Bukefalos 28 år!

Trasiga grimmor

Du tycker alltså det är bättre hästen fastnar än att träna den men vill inte medge det.
Men herregud, du vet ju inte alls hur mkt ts har tränat med sin häst?
Min häst kunde gå lös och kom på inkallning hyfsat, men bara om det var jag. Det var i princip omöjligt för andra att fånga henne, behövde jag hjälp med att ta in henne så var det enda att ta in de andra hästarna och låta henne gå med lös.
Och henne tränade jag massor med, men man kan ju inte riktigt kräva att alla i stallet ska träna med min häst heller.
 
Men herregud, du vet ju inte alls hur mkt ts har tränat med sin häst?
Min häst kunde gå lös och kom på inkallning hyfsat, men bara om det var jag. Det var i princip omöjligt för andra att fånga henne, behövde jag hjälp med att ta in henne så var det enda att ta in de andra hästarna och låta henne gå med lös.
Och henne tränade jag massor med, men man kan ju inte riktigt kräva att alla i stallet ska träna med min häst heller.

Inte tillräckligt eftersom den måste riskera att skada sig flera gr i veckan. Alla skador syns inte utvändigt vet du..
Att den hittills inte skadat sig allvarligt rena rama turen. Hur man vill riskera det är fullkomligt idiotiskt.
 
Inte tillräckligt eftersom den måste riskera att skada sig flera gr i veckan. Alla skador syns inte utvändigt vet du..
Att den hittills inte skadat sig allvarligt rena rama turen. Hur man vill riskera det är fullkomligt idiotiskt.
Hur vet du att TS inte håller på att träna infångning?

Grimmorna verkar dessutom gå sönder väldigt lätt så risken att hästen ska skada sig på dem är låg.:grin:
 
Träning är ju bra men det är ju inte något som sker över en natt så jag hade nog modifierat hästen grimma och bytt ut ev karbinhake mot någon som inte fastnar lika lätt och lämnat in grimman till skomakaren för ett byte av hake
ex en sån här hake borde ju fungera

1134-home_default.jpg
 
Generellt kan man väl säga att läder är att föredra när det kommer till att fastna och man vill ha en hållbar lösning på karbinhake. Läder är hud och har, som alla hudar, brister och ojämnheter vilket gör att de lättare går sönder vid stor belastning.

Eller så har man nylongrimma med spännen som lätt gå upp eller sönder. Nylonremmarna går inte sönder så jäkla lätt (ofta något ton i hållbarhet) och är dessutom egentligen överdimensionerade i belastning för att vi vill ha dem lite bredare i bandet. På en nylongrimma är det i regel framförallt spännena som går sönder först.

En nylongrimma med 2,5 cm bredd håller kanske 10 ggr mer än en grimma i läder med samma bredd på remmarna.

Repgrimma blir givetvis mindre hållbara runt knutarna men alldeles för starka om en häst fastnar.

Man kan ju alltid köpa sig ett "fix lock-lås" i plast som öppnar sig vid ett visst drag och som inte går sönder. Be någon som har rätt symaskin att ersätta karbinhaken med detta. Då är risken liten att hästen fastnar utan att ta sig loss och det är bara att snäppa ihop igen.
 
Inte tillräckligt eftersom den måste riskera att skada sig flera gr i veckan. Alla skador syns inte utvändigt vet du..
Att den hittills inte skadat sig allvarligt rena rama turen. Hur man vill riskera det är fullkomligt idiotiskt.

Skuldbelägga någons träning när man inte vet något om den är ju inte förenat med ödmjukhet kan jag tycka.

Jag har/har haft hästar och hundar där folk sagt att jag måste träna dem för att de inte lyder andra än mig. Hur faaaan ska man det?!
Det är ju den som håller i djuret som bestämmer vad det får göra eller inte. Det kan ju vara en sådan grej.

En av mina hästar, som vid tillfället var hingst, hade de problem med vid grinden där han liksom rusade ut ur grindhålet med dem. "Du får uppfostra honom så han inte gör det med oss".
Jag gick ut i hagen och hämtade en helt lugn häst som gick sakta genom grindhålet och sa att jag knappast kan straffa honom för något han inte gör med mig och nej, jag kunde inte ta in honom själv på kvällarna.
De fick själva ta tag i detta när de sett att det gick bra när jag gjorde det.

Samma med en av mina hundar. "Han kommer inte när jag ropar. Du får lära honom att komma när jag ropar". Jag fick snällt säga att det gör han när jag ropar 100% av gångerna. Lösningen blir att hunden får gå i koppel med dem eller så får de träna själva på just det. Hur sjutton ska JAG kunna träna hunden i att komma när DE ropar. Dumheter.
 
Hur vet du att TS inte håller på att träna infångning?

Grimmorna verkar dessutom gå sönder väldigt lätt så risken att hästen ska skada sig på dem är låg.:grin:

Det var inte ett alternativ att träna hästen. Missat den biten innan du svarade?
Som jag tidigare skrev så har hästen antagligen haft "tur" hittills då de flesta grimmorna är lite väl hållbara samt alla skador syns inte utvändigt. Att välja mellan träna hästen eller låta den medvetet fastna flera gr i veckan är idiotiskt och ansvarslöst.
 
Skuldbelägga någons träning när man inte vet något om den är ju inte förenat med ödmjukhet kan jag tycka.

Jag har/har haft hästar och hundar där folk sagt att jag måste träna dem för att de inte lyder andra än mig. Hur faaaan ska man det?!
Det är ju den som håller i djuret som bestämmer vad det får göra eller inte. Det kan ju vara en sådan grej.

En av mina hästar, som vid tillfället var hingst, hade de problem med vid grinden där han liksom rusade ut ur grindhålet med dem. "Du får uppfostra honom så han inte gör det med oss".
Jag gick ut i hagen och hämtade en helt lugn häst som gick sakta genom grindhålet och sa att jag knappast kan straffa honom för något han inte gör med mig och nej, jag kunde inte ta in honom själv på kvällarna.
De fick själva ta tag i detta när de sett att det gick bra när jag gjorde det.

Samma med en av mina hundar. "Han kommer inte när jag ropar. Du får lära honom att komma när jag ropar". Jag fick snällt säga att det gör han när jag ropar 100% av gångerna. Lösningen blir att hunden får gå i koppel med dem eller så får de träna själva på just det. Hur sjutton ska JAG kunna träna hunden i att komma när DE ropar. Dumheter.

Har aldrig framställt mig som ödmjuk och jag tycker det är otroligt idiotiskt och ansvarslöst att göra valet mellan träning och låta hästen fastna flera gr i veckan. Det ska inte ens finnas något annat fastna på!
 
Har aldrig framställt mig som ödmjuk och jag tycker det är otroligt idiotiskt och ansvarslöst att göra valet mellan träning och låta hästen fastna flera gr i veckan. Det ska inte ens finnas något annat fastna på!
Men herregud, många grimmor är otroligt klena så det är nog ingen fara att pålle skadar sig, då hade TS säkert varit inne på andra lösningar.
 
Det var inte ett alternativ att träna hästen. Missat den biten innan du svarade?
Som jag tidigare skrev så har hästen antagligen haft "tur" hittills då de flesta grimmorna är lite väl hållbara samt alla skador syns inte utvändigt. Att välja mellan träna hästen eller låta den medvetet fastna flera gr i veckan är idiotiskt och ansvarslöst.

Att det inte var ett alternativ just för denna tråd betyder ju inte att det inte tränas alls. Så jo, den kan mycket väl tränas utan att TS för den delen anser sig skyldig att berätta det för otrevliga människor på ett forum.
 
Det var inte ett alternativ att träna hästen. Missat den biten innan du svarade?
Som jag tidigare skrev så har hästen antagligen haft "tur" hittills då de flesta grimmorna är lite väl hållbara samt alla skador syns inte utvändigt. Att välja mellan träna hästen eller låta den medvetet fastna flera gr i veckan är idiotiskt och ansvarslöst.

Nej, jag missade inte den biten!! Jag tolkade det som om TS INTE vill ha en diskussion om inkallning, troligtvis/förhoppningsvis p.g.a att problemet redan tränas och att TS fram till att hästen går att fånga in lättare, vill ha tips på säkrare grimmor ;)
Men det är ju jag, jag förutsätter inte att folk jag inte känner är idiotiska..
 
Nej, jag missade inte den biten!! Jag tolkade det som om TS INTE vill ha en diskussion om inkallning, troligtvis/förhoppningsvis p.g.a att problemet redan tränas och att TS fram till att hästen går att fånga in lättare, vill ha tips på säkrare grimmor ;)
Men det är ju jag, jag förutsätter inte att folk jag inte känner är idiotiska..
Tack för att det finns vettigt folk oxå.
Du tolkar mina inlägg helt rätt.
God jul.
 
Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig.
Men hon fastnar i hönätet flera gånger i vecka och sliter sönder spännet på dom så nu har jag snart inga kvar och det börjat bli dyrt att köpa flera nya varje vecka.
Tips på grimmor helst utan spännen eller kanske halsring är bättre, repgrimma med balsnören i mellan istället för att knyta den i sig själv?

Kardborre.

Jag hade aldrig vågat ha grimma på i hagen... men i alla fall, sy på ett starkt kardborreband istället för nackspänne. Och ta bort haken med om det är den som fastnar,

Det finns att köpa dessa grimmor men lika enkelt att göra om en man redan har
 
Den enklaste lösningen du kan få till genast är att sätta en vanlig nyckelring på ringen du knäpper haken i i ringen vid ganaschen och knäppa i nyckelringen istället. Nyckelringen dras ut om hästen fastnar vilket skonar både hästen och dess nacke och grimman.
 
Den enklaste lösningen du kan få till genast är att sätta en vanlig nyckelring på ringen du knäpper haken i i ringen vid ganaschen och knäppa i nyckelringen istället. Nyckelringen dras ut om hästen fastnar vilket skonar både hästen och dess nacke och grimman.

Det var ju en riktigt bra idé känner jag.
 
Det var ju en riktigt bra idé känner jag.
Det är ingen dum lösning alls. Särskilt om man behöver leda hästen en bit innan hagsläpp tycker jag att det är bra att kunna ha en vanlig hållbarhet på grimman tills man släpper i hagen. Enkelt att bara koppla om till nyckelringen innan släppet istället för att riskera lös häst för att säkerhetslösningen löser ut vid fel tillfälle. Jag gillar annars lösningen med kardborreband som löser ut men det är just det där om man ska leda en bit. Då är inte en sådan grimma säker om hästen studsar iväg av någon anledning för då riskerar ju säkerhetsanordningen att lösa ut vid helt fel tillfälle. Men visst finns det en viss skaderisk med nyckelring med. När den har löst ut finns risken att den inte hittas och någon trampar på den och skadas. Damm if liksom....
 
Kan man ha dubbla grimmor på väg till/från hagen och säkerhetsgrimman i hagen? Man tar bara av den vanliga när man släppet den?
Typ en sån med kardborre? Hade nog inte heller velat promenera häst i kardborregrimma(eftersom tanken är att de ska komma lös)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp