Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Det är väl ändå ditt val att köpa så dyra täcken i villfarelsen att de skulle vara så mycket bättre?

Nä, täcken är en förbrukningsvara som belastar "svinnkontot" och hur stort det kontot blir beror främst på grundinvesteringen. Köp ett bogskydd, ett billigt begagnat täcke i valfri kulör, låt dem gnaga o sluta gnäll..

//Cinnamon
Vill man ha bra dyra täcken ska man väl få ha det.
Det ska ersättas ändå.
Till exempel:
Om någon har sönder min dyra ryktlåda förväntar jag mig en ny sådan, inte en billig annan ryktlåda.
Det ska ju ersättas med likadant oavsett pris.
 
Sv: Trasiga täcken?

Om vi ska flytta dem drabbade så blir den Stygga hästen ändå ensam.
Och jag håller med, det är som att man alltid flyttar den mobbade men inte mobbaren...
Min sessa kan inte vara täckeslös eftersom hon ligger ner så mycket så hon blir kall...
 
Sv: Trasiga täcken?

Hur då tillfälligt? Så fort täckena åker på igen så kommer han ju bita sönder dem igen. Då ska alla hästarna gå nakna resten av säsongen. Det funkar ju inte. Då fryser hästarna...

Mat ersätter täcket, mat ökar hästens kroppstempratur.

Det funkar inte för många klippta hästar..
Grovfoder gör självklart saken bättre men i den här kylan som tex vi har nu om nätterna får inte min klippa gå täckeslös, då fryser hon trots fri tillgång.

Här kanske man ska fundera om, helklippa en häst som går i lösdrift och som dessutom har lätt för att frysa?:confused:
Det finns andra varianter av klippning som funkar utmärkt för hästar på detta sätt.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag håller med. Och nu snackar vi täcken för max 2000:-/st. Klart jag vill ha ersättning med likvärdig produkt om min produkt går sönder. Jag har köpt dyrt för jag vill ha kvalité och jag hade hoppats slippa köpa täcken nu på ett bra tag...
 
Sv: Trasiga täcken?

Mat ersätter inte att hon blir kall när hon ligger ner. Spelar ingen roll hur mycket mat hon har, hon blir ändå blöt och kall när hon legat en stund utan täcke...

Min häst är inte klippt, inte frusen, men hon blir frusen när hon ligger ner... Vilket hon gör rätt ofta.
 
Sv: Trasiga täcken?

Min spontana tanke är att jag aldrig skulle kräva någon på pengar för att deras häst har bitit sönder mitt täcke. Ägarna kan ju inte styra över hästarnas beteende. Men när jag tänker efter, så skulle jag nog bli ganska less om det alltid var samma häst som bet sönder täckena. Fast då skulle jag nog uppmuntra den hästägaren att byta hage/hagkompisar, eller flytta själv. Samtidigt skulle jag erbjuda mig att betala ett nytt täcke, och kanske byta hagkompisar, om det ständigt var min häst som bet sönder andras täcken. Skulle kännas fel annars..
 
Sv: Trasiga täcken?

Det jobbiga är att det är samma häst som Strimlar täckena gång på gång... En gång är ingen gång... Men sen blir man less...
 
Sv: Trasiga täcken?

Det här har ju egentligen inte med diskussionen att göra, men jag har själv begått det stora misstaget att helklippa en häst i lösdrift. Svettas, ja hon svettades som en gris under ridning med sin 3-4 cm tjocka päls.

Året efter valde jag en funktionsklippning, visst blev hon svettig, men torkade på ingen tid alls.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har en täckesmardör/totalmarodär i stallet.
Jag tycker att man som hästägare tar ansvar för sin egen utrustning, och vill man skydda sina täcken får man själv hitta en lösning. Men jag tycker ändå att man som marodörägare ska ta sitt ansvar och "be om ursäkt" hjälpa till att hitta lösningar till problemet.

Jag har fått flera täcken sönderbitna och lappat och lagat bäst jag kunnat. Ägaren till marodören har inte på någotvis visat någon "ånger" för vad hennes häst gör utan säger att det är busig och söt! :devil:
Självklart är hästar djur och saker händer en gång är ingen gång osv. men femte gången mitt täcke är trasigt så hade iaf jag uppskattat nån form av ursäkt!

Så i höstas när det blev täckes dags så delades hästarna upp, 2 i varje hage. Det är så skönt att inte behöva oroa sig för täckena!

Jag funderar nu på att inte låta dem gå ihop när täckessäsongen är över heller, för när min inte har täcke så rycker marodören av min häst pälsen istället! Visst det blir inga revor och hittills inga djupa sår, men 2x2cm hårlösa fläckar över hela rumpan ser ju inte så fint ut.
 
Sv: Trasiga täcken?

Ja, jag menar det. Men då får man försöka hitta lösningar. Bästa vore ju om hästens ägare väljer att byta hagkompisar, så slipper h*n tänka på framtida ersättningar också. Det blir ju en långvarig lösning. Men sen brukar ju inte alltid hästmänniskor vara så samarbetsvilliga, och då får man kanske själv flytta på sig för att slippa lägga ut mer pengar på täcken, hur surt det än känns.
 
Sv: Trasiga täcken?

Visst får man ha hur dyra täcken man vill, vare sig de är bättre eller ej och om man finner det ekonomiskt försvarbart att vara fin och skavfri. Det är ju lite av en prioriteringsfråga. Jag anser dock att det sker på egen risk när man släpper ut sin häst med en som då tydligen är "strimlare" när det faktiskt finns alternativa lösningar med nödfallstäcken t.ex. Även om man flyttar problemhästen så har man inga garantier för att täcket går sönder på annat vis, inte ens om man ställer sin häst som en trädgårdstomte i egen hage. Täcken är ju tyvärr en typ av förbrukningsvara oavsett pris.
Jag antar att du inte ställer in din dyra fina ryktlåda i någons box där den riskerar att bli söndertrampad.. för det är väl fortfarande hästarnas brutalitet vi pratar om och som ska jämföras? :confused: För det är ju en helt annan sak om någon av dina stallkompisar har sönder dina prylar. Olyckor orsakade av ens häst brukar i regel täckas av försäkringsbolaget men det är nog ytterst tveksamt att de skulle ersätta i det här fallet.. Dessutom kan man ju fråga sig om det är rimligt att kräva att ett begagnat täcke skall ersättas med ett helt nytt.. :crazy:

//Cinnamon
 
Sv: Trasiga täcken?

Dem dyra täckena köpte jag precis innan strimlaren flyttade hit så täckena är praktiskt taget nya. Strimlaren har bara varit här någon vecka och har redan ställt till med massa oreda. Har inte fått svar ännu på smset och Strimlarens ägare har inte varit i stallet sen i fredags-lördags... Då hon enbart ägnade tiden åt att gnälla på allt jag gjorde/inte gjorde ("Du borde kanske stretcha din häst... Din häst är nog dräktig, du borde ta ut en veterinär... Men ska ni släppa ihop ALLA hästarna, tänk om min blir skadad? Ska alla hästarna gå i samma hage? Har du frågat om lov innan du släppte ihop dem?! (och ja, jag hade frågat stallägaren om lov om allt...)), stog och iaktog mig, för att sen åka hem utan att ha lagt ner många minuter på sin egen häst...
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Katten är juridiskt sätt inte en parallell.

Genom att släppa ut/låta släppa ut din häst tillsammans med andra hästar har du genom din handling givit ditt medgivande. Du har själv givit täckesmarodören tillgång till täcket.

Den som får kattpiss på sina utemöbler har (normalt sett) inte givit något medgivande till att katten ska få vistas på uteplatsen.

Då får man väl flytta till ett ställe där det inte går utegående katter, precis som att några .... tycker att folk som har problem med att deras täcken blir uppätna ska flytta och inte problemhästen och dess ägare själv.
 
Sv: Trasiga täcken?

Hon låter verkligen som en supervettig människa. *ironi*
Jag är dock inte förvånad, jag har (och fortsätter att få) usla erfarenheter av visst hästfolk ...
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker i alla fall att det är täckemarodörens ägare som bör informera om hästens "olat". Sedan är det upp till dig att ta till dig informationen, göra ett val, kanske till och med kompromissa om eventuella kostnader. Jag tycker det är att gå för långt att börja kräva egen hage till marodören, ersättning per automatik för trasiga täcken, krav att marodören skall flytta till annat stall etc etc, det skapar bara irritation och det behövs inte i samvaron med hästar.
 
Sv: Trasiga täcken?

Hmm..jag hade inte bara gnällt om någon släppt ut min häst i en ny flock utan att ens meddela mig.. :mad: Kanske har du svaret på problemen där. Ny häst, ny flock, ny rangordning mm = risk för både det ena och det andra. Såna omständigheter kan ju skapa beteeden som varken hästen eller dess ägare kan belastas för. Varför fick den inte gå själv ett tag för att komma till ro? Det trodde jag nästan var en "oskriven lag" på att man gör med nykomlingar.. Med andra ord kan det i praktiken vara din & stallägarens obetänksamhet som orsakat strimleriets uppkomst genom att släppa ihop för tidigt..Därmed inte sagt att Strimlarägare inte borde visat större intresse i hur länge och i vilken hage hästen skulle gå från början.. Men det är ju inte detsamma som att bli ersättningsansvarig för dina anti-skavtäcken..även om det är skitsurt att/när de går sönder.
Att sedan ägaren lägger sig i vad du gör/inte gör hör ju lika lite till saken som att du klockar tiden som vederbörande spenderar på sin häst.. Låter mer som vanligt tröttsamt stalltjafs där den ena ska vara redigare än den andra..
Åter till kärnfrågan..varför inte slänga på din ett slit-o-släng täcke tillsvidare, ta ett snack med stall- och Strimlarägaren tillsammans och försök att hitta en bra kompromiss för allas bästa i synnerhet hästarna! Håller med Marocko där, att bara bli defensiv och krävande är knappast en bra start på en framtida stallgemenskap.

/Cinnamon
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag hade aldrig velat ha dig inom tre kilometer från mina barn eller djur... Du kallar en häst för stygg för att det blir oro i samband med att den blir släppt i samma hage som en etablerad flock. Och börjar gnälla på det här sättet efter en vecka! Och äger då tydligen sju helt nya jättedyra täcken och fortsätter att lägga på dem ett efter ett.

Är du riktig eller är du ett troll?

PS Eftersom ni har ändrat flockdynamiken har du faktiskt inte en anning om vilken av hästarna i hagen som förstört dina täcken. OM man släpper in en ny häst får man en helt ny rangordning.
 
Sv: Trasiga täcken?

KL

Puh! Nu har jag läst igenom hela tråden och flera andra som handlar om samma sak, tog sin dryga tid...

Problemet med trasiga täcken har jag själv råkat ut för, dels som ägare till en "täckesätare" samt en dam som var "utsatt" av en inackorderingshäst.
Med stoet jag hade då hade jag ärligt talat inte en tanke på att be om ersättning. Att en del hästar gillar hugga tag i täcken och leka är ju helt naturligt, det är en risk man tar när man släpper ihop hästar.

Med min egen "täckesätare" informerade jag helt enkelt ägarna till de andra hästarna som han skulle gå med att han kunde orsaka skador på täckena så att de skulle veta om det innan vi släppte ihop dem. De tyckte som jag, att det är ju en risk man tar när man har hästar ihop.

Till Svante:
Du har i ett antal trådar beklagat dig om vad som hänt med din hästs täcke. Gör dig själv en tjänst och flytta till ett stall där din häst får gå ensam, inte för att jag på något sätt uppmuntrar till att ha hästar ensamma:angel: Men det verkar som om du inte kan komma över det faktum att detta kan hända när man har hästar ihop.
Förövrigt tycker jag du är väl snabb i vändningarna med att döma ägaren till täckesmarodören. Den är alltså två år gammal? Den har bara tillbringat en vecka i er lösdrift och ändå kan du tvärsäkert veta att allt beror på att ägaren inte motionerar sin häst? Hon kanske ville ge sin unghäst en chans att komma in i flocken innan hon började med att "jobba" den på det nya stället, det är ju en unghäst?
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker också att det är en risk man får ta. Och är man inte beredd att ta den risken, då får man strunta i täcket eller inte ha hästen i "bushagen".

Skillnaden är om någon vet att dennes häst är en notorisk täckesslaktare, då tycker jag den hästägaren har som skyldighet att berätta det. Och då även tåla att hästen kanske får gå själv under täckessäsongen.

Min gammelpålle fick en vinter ovanan att bita sönder bogspännena på en hästkompis i hagen bredvid. Gammelpålle hade sällskap i hagen, men det var MKT roligare att hänga över staketet och bita sönder haggrannens täcke. Haggrannen erbjöd ju även glatt sitt täcke till att bitas på.
I allafall så var haggrannens ägare tvungen att ta hem och laga sitt täcke pga min hästs framfart. Hon hade nyss köpt hästen, så hon hade inget reservtäcke, så hon fick låna ett av gammelpålles täcke.
Skiiitkul när min häst ju då givetvis biter sönder sitt eget täcke som tillfälligt sitter på haggrannen! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 692
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp