Trasiga täcken?

H

Helena B

Vad tycker ni?
Om man har hästar som går ihop och man vet att det är busiga hästar som har skitkul tillsammans med mkt lek. Vem ska betala ev täcken som går sönder? Den som vet att det kan hända och äger det som går sönder eller den vars häst har gjort det?
Peronligen så tycker jag att det är en risk man får ta och händer det så får man köpa nytt själv eller laga. Naturligtvis inte om det är nåt som händer dagligen då får man nog tänka om men om olyckan är framme...
Spännande att höra vad ni tycker.:bump:
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är en risk man får ta, anser jag. Annars delar man på hästarna när dom har täcken på...eller har utan.

Mina hingstar går helt täckeslösa, oavsett väder. Dom leker, håller igång samt har fritt med grovfoder så dom fryser inte i första taget;)
 
Sv: Trasiga täcken?

Håller med, det är en risk man får ta som hästägare. Om man inte vill att hästen ska gå ensam eller täckeslös.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att kräva pengar av någon annan om någon hagkompis haft sönder någon av mina hästars täcken.
// Anna
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag hade en inackodering som bet sönder täckena på min häst. När han hade bitit sönder ett helt nytt täcke fick faktist ägaren köpa ett nytt, då hade han bitit sönder alla täcken jag hade. Vi kletade på antibit (sånt för krubbitning) på det nya täcket o han slutade bita sönder
 
Sv: Trasiga täcken?

Händer det enstaka gånger vid lek så spelar det ju ingen roll. Det är sådant som händer. Men en gång hade min häst en hagkompis som helt plötsligt fick för sig att han skulle strimla alla hans täcken. Det var inte små revor utan den största vart över 40 cm åt vardera håll (blir ju ofta en reva med 90 graders vinkel). Jag var inte såå överförtjust eftersom han gjorde det jämt, och inte i lek utan när han var sur. Bet sönder några täcken innan jag hittade ett medel som han inte tyckte om (testade några olika). Det var bara de två hästarna i stallet så byta hage var ju inte så lätt.

Fick inte ens en ursäkt...
 
Sv: Trasiga täcken?

Risken får man ta! Dens vars täcke hela tiden går sönder kanske kan satsa på billiga MEN kvalitativa märken!
 
Sv: Trasiga täcken?

Håller med!
Var och en ansvarar för sina egna täcken. Det kostar att ha häst:angel:

Hästägaren kan ju inte göra ngt åt saken, jo, kanske köpa en antibit- kräm eller dyl! Det tycker jag kanske att man kan göra om ens häst är ett monster i hagen.
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är ju lite så när man har häst inackorderad ihop med andra hästar.
Man får räkna med att det kan hända.

Hade själv ett sto som jag hade inhyrd i ett stall där ett par av hästarna där verkade älska att strimla täcken på andra hästar. :D
Men vad kan man säga.. Man kan ju inte gärna kräva den stackars hästägaren på pengar för att hennes häst innehar en ..minst sagt annorlunda hobby. ;)
Så jag körde täckeslöst.
Hade nog inte haft så många täcken kvar annars. hihi
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är ju svårt att peka ut en viss häst som står för alla skador (dom det är en större flock), och tycker man att hela täcken är viktigt så är det inte svårare än att byta hagkompis/låta hästen stå ensam.

Täcken som går sönder är något man får räkna med. Men själv skulle jag nog ge en viss ersättning om jag visste att det var mina hästar som hade sönder saker och att dom gjorde de flera gånger om - men det är jag det.
 
Sv: Trasiga täcken?

Det var bara de två hästarna i stallet så byta hage var ju inte så lätt.
Hade ni bara en hage till stallet?
thumb.php
 
Sv: Trasiga täcken?

Ägaren till de trasiga täcket får själv stå för lagning. Täcken går sönder, så är det bara. Och även om det finns en häst som är väldigt manisk så är det ändå något man får ha i beräkningarna. Antingen kan man då välja att försöka hitta ngt som minskar bitandet, sluta ha täcke på hästen, byta till annan hage eller flytta till nytt stall.

Själv har jag aldrig haft ngn täckesätare men däremot fick jag mina egna täcken uppätna senaste halvåret av en hagkompis. Det är jättetrist men ingenting som hästägaren kunde göra ngt åt. Det berodde troligen bla på att hästen inte trivdes med de andra hästarna/hagen.
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl*

Min medryttarpålle är en riktig täckesmarodör!

Ägaren till den andra hästen i hans hage har löst det på ett jättesmart sätt tycker jag!

Hon har "det riktiga" täcket underst. Sen över slänger hon Börjes absolut billigaste, ofodrade. Lagat tusen gånger och ser ut som f-n, men det täcket får ta smällen från medryttarpålles tänder och täcket under sköter värme, regn etc. :idea:
 
Sv: Trasiga täcken?

Kan bara instämma med övriga: var och en får ta ansvar för sina grejer.

Går mer än 2 hästar tillsammans kan det dessutom vara jättesvårt att bevisa vem som tagit sönder ett täcke, såvida man inte har ett ögonvittne.

Släpper man ihop sin häst med andra så får detta anses vara "spelets regler".

Samma om en häst kommer in halt från hagen och veterinär måste anlitas. Det KAN ju vara en annan häst som har sparkat ens egen häst, eller jagat den så att den tex vrickat sig men inte skulle man kräva den andra hästens ägare på veterinärräkningen för det?
 
Sv: Trasiga täcken?

Var och en köper nytt/lagar sin egen hästs täcke.

Ägarna till kända täckesmarodörer till hästar har en moralisk plikt att upplysa om att deras häst systematiskt kraschar hagkompisarnas täcken. Sedan kan de med "normala" hästar avgöra om de vill ha sina hästar med täckesmarodören. Vill de inte, då går täckesmarodören i egen hage under täckessäsongen alternativt med hästar utan täcke.
Personligen har jag inte råd att köpa flera nya täcken per säsong till min häst, så jag skulle inte ha den ihop med ngn häst som ständigt gjorde sönder min hästs täcken.

Min personliga åsikt!
 
Sv: Trasiga täcken?

Vad tycker ni?
Om man har hästar som går ihop och man vet att det är busiga hästar som har skitkul tillsammans med mkt lek. Vem ska betala ev täcken som går sönder? Den som vet att det kan hända och äger det som går sönder eller den vars häst har gjort det?
Peronligen så tycker jag att det är en risk man får ta och händer det så får man köpa nytt själv eller laga. Naturligtvis inte om det är nåt som händer dagligen då får man nog tänka om men om olyckan är framme...
Spännande att höra vad ni tycker.:bump:


Om man vet att tex en häst i hagen är marodör o man har bevis på att det är den hästen då skulle jag antingen kräva ägaren på¨pengar eller att den flyttade sin häst ..munkorg är ju oxå ett alternativ.

Jag själv fick börja ta ut mitt sto 2-3 timmar efter dom andra på morgonen pga att hon bet dom andra vid frukosten i hagen .
Jag tycker det är självklart att man tar ansvar för sin hästs beteende.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 193
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp