I

Islandstjej

hej

jag har tänkt att nästa år ska jag och min isis tävla i trec.Är det någon som har tävlat i det? vad bör hästen kunna innan vi startar? har du bilder? Hekla älskar att hoppa och springa i skogen,men var bör hästn kunna och vad är inte så viktigt att kunna?
tack på förhand MVH EA:bump::banana:
 
Sv: Trec?

Har aldrig tävlat, eller ens sett en tävling. Men jag har läst TR och är sugen på att testa! Det är väl öppet för alla (har isis/fjordkorsning) inte bara islänningar? Var kan man hitta info om tävlingar runt om i landet?
 
Sv: Trec?

aa man kan tävla det men alla raser :rofl: först tråde jag inte att man kunde med en isis men det kunde man :banana: jag vet ingenting om vart man hittar info och så men ska forska lite på det;)
 
Sv: Trec?

:laugh: Hej! vad roligt att du är intresserad av TREC!

TREC är en ganska ny gren i Sverige, håller just nu som bäst på att introduceras!! Man kan delta med alla hästraser. Mer info om TREC hittar man under http://www.icelandichorse.se/, klicka sedan på "Fritid", i vänsterkanten finns sedan olika rubriker att välja på.

Om man söker efter TREC på Youtube kommer det upp en massa olika filmer att titta på, en del jättebra, en del mindre bra...
BHS TREC Scottish campinonships 2007 och .... day 2, kan jag rekommendera.

Jag vet att i östergötland finns ett flertal intresserade, både i Dyggur och i Garpur.

Lycka till!
 
Sv: Trec?

Nja, det finns visserligen vissa likheter.. Men i TREC har du även orientering och ett gångartstest. Man bedömer också lite annorlunda i själva hinderteknikbanan.

Läs mer om TREC på www.icelandichorse.se under "Fritid"

Hoppas fler och fler blir nyfikna på TREC :banana:
 
Sv: Trec?

Hej igen,
såg precis att det i kalendern finns med en tävling som ska vara i Sjögesätter utanför Svärtinge den 13-14 sept - ligger i Östergötland!
 
Sv: Trec?

Grr! Varför bor jag alltid där inget jag är intresserad av händer? Flyttar från "hoppehåla" till ett ställe där jag inte vet vad folk sysslar med.. Om någon "insatt och kunnig" känner för att köra igång lite roligt testa på eller "clear round" i närheten av Skara är jag gärna med, både och hjälper till och tävlar :p
 
Sv: Trec?

Nja, det finns visserligen vissa likheter.. Men i TREC har du även orientering och ett gångartstest. Man bedömer också lite annorlunda i själva hinderteknikbanan.

Läs mer om TREC på www.icelandichorse.se under "Fritid"

Hoppas fler och fler blir nyfikna på TREC :banana:

oki. tyvärr har jag ingen ras som direkt passar för gångartstestet, annars skulle det vara mer intressant :)
 
Sv: Trec?

Hej!
Det som kallas gångartstest är skritt och galopp - så det borde funka för dig också!! (ser att det egentligen ska kallas Ridbarhetstest, så jag hade skrivit fel förut)

nedan saxat från Sv Islandshästförbundet / Fritid / TREC:

MA Maîtrise des Alleures/Ridbarhetsprov
Inom en bana med ungefär två meters bredd och 75-150 meters längd skall hästen visa prov på mycket långsam galopp och mycket snabb skritt. Även här finns tider som inte får över- eller underskridas för att provet skall godkännas.
 
Sv: Trec?

TREC ser kjempegøy ut, har lyst til å prøve det selv. Jeg tror en ting som kan være greit å øve på er å åpne og lukke grinder...
 
Sv: Trec?

Jag har tänkt och tänkt och ska satsa på bruks och TREC med mina hästar :D Verkar riktigt skoj..! Krävs det ngn speciell utrustning för de?:bump:
 
Sv: Trec?

Jag har tänkt och tänkt och ska satsa på bruks och TREC med mina hästar :D Verkar riktigt skoj..! Krävs det ngn speciell utrustning för de?:bump:

I den här videon kan man få en idé om vad som behövs till orienteringen. Man ska kunna ta hand om en häst som skadat sig, sko en häst som tappat en sko, + pannlampa, karta, kompass.

http://www.wat.tv/video/trec-por-lamotte-championnat-9gbp_9gbm_.html

Jag har tävlat en gång i trec, men det var en liten klubbtävling och bara för att ha det kul. Vi kom sist! Eftersom jag bor i Frankrike har jag mer tillgång till denna tävlingsform.
Island ska tävla i år i VM i Lamotte Beuvron. När kommer Sverige?
 
Sv: Trec?

Jag kollade precis noga det som finns på icelandic.se. 100 procentig infromation, det är bara att läsa, men vi fick inte ha mobiltelefon med oss.
 
Sv: Trec?

Hej!
vad roligt att du skriver, du kan väl berätta mer för oss!! :D

Ska Island delta på VM? Har du tips på någon sida där vi kan se deltagarlistor?

Sverige är ju fortfarande i början på introduktionen av TREC, så vi alla är nybörjare!

Här i Sverige är det Sv Islandshästförbundets Fritidsutskott som tagit TREC under sina vingar och försöker få ut sporten!!
 
Sv: Trec?

Här är den officiella hemsidan till mondial TREC 2008, jag tog den engelska versionen :
http://www.mondialtrec2008.com/en

Jag har nästan bestämt att åka dit på söndag. det är "bara" 16 mil bort. En mérens (samma ras som min häst och min favorit) ska vara deltaga med ryttarinnan Anne Vanara. Det är toppen att hon kommit dit bland de stora hästarna.

Om jag nu bestämmer mig, skriver jag reportage.:laugh:
 
Sv: Trec?

Hej!
vad roligt! Du måste absolut ge oss en rapport från tävlingen!!

Från Sverige och Sv Islandshästförbundet kommer två tjejer att åka för att titta - Britt-Marie och Malin, så om du hör svenska röster får du gå fram och presentera dig!!

Jag tycker att det låter spännande med den hästrasen du berättade om.

och såklart spännande med deltagarna från Island, undrar vilka hästar de har!

Hej hej!
:rofl:
 
Sv: Trec?

Ja det blev tillslut så att jag tog mig till Lamotte Beuvron med en ryttarkompis. Vi hade en verklig toppendag med bra väder dessutom.
Vi kom dit vid niotiden på morgonen och kollade först in islänningarna, westernridningen ( lite tråkig tyckte vi) och sedan något som kallas för "équitation de travail" = arbetsridning. Detta innebar kor (tjurar ? kollade inte rikitigt :D) och Camarguehästar. Det gällde att separera en ko och ta denna över en linje. Laget (tre ryttare) fick inte välja vilket djur de ville, hornen var märkta med olika färger och vart lag hade en färg.
Resten av dagen var bara TREC. Orienteringen hade varit dagen innan och det var ridbarhetsprov och hinderbana när vi var där. Det var mycket poiotivt att se så många olika typer av hästar. De minsta var nog de fyra islänningarna (om man bara räknar de ridna hästarna), men där fanns också fjordingar, haflinger och mina favoriter : 3 mérens från Holland och Jispet från Franrike. De andra raserna var större hästar. Islänningarna blev lite kritiserade av vissa i publiken eftersom de inte tog alla hinder, men andra tyckte de var jättetuffa. Jag till hör till de sistnämnda. De red lånade hästar från Frankrike och jag vet inte om de var speciellet tränade till TREC.

Jag träffade tre svenska damer från svenska islandshästförbundet och vi pratade lite. Vid prisutdelningen välkomnades Island som ny "TRECnation" och Sverige presenterades som ett kommande "TRECland". Det tyckte jag lät mycket positivt. :)

Anne Vanara med Jispet kom fyra individuellt och vann guldmedaljen med det franska laget. Vi "merensälskare" är mycket stolta.

Finns det någon möjlighet att lägga ut TREC foton på bukefalos utan att de försvinner bland alla andra hästbilder? Det är inte det att jag gillar mina kort, men om ngn vill ha TREC info per bild skulle det vara enklare så.
 
Sv: Trec?

Hej igen! Jag tror att vi alla som läst i den här tråden tycker att det är jätteroligt med en rapport från Frankrike!!

Har du någon koll på hur det döms när man har för små hästar för att kunna rida de stora hindren? eller finns det någon slags anpassning efter mankhöjd....

Skulle du inte kunna lägga ut bilderna i den här tråden? eller vill du ha dem i en egen tråd? (finns säkert andra som är bättre på sådant här än vad jag är!)

:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 485
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp