Bukefalos 28 år!

TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

För en som inte vet något alls (:angel:): kan du (eller någon annan?) förklara lite vad malignt lymfom är för något?

Vadå har inte alla här fem ton veterinärmedicinska böcker att slå upp sånt här i? :angel:

Malignt lymfom är i princip blodcancer (där de vita blodkropparna tumöromvandlas) med jävligt dålig prognos. Man kan cellgiftsbehandla men det botar inte cancern utan ger bara lite förlängd livslängd. Förväntad överlevnadstid från att man upptäckt det är från några veckor upp till nåt år :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vadå har inte alla här fem ton veterinärmedicinska böcker att slå upp sånt här i? :angel:

Malignt lymfom är i princip blodcancer (där de vita blodkropparna tumöromvandlas) med jävligt dålig prognos. Man kan cellgiftsbehandla men det botar inte cancern utan ger bara lite förlängd livslängd. Förväntad överlevnadstid från att man upptäckt det är från några veckor upp till nåt år :crazy:

Nepp! Vi fixar oss veterinärstuderande (eller färdiga veterinärer) som vänner istället ;)

Det där lät jävligt otäckt... Jag håller tummarna för att det inte är något sådant som drabbat din långnäsa. Fysjutton. Vissa sjukdomar och fel borde inte få finnas. Cancer i alla dess former vill jag förbjuda och utrota..
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Nepp! Vi fixar oss veterinärstuderande (eller färdiga veterinärer) som vänner istället ;)

Låter onekligen som en klokare, och definitivt mindre ansträngande, metod ;)

Ja cancer är verkligen otäckt, särskilt som det kan komma så otroligt fort och vara så aggressivt. Skitläskigt.

Tack för tumhåll, jag håller tummarna för att det inte ska behövas hållas några tummar alls :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Men näe! Nu blir jag less:mad:Stackars Glimma:(
Självklart hålls alla tummar som går att hållas för att Glimma inte ska vara sjuk!

Jag ska försöka fota såren, tycker själv att det är intressant dokumentation:)

Angående diskussionen om att kunna ha sin Whipp lös;

Miiko har tränats lös sedan första dagen hon kom. Hon är en mycket lydig hund, men när jaktinstinkten triggas går hon inte att stoppa!
Om man vill kunna ha sin whipp lös på promenader så rekommenderar jag att hunden aldrig får springa någon typ av race eller LC. Exakt en vecka innan Miikos olycka sprang hon sitt första LC lopp. Det väckte jägaren i henne på allvar och efter det var hon inte lydig för fem öre...Jag hann inte anpassa mig till det och det är anledningen till att hon blev påkörd.
Jag är också aktiv hästtjej och har insett att vinthundar inte är gårdshundar och det är otroligt ledsamt för mig att acceptera.
Kan tillägga att Miiko alltid lyssnat på stanna kommando, men efter LC träningen var hon borta i 20min och jagade älg i skogen, skitglad:cool:

Vinthundar är dom underbaraste hundar jag vet, men så som jag bor nu på landet måste dom vara inhängnade och kopplade på alla promenader:(
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

delvis knapplån

Men vad händer med alla skadade och sjuka vintisar? Håller med om att det skulle var förbjudet med såväl cancer som tasskador, hjärtfel, trafikskador och oförklarliga hältor. Tummar och tassar hårt hållna för att inte något malignt har drabbat Glimma.

Apropå att ha whippet lös
så är jag en som släpper mina ganska ofta, men bara på ställen där jag har god översyn, där vägar inte ligger så nära inpå och bara när jag har gott godis i fickan.

Valpen har jag rätt bra inkallning på och han är dessutom väldigt mammig (fortfarande). I förrgår skrämde Cc (i koppel) upp en kanin som sprang rätt framför nosen på Khaki (lös) som fortsatte att leka med en grästuva. Han jagar gärna upp duvor och smyger på fåglar, men går än så länge att avleda. Hur det blir när vi börjar med LC och ev racing får vi se, men säkerligen finns det jakt i honom som inte tänts ännu.

Whippeten är enligt många den mest föriga vinthunden, men man ska ha respekt för att jakten är djupt rotad även i en whippet och att man snällt får koppla överallt där man inte har översikt över vilda djur/trafik. Inte sagt att det är omöjligt med 100% inkallning, men man ska nog kallt räkna med att inte kunna ha det på sin vinthund.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

*KL*

Veet ni, imorgon ska Zala få springa på kappbana för första gången :D Jag ska dit och båda damerna ska med! Jag har bestämt mig för att Zala är så bra nu med sin dumma tå osv att hon nog klarar av att jaga lite trasa. Något får mig att tro att hon kommer bli tokigt lycklig :D
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

+ Hannapirat

Tack för tumhåll, det uppskattas! :)

Men visst är det lite märkligt att vi alltid verkar ha nån sjuk/skadad hund i den här tråden? Var det inte vintisar som skulle vara friska?? :cool:

(Skador är ju iofs annat än sjukdom och det kanske inte varit så många som faktiskt varit sjuka? Kanske bara känns så...)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vad skönt att hon mår så bra:) Håller tummarna för er och skickar en drös styrkekramar!:bump:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Håller tummarna för er oxå:bump: Jag är själv en som förbereder mig på det värsta, som tur är har jag alltid haft fel hittils *peppar peppar* Så, hoppas attt det bara är en infektion.
Min dotter för svullna halskörtlar fort när hon har en inf i kroppen, som första symtom t.o.m.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Men visst är det lite märkligt att vi alltid verkar ha nån sjuk/skadad hund i den här tråden? Var det inte vintisar som skulle vara friska?? :cool:

(Skador är ju iofs annat än sjukdom och det kanske inte varit så många som faktiskt varit sjuka? Kanske bara känns så...)

Eller hur!

Nästa hund jag skaffar ska bli något mer robust som inte "kan" gå sönder... :cool:
(fem spänn på att jag ändå kommer skaffa ytterligare en vinthund när det väl blir dags för nästa hund... :p)
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Håller tummarna för er oxå:bump: Jag är själv en som förbereder mig på det värsta, som tur är har jag alltid haft fel hittils *peppar peppar* Så, hoppas attt det bara är en infektion.
Min dotter för svullna halskörtlar fort när hon har en inf i kroppen, som första symtom t.o.m.

Tack!

Ja visst, bäst att dra på alla växlar så kan man bara bli glatt överraskad när det inte var så illa som man trodde! :p
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

kl

Igår var en fruktansvärt tung dag, Miiko hade total stress/panik så fort hon inte hade kroppskontakt med mig. Jag förstår henne ,men det är otroligt jobbig när man inte ens kan byta ställning i sängen utan att hon stressar upp sig:(

Men idag är det BRA:bump:
Vi bytte hennes bandage och hon var helt lugn! Förra gången hade hon panik, skakade i hela kroppen, sprattlade och pep. Men idag var hon super cool:banana: Dessutom ser såren jätte fina ut:laugh:

Nu har vi även lyckats hitta ett sätt att ha henne själv. Det är en liten fålla i köket och man kan sitta precis bredvid och hon har utsikt över hela köket.

GLAD MATTE OCH HUND!:p
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

VARNING FÖR KÄNSLIGA BILDER!

Som utlovat kommer det en sår-bildbomb till mkh;)

Höger tass
Srvrd2010-09-11004.jpg


Vänster has
Srvrd2010-09-11003.jpg


Så här lugn är hon nu när man fixar med såren:)
Srvrd2010-09-11008.jpg


Min sårade hjältinna!:love:
Srvrd2010-09-11034.jpg


Jämförelsebild från 8/9(Vänster) och (Höger) från idag 11/9. Jag har skärpt kontrasterna så att man ser siluetten bättre, är det inte stor skillnad!?
Jag tycker att hon inte är lika benig längre.
siluett2010-09-11.jpg
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Usch stackars liten, men jag håller med hon ser lite "mulligare ut"
Men vilka hemska sår, hoppas hon kryar på sig snabbt
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

:devil:ANAPLASMA:devil:

Vilken :devil:sjukdom, Doris blev dålig i tisdag natt med hög feber 41,6 :cry:får ner den till 39,8 ringer till veterinären, får en tid på morgonen, inget synligt fel penecilin och smärtstillande har det inte hjälpt inom 1-2 dagar hör av dig.
Hon piggnade till lite på eftermiddagen och kvällen.

Ringer vetten på torsdagen igen, febern stiger igen under dagen till 40,5, får till svar åk in med henne till bagarmossen kan vara livmodern eftersom hon ömmade lite bak.

Väl där innne så gick det snabbt, på en timme hade dom tagit blodprov, röntgen och gett henne dropp, dom misstänkte även dom livmodern men efter röntgenbilderna som var bra, så blev det strykprov på anaplasma vilket det visade sig att hon hade.
Övernattning på bagis, när dom ringde i går förmiddag blev jag väldigt glad :Dhon hade svarat på den nya medicinen och var feberfri, hon fick komma hem.

Så igår hade jag en trött men piggare Doris hemma och idag så orkade hon trava när vi gick på prommenad.

Och från att inte vilja äta alls under dessa dagar var det hon som talade oim att det var dags för frukost idag.

Så nu hoppas jag på att det inte blir några följdsjukdommar.
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Men vafaan - en till sjukling! :( Det verkar som det går troll i vinthundstråden... :mad: Kan inte alla hundar bara få vara friska och glada och hela??

Skönt att hon är på bättringsvägen, håller tummarna för att hon slipper följder!
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

nemen!!:(
Pussa krya på sig från mig! Styrkekramar till matte:bump:
 
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Usch has-såret såg otäckt ut :( Men dom ser verkligen rena och fina ut iaf, vad bra! Kommer ihåg när Glimmas bitsår blev infekterat, jävlar vad det soppade och hade sig. Riktigt äckligt. Men Miiko verkar ju ha klarat sig från infektion!

Skönt att hon tycker att det är ok att ni håller på med såren, underlättar ju nåt så otroligt! Håller med att hon ser lite mindre tanig ut på den senare bilden, och framför allt ser hon gladare ut :)

Vet du exakt var i hasen som brottet (brotten?) sitter?


Och tack för bilderna, jag är som lite sjukligt fascinerad av allt sånt där ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 733
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp