burit vattenhinkar hemma på gården till hästarna till att inte kunna gå på en dag.. Det har gjort honom väldigt deprimerad.. Hästarna har alltid varit hans allt och nu har de alla tagits ifrån honom.. brutalt orättvist.
Skönt att du kunnat börja gå igen!! Verkligen glädjande att höra! Styrkekramar till dig..
 
Sv: Transportera häst lös?

Men vilken tur att han har dig som kan hjalpa till och ta atminstone nagra av hans hastar. (((kram)))
 
Sv: Transportera häst lös?

Åh, det skulle vara jättekul att komma till dig. Jag saknar dig ibland.:love:
Misstänkte att det var morfars fina hästar, och det var nog skönt för de äldre att det blev som det blev.
Det hade nog varit tufft för dem att flytta.

Hoppas nu lastning och transport går bra med de övriga, och att du och hästarna kommer ha stor glädje av varandra.

:love:
 
Sv: Transportera häst lös?

Håller med dig. Man är väldigt naiv om man tror att hästen ej kan komma loss från ett grimskaft/grimma om den har lust...

Min gammla häst åkte lös ibland, han tyckte inte om att sitta fast och stod så snällt lös. Även om jag har en extra bred transport och kör med mellanväggen åt sidan så kan de inte vända sig om. Brukar dock oftast ha ett löst transportgrimskaft med panikhake.

Man får se till individen tycker jag, skador/olyckor kan hända båda med uppbunden och lös häst. Hoppas det löser sig med hästarna.
 
Sv: Transportera häst lös?

kl


fram/bakbommar hjälper även till att hålla ihop "skalet" på släpet...jag skulle ta o dra mellanväggen åt sidan, sätta fast hästen, inte för kort o inte för långt ( så den kan komma under frambommen ...hästar kan klara det mesta :))
 
Sv: Transportera häst lös?

*KL* Tack alla för era svar!

Nu är hästarna på plats hemma hos mig och allt gick hur bra som helst!
Jag lät henne åka brett och då ställde hon sig snett (kikade i kameran hela tiden) och hon stod så hela resan. Hon var fast i fram och gjorde inte en enda tillstymmelse till att trilla eller lägga sig. Lugnare häst har jag nog aldrig haft bakom bilen faktiskt! :-) Den andra hästen stod däremot och trampade runt en del. Hon hade nog behövt åka brett men vi hade fått infon att hon brukade åka smalt så jag körde på det. Sen hade transporten inte en lång bom bak så jag kunde inte ändra efter vägen heller men det gick iaf väldigt väldigt bra! Båda hästarna trampade rakt på transporterna fast jag inte känner dom särskilt väl, jag sa bara att nu ska vi åka hem till mig och de traskade bara rätt in! Skönt!! Det här med baklängessläp är verkligen bra! Jag såg så väl i kameran att hon hade mycket mer kraft att hålla emot i svängar och inbromsningar. Hon var inte det minsta svettig när vi kom fram och hade bajsat två högar som var av "vanlig" konsistens så hon verkar inte ha stressat alls! Ett sånt släp rekommenderas alla! Ume A50.

Väl hemma verkade de vaksamma men absolut inte stressade och de såg ut att gilla sina nya boxar! De är 17kvm styck bara för att jag hade plats för det så de får gott om plats att ligga och stå. Båda hade rullat sig på morgonen så de var fulla i spån.. Första hagsläppet gick också jättebra, de kikade runt lite upp i skogen och så men började snart att äta gräs varvat med att vila.. Ja trygga hästar som verkar ha funnit sig tillrätta rätt bra på 2 dagar! Så fort jag kommer fram till hagen kommer de fram och ska hälsa, har fixat lite med vattnet till hagen och då ska de vara med hela tiden.. Ska bli så spännande att få lära känna dom ordentligt! Tycker mig redan nu se personliga drag hos dem..

:bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 630
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 020
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: Solis
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp