Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Det är väl inte så konstigt att man uttrycker sin åsikt i en sport som just nu är väldigt diskuterad? Otroligt otrevlig ton.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Varför tryckte den ner huvudet mellan benen när checken gick av och varför gick den av??? Bristfällig utrustning eller en häst som gick så hårt på bogarna att en fullgod utrustning brast???

Du avslöjar ganska mkt i ditt inlägg.

1 Det var inte min häst 2 hästen tryckte ned huvudet jag har ingen aning om varför men du verkar gilla att hacka på travet. Läste flera av dina tidigare inlägg. Tyvärr så kan man aldrig lita på sin utrustning.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nu gäller inte det här bara dig..

Men en sak som jag stör mig på är att det kommer in folk här med sina "åsikter". Vad har åsikter med det här att göra?

Man kan tycka illa om trav, det är en åsikt.

Men säger man att "trav ÄR djurplågeri" eller "travtränare GÖR si och så" så är det ett "påstående" eller "anklagelse" och sånna måste vara grundade på fakta.

Men jag har ju skrivit flera gånger att jag är medveten om att det inte är på det sättet jag har sett överallt! Vore det så skulle människor reagerat mot travsporten för länge sedan, självklart. Varför har inte mina åsikter med det här forumet att göra? Det är väl det ett forum handlar om - dela med sig av sina egna och höra andras?

När jag har skrivit ett påstående har jag också skrivit att det är så jag ser på det och att ni gärna får motbevisa mig.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag vill ge en stor eloge till Thomas och Disa. Så otroligt strongt gjort av er.
Och ingen av oss vill tävla mot "strömmade" hästar. Och ingen av oss vill ABSOLUT INTE att hästar utsätts för sån misshandel.
Tack för att ni ser till nu att sätta stopp för det.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Något du skaffade när du "kollade runt"?

Du har nog missuppfattat mig lite. Jag har spenderat mycket i travstall och vid banan då jag hjälpte till där. Mina erfarenheter kommer inte helt från då vi kollade på travtränare, där håller jag med dig om att det vore knasigt ;)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag vill ge en stor eloge till Thomas och Disa. Så otroligt strongt gjort av er.
Och ingen av oss vill tävla mot "strömmade" hästar. Och ingen av oss vill ABSOLUT INTE att hästar utsätts för sån misshandel.
Tack för att ni ser till nu att sätta stopp för det.

Starkt gjort att våga träda fram!:bow::bow::bow:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag vill ge en stor eloge till Thomas och Disa. Så otroligt strongt gjort av er.
Och ingen av oss vill tävla mot "strömmade" hästar. Och ingen av oss vill ABSOLUT INTE att hästar utsätts för sån misshandel.
Tack för att ni ser till nu att sätta stopp för det.


Jag vill också ge en jättestor eloge till Thomas i Disa , starkt gjort
 
Sv: Trav är djurplågeri...

KL*

Citat:
Ursprungligen postat av Rebecka
Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.


bra, då är vi helt överens du och jag ! Fast jag hoppas att du går in på de andra tävlingsfurumen och säger samma sak där..... och inte bara här på trav.

Håller absolut med dig i det här, det är faktiskt lite knasigt av mig att bara hänga här ;) Men det verkar inte som att du bara pekar och säger "dom gör samma sak!! Dom gör samma sak!!" så fort man yttrar sig negativt om sporten. Men jag vill faktiskt inte bråka och jag tycker mig ha fått fram min åsikt nu, även om det kanske inte var helt värt det :angel:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast det är väl det som gör oss så lack.
Vi är en hästsport som alla andra,men travet krävar lite mer. Det är toppatleter alla travhästar. Vi jobbar varje dag sju dagar i veckan för att hästarna ska ha det så bra som möjligt.
Ändå är det fullt acceptabelt att spotta på travet.
Vi har våra rötägg med,men vi har aldrig hållit dom bakom ryggen. Vi rensar ut.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Asså seriöst?! Jag är inte alls insatt i travsporten men jag brukar kolla loppen på tv osv. Och vadå djurplågeri? Tänk så många hästar som njuter av att spring där? eller är det bara jag som svammlar?:crazy:

jaja om ja ska säga vad ja tror så är det att hästarna skulle inte springa så bra och vara så taggade om dom inte tyckte det var roligt :)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hålller med dig Lines
Skulle jag gå in i av de övriga trådarna och starta samma diskussion och namnge en stor dressyryttare osv skulle det bli sånt skri att tråden låstes direkt. Vad jag inte fattar att alla hästmänniskor som de påstår sig vara nu när de hoppar på Åke går på att en häst som får en elstöt skulle kunna köras utan käk och slaggjord i lopp?
Dessutom jogga lugnt och fint runt banan dan efter en sådan påstådd körare? Tomas påstod ju att Gidde fått en sån dan innan nåt storlopp? Mina skulle ha varit löddriga av svett, slagit mig ur vagnen och aldrig gått att köra på en bana igen?
Men vad vet jag, har ju bara hållt på med trav i 20 år, och visst finns det säkert sådana som provat men jag tror inte de fått hästarna till start.
Så snälla ni använd förnuftet och tänk på vad era hästar skulle göra om ni gav dem en elstöt i samband med ridning? Skulle ni kunna sitta upp sen?
Knappast det skulle jag vilja se faktiskt. Prova själv vet jag om ni nu inte kan föreställa er vad en häst gör om man ger den en stöt, era har väl fått stötar av elstaketet? Har de varit lätta att fånga om ni oavsiktligt gett dem en stöt vid grindöppning? Inte mina, jag har fått hålla på länge innan de gick igenom grinden utan att skygga o fnysa. Men era kanske tål sånt(ej riktat till dig Lines utan alla som inte verkar veyta vad hästar tycker om elstötar) vad vet jag, jag har ju bara haft travhästar.:rofl:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag har suttit på en häst som backade in i ett elstaket, vart en jävla fart en bit, sen lugna han sig o sen var det inte så mycket mer med det.
Inte bakrädd eller konstig i mer än 10 min kanske?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag tror tyvärr också att man kan uppnå resultat med dessa metoder på vissa hästar, dock ej alla. hästen är ett flyktdjur som dessutom har lätt att lära sig. Man börjar väl med att koppla ihop obehaget ,dvs stöten som får hästen att fly undan dvs öka farten, med en annan tillåten signal. Då hästen sedan lärt sig att de båda signalerna tillsammans betyder öka (eller fly illa kvickt.... ) tar man bort elen och behåller det som är tillåtet, tex rycka tussarna som verkade vara det man gjorde hos ÅS efter vad som sas på TV. Fungerar säkert ypperligt på många hästar och förstör säkert andra lika säkert. Det gäller väl att välja vilka individer som det fungerar på.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag vet inte varför du har påtagit dig uppgiften att svara på alla inlägg,
men svara då istället på VAD ÄR EN PATENTERAD ÅKE SVANSTEDTARE
Ärligt talat jag försöker inte vara dum,dryg eller otrevlig jag vill bara få er misstrogna att om inte annat så använd ert förnuft att bedömma vad som är naturligt för en häst och inte så kanske ni förstår hur det förhåller sig.

Jag har väl gott om tid antar jag?

Kan inte du istället upplysa oss om vad du menar, så ska jag med glädje besvara.

Men det vore trevligt om du då besvarade frågan
Om du har anmält o är ett vittne eftersom du uttalar dig med så stor säkerhet?

En Åke Svanstetare är att svepa fältet på bortre långsida.
Även att rycka skor o skydd

Tycker mer det är hans körstil, än att det skulle visa på något särskillt? Så kan väl alla göra egentöigen?
Precis som alla kan köra en Örjan o Smyga..
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag tror tyvärr också att man kan uppnå resultat med dessa metoder på vissa hästar, dock ej alla. hästen är ett flyktdjur som dessutom har lätt att lära sig. Man börjar väl med att koppla ihop obehaget ,dvs stöten som får hästen att fly undan dvs öka farten, med en annan tillåten signal. Då hästen sedan lärt sig att de båda signalerna tillsammans betyder öka (eller fly illa kvickt.... ) tar man bort elen och behåller det som är tillåtet, tex rycka tussarna som verkade vara det man gjorde hos ÅS efter vad som sas på TV. Fungerar säkert ypperligt på många hästar och förstör säkert andra lika säkert. Det gäller väl att välja vilka individer som det fungerar på.

Frågan är väl egentligen hur LÄNGE det funkar?
Hörde för längesen av en gamlatränare om hans ungdoms år o han sa att "stömmade" hästar går 3 lopp, sen gör de inge mer..
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*harkel*

Det är INTE okej varken att hänga ut personer genom namn eller att antyda "hur saker och ting verkligen är", som anonym på detta forum.
Vet DU något så lämna dessa uppgifter till utredningen ifråga i stället! Här vill vi inte se det!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*harkel*

Det är INTE okej varken att hänga ut personer genom namn eller att antyda "hur saker och ting verkligen är", som anonym på detta forum.
Vet DU något så lämna dessa uppgifter till utredningen ifråga i stället! Här vill vi inte se det!
Sorry.......................
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*harkel*

Det är INTE okej varken att hänga ut personer genom namn eller att antyda "hur saker och ting verkligen är", som anonym på detta forum.
Vet DU något så lämna dessa uppgifter till utredningen ifråga i stället! Här vill vi inte se det!

Va?? Va har jag nu sagt? :o:eek:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag har väl gott om tid antar jag?

Kan inte du istället upplysa oss om vad du menar, så ska jag med glädje besvara.

Men det vore trevligt om du då besvarade frågan
Om du har anmält o är ett vittne eftersom du uttalar dig med så stor säkerhet?

En Åke Svanstetare är att svepa fältet på bortre långsida.
Även att rycka skor o skydd



Tycker mer det är hans körstil, än att det skulle visa på något särskillt? Så kan väl alla göra egentöigen?
Precis som alla kan köra en Örjan o Smyga..

Det är hans körstil ....ibland!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp