Trav är djurplågeri...

schelin_j

Trådstartare
Sv: Trav är djurplågeri...

FAN!!
jag hade skrivit ett långt jäkla inlägg--- som försvann!

Kortfattat så skrev jag iallafall att letar man så hittar man negativa saker i varenda sport som finns. Det finns skador och åkommor inom travet som inte förekommer så ofta inom "vanlig" ridning eftersom det är en annan ansträngning, men samtidigt hur ofta hör man om en travare som har kissing spines tex?

Fr övrigt borde de förrbjuda fotboll, hur ofta hör man inte om skador på fotbollsspelare!!! :eek:;)

Jag väntar med spänning på att någon ska skriva en dementi å detta ämne, för travet behöver upprättelse i media så att de som inte vet hur det egentligen ligger till åtminstonde kan få höra båda parter.
 
Senast ändrad:
Sv: Trav är djurplågeri...

Det är just det här jag tycker är så förbaskat trist. Visst finns det "travspecifika" skador på hästar. Men det finns också "ridningsspecifika" och så vidare.

Hästar ÄR inte byggda för trav eller ridning eller för att bo i stall och ha uppdrag åt oss människor. Använder vi hästar så blir det onaturligt för hästarna och blir det onaturligt så blir det skador.

Hade hästarna levt ett "naturligt liv" så hade de skadade djuren blivit mat åt andra djur också - och det blir ju faktiskt många även i vårt samhälle.

Hästar som presterar gör det för att de tycker att det är rolig, jag kan inte tänka mig att en häst som inte gillar banan "kan" något...
 
Sv: Trav är djurplågeri...

mm, exakt.

De borde se om sina egna skåp innan de glor in i andras.

Läste just i en annan tråd där det var en som hade jobbat hos flera stortränare som sa att det är en stor myt att hästar inte presterar om de inte mår bra men det där får jag inte ihop.. inte fasen kan de göra det. när vi har nåt virus si stallet,kan räcka med en förkylning märks det ett bra tag innan det fatiskt bryter ut. En häst med magsår blir kraftigt allmänpåvärkad och jag tror knappast nån seriös tränare startar en häst som är tydligt sjuk.

Isåfall är jag jäkligt glad att jag jobbar där jag gör.

Sen det där med bötessumman och bestraffningar som de pratade om i programmet. Många som inte vet hur det går till med vinstpengar vet ju inte att Robert Bergh inte FICK IN 14 miljoner i fjol i inkomst, och de fick ju det att låta som att bötessumman var en fis i rymden jämfört.
Sen takters spöupplopp de visade, de kunde ju lika gärna visa ett från USA där det är ok att ta tömmarna i en hand och piska med en hand, laddat från marken .. :crazy:

Tur att Åke ragerade som han gjorde, så man fick skratta lite i programmet iallafall! det där med grisföseriet var ju uppe för flera år sen, och razzia gjordes men de hittade inget så klart att han blev arg.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Äsch, Djurens rätt dom är som de är.. Inte mycket verklighetsförankring där, är jag rädd! Grundtanken är vacker, men i princip ogenomförbar. Med rättigheter följer skyldigheter och allt det där. Nej, det är bra att folk engagerar sig i djurskyddsfrågor och diskuterar etiken runt om, men hos Djurens rätt verkar det ligga en rätt bra bit bort från vanliga världen.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Man mÅste sikta mot stjÄrnorna fÖr att nÅ trÄdtopparna.
Vad Är det fÖr fel med att ha hÖga ambitioner ?
Djurens rÄtt Är en org,som om nÅgon, Är verklighetsfÖrankrad.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

FÖrsÖker ngn.skoja med mig-dÅ jag skriver med " stora bokstÄver "
sÅ visas det i bland text;stora och smÅ bokstÄver.....
Skumt!
Initialt trodde jag det var min sekr. Som ligger tvÄrs Över alla tangenter ,som medfÖrde att det blev lite si och sÅ,men nu har hon lÄmnat arb. Platsen fÖr att inta lite middag-och det blir ingen skillnad.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

fÖrsÖker ngn.skoja med mig-dÅ jag skriver med " stora bokstÄver "
sÅ visas det i bland text;stora och smÅ bokstÄver.....
Skumt!
Initialt trodde jag det var min sekr. Som ligger tvÄrs Över alla tangenter ,som medfÖrde att det blev lite si och sÅ,men nu har hon lÄmnat arb. Platsen fÖr att inta lite middag-och det blir ingen skillnad.

hjÄlp! ! !
 
Sv: Trav är djurplågeri...

FÖrsÖker ngn.skoja med mig-dÅ jag skriver med " stora bokstÄver "
sÅ visas det i bland text;stora och smÅ bokstÄver.....
Skumt!
Initialt trodde jag det var min sekr. Som ligger tvÄrs Över alla tangenter ,som medfÖrde att det blev lite si och sÅ,men nu har hon lÄmnat arb. Platsen fÖr att inta lite middag-och det blir ingen skillnad.

Låg din sekreterare på tangentbordet?:eek::rofl:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

:rofl::rofl: haha!


Tulipanros: när man skriver med versaler ändrar programmet på buke över det till små, men det klarar inte ändra ÅÄÖ.
För övrigt är det absolut inte trevligt att läsa text som är skriven med versaler, det ser ut som det skriks ut.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

FÖrsÖker ngn.skoja med mig-dÅ jag skriver med " stora bokstÄver "
sÅ visas det i bland text;stora och smÅ bokstÄver.....
Skumt!

Inte alls skumt..
Hela systemet är konstruerat på det viset att om man skriver ett vettigt inlägg så förblir bokstäverna stora.

Om man svamlar eller skriker hela tiden så blandas stora och små bokstäver i en enda röra :devil:

I övrigt har Djurens Rätt lyckas snedvrida travet som dom velat själva.

Inte speciellt avancerat säkerhetstänkande att ta bort checken..t.ex

Och som den norrmannen sa härom dagen i tv
Mycket munskador blir det när man driver med tömmarna.......


Jaja.....

AM
 
Sv: Trav är djurplågeri...

o.k.
Det är faktiskt så att min ena katt intar laptoppen så fort morgonen gryr-Helst ska jag klappa henne hela tiden också-då jag försöker skriva-mellan benen,öronen, tänderna, whatever, på henne.
Urjobbigt,men jag älskar den katten -hon är världens vackraste katt .
Både utanpå och innuti.
Och hon tycker def. inte om trav.
Vi har diskuterat det ingående.Hon tycker också att det är djurplågeri, men det tycker hon å andra sidan att hoppn/dressyr ,för att inte tala military riding också är.Hästarna drivs alldelses för hårt !
Och åt dem gives inget val.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

ja, talför katt du verkar ha, kan hon inte skriva också? med tanke på att hon bor på datorn?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jenny djurplågaren har just kommit hem från stallet. Jag måste ju vara ÄNNU värre än de som har egna travhästar för jag hjälper till med travarna i "mitt" stall alldeles frivilligt och gratis och utan att förstå hur fel det är :eek:

I dag till exempel har jag plockat in 14 hästar från sina rätt stora hagar där de går i par eller fler ändå beroende på hur de trivs tillsammans. Eftersom det regnat och snöat om vartannat i dag har samtliga haft täcken på sig i sina hagar för att de inte skulle frysa när blötsnön lagt sig i pälsen...

Samtliga hästar kom in, visiterades (nåja hjälpligt i alla fall) och fick gå in i sina boxar där de fått en rejäl portion hö. När de tuggat hö en stund fick de kraftfoder och en häst som såg lite hängig ut drabbades av det oerhörda djurplågeriet att ett främmande föremål fördes upp försiktigt och med salva i analen... och när det visade sig att han hade lite lite feber så fick han en extra portion mat i och med att han fick ett par nävar betfor med jättemycket vatten för att få i sig vätska. Och så fick han ett tunt innetäcke på sig utifall han skulle frysa.

Djurplågaren Jenny avslutade kvällen med att gå runt och klappa om travhästarna och kolla att de ätit och druckit som de ska.

Resten av dagen i deras hemska liv då? Jo ett par av dem har gått med loksele och pullertvagnen och dragit runt i skogen i skritt och trav någon timme. Övrig tid i hagen där de givetvis även fått mat och vatten.

Den hemska utrustning jag använt i dag? Tja, grimmor och grimskaft... och förstås en termometer då.

Ägaren har dessutom använt sig av så galna saker som loksele, ryktborste, hovkrats, huvulag och tömmar. Och vagn förstås.

Fy vilka onda människor vi är!!! Jag skäms så att jag håller på att dö!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Ouppps... glömde att stackars stackars shettisen fått dra ROCKARD med TRAVSELE också :eek:

Och huvudlag förstås. Ingen check/käk, inte ens benskydd, inga läskiga jordbländare eller tussar i öronen - bara en travsele med huvudlag och töm.

Vad tusan surrar Djurens rätt om???
 
Sv: Trav är djurplågeri...

:eek: men gode gud människa!!
lika bra att du går och anger dig själv med en gång! :mad:

själv sitter man och laddar för att åka och väcka hästarna redan klockan sju!! haha., skadeglädje, inte ska de få sova mycket längre än mig! :devil:
och så tempen i röven! Moahahahaha!!


;) (ifall nån inte fattade!)
glöm inte kalla fakta granskar travet tråden
 
Sv: Trav är djurplågeri...

+++++++++++++++++.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trav är djurplågeri...

Inte alls skumt..
Hela systemet är konstruerat på det viset att om man skriver ett vettigt inlägg så förblir bokstäverna stora.

Om man svamlar eller skriker hela tiden så blandas stora och små bokstäver i en enda röra :devil:

I övrigt har Djurens Rätt lyckas snedvrida travet som dom velat själva.

Inte speciellt avancerat säkerhetstänkande att ta bort checken..t.ex

Och som den norrmannen sa härom dagen i tv
Mycket munskador blir det när man driver med tömmarna.......


Jaja.....

AM

Ja, men ge 17 i att driva med tömmarna då !
Ge fanken i att köra alls om du inte kan hålla dig till reglerna !
Så enkelt är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp