Bukefalos 28 år!

Trasiga grimmor

caradan

Trådstartare
Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig.
Men hon fastnar i hönätet flera gånger i vecka och sliter sönder spännet på dom så nu har jag snart inga kvar och det börjat bli dyrt att köpa flera nya varje vecka.
Tips på grimmor helst utan spännen eller kanske halsring är bättre, repgrimma med balsnören i mellan istället för att knyta den i sig själv?
 
varför vill du inte knyta repgrimma i sig själv?
Annars får du väl sy en egen grimma och kanske använda nån sorts kardborrefäste. Eller kanske ett spänne i nacken, bakom öronen?
 
Nu är jag jääääättetråkig men det billigaste är väl att du lär hästen komma på inkallning så den kan vara utan grimman i hagen? :)
 
varför vill du inte knyta repgrimma i sig själv?
Annars får du väl sy en egen grimma och kanske använda nån sorts kardborrefäste. Eller kanske ett spänne i nacken, bakom öronen?
Var man än läser så varnas det för repgrimma i hagen om de fastnar på riktigt så ska den vara omöjlig att ta sönder.
Spänne i nacken hade vart optimalt men jag har nog aldrig sett nån grimma som endast har det spännet.
 
En häst bör aldrig lämnas obevakad eller uppbuden i repgrimma. Smala starka remmar av nylon är väldigt destruktiva om man jämför med breda nylonband eller läder som är bäst.

Jag förstår inte hur grimman går sönder? Hur fastnar hon och vilket spänne är det som blir trasigt?
 
En häst bör aldrig lämnas obevakad eller uppbuden i repgrimma. Smala starka remmar av nylon är väldigt destruktiva om man jämför med breda nylonband eller läder som är bäst.

Jag förstår inte hur grimman går sönder? Hur fastnar hon och vilket spänne är det som blir trasigt?
En häst bör aldrig lämnas obevakad eller uppbuden i repgrimma. Smala starka remmar av nylon är väldigt destruktiva om man jämför med breda nylonband eller läder som är bäst.

Jag förstår inte hur grimman går sönder? Hur fastnar hon och vilket spänne är det som blir trasigt?

Hon fastnar med pistolhaken då hon alltid ska trycka ner huvudet mellan balen och foderhäcken på sidan (fast att det egentligen inte finns plats för det)
Hon är coollugn varje gång och bara drar loss sig och inget mer med det.
Därför tänkte jag en grimma med spänne mellan öronen istället och inga andra så bör hon inte lyckas.
 
Har skrivit och frågat nå grå som tillverkar träns om de kan tillverka en grimma med spänne mellan öronen så får vi se om det fungerar.
 
Hon fastnar med pistolhaken då hon alltid ska trycka ner huvudet mellan balen och foderhäcken på sidan (fast att det egentligen inte finns plats för det)
Hon är coollugn varje gång och bara drar loss sig och inget mer med det.
Därför tänkte jag en grimma med spänne mellan öronen istället och inga andra så bör hon inte lyckas.

Då är jag med!
Waldhausen har gjort en grimma helt utan metallspännen:
https://www.ebay.com.au/itm/Waldhau...e-Easy-On-No-Buckles-Horse-Pony-/262883475465

Walsh har ju deras klassiska fullblodsgrimma: http://walshproducts.com/Thoroughbred-Halter.html
Något dyrare :D

Annars kanske du kan klippa bort hela käkremmen på de trasiga grimmorna och typ byta ut den mot en smal läderrem? Typ två snokremmar som du sedan tejpar över spännena på?
 
Då är jag med!
Waldhausen har gjort en grimma helt utan metallspännen:
https://www.ebay.com.au/itm/Waldhau...e-Easy-On-No-Buckles-Horse-Pony-/262883475465

Walsh har ju deras klassiska fullblodsgrimma: http://walshproducts.com/Thoroughbred-Halter.html
Något dyrare :D

Annars kanske du kan klippa bort hela käkremmen på de trasiga grimmorna och typ byta ut den mot en smal läderrem? Typ två snokremmar som du sedan tejpar över spännena på?
Åh vad smart du är!
Jag har ju några att testa med att klippa i.
Måste testa direkt!
Tack för tipset!
 
Har skrivit och frågat nå grå som tillverkar träns om de kan tillverka en grimma med spänne mellan öronen så får vi se om det fungerar.

Det är ju flera här på buke som gör fina saker i biothane t.ex. Kolla i tråden som heter typ "vi som syr egna hästsaker" Då kan du ju få allt måttat och klart efter dina önskemål :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 491
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp