Bukefalos 28 år!

Trasiga grimmor

Kan man ha dubbla grimmor på väg till/från hagen och säkerhetsgrimman i hagen? Man tar bara av den vanliga när man släppet den?
Typ en sån med kardborre? Hade nog inte heller velat promenera häst i kardborregrimma(eftersom tanken är att de ska komma lös)
Det ser jag som den bästa lösningen om grimma måste vara på av någon anledning men jag vet att endel stall inte vill ha det extrapysslet det innebär. Att bara knäppa om till nyckelringen kan då vara en medelväg.
 
Jag tycker nyckelringen låter läskig. Var tar den vägen sen? Kan den hamna i fodret. Finns det risk att den äts upp och fastnar i munnen eller skär sönder magen/ tarmen på hästen? Jag hade inte vågat mig på det speciellt eftersom det är vid hönäten hästen fastnar med grimman vilket gör att risken att den hamnar i fodret känns för stor.
 
Jag tycker nyckelringen låter läskig. Var tar den vägen sen? Kan den hamna i fodret. Finns det risk att den äts upp och fastnar i munnen eller skär sönder magen/ tarmen på hästen? Jag hade inte vågat mig på det speciellt eftersom det är vid hönäten hästen fastnar med grimman vilket gör att risken att den hamnar i fodret känns för stor.
Ja det är ju just det. Dam if liksom. Att slita sönder grimmor ger ju också en överhängande skaderisk. Att hästen ska äta upp nyckelringen ser jag som en mindre risk än att de trampar på den, får in den i hoven och får skador på så vis men allt kan ju hända och hästar tenderar ju att kunna skada sig på vad som helst.
Jag ser grimmor i hage och box som en stor skaderisk överhuvudtaget men i vissa lägen finns det inte så mycket val och då får man kalkylera med riskerna och välja det man tror är bäst. När jag fick hem min ohanterade häst så fanns det inte på kartan att inte ha på grimman i hagen och då fick det ju bli grimma på tills han hade insett att människor inte är livsfarliga utan ganska bra matmaskiner och dessutom ganska trevliga att umgås med. Att däremot ha grimma på av ren lathet är bara så dumt och så onödigt. Kan hästarna skada sig på något så gör de ju märkligt nog det.
 
Ja det är ju just det. Dam if liksom. Att slita sönder grimmor ger ju också en överhängande skaderisk. Att hästen ska äta upp nyckelringen ser jag som en mindre risk än att de trampar på den, får in den i hoven och får skador på så vis men allt kan ju hända och hästar tenderar ju att kunna skada sig på vad som helst.
Jag ser grimmor i hage och box som en stor skaderisk överhuvudtaget men i vissa lägen finns det inte så mycket val och då får man kalkylera med riskerna och välja det man tror är bäst. När jag fick hem min ohanterade häst så fanns det inte på kartan att inte ha på grimman i hagen och då fick det ju bli grimma på tills han hade insett att människor inte är livsfarliga utan ganska bra matmaskiner och dessutom ganska trevliga att umgås med. Att däremot ha grimma på av ren lathet är bara så dumt och så onödigt. Kan hästarna skada sig på något så gör de ju märkligt nog det.
Jag sätter hårsnoddar på mina betesbegränsare på ponnysarna på sommaren . Om dom fastnar då så går hårsnoddarna sönder. Det kanske vore nåt?
 
Jag sätter hårsnoddar på mina betesbegränsare på ponnysarna på sommaren . Om dom fastnar då så går hårsnoddarna sönder. Det kanske vore nåt?
Smart lösning men drar de inte av sig dem när det blir elastiskt? Tänker på min ena som gått med betesreducerare utan problem i många år men som förra sommaren sa att hon inte ville ha någon längre. En trampade hon helt sonika sönder. Bottenplattan hittades efter mycket letande och resten hängde (på ett helt livsfarligt sätt) runt halsen på henne. Dagen efter tog hon kompisen till hjälp och lyckades få av den genom att skrubba sig mot honom :angel: Då låg den fint lagd på marken bredvid grinden. Hint hint matte :p :cautious:
På en grimma däremot lär det ju vara en toppenlösning!
 
Smart lösning men drar de inte av sig dem när det blir elastiskt? Tänker på min ena som gått med betesreducerare utan problem i många år men som förra sommaren sa att hon inte ville ha någon längre. En trampade hon helt sonika sönder. Bottenplattan hittades efter mycket letande och resten hängde (på ett helt livsfarligt sätt) runt halsen på henne. Dagen efter tog hon kompisen till hjälp och lyckades få av den genom att skrubba sig mot honom :angel: Då låg den fint lagd på marken bredvid grinden. Hint hint matte :p :cautious:
På en grimma däremot lär det ju vara en toppenlösning!
På mina fungerar det jättebra. Man kan ju snurra den några varv så blir den lite tajtare :)
 
Jag tycker nyckelringen låter läskig. Var tar den vägen sen? Kan den hamna i fodret. Finns det risk att den äts upp och fastnar i munnen eller skär sönder magen/ tarmen på hästen? Jag hade inte vågat mig på det speciellt eftersom det är vid hönäten hästen fastnar med grimman vilket gör att risken att den hamnar i fodret känns för stor.

Men då kan ju faktiskt mitt förslag om fix lock-spänne som löser ut vid rätt last vara det bästa? En kompromiss mellan @TinyWiny s nyckelring och kardborre.

Det finns olika för olika last så det borde inte vara helt svårt att få tag i.

Kardborre håller för jävla mycket om det istället för att vara enkel överlappning vara dubbel. Då är det stora krafter som behövs.
 
Men då kan ju faktiskt mitt förslag om fix lock-spänne som löser ut vid rätt last vara det bästa? En kompromiss mellan @TinyWiny s nyckelring och kardborre.

Det finns olika för olika last så det borde inte vara helt svårt att få tag i.

Kardborre håller för jävla mycket om det istället för att vara enkel överlappning vara dubbel. Då är det stora krafter som behövs.
Känner att jag behöver förtydliga att jag ser nyckelring som en tillfällig lösning tills man har hittat något bättre. Alltså något man sätter på idag för att skona nacken medans man letar efter bättre lösningar. Inget som man använder månad efter månad.

Den kardborren som sitter på betesreducerare dras upp ganska enkelt är min erfarenhet men det kan såklart vara olika på olika märken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 490
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp