Bukefalos 28 år!

Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

En ska jag funderar över...

Var är alla kommentarer om lynchmobb mm nu. :angel:
Här är ju flera som faktiskt redan har dömt de anställda. Det är bara jag som inser att det kan finnas förmildrande omständigheter.


Som vanligt hittar du på.:mad:
Så vilka är nu alla de om jag får fråga?:eek:

Jag hittar bara en enda och det är den som gapar om att alla Silberskys klienter är skyldiga, inte så smart direkt.

Och att det bara är du som tycker sig inse att det finns förmildrande omständigheter om anställda har kört upp en elfösare i baken på några travhästar-ja, inte heller det är så smart och vad har man då för inställning till djurplågeri om man som du tycker det är förmildrande omständigheter, och som du skrev " jag tycker synd om de anställda ska åka dit om de gjort hästar illa på uppdrag av arbetsgivaren"?:eek:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Som vanligt hittar du på.:mad:
Så vilka är nu alla de om jag får fråga?:eek:

Jag hittar bara en enda och det är den som gapar om att alla Silberskys klienter är skyldiga, inte så smart direkt.

Och att det bara är du som tycker sig inse att det finns förmildrande omständigheter om anställda har kört upp en elfösare i baken på några travhästar-ja, inte heller det är så smart och vad har man då för inställning till djurplågeri om man som du tycker det är förmildrande omständigheter, och som du skrev " jag tycker synd om de anställda ska åka dit om de gjort hästar illa på uppdrag av arbetsgivaren"?:eek:

Nu har du plockat russin ur kakan igen, allt för att vinna poäng till dig själv. Tyvärr orkar jag inte käbbla med dig. Det tillför inte diskussionen någonting och känns fullständigt meningslöst.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Det förvånar mig.
Mest för att metoden är så osäker o den i många fall inte hjälpt utan tvärtom fått hästen att inte springa..

Att det sen finns idioter som testar, trodde jag i såfall mer skulle vara nån gammal amatör kvarleva från -60 talet.
Inte inte av landets största travtränare. :(

Jag tror det finns så många olika metoder, som vi helst inte vill veta någonting om. Vi har hårda djurskyddregler jämfört med andra länder men det innbär inte att vi per automatik har en högre moral. Och framför allt inte när det finns pengar eller ära att tjäna... Det kommer ju fram exempel på det med jämna mellanrum, både bland ridhästmänniskor och travmänniskor.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Så hästarna har att välja på att bli ryckta i munnen eller slagna med ett spö? Härligt!
Många av de upplopp jag har sett den senaste tiden innehåller definitivt inte "vika fram pisken och nudda hästen högst tre gånger"
Så antagligen följs inte detta till punkt och pricka som det borde:mad:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Så hästarna har att välja på att bli ryckta i munnen eller slagna med ett spö? Härligt!
Många av de upplopp jag har sett den senaste tiden innehåller definitivt inte "vika fram pisken och nudda hästen högst tre gånger"
Så antagligen följs inte detta till punkt och pricka som det borde:mad:

Behöver man verkligen upprepa att man inte får slå hästen? :confused:
Man får ingen kraft att slå hästen hårt...
Lägger du till skänkel när du rider är ju inte samma som att du sparkar en häst i sidan.. så när du rider har hästen att välja på att blir sparkad eller slagen framåt menar du?

Kontakten mellan kusk o häst sker via töm, den går mellan hand och munnen... Det vill säga att varje rörelse i kusken hand känns i hästens mun...

Ett ekipage blir inte diskat pga av drivning, utan kusken får böter och kan vid upprepade förselser och hård drivningn bli avstängd.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag tror det finns så många olika metoder, som vi helst inte vill veta någonting om. Vi har hårda djurskyddregler jämfört med andra länder men det innbär inte att vi per automatik har en högre moral. Och framför allt inte när det finns pengar eller ära att tjäna... Det kommer ju fram exempel på det med jämna mellanrum, både bland ridhästmänniskor och travmänniskor.

Varför vill vi inte veta det? Är det bättre tycker du att blunda då än att straffa dem som använder såna metoder? :confused:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

En ska jag funderar över...

Var är alla kommentarer om lynchmobb mm nu. :angel:
Här är ju flera som faktiskt redan har dömt de anställda. Det är bara jag som inser att det kan finnas förmildrande omständigheter. Förvisso anser jag att de ska straffas men inte bara dom,även arbetsgivaren ska ha sitt straff om allt detta är sant.
Har inte sett någon i den här tråden som skrikit om tortyr o andra kroppsstraff så varför börjar du gapa om det?
PL
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

1.Behöver man verkligen upprepa att man inte får slå hästen? :confused:

2.Man får ingen kraft att slå hästen hårt...
Lägger du till skänkel när du rider är ju inte samma som att du sparkar en häst i sidan.. så när du rider har hästen att välja på att blir sparkad eller slagen framåt menar du?

3Kontakten mellan kusk o häst sker via töm, den går mellan hand och munnen... Det vill säga att varje rörelse i kusken hand känns i hästens mun...

4.Ett ekipage blir inte diskat pga av drivning, utan kusken får böter och kan vid upprepade förselser och hård drivningn bli avstängd.

1.Det är väl en jäkla skillnad på att man inte FÅR slå hästen och om det EFTERFÖLJS ??

2.Jag hoppas verkligen att du skojar nu?(tänk lite..du läser ju inte vad jag skriver?..)Så som du förklarade det innan så är det bättre att man använder spö än att man tar till tömmarna,för det är inte bra för hästens mun,då undrar jag varför man måste rycka hästen i munnen bara för att man inte får använda spö?? Själv använder jag rösten och vikthjälper när jag rider,så mitt svar är inget utav det!

3.Ja då är det väl bara att vara lätt i handen då! och det ser det inte heller ut som att dom är när dom sitter där och vevar med sina piskor.


4.Hur ofta händer det??
 
Senast ändrad:
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nu har du plockat russin ur kakan igen, allt för att vinna poäng till dig själv. Tyvärr orkar jag inte käbbla med dig. Det tillför inte diskussionen någonting och känns fullständigt meningslöst.



Käbbla?

Du påstår en massa konstigheter och tycker att när jag reagerar att det är käbbel?:grin:

Och det är dina russin ur din kaka jag väljer att plocka, som här igen:
Var är alla kommentarer om lynchmobb mm nu.
Här är ju flera som faktiskt redan har dömt de anställda.

Du menar att det är flera i tråden som redan dömt de anställda, jag undrar vilka?, eller är du en sådan som bara hittar på för att ha något att skriva överhuvudtaget?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

1.Det är väl en jäkla skillnad på att man inte FÅR slå hästen och om det EFTERFÖLJS ??
Man får böter, avstängning och är det riktigt illa så kan du bli åtalad o dömd..

2.Jag hoppas verkligen att du skojar nu?(tänk lite..du läser ju inte vad jag skriver?..)Så som du förklarade det innan så är det bättre att man använder spö än att man tar till tömmarna,för det är inte bra för hästens mun,då undrar jag varför man måste rycka hästen i munnen bara för att man inte får använda spö?? Själv använder jag rösten och vikthjälper när jag rider,så mitt svar är inget utav det!
För tömmen är fäst i hästens mun. Driver du yvigt med tömmarna så drabbar det hästens mun..
Man får inte föra oljud i lopp heller... o vikten är ju ganska svårt o använda när du kör...

3.Ja då är det väl bara att vara lätt i handen då! och det ser det inte heller ut som att dom är när dom sitter där och vevar med sina piskor.
Ja det är att föredra, men samtidigt så har hästen mycket stöd i munnen o ger du då efter helt blir det galopp för många...

Bäst o enklast är att bara behöva visa fram spö så vet hästen att det är dax.. sen hejjar man på vissa hästar. Men det är fortsatt skillnad på att slå fram den o att hejja på den..

4.Hur ofta händer det??
De som inte driver enligt reglerna får böter, det händer i de flesta fall, skärper de sig inte, blir det avstängning.

Det finns en hel del olika saker du kan få böter o avstängning för..
Kolla in travresultat på tex www.travsport.se så ser du allt som blivit bötfällt per tävlingsdag..
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Varför vill vi inte veta det? Är det bättre tycker du att blunda då än att straffa dem som använder såna metoder? :confused:

" Att inte vilja veta" är ett uttryck för att visa att det kanske händer mycket mer än vad vi tror....Självklart ksa alla metoder som är djurplågeri fram i ljuset, både inom ridsporten och travsporten.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Käbbla?

Du påstår en massa konstigheter och tycker att när jag reagerar att det är käbbel?:grin:

Och det är dina russin ur din kaka jag väljer att plocka, som här igen:

Du menar att det är flera i tråden som redan dömt de anställda, jag undrar vilka?, eller är du en sådan som bara hittar på för att ha något att skriva överhuvudtaget?

Ginnies, du är alltid ute efter att käbbla. Du plockar lösryckta meningar ur sitt sammanhang och sätter ny betydelse till det som skrivits. Det är tydligen din diskussionsmetod. För att visa dig hur tråkigt det är så gjorde jag gjorde likadant mot dig, i en tidigare tråd, och du tyckte jag var "skitjobbig" då och skrev en massa dumma kommentarer om mig. :devil: Så lägg ner! Jag är inte intresserad att diskutera på det viset. Man behöver inte anstränga sig till 110 % att misstolka allting. Det blir bara sandlådenivå...Du är nu på min ignoreralista. :grin:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Hur många gånger kan man piska en häst och få böter innan man blir avstängd?

Hur lång brukar avstängningen bli?

Står straffet i i relation till de hägrande vinstpengarna?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Återigen så säger du att man får straff för överdriven drivning,men hur ofta efterföljs det?Som sagt så tycker jag i min mening att det används spö för mycket väldigt ofta,men har aldrig sett någon reagera över det.Sen så rycks det automatiskt i tömmarna medans spöandet pågår,resultatet blir att hästen hetsas att springa framåt med spöets hjälp-samtidigt som den blir ryckt i munnen för att inte börja galoppera..det är faktiskt ganska grymt.Det är väl mer fair play att låta bli spöet.Sen tycker jag inte att man borde få använda spö överhuvudtaget i tävlingssammanhang om den det används i syfte att hetsa djuren att springa fortare etc.
Jag menar inte att man ska använda vikthjälper vid körning,jag svarade bara på frågan om skänkeln när man rider som du jämförde med,genom att säga att jag red med vikthjälper och röst.
Och om det används elchocker för att få dom stackars djuren att springa fortare runtom i det här landet så är det ju helt galet!
När slutade sport att vara roligt och började enbart handla om pengar..samhället är snart för sjukt att leva i...jävligt sorgligt.
Hoppas dom får vad dom förtjänar och därmed blir förbjudna att hålla på med djur någonsin igen.

P.L- Det är ju jättebra om det börjas ta på allvar att dom spöar för mycket,men tyvärr så görs det inte tillräckligt ofta,och dom straffas inte tillräckligt hårt uppenbarligen.För mig räcker det inte med att dom statuerar exempel ibland bara för att dom fått ögonen på sig..
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Hur många gånger kan man piska en häst och få böter innan man blir avstängd?

Hur lång brukar avstängningen bli?

Står straffet i i relation till de hägrande vinstpengarna?

Vad jag förstått, (rätta mig gärna nån travexpert om jag har fel) så får man en liten böter men kan sedan gå och kvittera ut vinstsumman efteråt...då kan man ju undra hur mkt boten sved....
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Återigen så säger du att man får straff för överdriven drivning,men hur ofta efterföljs det?Som sagt så tycker jag i min mening att det används spö för mycket väldigt ofta,men har aldrig sett någon reagera över det.Sen så rycks det automatiskt i tömmarna medans spöandet pågår,resultatet blir att hästen hetsas att springa framåt med spöets hjälp-samtidigt som den blir ryckt i munnen för att inte börja galoppera..det är faktiskt ganska grymt.Det är väl mer fair play att låta bli spöet.Sen tycker jag inte att man borde få använda spö överhuvudtaget i tävlingssammanhang om den det används i syfte att hetsa djuren att springa fortare etc.
Jag menar inte att man ska använda vikthjälper vid körning,jag svarade bara på frågan om skänkeln när man rider som du jämförde med,genom att säga att jag red med vikthjälper och röst.
Och om det används elchocker för att få dom stackars djuren att springa fortare runtom i det här landet så är det ju helt galet!
När slutade sport att vara roligt och började enbart handla om pengar..samhället är snart för sjukt att leva i...jävligt sorgligt.
Hoppas dom får vad dom förtjänar och därmed blir förbjudna att hålla på med djur någonsin igen.

P.L- Det är ju jättebra om det börjas ta på allvar att dom spöar för mycket,men tyvärr så görs det inte tillräckligt ofta,och dom straffas inte tillräckligt hårt uppenbarligen.För mig räcker det inte med att dom statuerar exempel ibland bara för att dom fått ögonen på sig..

Jag vann ett montélopp för lite över en vecka sedan med nio längder. Jag hade inte ens något spö med mig och jag satt bara och höll i honom lite lätt över mållinjen. Rider inte med spö längre när jag tävlar, tycker inte det gör någon nytta. Kan förstå att de som kör har det som en säkerhetsgrej... men jag vinner inget på att driva de hästar jag rider med spö... de ger allt ändå.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad jag märkt är att det är svårt (läs omöjligt...) att försöka få de som när det gäller hur hårt man får använda sig av hjälpmedel på hästar redan har sin åsikt klar.

Bara att se på hur enormt många anser ett ridspö och ett par sporrar ska användas! Det är ju hundratals gånger jag hört/läst hur de som aldrig rider med sporrar "aldrig skulle sitta och hacka in sporrar i sidorna på min häst, därför rider jag inte med sporrar". Eller spövarianten "jag rider aldrig med spö, aldrig att jag skulle piska fram min häst". Och jag tänker förundrat, jag använder och har aldrig lärt mig använda vare sig spö eller sporrar på det viset! :grin:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad jag förstått, (rätta mig gärna nån travexpert om jag har fel) så får man en liten böter men kan sedan gå och kvittera ut vinstsumman efteråt...då kan man ju undra hur mkt boten sved....

Får man 1200-3000(mkt högre böter i stora lopp) kr i böter i ett lopp där man kommer oplacerad svider det nog en hel del. Sedan är det alltid kusken som får betala bötern och de får bara 10% av insprungna pengar och blir de inga pengar har de inget att kvitta med.
Sedan får man inte böter bara för drivning, var en ryttare igår som fick 1200 kr i böter och 14 dagars avstäning p ga felaktigt nedtagande av häst i galopp. Svider nog.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 638
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp