Sv: Trec?

Finns det chans att ta grönt kort här i Halland/göteborgsområdet? Eller gäller "det vanliga" gröna kortet även på trec? Någon som känner till någar prova-på-tävlingar/träningar häromkring halland/Göteborg?
 
Sv: Trec?

Finns det chans att ta grönt kort här i Halland/göteborgsområdet? Eller gäller "det vanliga" gröna kortet även på trec? Någon som känner till någar prova-på-tävlingar/träningar häromkring halland/Göteborg?

Ställer samma fråga som ovanstående, fast i Östergötland, gärna kring Norrköping!
 
Sv: Trec?

Hej

man måste inte ha TREC Grönt kort för att tävla i TREC, men det är jättebra att gå en sådan kurs eftersom man får prova på att göra alla delarna i TREC (dvs kursen är både teoretisk och praktisk, man har med sig hästen på kursen)
Ridsportförbundets Grönt kort lär inte ut TREC

Jag hoppas att det kommer att bli några TREC-aktiviteter i Göteborgsområdet, men vi har inte fått in några datum

Håll alltid koll på hemsidan www.trecsverige.se, vi försöker att hålla kalendern så aktuell som möjligt.

På hemsidan finns också dokument att skriva ut och läsa!
 
Sv: Trec?

I Norrköpingsområdet är det Dyggur som är aktiva, jag vet inte riktigt vilka planer som finns, de har ju två tävlingar inplanerade.

Tävling i Lättklass är jättebra att börja med, om man inte vill rida själv kan man alltid vara funktionär eller publik

och håll alltid koll på vår hemsida www.trecsverige.se, vi försöker att hålla kalendern uppdaterad

Vill man prata TREC kan man alltid kontakta någon av oss, våra kontaktuppgifter finns på hemsidan!

:D
 
Sv: Trec?

Hej

man måste inte ha TREC Grönt kort för att tävla i TREC, men det är jättebra att gå en sådan kurs eftersom man får prova på att göra alla delarna i TREC (dvs kursen är både teoretisk och praktisk, man har med sig hästen på kursen)
Ridsportförbundets Grönt kort lär inte ut TREC

Men man måste alltså ha grönt kort, trots att de inte lär ut trec? Är det bara för de allmänna reglerna då eller?
 
Sv: Trec?

Hej igen

Nej, inget grönt kort alls för att tävla

men det är jättenyttigt att gå en kurs hos oss (SIF) i grönt kort TREC, där man lär sig om alla momenten i TREC (PTV, POR, MA) och samtidigt provar på momenten till häst.

Inom de närmsta dagarna läggs nytt Svenskt officiellt tillägg samt Ryttarinformation ut på www.trecsverige.se
 
Sv: Trec?

*KL*

Varit inne några gånger på trecs hemsida och tjuvläst lite i denna tråden.
och planen är nu att jag på min spanska häst och medryttaren på ponnyn ska starta denna gren i år.

Men lite frågor..
är detdär gångartstestet alltid med även om det inte bara är islänningar??
om hästen galopperar utanför/rejsar alternativt går ne ri trav, blir man uteslutetn elelr få rman bara dåliga poäng på det momentet?

i tekniken nrä man ska rida under "grenar", är de lika låg avare sig man rider islänning eller storhäst? (såg på ngn bild att en på ponny fick ligag ner över halsen, hur ska då jag på storhäst göra?

Läste att man ska "klara sig själv och rida ensam" känns lite tråkigt på en annan rolig ridgren.. får man inte ta sällskap typ runt orienteringen??

man ska ju ha med easyboots eller hovslagarverktyg, om en häst skulle gå barfota då? (nu är mina skodda, men typ ponnyn skulle lätt ta sig hem om han skulle tappa en sko i skogen.. dock har han bra hovar så han har aldrig tappat sko.. värre med min spanska..)
 
Sv: Trec?

Hej!
Kul att du tyvker det verkar vara en gren för er! Ska ni vara med på tävlingarna i maj i östergötland?

Svar på fråga 1:
Gångartsprovet är alltid med!!
Man ska beffinna sig inom det markerade området, är gott om plats så ofta är det inga problem med det, men om man kommer utanför så diskas man = 0p. Samma gäller om man byter gångart, så rider man i skritten och hästen kommer til att ta 1-2 travsteg så blir det 0p

fråga 2:
"grenarna" regleras efter hästens mankhöjd! om jag minns rätt så är det hästens mkh + 20 el 30cm!

fråga 3:
I debutklass//lättklass?) får man rida i 2 o 2 i orienteringen. barn/ungdom under 15? måste ha sällskap av vuxen.
Därimot i C-klass rider man själv. (förutom barn/ungdom)
Sen händer det ofta att man antingen själv eller den framför en rider fel och då blir det ofta som så att när man stöter på varandra så då rider man tsm på den delsträckan tills man når kontrollen. Sen splittras man igen!

fråga 4:
om hästen går barfota så vet jag inte om man måste ha boots med. För för kan tänka mig att om hästen ex skulle få en spricka eller ng så borde det nästan vara ett måste att kunna sätta på boots för att inte försämra sprickan.. Men står inget om det i TR av vad jag kan läsa.
Om hästen är skodd och tappar en sko så måste man antingen sätta på en sko direkt eller kompletera med boots. O ett tips, är hästen helskodd, ha då 4boots med dig.
Jag deltog i sm:et och fick lära mig en läxa! Hästen var helskodd o jag hade 1boots med mig, för hur stor är risken att mer än 1 sko skulle åka av...haha efter halva orienteringen åker båda framskorna, så jag fick snällt avbryta!
Var även lite dilemma där om jag skulle få fortsätta barfota fram efts pållen normalt går barfota. Men reglerna är att man ska ha samma utrustning hela tiden el komplettera tills man kan få på nya skor.

Hoppas det blev lite klarare! Ska kolla upp barfota/boots och om man får rida i par i lättklassen. kan vara att Eva_s hinner förre med svar!.

Förresten Eva o du läser detta! Har du möjligtvis el kan få reda på vilka poäng jar fick på MA o PTV under sm:et! hade varit kul att veta!! Kan maila mig el skriva det här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trec?

åhh, tack för dina svar!

ok, tror det var dig jag läste om lite på trecs hemsida, maximal otur :(.. jo hade iaf tänkt ta med minst 2 boots till min tapparalltidskorhäst :devil: (bildarderande överenrgisk andalusier)

det r min ponny jag grunnar på som medryttis på min ponny.. den ponnyn går ju skodd fram om han går hårt.. men brukar kunan ha skor i 3-4mån och det bruar ändå va ett helveta att få av dem.. och han brukar alltid gå barfota med jämna mellanrum.. men förstår att "man ska kunna och bra att ha" men vet int eom jag är sugen på att specialbeställa i hans strl om jag ändå ska beställa i spanjorens strl, så det jag funderade på var ju om inte hon kunde ha "en av våra" :cool: för d ekontrollerar väl inte om man har rätt strl?
men antar att om jag skulle ha otur att tappa två så skulle jag ändå inte få ta av hennes packning?

vi vill ju bar a "komma ut och ha kul tillsammans" inte massa blodigt allvar..

japp, tror dte är i östergötland kanske? norrköpingområdet står det väl bara?

Men lite överdrivet klargörand enu då.. om man byter gångart i gångarttestet, blir man diksad i den delgrenen och 0 poäng eller blir man diskad ur hela tävlingen?

mvh//joanna
 
Sv: Trec?

Jepp de var mig du läste om i den korta otursspalten! Men jag hade kul ändå!

Att ha samma boots till både spanjoren o ponnyn kan du ju ha.
För om du beställer i spanjorens strl så kan du ha ng form av extra inlägg/bommull el liknande som gör att du kan fylla ut "tommrummet" runt ponnyns hov så bootsen passar! Annars kolla efter begagnade, till ponnyn då dom inte ska användas dagligen utan enbart en kortare sträcka. Finns säkert nån i hans strl.
Men det är ju som så att om oturen kommer o spanjoren tappar 2 skor ponnyn 1 så blir det svårt att komplettera om du bara har 2.

Man är ganska noga med att utrustningen passar, då det inte får skada hästen på ng sätt.
Det är för hästarnas "säkerhet" som dom lagt till reglen.

Om gångartstestet. Du får 0p i gångarten och enbart "diskad" i det momentet. Dvs att blir det ett gångartsbyte i galoppdelen så är det 0p. Men du kan fortfarande få poäng i skrittdelen om du klarar den delen! o vice verca.
Så man är med o tävlar fortfarande!

O jag lovar, denna tävlingsgren är rolig, stämmningen på tävlingarna är helt annorlunda jämfört med "vanliga" hopp/dressyr tävlingar. Det är umgänge o massa prat om allt möjligt o alla är så enormt trevliga o hjälpsamma o även om man är "tävlingsrivaler" så märks det inte! Jag åker glatt mina 50mil för att komma upp enbart för dessa människor :love:

O ja, med östergötland menade jag norrköpingsområdet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trec?

Hej Alice! Kul att du är med och skriver igen!!

Inom de närmsta dagarna kommer uppdaterad Ryttarinformation att finnas tillgängligt på www.trecsverige.se

Tävlingen i Norrköpingsområdet 8 maj kommer med stor sannoliket vara en tävling på lägre nivå.

Tävlingen i Riddarhyttan 15 maj (några mil från Västerås o Örebro) är en C-klass-tävling som är kval till TREC-SM.

Det går alldeles utmärkt att hjälpa till som funktionär för att lära sig mera!!
 
Sv: Trec?

Hej!
vad roligt att du gillar TREC!

jag tror att Alke redan har hunnit svara på dina frågor.

inom någon dag kommer nytt Ryttarinformation ut på hemsidan också.

När det händer något inom TREC försöker vi få med det i kalendern på vår hemsida - så håll koll där!!

TREC är roligt, utmanande och socialt!! :D
 
Sv: Trec?

titta gärna in på hemsidan trecsverige.se som är uppdaterad

PTV domarhandledning (beskrivningar av uppgifter + domarprotokoll).
Kalendern, nya aktiviteter är inlagda.

När det gäller licenser så blir det en speciell TREC-licens from 2010, den gäller per kalenderår (1/1 tom 31/12), beställs hos Eva Sundman.
De som löst licens via SIF under 2009 får använda den så länge den gäller, sedan måste man lösa den nya licensen.
 
Sv: Trec?

Har varit inne på sidan ett tag och följer det. vi är två som är väldigt intresserade och planerar att starta.

dock verkar det som den som skullevara den 8e blir flyttat till den 22maj? vilket då gör att det inte är ngn tävling/lättklasser innan SM-uttagningen? eller finns det klubbar som annordnar lägre tävlingar som inte står med??

Vad krävs av häst/ryttare för att starta på den tävlingen som även är sm-uttagning?

är både orientering och 2teknikbanan" (heter kanske ngt annat i trec, har bara we i huvudet nu) på idealtid? alltså inget som gårhelt på tid?
på bilder ser det endå ut som om att många gallopperar mellan "hindrena" där i tekniken, är det för att "rida ikapp" tappad tid vid trubbel eller varför gör de det?, tror dte stod 7-8km/h i idealtid där.. och då borde väl skritt/trav räcka?

hehe såg även på hemsidan ett ekipage som hoppar en väldigt stor bank-nerhopp. ett nerhopp som verkar mer hemma på enstjärnig fälttävlan.. hur stora får bankar vara i trec?
 
Sv: Trec?

Hej
jag rekommenderar dig att vara med på träningsdagen i Finspång den 17 april.

Att tävlingen i Norrköpingsområdet är flyttad är tyvärr inget vi kan göra något åt, man måste lägga tävlingar/arrangemang när folk kan hjälpa till.
Den tävlingen kommer dock att ligga före SM-kval-tävlingen i sommar i Norrköping

Det är även en tävling 9 maj i Uppsalatrakten på debutnivå

För att delta på en SM-kval-tävling ska du vara (för din och hästens skull) väl insatt i TREC, ha god kondition på ekipaget, kunna orientera efter bäringar.
Orienteringen är mellan 1,5 mil - 2,5 mil lång, genomsnittshastighet 6-8 km/h (fortare ibland, finns skyltar med hastighetsangivelse utefter ridvägen). PTV har en maxhastighet på 10 km/h, hopphöjd upp till 80 cm.

Orientering och hinderteknikbana har båda genomsnittshastighet, sedan räknas det ut hur lång sträckan är, man får då en slags idealtid, överskrider man det får man tidstillägg. (debutklass har ingen maximaltid på hinderteknikbana)

Man bör lära sig vilken hastighet hästen skrittar/travar/galopperar i. Beroende på tävlingsklass så ska hinderteknikbanan ridas olika fort. C-klass har en maxhastighet på 10 km/h.

För c-klass får hopphöjden vara upp till 80 cm, gäller för hopp över stock/häck, rida uppför/nerför avsats, leda uppför/nerför avsats.
Ute i Europa får hopphöjden vara upp till 100 cm, vid mästerskap kan det läggas på någon procent.

Jag rekommenderar dig att skriva ut och läsa så mycket som möjligt från hemsidan! Ryttarinformation, Svenskt tillägg och PTV domarprotokoll är nya för 2010.

Titta också alltid i kalendern för senaste information om aktiviteter/tävlingar.
:laugh:
 
Sv: Trec?

jag hoppas att det snart kommer igång olika TREC-aktivteter i dina trakter!

se alltid i kalendern www.trecsverige.se för aktuell information!

:laugh:
 
Sv: Trec?

Nu finns anmälningsblankett för tävling samt proposition (i kalendern) för tävling 15 maj i Riddarhyttan ute på hemsidan

Välkommen med din anmälan! Vill man inte vara med och tävla kan man anmäla sig som funktionär, för att se hur en TREC-tävling går till

:laugh:
 
Sv: Trec?

TREC träning i ösjönäs Tived
19 juni med 3st Instruktörer.Max25.anmälan Ida 0706848360. Passa på! Träna TREC och rid på ridleden.www.ridledertiveden.se övernatta/mat mm gå in på. www.osjonas.se

TREC träning 17 juli
Träningsdag på ridleden"kul med sin häst" mellan Häggeboda-Baggekärr Anmälan Johanna frågor 0703869690 Övernatta mm gå in på www.ridledertiveden.se
 
Sv: Trec?

Nu finns riktigt många TREC-aktiviteter att välja på!

15 maj, TREC-tävling, SM-kval, Riddarhyttan, mellan Lindesberg och Fagersta, ca 7 mil norr om Örebro.
29 maj, TREC orienteringsträning – långritt. Vi ger oss ut i skogen, i Solvarbo, Dalarna på fina sandvägar, och tränar på att orientera till häst.
29 maj, TREC-tävling, Klasser: Debut och Lättklass. Norrköpingsområdet.
29-30 maj, Grönt kort kurs bas. Plats: Örebro.
13 juni, TREC träning - hinderteknikbana och gångartstest. På Romme travbana, Dalarna.
19 juni, TREC-träning, Ösjönäs, Tived.
17 juli, TREC-träning på ridleden mellan Häggeboda-Bagekärr, Tiveden.
24-25 juli, TREC-tävling, SM-kval i Norrköpingsområdet.
14-15 augusti, TREC Träningstävling Debut- och Lättklass, i Tolg, ca 3 mil norr om Växjö.
21-22 aug, TREC SM, Riddarhyttan, mellan Lindesberg och Fagersta, ca 7 mil norr om Örebro.
se hemsidan/kalender för mer info om varje aktivitet, www.trecsverige.se

Hjärtligt välkommen till Riddarhyttan nu i helgen (15 maj) för att titta på tävlingen. Det passar bäst för publik att titta från lunch och framåt, då ryttarna tävlar i gångartstest MA och hinderteknikbana PTV.
:laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: Jerseyite
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
1 739
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp