Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Ok, tack för klargörande!:)

Jag funderade faktiskt på det här med travet som helhet i natt.
Vilken utveckling det har blivit. Om den har varit av ondo eller godo osv.

Ser jag till min bana så har vi tränarkris. Stallbacken, som ska stängas ner och bli ett bostadsområde, är både eftersatt och ödslig jämförelsevis.
Minns när jag var yngre. Då sjöd det av liv och även småtränarna fick sin rörelse att gå runt.
Så någonting är ju onekligen snett nu när inte ens de lite större proffstränarna kan få lönsamhet i sin verksamhet.

Travsporten omsätter hiskeliga summor men ändå är majoriteten av uppfödarna, tränarna och hästägarna missnöjda och ser en kostnadsökning som inte bär sig.
-Vart ligger problemet?

Jag har bara arbetat för stortränare och även haft hästarna i träning hos större proffstränare. Med ett undantag. En väninnas man blev A-tränare och för att ge honom chansen satte vi två hästar hos dom.
Tyvärr uteblev hans resultat så efter 3 år gav han upp.
"Syns du inte så finns du inte"

Småbanorna föreslås bli sommarbanor och alla skriker efter höjda prispengar.
Även vår huvudstadsbana -där vissa anser att det är orättvist att deras hästar får stå tillbaka för poängstinna pållar från övriga Sverige.

Återigen, vad är det egentligen som har hänt?

Jag ska villigt erkänna att jag kan inte så mycket om amatörernas villkor -mer än att jag känner en del amatörtränare och jag håller mig "skum-uppdaterad" om amatörernas önskemål via travpressen.
F.ö är jag dåligt insatt i fördelningen av pengarna som är "öronmärkta" just för amatörer. På min bana är prispengarna jämförbara med de övriga loppen.
Men att det körs få amatörlöp kan jag hålla med om -å andra sidan har ju amatörerna samma villkor och chans att anmäla hästar till de övriga loppen.

Det är det som är så underbart och jämnlikt med travsporten.
ALLA har chansen att lyckas!
Fråga Nisse och Opalen. :D

Nej, skämt åt sido, jag förstår problematiken även om jag inte upplever den själv ifrån er synvinkel.
Det borde finnas en gärdsgårdsserie -men likväl som i alla sporter kan man inte förvänta sig att denna "lägre" serie blir lika upmärksammad.
Jag har koll på Allsvenskan men inte Hallands div.6 grusplan.;)
Dessutom har även den högre "serien" inom travet problem med publikraset.
Solvalla hade ca 1000 (!) besökare en V75-omgång nu i december.
Då får man nog räkna med att "gärdsgårdsserien" får köra inför tomma läktare med.
-Eller skulle det vara tvärtom rent av?

Det är kanske där vi får börja om, för att locka fler intresserade till vår sport?
Jag tror nämligen inte alls på enarmade banditer och dyl.


Sedan TV4 började att sända travet har dock stressen ökat på tävlingsdagarna. Någonting som av de flesta anses negativt men andra (läs spelarna) är positiva då de anser att det är på tok för lång tid mellan loppen.

Jag kan inte släppa det här med VAD det är som har hänt inom travet.
Spelomsättningen ökar samtidigt som allt fler verksamma inom sporten går på knäna.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Har för mig att någon tog upp det här förut..

Men varför bara ha amatörlopp (alltså lopp där amatörer kör) och inte lopp där bara hästar som står i träning hos en amatör får starta. Sen vem som kör loppet spelar inte mig sån stor roll egentligen. Är ju tränaren som gör de stora jobbet. Och dom som ska gynnas, inte bara den lilla grupp som kör sina hästar själva ibland.

Se bara på när v75 kommer till min hemmabana (rättvik) då är det OMÖJLIGT att komma med i något av de andra loppen eftersom stortränarna tar med sig busslaster av hästar.

det är svårt.. Känner själv att det blivit för mkt spel istället för sport av travet. Nu är det väl så att det är en spelform som också utgör en sport istället för en sport som man KAN spela på.

OM jag tex skulle föreslå att det ibland skulle vara ett v75 lopp för bara amatörtränade hästar. De skulle antagligen inte gå igenom för att det blir för svårt för spelarna.

Men vi då? Vill vi att de ska bli som USA? Om atg och stc INTE vill de så tycker jag att de ska sätta ner foten och verka för att de inte ska bli det.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Är det månne Åby som du refererar till, som ska bli bostadsområde?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag menar inte bara amatörer som kör utan även de mindre tränarna. Tänker på min lilla. Inte på långa vägar säkert att hon springer in några direkt pengar, det förväntar jag mig inte, men hoppas kan man ju alltid. Men ändå hade det varit skoj att få tävla ändå. För skojs skull. På lite "sämre" nivå så att säga? Som på bygdetrav eller liknande om ni förstår vad jag menar? Alltid kul med höjdarlopp, men roligare hade det varit med fler tävlingar där det inte bara är elit? (vet att det är mycket blandad nivå trots allt) Så att småfolket kan vara med på ett hörn *smile* Klart att alla kan anämla till många lopp, men chansen att komma med kanske är väldigt liten fast den ändå finns där? Verkar kanske som spelarna har fått mycket vunnit men travfolket har tappat gnistan? Inte lätt att veta.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag kan inte släppa det här med VAD det är som har hänt inom travet

TV sändningar, staten, prispengar, men främst tv sändningarna o att man kan se Liven....ju mer pengar som kommer in via spelet, ju mer ska staten ha och istället för att höja prispengarna i vardagstravet, så lägger dom de hellre stilla.
Fok slutar mer o mer, det är lågkonjuktur, stress på tävlingsdagarna med värmningar o dyl, mörkeranmälan ala mörker ( vem vill åka 40 mil för 20 000 om man har ett spår som är dödfött ? )
Personlligen retar jag mig på storebrorsmentaliteten hos STC....
Mer folk slutar och allt kommer att sluta med ett fåtal banor där bara proffsen får plats i loppen...bredden är amatörerna....men även amatörer lämnar in i proffsträning.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jo så sant så. Hemskt tråkigt iaf. Ja det är väl det enda snart att göra? Lämna in hos proffs? Hade säkert jag med gjort om det inte kostat så mycket. Men min far vill ju så gärna köra *smile* han har kört häst i över 40 år. Själv är jag nog inte alls så sugen på att köra i lopp själv, vill bara träna. För dåliga tävlingsnerver hahaha. Ja, man får se hur det blir framöver, men som du säger Martha, folk slutar mer och mer och det blir mindre folk på travbanorna som bara umgås, nu är det bara pengar som drar den stora publiken? Precis, staten ska bara ha mer och mer istället för att lägga det på sporten där de behövs, underhålla alla banor så att fler slipper läggas ner, tränare såväl som kuskar mm. Gott nytt år på er!!!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

"Ingen bredd, ingen topp"

Varför fattar dom inte det?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag funderade faktiskt på det här med travet som helhet i natt.
Vilken utveckling det har blivit. Om den har varit av ondo eller godo osv.

Enbart av ondo!:devil: Har tagit bort glädjen med amatörlivet allt kostar mer och mindre pengar att köra om.

Ser jag till min bana så har vi tränarkris. Stallbacken, som ska stängas ner och bli ett bostadsområde, är både eftersatt och ödslig jämförelsevis.
Minns när jag var yngre. Då sjöd det av liv och även småtränarna fick sin rörelse att gå runt.
Så någonting är ju onekligen snett nu när inte ens de lite större proffstränarna kan få lönsamhet i sin verksamhet.

Anledningen till att de mindre tränarnas rörelser inte går ihop är att de är "odugliga" att träna häst och därav vill ingen ha häst hos dom. Alla som har en travhäst vill tjäna pengar på den inte bara betala därför lämnar man hellre hästen till Kari eller Svanen för att se om den kan något över huvud taget.

Travsporten omsätter hiskeliga summor men ändå är majoriteten av uppfödarna, tränarna och hästägarna missnöjda och ser en kostnadsökning som inte bär sig.
-Vart ligger problemet?

Ledningen dom kan inte se att det finns någon som blöder utan enbart tänker på sin egen plånbok och sitt anseende.

Jag har bara arbetat för stortränare och även haft hästarna i träning hos större proffstränare. Med ett undantag. En väninnas man blev A-tränare och för att ge honom chansen satte vi två hästar hos dom.
Tyvärr uteblev hans resultat så efter 3 år gav han upp.
"Syns du inte så finns du inte"

Tråkigt när något sådant händer men man ska inte ställa häst i träning för att vara snäll. Ludde t ex har ju hästar hos Svanen.

Småbanorna föreslås bli sommarbanor och alla skriker efter höjda prispengar.
Även vår huvudstadsbana -där vissa anser att det är orättvist att deras hästar får stå tillbaka för poängstinna pållar från övriga Sverige.

Återigen, vad är det egentligen som har hänt?

Jag går emot alla och tycker att man skulle stänga ner flera av våra småbanor och satsa på bättre banor istället. Solvallas egna tränare duger helt enkelt inte till mot alla andra hästar från hela Sverige. (gäller de mindre tränarna såklart)


Jag ska villigt erkänna att jag kan inte så mycket om amatörernas villkor -mer än att jag känner en del amatörtränare och jag håller mig "skum-uppdaterad" om amatörernas önskemål via travpressen.
F.ö är jag dåligt insatt i fördelningen av pengarna som är "öronmärkta" just för amatörer. På min bana är prispengarna jämförbara med de övriga loppen.
Men att det körs få amatörlöp kan jag hålla med om -å andra sidan har ju amatörerna samma villkor och chans att anmäla hästar till de övriga loppen.

Det finns ingen "öronmärkning" av prispengar alla tävlar på lika villkor dock är det mycket pengar i de stora loppen och mycket lite i de riktigt små.

Det är det som är så underbart och jämnlikt med travsporten.
ALLA har chansen att lyckas!
Fråga Nisse och Opalen.

Lite av ett påhopp kanske men han duger inte ens i silver divisionen här hemma i Sverige men i Italien är han en stjärna:confused:Undrar varför:confused:.

Nej, skämt åt sido, jag förstår problematiken även om jag inte upplever den själv ifrån er synvinkel.
Det borde finnas en gärdsgårdsserie -men likväl som i alla sporter kan man inte förvänta sig att denna "lägre" serie blir lika upmärksammad.
Jag har koll på Allsvenskan men inte Hallands div.6 grusplan.;)
Dessutom har även den högre "serien" inom travet problem med publikraset.
Solvalla hade ca 1000 (!) besökare en V75-omgång nu i december.
Då får man nog räkna med att "gärdsgårdsserien" får köra inför tomma läktare med.
-Eller skulle det vara tvärtom rent av?

Roligt att gärdsgårds serien ofta har fler besökare än Solvallas V75 dag:p.

Det är kanske där vi får börja om, för att locka fler intresserade till vår sport?
Jag tror nämligen inte alls på enarmade banditer och dyl.

Jag tror att en viktig del i detta kan vara att ta bort mycket av tjafset i travet. Allt detta om ÅS gör att väldigt många drar öronen åt sig. Trots att ingen dom eller allmänt åtal har kommit fram. Skandal pressen lever lyckliga dagar med all uppmärksamhet som för travet enbart är negativ. Inget av travets positiva sidor har visats i TV4 utan enbart det som säljer för dom, och stora reklam inslag där det står TRAV ÄR DJURPLÅGERI! det drar massor med tittare. Medan en dokumentär om "plåt Svens" hästar och hur han tränade sina framgångsrika hästar skulle inte dra många icke travintresserade till tv apparaten.

Sedan TV4 började att sända travet har dock stressen ökat på tävlingsdagarna. Någonting som av de flesta anses negativt men andra (läs spelarna) är positiva då de anser att det är på tok för lång tid mellan loppen.

Jag som aktiv håller dock med spelarna varför ha 10 minuter mellan loppen?
Jag tycker att 5 minuter efter avslutad seger intervju räcker gott och väl. Man har ju liksom lärlingar och häst skötare för att hästen skall vara klar när man kommer in efter loppet och kan man inte lita på sin personal så kan man byta ut personalen till folk man litar på.
Lika vill jag pusha för att börja tävlingsdagen vid 17.00 istället för 18.00 för att inte sista start skall bli vid 9 tiden eller senare. Man kommer inte hem före 12-halv 1 om man inte bor mycket nära banan.

Jag kan inte släppa det här med VAD det är som har hänt inom travet.
Spelomsättningen ökar samtidigt som allt fler verksamma inom sporten går på knäna.

Allt har handlat om ledningen och deras anseende inte om att du och jag kan få chansen att tjäna lite mera pengar och hålla nere utgifterna lite att gå plus på en häst tycker jag är för mycket begärt.
Ett annat mycket stort problem är vårat undermåliga reglemente som tillåter att Björn Goop får trolla bort 500 meter i vart enda lopp det finns liksom ingen som vågar utmana honom. Det blir alltså inte roligt att titta på men mera intressant att spela på.
Ett roligt lopp är ju när 4-5 hästar slåss in på linjen och inte en sitter bekvämt bakåt lutad och bara väntar på att någon skall komma men ingen kommer.

Samma med maffian som kör V75 kompis körning är inte roligt att se och ingen som kan något det minsta om trav kan säga att det inte förekommer. Till och med lilla jag har varit med om det trots att jag inte kört så himla många lopp. (jag var alltså "ombedd" att göra en sak för en annan kusk som skulle ge oss båda en fördel). Lite av släpper du så släpper jag teorin. Det är tråkigt att det skall behöva vara så.

Vi små får mindre och mindre att köra om och med framför allt då priserna även på sämre hästar går upp markant.
Stora syndikat som Easy kb köper en häst för massor med pengar och säljer den i andelar till massor av folk. Detta tycker jag år så tråkigt att jag nästan blir riktigt ledsen. Det tar ju bort känslan av att min häst vann loppet:love:.
Stuteri Menhammars annons säger "När pengarna inte är ett problem" men det tar ju faktiskt bort de flesta av oss travaktiva eller hur?

Inför mera fördelar att faktiskt vara på travbanan på tävlingarna som lite aktiviteter för barnen. En billig restaurang inte bara de dyra fina restaurangerna som finns idag. En kopp kaffe och en bulle kostar 40kr det gör det så vitt jag vet inte ens på ett finare fik på stan. Dessutom är det nog Sveriges sämsta kaffe och kladdiga gårdagens bullar man får.

Att göra travet som en upplevelse och inte bara spel på djur skulle nog göra att fler kommer till banorna. Detta upnår man inte genom flashiga reklamer om hästkrafter i tv.

Kanske en innerplansläktare :idea: det är jättekul att se loppen från bilen på åby eller måldommartornet (fick vi göra i körlicens utbildningen).

En annan sak är att ta bort voltsystemet det är mycket orättvist.
Och spårförbehåll skulle inte behövas mera.
Mörker anmälan på alla lopp som nu finns är ett mycket bra sätt att göra det lite roligare.
Sedan också att en kusk inte skall kunna bli uppsatt på mer än en häst (alltså man anmäler inte häst utan häst och kusk) vilket skulle göra att flera nya fick köra fler lopp. Så stall Goop anmäler 3 hästar till ett lopp så kan inte Björn välja en att köra utan han måste köra den som han är anmäld på och 2 andra kuskar de övriga 2 om alla 3 kommer med och kommer inte Björns häst med får han stå vid sidan och tvätta glasögonen inför nästa häst.

Bara lite av mina tankar kring travet.

Men nu skall jag nog sova lite börjar bli sent nu. 03.15 :o
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Anledningen till att de mindre tränarnas rörelser inte går ihop är att de är "odugliga" att träna häst och därav vill ingen ha häst hos dom.
Är du inte lite väl hård nu?
Spelar ingen roll hur skicklig en tränare är om man inte har vettigt hästmaterial i boxarna.
Det går inte att trolla med knäna.

. Solvallas egna tränare duger helt enkelt inte till mot alla andra hästar från hela Sverige. (gäller de mindre tränarna såklart)
Jag hänger inte riktigt med, kan du förtydliga lite.
Vad har det med att lägga ner småbanor att göra?


Jag som aktiv håller dock med spelarna varför ha 10 minuter mellan loppen?
Kanske för att folk ska hinna värma?:idea:

I övrigt tycker jag du har flera intressanta tankar och idéer.:)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Är du inte lite väl hård nu?
Spelar ingen roll hur skicklig en tränare är om man inte har vettigt hästmaterial i boxarna.
Det går inte att trolla med knäna.

Såklart men dom flesta tränare har fått chansen och inte förvaltat den därför får dom inte något vidare material att jobba med. Dom duger helt enkelt inte till som tränare och borde gå tillbaka och bli amatörer istället.
Jag har jobbat åt en rad "odugliga" tränare och alla har något som de kan lära ut som man kan ha nytta av men över lag gör alla dessa gamla rävar lika dant hela tiden inget som förändras.
Jag är av den åsikten att får man inte resultat på det man gör så måste man prova något annat. Detta behöver ju inte Svanen o Stickan göra då de bara tar in en ny häst om en inte skulle fungera i träningen eller gå sönder.

Jag hänger inte riktigt med, kan du förtydliga lite.
Vad har det med att lägga ner småbanor att göra?

Det är för många banor för många starttillfällen för många hästar som "bara springer med" tävlar där. Jag tycker det är mycket synd att man fortfarande tävlar med gamla utslitna hästar och vill gärna ha mera unghästar till start.
Ge alla unghästar en morot att kämpa för som en liten bonus om hästen gått under 18.0 som 2åring eller tjänat 200,000kr:idea:
Ta också bort premie och kval lopps pengarna många hästar blir förstörda i jakten på 12000kr :(
Detta kan också stoppa allas våran tokfia som kör runt med 2 åringar som går 26 tider och har 50,000-60,000kr på sig. Sådant förstör travets rykte när 2-3 hästar är i sista kurvan när resten är i mål:crazy:

Kanske för att folk ska hinna värma?:idea:
Vi har inte så många hästar så vi småtränare hinner med det och de stora har lärlingar/hästskötare som ska klara av det. Dessutom så kan man värma under tiden de andra loppen går:idea:. (i alla fall på de flesta banor)

I övrigt tycker jag du har flera intressanta tankar och idéer.:)

Man tackar och :bow: ;)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Ge alla unghästar en morot att kämpa för som en liten bonus om hästen gått under 18.0 som 2åring eller tjänat 200,000kr:idea:
Ta också bort premie och kval lopps pengarna många hästar blir förstörda i jakten på 12000kr :(
Detta kan också stoppa allas våran tokfia som kör runt med 2 åringar som går 26 tider och har 50,000-60,000kr på sig. Sådant förstör travets rykte när 2-3 hästar är i sista kurvan när resten är i mål:crazy:

Nu får jag inte riktigt ihop det igen.
Du vill ge bonus till 2 åringar som gått under 18.0 men tycker samtidigt att många 2 åringar förstörs av att gå 30.0 tempo i premielopp?:confused:

Vi har inte så många hästar så vi småtränare hinner med det och de stora har lärlingar/hästskötare som ska klara av det. Dessutom så kan man värma under tiden de andra loppen går:idea:. (i alla fall på de flesta banor)
Men tror du inte att spelarna är intresserade av att kunna se värmningarna?
Många gånger vill nog kusken/tränaren själv hinna känna på hästen och banan inför start.
Jag tycker det kan vara nog så stressigt mellan loppen som det är nu, särskilt om man har hästar i loppen efter varann.:o

Vem är "allas våran tokfia"?
Det går bra att skicka PM.;)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nu får jag inte riktigt ihop det igen.
Du vill ge bonus till 2 åringar som gått under 18.0 men tycker samtidigt att många 2 åringar förstörs av att gå 30.0 tempo i premielopp?:confused:

Det handlar om att många börjar tränas för sent och pressas mot ett mål som för många inte går på någon/några månader. Att pressa en häst till premie och kval som många gör börjar träna dom efter betesgång som 2åringar tycker jag är totalt galet för de skadar många gånger psyket på hästen. Samtidigt som dom inte blir riktigt grundtränade för framtiden.
Se på Ludde mafian som redan idag går under premie tider hemma:D och de flesta av oss har knappt kört klart grundträningen innan vi börjar att köra jobb. Många har nog inte ens börjat köra. Man måste träna hästarna mycket tidigt inte fort utan bara motion, styrka och psyke.

Men tror du inte att spelarna är intresserade av att kunna se värmningarna?
Många gånger vill nog kusken/tränaren själv hinna känna på hästen och banan inför start.
Jag tycker det kan vara nog så stressigt mellan loppen som det är nu, särskilt om man har hästar i loppen efter varann.:o

Ja men att kusken står vid utgången till banan och tar en häst förvärmd och klar kör sina 2 varv och ser att allt är i sin ordning åker in tar hästen till loppet och byter häst igen borde fungera tycker jag. Då får spelarna se hästarna i värmningen plus att kusken får se och känna på hästen.
Jag gillar inte att behöva vara kvar till 10 tiden på kvällen när man gått i sista loppet. Tråkigt och kallt så här års och om man ska upp o jobba dagen efter blir man inte lite seg.

P.S. Gillar din hund :)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Det handlar om att många börjar tränas för sent och pressas mot ett mål som för många inte går på någon/några månader. Att pressa en häst till premie och kval som många gör börjar träna dom efter betesgång som 2åringar tycker jag är totalt galet för de skadar många gånger psyket på hästen. Samtidigt som dom inte blir riktigt grundtränade för framtiden.
Se på Ludde mafian som redan idag går under premie tider hemma:D och de flesta av oss har knappt kört klart grundträningen innan vi börjar att köra jobb. Många har nog inte ens börjat köra. Man måste träna hästarna mycket tidigt inte fort utan bara motion, styrka och psyke.
Tack för förklaringen. Nu förstår jag bättre hur du menar!:)

Ja men att kusken står vid utgången till banan och tar en häst förvärmd och klar kör sina 2 varv och ser att allt är i sin ordning åker in tar hästen till loppet och byter häst igen borde fungera tycker jag. Då får spelarna se hästarna i värmningen plus att kusken får se och känna på hästen.
Jag gillar inte att behöva vara kvar till 10 tiden på kvällen när man gått i sista loppet. Tråkigt och kallt så här års och om man ska upp o jobba dagen efter blir man inte lite seg.
Kan hålla med om att det är jobbigt med sena travkvällar.
Sista loppet och lång väg hem är inget kul.
Samtidigt gillar jag inte att stressa mellan loppen heller.;)
P.S. Gillar din hund :
)
Man tackar!:bow:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Det handlar om att många börjar tränas för sent och pressas mot ett mål som för många inte går på någon/några månader. Att pressa en häst till premie och kval som många gör börjar träna dom efter betesgång som 2åringar tycker jag är totalt galet för de skadar många gånger psyket på hästen. Samtidigt som dom inte blir riktigt grundtränade för framtiden.
Se på Ludde mafian som redan idag går under premie tider hemma:D och de flesta av oss har knappt kört klart grundträningen innan vi börjar att köra jobb. Många har nog inte ens börjat köra. Man måste träna hästarna mycket tidigt inte fort utan bara motion, styrka och psyke.



Ja men att kusken står vid utgången till banan och tar en häst förvärmd och klar kör sina 2 varv och ser att allt är i sin ordning åker in tar hästen till loppet och byter häst igen borde fungera tycker jag. Då får spelarna se hästarna i värmningen plus att kusken får se och känna på hästen.
Jag gillar inte att behöva vara kvar till 10 tiden på kvällen när man gått i sista loppet. Tråkigt och kallt så här års och om man ska upp o jobba dagen efter blir man inte lite seg.

P.S. Gillar din hund :)

Men hur vanligt är det att hästarna inte börjar tränas förrens efter bete som 2-åringar? Hur vanlig är det ens att hästen får gå på bete som 2-åring utan arbete? :confused:
De flesta brukar ju börja me dinkörning före bete som 1-åringar... och sen börjas träningen lätt efter bete, då fortsatt som 1-åring.
Iallafall där jag hållit till?

Jag förtår inte varför det skulle minska pressen på hästen att få en bonus om den går under 18 som 2-åring? :confused:
Jag ser det snarare tvärtom, pressen skulle öka på tränare o häst att få ut dem som 2-åringar o att de dessutom sen ska gå under 18 är ju ren idioti.

Nu har ju jag fattat det som du gillar den amerikanska stilen o gärna ser den här, det gör inte jag.
Jga tycker inde hästen ska vara en förbrukningsvara som det körs skiten ur som unghäst.
Jag gillar vår ide att hästar kan o får vara sena att utvecklas o att de som är det får sin tid när de är klara för att tävla fysiskt o psykist.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Men hur vanligt är det att hästarna inte börjar tränas förrens efter bete som 2-åringar? Hur vanlig är det ens att hästen får gå på bete som 2-åring utan arbete? :confused:
De flesta brukar ju börja me dinkörning före bete som 1-åringar... och sen börjas träningen lätt efter bete, då fortsatt som 1-åring.
Iallafall där jag hållit till?

Det gör många men det finns lika många som inte gör det utan litar på att hästen skall klara av att gå premie lopp innan tiden är slut i Juni. Det är dessa hästarna som tar skada i mer eller mindre skala.

Jag förtår inte varför det skulle minska pressen på hästen att få en bonus om den går under 18 som 2-åring? :confused:
Jag ser det snarare tvärtom, pressen skulle öka på tränare o häst att få ut dem som 2-åringar o att de dessutom sen ska gå under 18 är ju ren idioti.

Jag är också av det tycke att kval tiden skall sänkas till 20,0 på 2åringar. Jag tycker att det skulle bli en mycket hårdare ut rensning bland de yngre hästarna och bara de som verkligen kan starta gör det inte de som är senare i utvecklingen och inte startas fören som 3åring. Detta skulle i min mening göra att många skulle träna sina hästar tidigare och fram för allt fler hästar skulle tränas tidigare och kunna få chansen att komma till start vältränade och i rätt psyke.

Nu har ju jag fattat det som du gillar den amerikanska stilen o gärna ser den här, det gör inte jag.
Jga tycker inde hästen ska vara en förbrukningsvara som det körs skiten ur som unghäst.
Jag gillar vår ide att hästar kan o får vara sena att utvecklas o att de som är det får sin tid när de är klara för att tävla fysiskt o psykist.

Ja jag gillar den Amerikanska modellen med enbart de bästa som fortsätter som äldre dock finns det en del saker som jag inte tycker vi skall ta till oss.
Jag tycker det är värre som vi ser många många gånger med gamla hästar som tävlas till 9-11 år åldern trotts att dom tydligt visar att dom inte vill vara med. Till och med i proffs träning ser jag dessa hästar. En liten sänkning av tävlings åldern till 8 för ston och 10 för hingstar och valacker skulle vara en bra början. Så vi slipper se alla dessa gamla ut slitna hästarna på banan.
Dock skall väll sägas att det finns hästar som faktiskt kan tävla bra även på ålderns höst men dom tror jag är lätträknade:angel:.

En följd fråga varför skulle vi satsa så hårt på avel och bra uppfödning med tidiga hingstar i Sverige om vi inte vill ha ut hästarna så tidigt som möjligt?
Våra hingstägare köper dyra hingstar från USA och lämnar våra svenska hingstar utan toppston varför?
Mitt svar är att dom helt enkelt inte duger till och avkommorna oftast är för sena i utvecklingen för att passa in hos våra större tränare. Och fram för allt ger dom inga större priser vid försäljning. Inte för att unghäst priserna är så jätte stora för dagen ändå.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag håller inte alls med om dina idéer med sänkning av pensionsåldern på tavhästen.

jag tror att din vision av travet gör att det smalnar av sporten och att massor av små amatörer kommer att försvinna.

Och det beror inte på att jag själv har en gammal häst som gör sin sista säsong i år efter en förhoppningsvis 2,5 lång karriär på banan.

Däremot tycker jag att man behöver se över kval-systemet, det är inte bra som det är nu. när jag började med trav vann de snabbloppen på 19-tider och då var kvaltiderna någorlunda i fas med det (25 eller om hästen hade snabbare rek. under 5 sek. från rekordet), det har ju inte hängt med över huvud taget. men att tvinga en 2-åring att ta ut sig i 20-tempo full väg tycker jag är alldeles för hårt när tävlingarna går på kortare distans. Eller tänkte du 1640-kval för tvååringar?

Förresten: Det är kul att du kommit hit, diskussionerna har kommit igång på bra sätt sen dess tycker jag. :idea:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag håller inte alls med om dina idéer med sänkning av pensionsåldern på tavhästen.
Och det beror inte på att jag själv har en gammal häst som gör sin sista säsong i år efter en förhoppningsvis 2,5 lång karriär på banan.

Lite kanske ;) det är bara att säga grattis till en lång karriär. Hoppas han/hon kommer tjäna sin boxhyra+ något litet extra till matte. ;)

jag tror att din vision av travet gör att det smalnar av sporten och att massor av små amatörer kommer att försvinna.

Det kommer smalna av travet en liten del men dock så tror jag i längden kommer det bli fler hästar i träning och mindre som hamnar på "bakgårdarna" som ingen gör något med. Visst en del amatörer skulle sluta men dom är nog få då inte många idag enbart vill hålla på med gamla hästar så det skulle nog jämna ut sig efter ett par år.

Däremot tycker jag att man behöver se över kval-systemet, det är inte bra som det är nu. när jag började med trav vann de snabbloppen på 19-tider och då var kvaltiderna någorlunda i fas med det (25 eller om hästen hade snabbare rek. under 5 sek. från rekordet), det har ju inte hängt med över huvud taget. men att tvinga en 2-åring att ta ut sig i 20-tempo full väg tycker jag är alldeles för hårt när tävlingarna går på kortare distans. Eller tänkte du 1640-kval för tvååringar?

Våra kval regler är för "snälla" för dagen tycker jag. En häst osm skall starta måste kunna visa detta i ett kval lopp i tävlings tempo inte i snabbjobbs tempo tycker jag "alla" hästar kan springa 25 idag. När det gäller 2åringarna tycker jag att dom skall förbjudas tävla över 1640 meter det sliter för mycket på dom att springa sig trötta på längre distanser. Då dom blir muskeltrötta så kommer skadorna på benen som ett brev på posten. Detta händer ju såklart på 1640 meter med men inte i samma utsträckning som 2140. Och en snabbare kval tid för 2åringarna skulle göra att färre hästar som inte är färdiga skulle starta. Som våran lilla tokfia har gjort under 2008.

Förresten: Det är kul att du kommit hit, diskussionerna har kommit igång på bra sätt sen dess tycker jag. :idea:

Man tackar och :bow: :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp