Bukefalos 28 år!

Sv: Trec?

Hej!
deb 8 november kommer det att vara en arrangörsutbildning för TREC, i Linköping, kostar ca 1000 kr. Perfekt för den som vill börja arrangera egna TREC-tävlingar, eller för den som helt enkelt bara vill lära sig mer om TREC!

Alla kan delta, oavsett hästras!!

Läs mer på Sv islandshästförb sida, i kolumnen längst till vänster, en liten bit ned, eller kontakta mig så förmedlar jag information
 
Sv: Trec?

Jag och ponnyn i slalom
slalom_1188998976_4190037.jpg


Ska rota och se om jag har fler bilder men de var TOK ROLIGT iaf...
 
Sv: Trec?

Hej!
Jag ska se om jag kan få lite tid nu på lördag/sÖndag. Det är ju ganska många bilder.
Jag tror inte man bedömmer hästarna olika p g a mankhöjden, jag ska skriva och fråga.
 
Sv: Trec?

Hej!
Jag ska ta detta i omgångar p g a tidsbrist.
Innan jag lägger in TREC bilder blirdet tre "camargue"bilderfrån "équitation de travail" :
dsc00458bisrj2.jpg

dsc00460bisiv9.jpg

dsc00459bisto7.jpg


Laget ärfrån Bourgogne.
De hade 4 minuter på sig till att fullfölja uppgiften = hitta de tre märkta korna och sedan få dem ( en i taget) över en linje.
Det var inte enkelt!
 
Sv: Trec?

Mondial TREC 2008 Lamotte Beuvron

ridbarhetsprovet, Island på infart :
dsc00466bisiy6.jpg


En haflinger i den långsammaste galoppen :
dsc00469bisjs7.jpg


Tillbakavägen = den snabbaste skritten (Island)
dsc00468bisbo6.jpg


Islänningarna hade en för snabb galopp och ingenvidare skritt.

Det är inte så enkelt som det ser ut att rida detta. Jag vet inte som jag redan sagt omislänningarna var speciellt tränade.
 
Sv: Trec?

Ja då fortsätter jag.
Väntan till start. Detta kort tpg jag bara för att jag gillade de två flaggorna : Island och Franrike. Det är Island som väntar.
dsc00480biswc1.jpg

Anne och Jispet på samma plats.
dsc00487departhd9.jpg


Första hindret : en grind. Man får absolut inte släppa den medans man öppnar och stänger den.
dsc00489biszz9.jpg

dsc00491bisrc7.jpg


Hinder nummer två. Detta hoppade inte islänningarna. Vilket jag kan förstå.
dsc00535bispm4.jpg


Hinder tre (där hästen är, längst bort. Jag kunde inte zooma mer):
dsc00484bisfy8.jpg


Hinder fyra. Ryttarna skulle först upp och sedan rida igenom en "korridor" ingen aning om vad hindret heter på svenska, men när man väl är inne i den får man inte ändra gångart eller sakta ner. Detta hindret var svårt eftersom ryttarna kom in i "korridoren" precis när de kom upp :
dsc00528bisef0.jpg
dsc00529biswj8.jpg
 
Sv: Trec?

Hinder fem. Under taket ska ryttaren sitta av och sedan upp, men på vänster sida. Försök det om ni inte redan provat. Jag har inte alls samma spänstighet i vänster ben och tycker att 150 cm i mankhöjd räcker! (annars kommer jag inte upp!)
dsc00533bisia4.jpg

Hinder sex, slalom. Den hollänska merenshästen är på väg ut ur hindret. Till vänster syns juniorslalomhindret :
dsc00531bisbb0.jpg


Hinder sju:
Ryttaren skulle sitta av och gå ner med hästen bakom sig.
dsc00526biszb4.jpg
 
Sv: Trec?

Hinder åtta. Man ska in och över den vita linjen. Sedan ryggar man tillbaka över den fÖrsta vita linjen. Hästen får inte röra något och man måste rygga utan att stanna, sakta av eller dylikt. Inte enkelt.
dsc00530bisko3.jpg


Hinder nio, ett dike. Det är Island som hoppar.
dsc00525bisra6.jpg


Hinder tio, en häck. Tyvärr kom inte riktigt hästen med.
dsc00522bisde0.jpg
 
Sv: Trec?

Oj , det här blev lite fel, jag glömde en bit:
efter slalomet kommer detta (om jag minns rätt). Det blir hinder nio. La maniabilité heter det på franska. Man ska rida igenom utan att hästen trampar över eller på något :
dsc00498bistz3.jpg

dsc00499bisew7.jpg


Hinder tio :
dsc00536fjordzv2.jpg

dsc00501bisfn4.jpg


Sen kom diket och häcken. Det blir då hinder elva och tolv.
 
Sv: Trec?

HInder tretton, en bro:
dsc00506bisrj0.jpg


Sedan skulle ryttaren sitta av och gå med hästen upp och sedan ner. Det är vita linjer på marken som inte får röras. Det är hinder fjorton och det sista.

dsc00509biskv9.jpg

dsc00510bisam8.jpg

dsc00523uppnernt3.jpg
 
Sv: Trec?

Tydlligen kom inte bron med, jag lägger ine kortet här :
dsc00506bisrj0.jpg


Ja, det var allt. Vissa ryttare sprang till mål med hästen bakom sig, andra satt upp och galopperade.
Jag kan tyvärr inte alla tekniska termer på svenska. Det här hade varit mycket lättare på franska:D. Efter snart 30 år i detta land blir man lite kluven och TREC har jag bara lärt mig på franska.

Bilderna talat förhoppningsvis för sog själva.
 
Sv: Trec?

Jag tog detta bland forumkorten, jag hoppas han eller hon som tagit kortet förlåter mig :
gfx260mb1.jpg


Bilder visar den blivande världsmästaren i TREC.

Det finns bland forumbilderna en hel del bilder på islänningarna och även bilder från lördagen med TREC med körning, vad det nu kan heta på svenska. Jag blir så sur på mig själv när jag inte hittar orden!:mad:
 
Sv: Trec?

Det ser ju superkul ut! Om det kommer en nybörjartävling i närheten av mig ska jag vara med, utan tvekan!
Och jag såg minsann en fjording på en av bilderna! Då finns det hopp för min som är hälften fjord hälften islänning :D Galoppera sakta är han en jävel på dessutom :p
 
Sv: Trec?

*kl*

Det där verkade ju hur kul som helst! Och roligt att se olika hästraser. :)

Det här skulle ju kunna vara något för min sambo när han blir lite stabilare på hästryggen, han saknar scoutingen och den typen av utmaning. Här känns det som om man kan kombinera lite. Orientering, ridning, lite allt möjligt. :)
 
Sv: Trec?

Har du någon koll på hur det döms när man har för små hästar för att kunna rida de stora hindren? eller finns det någon slags anpassning efter mankhöjd....

Jag har lusläst reglerna och inte hittat något om olika bedömningar p g a mankhöjd. Samtidigt får man vâl stå för att man rider VM med en hÄst på 150 cm eller en ponny. Jispet som kom 4 indivduellt mäter 150 cm och kom över alla hinder. Jag får väl fråga Anne Vanara personligen.

När jag red TREC i en liten klubbtävling ändrades ett hinder efter hästen mankhöjd : flera små bommar som man skulle rida under. Alla andra hinder var lika för alla hästar.
 
Sv: Trec?

Jag glÖmde berätta att Yves Bula som vann VM dessutom är döv. Jag tycker det är mycket positivt att visa
 
Sv: Trec?

:o tryckte på fel knapp:o

Jag tycker att det är mycket positivt att visa att allt går om man vill, även om det finns personliga hinder. Vinna över fransmännen var bara det jättebra. Jag måste erkänna att jag tyckte det var toppen även om jag nu är både fransk och svensk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Jerseyite
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
287
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp