Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Har dom verkligen det? Tyvärr så är inte det min erfarenhet av hästbranschen.

Hur stor är din erfarenhet av arbete hos proffesionella travtränare? Du kan inte jämföra med annan hästbransch, det är milsvidd skillnad.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Hur stor är din erfarenhet av arbete hos proffesionella travtränare? Du kan inte jämföra med annan hästbransch, det är milsvidd skillnad.

Då är det väl jättebra att travbranschen är sanerad och alla jobbar vitt och har kollektivavtal med avtalsenliga löner och reglerade arbetstider och arbetsförhållanden. :D Toppen!

Men det låter nästan för bra att vara sant....:angel:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

"Jag lydde bara order" har används tidigare i världshistorien som bortförklaring men det håller givetvis inte.

Förvisso, men man kan inte dra alla över en kam. Det fanns nog både sorter under historiens gång och det finns nog bevis för att några faktiskt "bara lydde order" medan andra hade stora vinningar på att "lyda order".
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Då är det väl jättebra att travbranschen är sanerad och alla jobbar vitt och har kollektivavtal med avtalsenliga löner och reglerade arbetstider och arbetsförhållanden. :D Toppen!

Men det låter nästan för bra att vara sant....:angel:

Jag har aldrig jobbat i proffesionellt travstall för annat än avtalsenlig lön. Inte mina släktingar och vänner heller. Det är ingen sanerad bransch, det finns problem där också.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Förvisso, men man kan inte dra alla över en kam. Det fanns nog både sorter under historiens gång och det finns nog bevis för att några faktiskt "bara lydde order" medan andra hade stora vinningar på att "lyda order".

Jo men vad jag menar är att man inte får bryta mot lagen på jobbet oavsett vad arbetsgivaren säger. Det gäller all sorts verksamhet.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jösses vilken soppa det verkar vara hos den tränaren!! :eek:
Trodde ju att det hela verkade ha retts ut nu, och i stället blir det värre! Fast å andra sidan kunde man ju räknat med det pga den stora utredningen som blev där i början.

Det intressanta nu är ju om de anställda gjorde denna eldrivning på eget bevåg eller beordrades av chefen att göra det. Gissar att de inte tar på sig smällen (skulden) om det var chefen som beordrade dem...

Angående pajkastningen om vilka fall Silbersky tar så är min åsikt att han tar fallen som ger maximal publicitet, och han bryr sig inte ett skvatt om klienten är oskyldig eller inte, han ger järnet vilket som. Och skulle han någon gång då få ut en galning i samhället så tror jag inte han ligger sömnlös för det.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Förvisso, men man kan inte dra alla över en kam. Det fanns nog både sorter under historiens gång och det finns nog bevis för att några faktiskt "bara lydde order" medan andra hade stora vinningar på att "lyda order".



Och var i detta hamnar ditt förra inlägg?, lydde de bara order eller hade de vinningar på att lyda order, och en fråga till, ska de som bara lydde order slippa straff?

Ditt eget citat:
Men det är ju synd om de anställda ska behöva "åka dit" om de har gjort hästar illa på uppdrag av tränaren/arbetsgivaren.

Om de anställda nu använt elfösare, ska de då slippa straff, eller är det "bara" synd om dem?

Jag tycker vare sig synd om eller att just de ska slippa straff.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Och var i detta hamnar ditt förra inlägg?, lydde de bara order eller hade de vinningar på att lyda order, och en fråga till, ska de som bara lydde order slippa straff?

Ditt eget citat:

Om de anställda nu använt elfösare, ska de då slippa straff, eller är det "bara" synd om dem?

Jag tycker vare sig synd om eller att just de ska slippa straff.

Som vanligt är du bara ute efter att käbbla. Läs mina inlägg så förstår du vad jag menar. Tänker inte upprepa dem till för----else för din skull. Sorry!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jösses vilken soppa det verkar vara hos den tränaren!! :eek:
Trodde ju att det hela verkade ha retts ut nu, och i stället blir det värre! Fast å andra sidan kunde man ju räknat med det pga den stora utredningen som blev där i början.

Det intressanta nu är ju om de anställda gjorde denna eldrivning på eget bevåg eller beordrades av chefen att göra det. Gissar att de inte tar på sig smällen (skulden) om det var chefen som beordrade dem...

Angående pajkastningen om vilka fall Silbersky tar så är min åsikt att han tar fallen som ger maximal publicitet, och han bryr sig inte ett skvatt om klienten är oskyldig eller inte, han ger järnet vilket som. Och skulle han någon gång då få ut en galning i samhället så tror jag inte han ligger sömnlös för det.


Håller med dig. Silbersky är s k kändisadvokat...Tar fall som väcker uppmärksamhet.

Däremot har jag svårt att tro att de anställda skulle göra en sån grej på eget bevåg. Nä, nä. Har dom gjort det så är det väl självklart att tränaren/arbetsgivaren är inblandad på något sätt. Och sen vilket ansvar de ska ta för det beror ju på situationen. Har de gjort det för egen vinning eller har de gjort det pga någon slags påtryckning. Det är jättelätt att slå sig för bröstet och säga "så skulle aldrig min arbetsgivare få mig att göra" men allt är inte svart eller vitt! Och i det här sammanhanget bör ju räknas in hur vanligt det är med grisfösare. Det kanske sker dagligen, vilket absolut inte rättfärdigar det i mina ögon, men det kanske påverkar sättet att se på artefakten, som sådan, för folk inom travbranschen. Det kanske är långt vanligare än vi tror.
Jag personligen tycker det är vidrigt, på alla djur. Finns ett klipp på Youtube med rodeohästar som får elstötar innan de lämnar båset. Hemskt att se.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Som vanligt är du bara ute efter att käbbla. Läs mina inlägg så förstår du vad jag menar. Tänker inte upprepa dem till för----else för din skull. Sorry!

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar.

Är det eller är det inte en förmildrande omständighet om man slår en häst om det är på arbetsgivarens order? vad tycker du?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar.

Är det eller är det inte en förmildrande omständighet om man slår en häst om det är på arbetsgivarens order? vad tycker du?

Det är fortfarande ett brott men om de anställda har satts under tvång eller hot att utföra vissa saker så anser jag att INTE BARA deras huvuden ska rulla. Arbetsgivaren ska också straffas. I mina ögon KAN påtryckning från arbetsgivaren vara en förmildrande omständighet men de anställda ska
självklart ha ett straff men arbetsgivaren har kanske det största ansvaret.
Om däremot de anställda har blivit mutade eller haft annan vinning, då ska de straffas lika mycket som arbetsgivaren.

Det jag vill ha sagt är att allt är inte svart eller vitt. Och vad en person ser som hot, kanske en annan inte gör. Vi är faktiskt olika psykiskt starka och det
har även md ålder och utbildning mm att göra.
Sen som jag skrev så har det med verktyget att göra. Jag skulle heller inte driva min häst med pisk som travet gör men där är det tydligen allmänt vedertaget. Det kanske är så med grisfösaren också. Det kanske är ett vardagsverktyg. Jag hoppas det kommer fram nu hur det ligger till.

Och tyvärr är det lätt att säga här, anonymt, att man går emot sin arbetsgivare. De flesta människor är väldigt konflikträdda och ytterst få är beredda att gå emot sin arbetsgivare eller att sticka ut hakan på något sätt. Det är ju ett fenomen bland hästfolk att man rider som bäst när man sitter bredvid och tittar på. :angel:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nej det är inte vanligt förekommande!


Skönt att höra. Tyvärr så förvånar det mig inte att det används. Se på alla idiotiska saker som används t ex vid barrering på hopphästar. Djurplågeri rakt över. Och allt för pengars skull...
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

En ska jag funderar över...

Var är alla kommentarer om lynchmobb mm nu. :angel:
Här är ju flera som faktiskt redan har dömt de anställda. Det är bara jag som inser att det kan finnas förmildrande omständigheter. Förvisso anser jag att de ska straffas men inte bara dom,även arbetsgivaren ska ha sitt straff om allt detta är sant.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag håller med om att det kanske inte är så lätt att säga nej alla gånger! Jag har provat på varianten med en arbetsgivare (chef) som inte skydde några medel för att bryta ner mig, och jag gjorde faktiskt saker jag visste var både oetiska och olagliga, men hade inte ork att ta konflikten med chefen med att ifrågasätta. Dessutom så hade han ju min adress, något som ju gjort att jag sovit ännu sämre än jag redan gjorde om jag gjort något åt olagligheterna!

Dock så anmälde jag företaget och chefen när jag "var i trygget", dvs hade slutat där och hade hämtat mig fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

En sak som jag har undrat över länge och som får mig att rysa på varje lopp är att hästarna piskas dom sista hundra meterna..Varför får dom piska sina hästar-när man i andra tävlingar blir utesluten om man använder spöet för mycket?? Jag säger-förbjud pisk på tävling! Då är det mer fair play..då gör hästen sitt bästa och inte springer för att den får stryk annars!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

En sak som jag har undrat över länge och som får mig att rysa på varje lopp är att hästarna piskas dom sista hundra meterna..Varför får dom piska sina hästar-när man i andra tävlingar blir utesluten om man använder spöet för mycket?? Jag säger-förbjud pisk på tävling! Då är det mer fair play..då gör hästen sitt bästa och inte springer för att den får stryk annars!

Du får inte piska, du får bara mana och driva lätt.
Vi har haft långa debatter om detta redan om du vill läsa på mer, men kortfattat så får du inte släppa tömmen o bara slå, vilket gör det omöjligt att få kraft i slagen.

Travet ändrade just reglern och skärpte dem ytterligare gällande drivingar o spö.
Du får böter och avstängning om du använder spö för mycket.
Idag är en stror travtränare åtalad för att ha använt pisk i lopp.

Norge har spöförbud o om du kollar på deras drivningar är det inte snyggt eller trevligt, för varje drivning med töm drabbar hästens mun, något vi inte vill ha här.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Skönt att höra. Tyvärr så förvånar det mig inte att det används. Se på alla idiotiska saker som används t ex vid barrering på hopphästar. Djurplågeri rakt över. Och allt för pengars skull...

Det förvånar mig.
Mest för att metoden är så osäker o den i många fall inte hjälpt utan tvärtom fått hästen att inte springa..

Att det sen finns idioter som testar, trodde jag i såfall mer skulle vara nån gammal amatör kvarleva från -60 talet.
Inte inte av landets största travtränare. :(
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du får inte piska, du får bara mana och driva lätt.
Vi har haft långa debatter om detta redan om du vill läsa på mer, men kortfattat så får du inte släppa tömmen o bara slå, vilket gör det omöjligt att få kraft i slagen.

Travet ändrade just reglern och skärpte dem ytterligare gällande drivingar o spö.
Du får böter och avstängning om du använder spö för mycket.
Idag är en stror travtränare åtalad för att ha använt pisk i lopp.

Norge har spöförbud o om du kollar på deras drivningar är det inte snyggt eller trevligt, för varje drivning med töm drabbar hästens mun, något vi inte vill ha här.

För mig räcker det inte med att bortförklara sig med att dom har sämre regler i Norge. Dom lopp jag har varit på det senaste samt de jag har sett på tv är enligt mig för mycket spödrivning..varför måste det vara pest eller kolera??Låt bli att driva på båda sätten
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

För mig räcker det inte med att bortförklara sig med att dom har sämre regler i Norge. Dom lopp jag har varit på det senaste samt de jag har sett på tv är enligt mig för mycket spödrivning..varför måste det vara pest eller kolera??Låt bli att driva på båda sätten

Det är ingen bortförklaring alls, det är en typ av lopp o drivning vi inte vill ha här.
Och det är resultatet av spöförbud.

Du får inte slå en häst!
Du får vika fram pisk o röra hästen 3 gånger under ett upplopp, det är vad du får göra.

Sen kanske du anser att man inte ska få driva o hejja på hästen oavsett och då blir ju diskussionen svår.. det viktiga borde ju vara att hästen inte tar skada.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 575
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp