Bukefalos 28 år!

Trendförälder

Sv: Trendförälder

*KL*

Jag väntar mitt första barn, en flicka, (som förväntas titta ut om 5 veckor) o självklart har jag redan börjat tänka på hur jag vill att mitt barn ska fostras.

Angående mat: Jag är vegetarian men har visserligen under graviditeten börjat äta kött lite smått o kan inte till 100% kalla mig det längre. Min tanke var från början att även mitt barn skulle bli vegetarian men den tanken har jag lämnat. Mitt barn får själv välja när det är gammalt nog att förstå.
Min sambo äter kött o rent praktiskt skulle det bli jobbigt för mig att behöva laga 2 olika middagar. Däremot så vet jag att jag, eftersom jag är kock o därmed har stort matintresse o kunskap, kommer att ha störst inflytande o vara den som ansvarar över maten.
Jag jobbar som kock på en förskola o har lagt mycket fokus kring hälsa o kost, då detta är ett stort intresse. Maten i vårat hem kommer att bli rikt varierat o nyttigt. Det kommer att bli ekologiskt o närodlat så långt ekonomin håller. Kött kommer att lagas 3-4 gånger i veckan o kanske mycket hellre bytas ut mot fisk. Helfabrikat kommer att ratas. Godis o kakor (jag älskar att baka... ville egentligen bli konditor :d) äter både jag o sambon själva så det kommer att existera, men endast på helger. Så hade även vi det när vi växte upp.
Men självklart är "fusk" tillåtet! Pizza o annan snabbmat får så klart förekomma!

Angående kläder: Jag har redan köpt lite kläder till min dotter men har även ärvt mycket från mina kusinbarn, en flicka o en pojke, dvs en mycket blandad kompott. Vi har valt kläder som vi tycker är fina. Hittills har en klänning o två rosa plagg tillkommit i garderoben. Inte mycket "flickigt" alltså. Jag har inga stränga regler angående kläder eller färger. Det som är fint är fint o då spelar inte färgerna så stor roll.
Däremot så kan jag bli otroligt trött när man t ex går i en av de större klädeskedjorna o kollar barnkläder. Det är helt okej att, oavsett kön, vara söt o gullig när man är nyfödd o liten. Men så fort man börjar komma upp i åldrarna är det väldigt tydligt att pojkarna ska vara "tuffa" o flickorna "söta". Varför kan inte pojkarna få fortsätta att vara söta o varför kan inte flickorna vara tuffa? Väldigt tråkigt.

Angående leksaker: Jag vet inte men det är något fult kring plastleksaker o jag kan inte med det. Det ser så...tråkigt o tillrättalagt ut på nåt sätt. Inte mycket lämnas kvar åt fantasin. Därför tänker jag undvika plastleksaker så långt det går. Rejäla, o mer pedagogiska leksaker är min melodi.

Angående könsroller: Jag är äldst av fyra syskon o jag o min bror lekte jämt med bilar men även väldigt ofta med Barbie o dockor. Jag är/var ingen "pojkflicka" o han är/var ingen "flickpojke". Vi lekte helt enkelt med det vi tyckte var roligast för stunden o våra föräldrar försökte aldrig påverka oss eller styra våra lekar.
På förskolan där jag jobbar är det samma sak - ingen av pedagogerna styr barnens lekar. Där klär pojkarna ut sig till prinsessor lika ofta som flickorna, o flickorna klär ut sig till fladdermöss o andra "läskiga" djur eller monster. I Luciatåget i vintras hade vi inte mindre än tre pojkar som var Lucior o även en o annan tärna. Vissa dagar kommer lillebror i storasysters klänning därför att han prompt ville ha den på sig på morgonen.


Det sunda förnuftet ska styra. Ingen mår bra av att leva för extremt, åt vilket håll det nu än lutar.

Gillar Björks åsikter. De låter sunda.
 
Sv: Trendförälder

Gillar Björks åsikter. De låter sunda.

Åh, tack! :)

För andra gången i denna tråd. :laugh:

Jag gillar dina åsikter med. Och det låter som en toppenförskola som du jobbar på! Där barnen får vara den de är och inte bara representera sitt kön.
 
Sv: Trendförälder

men Björk, du är ju suverän ju!
 
Sv: Trendförälder

gör det! jag signar upp mig på en gång :D
 
Sv: Trendförälder

Jomen visst har väl färger ett kön? :grin:

När min tvåa var liten och jag var på Ica och handlade så lutade sig en tant över henne i babyskyddet (hon var förmodligen iklädd sin blå fleeceoverall) och sa att "Jag ser på färgen på nappen att det är en flicka!" :eek: :eek: Jag vet inte om den var röd eller rosa, jag har alltid haft nappar av alla färger till mina barn, men jag stövlade i alla fall direkt till nappavdelningen och inhandlade en ny uppsättning blåa nappar... :devil:

Haha, när jag var på Coop kom det fram en dam som såg min son liggandes i vagnen i sin röda overall, hon utbrast: "Åh, vilken söt tjej... visst är det en tjej?".

Öhh, nej... hans namn står på vagnen.:grin:
 
Sv: Trendförälder

OK, då skiljer vi oss åt där. Jag vill inte hylla mitt barn för att han är en pojke utan för att han är den han är.

Små saker i hur man beter sig kan påverka barnen mycket. Givetvis formar vi föräldrar våra barn, men jag ser ingen poäng i att redan från dag 1 försöka sätta barnets framtida preferenser med avseende på kläder.

Sedan är det som sagt oerhört praktiskt med "unisex", det går att ärva hur som helst. Min son har fått ärva en del kläder av sina kusiner, både pojkar och flickor.
 
Sv: Trendförälder

Jag som lärare har läst massor om genus. Min sambo fattade ingenting innan vi fick barn.

Vi köpte en mörkblå/ljusblå vagn innan barnet föddes och konstaterade att det passar till både och.

Men efter att min sambo letat nappar och kläder till sonen pustade han och sa att det var tur att det inte blev en tjej. Först nu fattade han hur uppdelat det var och att det absolut inte skulle fungera med en blå vagn till en tjej!! Inte ens napparna på Ica är könsneutrala. Ibland finns det alltså INGET unisex/neutralt att välja på utan det är rosa eller blått. Thats it. Ibland är det svårt att köpa rosa till sonen "bara för att" eftersom det sällan/aldrig faller oss in att köpa något rosa. Vi är inga rosa-människor. Då köper vi blått och stödjer de uppdelade könsrollerna ännu mer känns det som...
 
Sv: Trendförälder

Min första tanke på syftet är att hylla barnets kön. Är det en tjej så älska tjejen och visa att du är stolt över tjejen. Är det en pojke så köp grabbiga kläder och hylla att du har en pojke.

Men nog finns det viktigare saker att hylla hos barnen än deras könsorgan? Vad sänder det för signaler: jaha, lilla dotter, det viktigaste med dig är dina (blivande) bröst och din mutta, det är det hos dig själv som du kan vara stolt över och som andra människor kan uppskatta dig för? :crazy:

Så skulle åtminstone inte jag vilja att mina barn såg på sig själva. :(
 
Sv: Trendförälder

Men nog finns det viktigare saker att hylla hos barnen än deras könsorgan? Vad sänder det för signaler: jaha, lilla dotter, det viktigaste med dig är dina (blivande) bröst och din mutta, det är det hos dig själv som du kan vara stolt över och som andra människor kan uppskatta dig för? :crazy:

*associerar vidare*
Jag funderar över det där. En del människor brukar säga "jag är stolt över att vara kvinna/man!" eller "jag är stolt över att vara svensk!". Och jag fattar inte riktigt... det är ju liksom något man bara blivit/är av en ren slump. För mig är stolthetskänsla ihopkopplat med att man på något sätt presterat/gjort något. Att vara stolt över att ha klarat en tenta med bra betyg, att vara stolt över sitt barns empatikänsla, att vara stolt över att ha blivit den som fick jobbet bland 30 sökande, att vara stolt när man lyckats gå ner x kg av sin övervikt - ja, sånt tycker jag man liksom kan vara stolt över.

Att jag blev kvinna är ju liksom bara givet. Liksom att jag har strl 38 i skor, är blåögd och 165 cm lång. "Jag är stolt över att jag är 165 cm!" - hur konstigt låter inte det? :crazy:
 
Sv: Trendförälder

*associerar vidare*
Jag funderar över det där. En del människor brukar säga "jag är stolt över att vara kvinna/man!" eller "jag är stolt över att vara svensk!". Och jag fattar inte riktigt... det är ju liksom något man bara blivit/är av en ren slump. För mig är stolthetskänsla ihopkopplat med att man på något sätt presterat/gjort något. Att vara stolt över att ha klarat en tenta med bra betyg, att vara stolt över sitt barns empatikänsla, att vara stolt över att ha blivit den som fick jobbet bland 30 sökande, att vara stolt när man lyckats gå ner x kg av sin övervikt - ja, sånt tycker jag man liksom kan vara stolt över.

Att jag blev kvinna är ju liksom bara givet. Liksom att jag har strl 38 i skor, är blåögd och 165 cm lång. "Jag är stolt över att jag är 165 cm!" - hur konstigt låter inte det? :crazy:

Ja, jag har inte heller försått det där med att vara stol över att vara kvinna/man/svensk/kristen eller vad det nu kan vara. Jag är stolt över den jag är och stundom även för mina prestationer.
 
Sv: Trendförälder

Hahaha. Ja det låter helt galet!
Jag har nog aldrig tänkt så, att jag är stolt över att vara kvinna. Men däremot kan jag ibland vara glad att jag är en kvinna o har det stora privilegiet att kunna föda barn + en massa andra saker som vi kvinnor har o kan. Men det finns fördelar o nackdelar med båda könen.
 
Sv: Trendförälder

Hahaha. Ja det låter helt galet!
Jag har nog aldrig tänkt så, att jag är stolt över att vara kvinna. Men däremot kan jag ibland vara glad att jag är en kvinna o har det stora privilegiet att kunna föda barn + en massa andra saker som vi kvinnor har o kan. Men det finns fördelar o nackdelar med båda könen.

Ja, precis! Jag kan också känna att jag är glad åt vissa av de "givna" förutsättningarna på olika sätt. Som att vara svensk, jag är glad åt att jag föddes i ett rikt land där vi har bra ekonomiska förutsättningar (kontra att vara född i ett u-land och börja jobba som litet barn för att få mat för dagen).
 
Sv: Trendförälder

I vanliga fall är jag inte så trend medveten men jag har faktisgt tagit till mig en nygammal pryl som jag inte hade klarat mig utan tror jag:-)
2-in-1 gå sele är den nya trenden och det fanns ju även på 70 talet som jag minns fast i annat utseende.
Min lilla har faktisgt blivit jätteduktig på att lyssna nu när vi haft gåsele under höst och vintern. Vad gäller godis och färger så är vi inte så trendiga direkt.:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 262
Senast: Balahé
·
Hundhälsa Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: sydlina
·
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 823
Senast: kvandi
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 030
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp