Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker att det är ganska självklart att man köper ett nytt täcke till sin egen häst om det har gått sönder. Spelar ingen roll om häst kompisen har gjort sönder det.
 
Sv: Trasiga täcken?

Ett litet tillägg när du tog upp svantes täckesproblem!
Personligen så har jag märkt att de flesta unghästar om de är hingstar eller valacker är rejält förtjusta i att demolera täcken. Sina egna eller andras.

Jag har inte täcken alls på unghästar, och skulle inte rekommendera att andra hästar i samma hage har täcke på heller. Om hagkompisarna är sådana som erbjuder sitt täcke till den täckesätande unghästen.
Vet hagar där det fungerat med tom två täckesätande unghästar och en täckt gammelpålle som fick ha sitt täcke i fred. Att hans täcke var helt berodde på att gammelpålle inte accepterade att unghästarna bet i hans täcke.

Ha inte "kläder" på hästar i en sådan flockkonstellation känner jag spontant. Eller gör om flocksammansättningen i stället, hästarna kommer inte att ändra på sig! Småungar leker, det är naturligt!
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl*

Min medryttarpålle är en riktig täckesmarodör!

Ägaren till den andra hästen i hans hage har löst det på ett jättesmart sätt tycker jag!

Hon har "det riktiga" täcket underst. Sen över slänger hon Börjes absolut billigaste, ofodrade. Lagat tusen gånger och ser ut som f-n, men det täcket får ta smällen från medryttarpålles tänder och täcket under sköter värme, regn etc. :idea:

Det var nog det smartaste jag hört på täckesfronten :banana:
 
Sv: Trasiga täcken?

hästar är hästar o ingen kan väl stå o övervaka vem som gör vad,, har man täcke på sin häst i hagen så får man väl ta den risken att det kan gå sönder. annars får man kanske överväga om häste verkligen behöver detdär täcket alla gånger i hagen. men jag tycker de är en smäll man får ta själv.
 
Sv: Trasiga täcken?

Om det var min häst som bet sönder andra hästars täcken skulle jag nog be om ursäkt till de andra hästägarna. :o
Men jag skulle inte köpt nytt, det får hästägaren själv ansvara över. :bow:
 
Sv: Trasiga täcken?

Då får man väl flytta till ett ställe där det inte går utegående katter, precis som att några .... tycker att folk som har problem med att deras täcken blir uppätna ska flytta och inte problemhästen och dess ägare själv.

Du tycker alltså seriöst att man inte ska kunna få bo i ett bostadsområde om man inte vill ha kattpiss på sina möbler!? :crazy:
Sånt ska man ju få slippa oavsett var man bor.
Jag är inte nådig mot kattägare till såna katter.
 
Sv: Trasiga täcken?

Som kattägare är man skyldig att ersätta det ens katt eventuellt förstör.

Katter är inte äckliga bara av en händelse, man kan ganska lätt undvika nedpissade möbler och sådant.
Hankatter ska enligt mig givetvis kastreras. Då slipper man stanken av hankattsurin, de har ju inte ens intresset kvar att ragga kattfruntimmer när kulorna försvinner.
Katter som äcklar ner och skiter och pissar okontrollerat hos grannarna lider oftast av att det är för många katter på ett och samma ställe. Läste senast i morse att katter är inga flockdjur, förutom att katter i flock ökar risken för sjukdomar och infektioner så kan det bli störande beteende med för många katter i ett och samma område.

Så att säga generellt att katter hör inte hemma i tättbebyggt område, det går inte, kan fungera utmärkt med katt där.

Men folk som vägrar stänga dörrar för att katter inte ska gå in, ska kyla matvaror på öppen veranda och sådant, de har jag inte mkt till övers för, jag tycker djur har en plats även de i vårt samhälle.
 
Sv: Trasiga täcken?

Du tycker alltså seriöst att man inte ska kunna få bo i ett bostadsområde om man inte vill ha kattpiss på sina möbler!?
Sånt ska man ju få slippa oavsett var man bor.
Jag är inte nådig mot kattägare till såna katter.

Nu tog ju den här tråden en intressant vändning.. :D
Skulle vi även ha innehästar då om vi nu ska hålla oss till tråden, eftersom vissa hästar också "förstör andras egendom"..?

Vissa människor kanske borde läsa på lite mer om djurens beteende innan de skaffar egna eller fördömer andras, vare sig de är okastrerade hankattsägare eller revirpissande hästägare.. :grin:

//Cinnamon
 
Sv: Trasiga täcken?

Håller med! Det är lätt att fördöma och glömma och få skygglappar!

Lika lätt som att få strimlade svanslappar i en hage full med "hästungdomar".. ;)

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

Du tycker alltså seriöst att man inte ska kunna få bo i ett bostadsområde om man inte vill ha kattpiss på sina möbler!? :crazy:
Sånt ska man ju få slippa oavsett var man bor.
Jag är inte nådig mot kattägare till såna katter.

Ironin var visst ej nog tydlig ... Jag ville få fram att jag tycker folk är puckade oavsett om de är kattägare som tycker att deras grannar ska flytta för ens egna katter pissar i deras hus liksom att jag tycker det är obegripligt att man tycker att ägaren till en notorisk täckesstrimlare inte ska ansvara för vad som händer utan dem som blir utsatta kan gott flytta. Varken man är ägare av en katt som river sönder andras bilar eller som hästägare till en häst som förstör täcken hela tiden så ser jag ingen annan utväg än att man försöker lösa problemet själv som ägare och inte belastar andra med problem som indirekt kommer från en själv. Hur man ens kan resonera annorlunda tycker jag är skrämmande egoistiskt. :eek:
Visst - olyckor sker jämt med djur och ett och annat täcke går åt genom åren men i den situationen att ett djur förstör och förstör kontinuerligt får man banne mig göra något åt det som ansvarsfull ägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

jag har slutat hänga i tråden för jag blev bara ledsen av dess vändningar. Mitt täcke har nu börjat bli drabbat... Vilket gör mig jätteledsen. Ägaren till Strimlaren och jag är sällan samtidigt i stallet, jag har nu skickat 3 sms utan svar, inget har gjorts ännu åt saken... Jag får väl åka och leta efter ett tunt tunt täcke att ha ovanpå, funderar på om man ska ta en storlek större eller om det ska vara den vanliga storleken?
Och sen spruta ner hela täcket med utspädd tabasco och annat äckel innan jag lägger på täcket sen.
 
Sv: Trasiga täcken?

Normalt sett brukar djuren oavsett art vara ganska bra på att lösa problem själva. Det är väl snarare när människan klampar in och försöker konvertera djuren till vårt släkte och dess behov som de verkliga problemen uppstår.
I det mest omtalade fallet i denna tråden handlar det ju om en konstallation som uppenbarligen inte harmonierar vare sig mellan hästarna eller ägarna.
Jag vill nog påstå att man har "bajjat sig själv på dojjan" lite genom att direkt släppa ihop en helt nyinflyttad unghäst på 2-år med en etablerad flock av äldre hästar och tydligen då även av lägre rang.(?) Att därefter kräva full ekonomisk ersättning samt att ägaren speed-uppfostrar sin "elaka" unghäst, isolerar den i hage utan vindskydd eller helst flyttar ännu en gång och förvirrar hästen ännu mer är inte bara egoistiskt utan det saknar all respekt för djurens naturliga beteende och behov. :eek:
Att hästarna trivs och fungerar ihop i flocken är allas ansvar! Vi är ju där för hästarnas skull och inte tvärtom! De har inte bett om att få oss som ägare och inte heller har de bett om färgglada märkestäcken som smakar mer än vad de borde kosta! :angel:

/Cinnamon
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trasiga täcken?

Han kom inte sist in i flocken utan var nästan en av dem första, min var också relativt nyinflyttad. Min är också ung, men hon är väluppfostrad och skulle aldrig dra i ett täcke för hon är inte sån. Jag har funderat på att köpa in lite leksaker och slänga ut till dem, men känner att varför ska Jag slänga ut pengar på att roa någon annans häst? Jag är lite i en ekonomisk kris just nu dessutom, efter att jag lagt ut helt sanslösa summor på pållans raspproblem (hon är helt frisk nu äntligen efter att ha kämpat sen oktober). Så jag måste få en chans att komma ikapp ekonomiskt, och det gör jag inte om jag måste köpa nya täcken titt som tätt.

Jag hoppades ju när jag köpte dyra täcken att jag skulle slippa åka och handla täcken i ett, och inte behöva oroa mig för att dem skavde eller gled bak, för dem jag köpte först sitter helt sjukt dåligt, hade en annan häst innan där det märket satt som en smäck, men efter mycket letade har jag hittat ett märke som sitter bra. Och det är Hööks täcken och det är Pessoatäckena. Pessoa vill jag ha tag i fler av och ha på lager, men hittar inga fler att köpa? Finns knappt någon återförsäljare av dem... Därför jag så desperat försöker få mitt pessoa att hålla, går det sönder så vet jag inte vad jag gör...

Ska jag behöva köpa tusen täcken igen, inse att alla glider bak och hindrar henne från att äta och veta att jag lagt ut lika mycket pengar på skittäcken som om jag köpt ett dyrt välanpassat från början?
Jag vet ju inte heller hur HW täckena sitter på henne, men det är lite över min ekonomi tyvärr...

Och det känns ju lite sådär också när Strimlarens ägare bara stoppar huvudet i sanden...
 
Sv: Trasiga täcken?

Dem dyra täckena köpte jag precis innan strimlaren flyttade hit så täckena är praktiskt taget nya. Strimlaren har bara varit här någon vecka och har redan ställt till med massa oreda

Men om han var en av de första så måste ju hela flocken vara ganska ny för alla eller?? Fortfarande inte konstigt att det blir problem eftersom det kan ta flera månader innan en flock smälter samman oavsett vem som kom först. Att din är "väluppfostrad och inte är sån" kan lika gärna betyda låg i rang på djurspråk. Strimlaren borde väl om han bara är 2 år dessutom vara ganska "nysnörpt".? Fler förklaringar finns säkert men jag tror inte elakhet och understimulans hör till dem..
Jag har visst förståelse för ditt resonemang kring det täcke som äntligen passar och att det ihop med annat har tärt på ekonomin. Men du får ursäkta om jag är trög när det gäller själva användandet. Du har i över en veckas tid kunnat konstatera hagproblemen men ändå lagt på ditt dyra täcke dag efter dag..? Det är väl ändå att be om mer problem än vad som redan finns. Jamen buhu när Pessoa går sönder då, men din fråga om du ska behöva köpa tusen täcken igen blir bara patetiskt..:(
Du skrev i en annan tråd att din arabsessa bara hade täcke vid behov, låt henne gå utan ett par dagar då eller bortse från att hästen måste se fin, hel o ren ut med dyrt täcke o släng på ett skittäcke tills ni har löst grundproblemet, dvs flockens sammansättning!
Det finns massor av lösningar om man bara tänker lite utanför sitt eget revir och inser att det inte handlar om DIG utan hästarna i första hand.
Att den andra ägaren håller sig undan är ju väldigt synd, men kanske inte heller så konstigt om h*n känner era irriterade vibbar och via syrliga sms. I det läget hade jag tagit hjälp av stallägaren som hittills verkat ganska passiv.. Det ligger som sagt i allas intresse och ansvar att ha en fungerande flock. Var istället tacksam att ingen fått benet avsparkat..och handen på hjärtat om skon satt på den andra foten hade DU ersatt Strimlarägaren med en ny häst om din sessa hade varit en bråkstake och orsakat nödslakt? Nu är det förvisso inte så men OM, i ett större perspektiv ter sig täckestjafset ganska fjuttigt, eller hur?

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

Tyckte det fanns en bra enkel regel gällande täcken i ett stall jag stod i. Den personen som viste att man hade en häst som tuggade mycket på täcken köpte Bite off och gav till ägaren/ägarna till de andra hästarna i hagen. Kändes trevligt att den personen som ägde "täck marodören" vissade godvilja utan att behöva ta några stora kostnader.

Kostnader för ett trasigt täcke står alltid ägaren själv för eftersom det aldrig går att veta exakt vad som gjorde sönder täcket.

/MVH
 
Sv: Trasiga täcken?

skittäckena går som sagt inte att använda, eftersom dem glider bak och trycker ordentligt på halsen. Numera är hon täckad jämt eftersom vädret är som det är och hon ligger ner mycket. Vad ska jag göra då? Täcket måste ju på. Och ja, jag tänkte prata med stallägaren idag och tala om vilka alternativen är just nu.
1. Att det görs något omgående från Strimlarägarens sida för att minimera täckesbitandet och rivandet.
2. Att han går i egen hage så kan hon fortsätta stoppa huvudet i sanden.
Jag kan inte göra mer just nu...
 
Sv: Trasiga täcken?

Lägg ett billigt ofodrat ospeciellt täcke ovanpå det riktiga, så har du det "dyra" täcket säkert under! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 692
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp