Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

då måste jag åka och köpa ett nytt täcke att ha ovanpå. Då är frågan, ska man köpa ett täcke som är en storlek större eller köpa samma storlek som hon har? (Hon har 135)
 
Sv: Trasiga täcken?

Innan har jag alltid tyckt att om mitt täcke går sönder får jag köpa ett nytt. Ett täcke håller ju inte i evigheter och hästar kan busa ganska hårt. Nu har våra hästar dock fått för sej att de ska äta upp varandras täcken och kommer in med mer eller mindre trasiga täcken varje kväll... Vi har gjort så att när mitt täcke inte går att laga längre köper de som har den andra hästen ett nytt täcke åt mej, och när deras inte går att laga köper jag ett nytt åt dem. Nu har vi dock kladdat in alla täcken med anti-bit-klegg, så förhoppningsvis håller sej täckena lite längre nu ;)
 
Sv: Trasiga täcken?

det som känns så nedrigt är att hur man än vänder på det så är bara alla vi andras ekonomi som drabbas... Och hon med Strimlaren försöker bara komma undan.
 
Sv: Trasiga täcken?

om du tror att hööks ska hålla för hästtänder så är du helt fel ute. Hittills har jag aldrig lyckats med ett höökstäcke varken när det gäller hästtänder, grenar i hagen, blött väder eller passform. Dålig kvallite till överpriser!

Testa rambotäckena om du vill ha något som står emot bättre. Eller som sagt testa mitt tipps om ett skräptäcke över. ex börjes billiga regntäcke för några hundringar.
 
Sv: Trasiga täcken?

skittäckena går som sagt inte att använda, eftersom dem glider bak och trycker ordentligt på halsen. Numera är hon täckad jämt eftersom vädret är som det är och hon ligger ner mycket. Vad ska jag göra då? Täcket måste ju på. Och ja, jag tänkte prata med stallägaren idag och tala om vilka alternativen är just nu.
1. Att det görs något omgående från Strimlarägarens sida för att minimera täckesbitandet och rivandet.
2. Att han går i egen hage så kan hon fortsätta stoppa huvudet i sanden.
Jag kan inte göra mer just nu...

Nja, man kan ju se över sin attityd till att börja med. Som jag sa så handlar det om att tänka utanför ramarna. Du har fått åtskilliga förslag men väljer att enbart lägga allt ansvar på den du är irriterad på av flera andra skäl. Och ska du tala om för stallägaren vilka två alternativ denne får rätta sig efter? Nä, då kommer du nog inte längre än så tyvärr..
Din häst dör inte av att ha ett täcke som glider bak tills ni hittar en lösning men om du absolut vill/måste ha det andra skulle det då vara hela världen om ni andra 5 gick ihop och köpte BiteOff för att skydda era dyrgripar? Nästa gång är det den andra ägarens tur att köpa. Det behöver inte vara krångligare och dyrare än så!
Personligen hade jag ju föredragit att samarbeta med en ödmjuk och taktisk person framför en prestigefylld gnällspik. Men det är ju helt upp till var och en hur man väljer att hantera problem och självklart finns det bortförklaringar på allt. Kom ihåg bara att när du pekar ett finger åt någon annan så riktas tre fingrar mot dig själv! ;)

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

det kommer inte riktas ett endaste finger mot mig. För jag är så less på att behöva lösa andras problem så dem kan stoppa huvudet i sanden.
Jag har inte ens råd med mat till mig själv den här månaden för att min pålla har behövt så mycket vård för sina raspproblem. Kommer ta mig ett halvår att komma ikapp ekonomiskt. Så jag har en lite buffert igen som jag kan ta av till täcken och dyl. För min pålla kommer alltid före mig själv.
Jag slänger inte på henne mina tunna skittäcken när det är så kallt som det är, då behöver hon sina tjockare täcken som är dem dyrare...
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Höökstäcket är det helaste täcket än så länge och det sitter faktiskt ruskigt bra på henne. Rambo har jag inte råd att köpa, det får bli till nästa vinter... Om dem nu passar henne.

Jag önskar att jag vore ekonomiskt obereonde, då kunde jag sluppit bli så ledsen när täckena ryker och när pengarna sinar på kontot för att hon har så ont i sina ben... Men jag är iallafall tacksam att hon är frisk i benen!
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Är din häst ett sto? Min erfarenhet är att ston sällan är på och drar i täcken, lindor mm. Varken sina egna eller andras.

Jag tycker ni verkar ha en lite galet sammansatt flock! Inte meningen att täckesätande "hästbarn" ska gå i samma hage som hästar med dyra täcken. Djuren har sina behov, de måste man ju tillgodose! Men samtidigt så måste ju ägarnas behov också tillgodoses så att vardagslivet fungerar!

Jag tycker det låter som om stallet i fråga inte riktigt har tänkt igenom hur de vill hagen ska "fungera". Och så blir det strul i megaklass...
 
Sv: Trasiga täcken?

Min ponny drar in täcken i boxen och söndrar dem.Stallägaren hade lämnat sitt täcke utanför min box,och då hade min ponny dragit in och söndrat det.Då tog jag hem och sydde det,men nu har jag sagt att det är på egen risk att ha sina täcken utanför min ponnys box,jag syr dem inte.
Min ponny har även sommareksem och hans eksemtäcke går JÄMT sönder på sommaren,då han är på bete med 8hästar,ifall jag skulle veta vems häst det är som söndrar täcket,så skulle jag ändå inte kräva att den skulle sy det.
 
Sv: Trasiga täcken?

SVANTE
Bara en fråga,behöver verkligen din häst ha täcken på?
 
Sv: Trasiga täcken?

det kommer inte riktas ett endaste finger mot mig. För jag är så less på att behöva lösa andras problem så dem kan stoppa huvudet i sanden.

Suck..metaforen gick visst inte fram.. :( Inte lönt att förklara heller för som sagt så finns det ju bortförklaringar och motargument till allt.
Om du rannsakar dig själv lite så kanske du lättare når önskat resultat med övriga inblandade och slipper allt onödigt tjafs i framtiden.
En sak är dock säker..det löser varken täckesproblem, ekonomiska problem eller "strutsproblem" genom att äska sympatier här.. :angel:

//Cinnamon
 
Sv: Trasiga täcken?

jag har pratat med stallägaren nu, och jag försöker få tag i Strimlarägaren, men vi är aldrig ute samtidigt, och då är jag ändå ute länge i stallet...
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag hoppas ni kommer tillrätta med flocken, för allas skull inte minst hästarnas!! Borde inte vara så svårt egentligen om man tänker efter före.. ;)

Lycka till!
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag är den första att vråla att alla hästar ska gå tillsammans, jag är För stora flockar (på eh... 5-6 hästar som det är nu... Fler får inte plats här tyvärr) istället för att dem ska vara två och två eller liknande. Min dam behöver få röra på sig, leka, ha roligt. Går hennes täcke sönder i hagen så muttrar jag, köper ett nytt och inser att det blir nudlar i tre veckor till, men när jag Ser hagkompisen verkligen stå och slita i täckena, när min sambo ser hagkompisen slita i täckena och jag nästa gång när jag kommer ut får se högen med dagens skörd av täcken...
När ägaren till Strimlaren är där och ser dagens skörd, säger att hon ska ta med tabasco, sen ser vi inte röken av tabasco eller annan lösning, ja då åker man hem och gräver ner sig...
 
Sv: Trasiga täcken?

Men svante i denna tråd här har ju din häst redan HW täcke på sig? och i denna tr¨åd har du inte råd med dem? eller har jaf fattat aööt fel??


och snälla berätta snälla snälla HUR uppfostrar man en h'st till att inte Leka och busa med andra hästar? Dela med dig av dne kunskapen så jag kan sluta slänga på skydd på en häst som busar för mkt för sitt eget bästa.
 
Sv: Trasiga täcken?

Det står att ena hästens (ena hagkompisens) HW täcke är trasigt. Jag har bara en häst.

Jag stimulerar min häst, promenerar den så gott som varje dag, jag tömkör, jag klättrar i skogen, jag NH tränar, jag gör saker med henne. Jag tar inte ut henne och proppar henne full med kraftfoder och slänger ut henne i hagen igen såsom Strimlarägaren gör. Jag tror fortfarande Strimlaren skulle må bättre och vara mindre frustrerad om ägaren gjorde något med hästen. Nu får den enbart komma ut för att få kraftfoder. Den har ju inte sett annat än gården.
 
Sv: Trasiga täcken?

En risk man får ta som hästägare om man väljer att ha hästar tillsammans, inte gick jag och bad om veterinär ersättning då en annan häst sparkade min. Samma sak tycker jag.

Och för att undvika tjaft, ha klart innan man släpper ihop hästarna vad som gäller etc.

Antibit, munkorg etc. går ju alltid att fixa, och kanske i vissa fall är lösningen.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker att ett täcke är okej, men när hästen notoriskt strimlar täcken... Det är inte okej. Och ägaren inte gör något åt saken...
Jag har försökt få tag i ägaren, jag har pratat med stallägaren...
Nu måste det göras något åt saken.
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är en två åring du snackar om. ALLA och då menar jag ALLA har olika synpunker hur en två åring ska jobbas. Kroppsligt kanske den inte ens är färdigt för jobb. Så länge hästen inte är en fara skulle jag bli fly förbannad om någon kom och menade på att mina lilla skitar som bara ska växa och äta, äta mkt hö och mkt kraftoder för att täcka deras behov för att kunna bli friska och starka individer.

En lekfull häst (som du beskrev i den andra tråden du snabbt lämnade) är de väl absolut inget fel på? Men så jag skulle alltså när en ANNANS HÄST sparkade min ena häst svårt och han aldrig blev helt återställd skulle jag kräva dne hästägaren på pengar? Samma sak där, ett täcke som inte blir återställt, en häst som inte blir återställd? "För jag var ju där först" och MIN HÄST har inte gjort nått??

VArför ska inte en två åringt naturligt får vara busig och nagga på kompisarna för att försöka leka?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 634
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 490
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 247
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp