Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

*KL*

Jo, djurplågeri var ett ord man fick höra igår...

Min farbror har sett kalla fakta om travet, han som alltid har varit stöttande, nyfiken och tillomed spelat på min systers hästar, alltid frågat om saker och peppat på, igår fyllde syrran år och då var han snabb att kommentera om djurplågeriet.. Det var förjävligt rent ut sagt..

Diskuterade kring ämnet lite, förklarade och nystade ut några frågor och tillslut så var han bara emot 2-årings loppen.

Jag blev så jävla förbannad för det blev verkligen sanning att de som bara såg programmet skulle kasta sig över travet och säga att det var djurplågeri.

Tycker faktiskt att det minsta TV4 kan göra, är att göra en dokumentär om travet och dess goda sidor...
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Näää men en dokumentär om travet skulle ju inte bli något "smaskig"... jag menar vem vill titta om de visar en dokumentär om vänliga männniskor som lever för sina hästar och vill dem väl - även om de också kräver prestation av samma hästar...?

Näää det blev nog ingen tittarsucce direkt. Och då är ju inte TV4 intresserade.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Visst var det för ett tag sedan att program/längre inslag om en äldre man och hans travhästar?

Några kommentarer här på Buke från de aktiva men jag hörde inte en enda "utomstående" kommentera det.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Kalla fakta och liknande program ska ju belysa problemen inom olika områden och inte vad som är bra. Jämför t ex program om vanvård inom åldringsvården. De FINNS och genom att belysa problemen så kanske man förhoppningsvis får till en förändring. Att man tar upp detta innebär naturligtvis inte att alla inom åldringsvården missköter sig i detta land det förstår nog de flesta.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Knappplån.

Vansinnigt med faktafel i den här rapporten.

Kul kuriosa är väl ändå bilden på sidan 7, hästen med luva och flughuva. Bildtexten upplyser att hästen är påpyntad så för att inte höra och se ordentligt. Vet man inte ens hur mycket en flugluva inskränker synen på en häst så känns det onekligen lite komiskt.

Känner att jag tappade allt förtroende för djurens rätt när de inte kan ha torrt på fötterna innan de börjar gasta.

Blä!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Knappplån.

Vansinnigt med faktafel i den här rapporten.

Kul kuriosa är väl ändå bilden på sidan 7, hästen med luva och flughuva. Bildtexten upplyser att hästen är påpyntad så för att inte höra och se ordentligt. Vet man inte ens hur mycket en flugluva inskränker synen på en häst så känns det onekligen lite komiskt.

Känner att jag tappade allt förtroende för djurens rätt när de inte kan ha torrt på fötterna innan de börjar gasta.

Blä!


Det vet väl alla vi som kör med dubbla nät en travdag att vi inte ser någonting... :rofl::rofl:

(Vi som sitter bakom alltså)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Och ta alla som tror att flughuvor bara används på blinda hästar... :angel: Varför ska den ha huva då för?! :eek: :rofl:

Jag kommer gå upp i limningen den dagen Kalla Fakta eller liknande program får för sig att granska galoppen på samma sätt. Jag såg med flit inte programmet om travet, av just den anledningen att jag inte orkade bli upprörd. Men det räcker att läsa inläggen här på Buke och lyssna på vad mina grannar säger för att förstå hur sneddrivet programmet var.

Djurens Rätt kanske ska koncentrera sig på att ta hand om misshandlade och avmagrade stackars övergivna kusar som står och hänger i någon lerig hage i väntan på döden? Få hästar tas ju om hand så bra som löphästar, jut för att de tjänar pengar. Rötägg finns inom alla sporter, såna som tror att de ska tjäna pengar på sina hästar utan att ta hand om dem. Men de är inte representativa för alla inom sporten! :mad:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Visst var det för ett tag sedan att program/längre inslag om en äldre man och hans travhästar?

Några kommentarer här på Buke från de aktiva men jag hörde inte en enda "utomstående" kommentera det.

Jo det var ju en dokumentär om Nils Ola Andersson, proffstränare i Årjäng
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag tyckte att jag såg något om att pullburk också kallades halsbygel (?)
Vad jag vet så är det inte samma sak (även om de löser samma problem)


Och att hästen inte kan röra huvudet i sidled när den har huvudstång. Stången är ju utdragbar så visst, den inskränker rörelsen men hästen blir inte "fastlåst" i ett enda läge som man skulle kunna tro av texten.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Det är ett tag sedan jag var aktiv inom travet, men om man nu vill propagera för eller emot något så ska an väl se till att faktan blir rätt?:confused:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Överlag verkar de tro att alla utrustning är till för att skada hästen istället för att hjälpa den. Precis som att de skulle springa fortare och bättre bara för att man hänger på den flera grejer. :angel:

Hovbölder för att travhästen skos om gång på gång och springer barfota? Har jag missat nåt?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Överlag verkar de tro att alla utrustning är till för att skada hästen istället för att hjälpa den. Precis som att de skulle springa fortare och bättre bara för att man hänger på den flera grejer. :angel:

Tur att ni använder lättviktskor och att huvudstången är i aluminium och pullburken i plast!

Annars hade väl alla travhästar kroknat ihop och dött under tyngden av alla grejer den måste ha på sig!
Hur det nu ska gå till vet jag inte, hästen kan ju inte röra på sig så som vi satt fast huvudet på den.
*ironi*

(Jag tror för övrigt att en häst som inte vill, som får nog, och blir förbannad, den hästen kommer vi inte att kunna hantera oavsett om vi har checkremmar och pinnar och tömmar och spö på alla möjliga håll. Den hästen kommer att slå sig fri eller springa till den stupar)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Precis, jag har ju ett sånt exempel...

Jag (eller nä, det var inte jag utan mamma som blev varnad) fick varningen att det vaar en RIKTIGT otäck häst jag skulle ta i somras...

Eller hur, allt var bara en stor protest mot att hon satt fast i huvudet och munnen. Jag vet ju att hon dragit lite "ärevarv" vid sina vinster tidgare men numera saktar hon in som vilken normal häst som helst även om hon envisas med att "slå ner" norsken hela tiden efter loppen. :p

Helt normal häst som man kör med röstkommando, nästan lite "lat" i träning, så som de SKA vara helt enkelt. Och i tävlingssammanhang tänder hon till men blir inte bråkig.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Bra hoppas att det leder till något!
Läste på djurensrätt sida ,Problemet med travet är att det är en sluten värld och det är svårt för en utomstående att ta sig in!?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Kul skämt. Kalla fakta är inte kapabla till att granska något ;).


Jag håller med dig. Själv va jag helt övertygad om att dom skulle granska travsportens dolda djurplågeri.

Det hade varit jättelätt att med hjälp av statestik från självaste ATG som källhänvisning avslöjat det.

Ex.

1. Statestik på åringar inkommna i träning och sedan statestiken på hur många % av dessa som lyckats kvala och även gått premielopp.

2. Hur många % som gått 2års lopp och fortfarande är aktiva vid 12 års ålder.

3. Hur stor % klarar inte träningen och vad händer med dessa individer den dagen dom går ur träning. Vilket öde går dom till mötes och är det inte här det stora dolda djurplågeriet borde focuseras på.

4. Vilket ansvar tar ATG för dessa individers framtida välbefinnande som icke aktiva utifrån den "reklam" man gärna sprider om dessa individer så länge dom är aktiva.

5. Är vissa tränare som har "filial" i Italien verkligen seriösa med tanke på den djursyn man har i det landet ? Är den "filialen" även en täckmantel för slakttransport till det landet.

6. Är det bra policy för ATG och sporten att låta en av landets mest hetlevrade tränare få uttala sig om stämning på 100 milijoner mot Kalla Fakta när man har vetskapen om att är det ngn som ger sporten bad goodwill genom fula drivningar,sparkar,slag och ljud decibel över 120 i loppen så borde man väl sätta munkavel på den personen som offentlig förespråkare,

Det hade räckt för kalla fakta att ta del av lopprepriser,söka i statestiken på endast ett fåtal "rötägg" som skämmer ut hela den övriga seriösa yrkeskåren med ATG:s goda minne.


Stig H Johansson är själv (och har alltid varit) mkt kritisk till 2 års lopp och att stora prissummor i just dom årgångsloppen väldigt lätt p.g.a. ägarnas påtryckningar om start för att tjäna snabba pengar är mer till majoritetens nackdel än framtida fördel.

Veterinär Lars Audell är en av få banveterinärer som aggerar utifrån djurskyddet och har mod nog att strax innan start även "blåsa ut" en storfavorit med allt det ramaski det medförde främst från Stefan Hultman.

Travet mår bra av att granskas men det ska synas objektivt där källhänvisningen hänvisat till källan= ATG
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Audell och mod?
Hade han varit modig så hade han stukit en viss elitloppshäst.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Också märklig historia...
Hur kunde hon få starta i det loppet????

Naffa funderar vidare..

Är det svårare att få till en strykning på grund av hälta bara för att man tillhör "elit-häst" med kända ägare och kusk??

Är det lättare att stryka hästen som tillhör en amatörtränare i Noppikoski??

AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp